2024-11-27, 18:21
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Kanske överreagerar, lite men alla försök man sett tidigare, där man använder det sociala för att bortförklara alla skillnader får en att reagera. Du hade i alla fall ett brett spann.

Det är som när lupac här, skulle förklara varför pojkar och flickor leker med olika leksaker, när jag bad om en förklaring hur man kan veta att det är socialt. Ingen förklaring kom utan bara annat eller, "Det finns pojkar och flickor som inte gör det!", som om undantagen skulle vara normen. Man gör allt för att försöka bortförklara alla könsskillnader, t.om. sina egna barns. Ett sorts krig mot skillnaderna, utom när det är till pojkarnas nackdel eller flickors fördel, då är de minsann på ett visst sätt, utifrån sitt kön. Då är de födda så. Riktigt irriterande.

Det du säger om näring stämmer förstås, men tror inte könsskillnader gör någon skillnad där, generellt. Ett annat problem som man inte talar om, är för tidigt födda barn, speciellt väldigt tidigt. Inte många av dem kommer att bli professorer även om de kommer förmodligen att klara sig rätt hyfsat, Men rent moraliskt är det nog svårt att göra något åt det, så det kan vara förståeligt att man pratar tyst om det.

Ja, det där med att pojkar och flickor skulle ha samma förutsättningar i världen är rena dumheterna. Vi har olika förutsättningar för olika roller. Det är så korkat att hävda något annat att det liksom inte är värt att diskutera. Hela världen utanför ett gäng psykotiska kärringar i norra Europa vet att det är sant. Det finns också studier på schimpanser som visat att hannarna intresserar sig mer för tekniska objekt och honorna för föremål som dockor m.m. Kanske lever de också i ett patriarkat.

Du beskriver det bra med ett krig mot skillnader. I min värld så förvärrar det bara de problem som finns, och löser inte någonting. Jag har (som du) en ansats att förstå världen väl, och det blir nästan lite gökboetkänsla ibland när man ser hur människor kämpar för att kriga mot alla slags biologiska skillnader. Som sagt, män har andra förutsättningar i världen än kvinnor och vice versa. Naturen skapade oss så.
Citera
2024-11-27, 18:21
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Det du håller på med är någon form av aktivism, jag vet inte vad du har för störning egentligen men jag orkar inte diskutera med dig. Det som konstaterats rent faktamässigt, och som är definitivt sant:
Snabbt svarat, Stickan! Det ska du ha cred för. Alla har vi våra egna störningar av olika slag, annars vore Flashback ett helt dött forum.

Men aktivist är jag dock inte. Har aldrig varit det.

Citat:
1. Svarta har lägre IQ i snitt än vita.
Ja, i alla fall hade de det för fem år sedan. Forskning visar ju att det är miljöfaktorer och inte genetiska faktorer som förklarar de olika ”rasernas” IQ-gap, inte endast mellan vita och svarta.

Citat:
2. Spridningen bland män är inte samma som hos kvinnor.
Fast könsskillnaden i spridning är mindre i mer jämställda och mer välmående samhällen, där kvinnor har bättre tillgång till utbildning och har intellektuellt mer avancerade yrken. Bland exempelvis östasiatiska immigranter är till och med kvinnor mer variabla i IQ än män. Detta visar att miljöfaktorer spelar en stor roll.

Citat:
3. Män har ett par poäng högre IQ i snitt än kvinnor.
Fel, det har de inte. Länka nu bara inte till holländaren Dimitri van der Lindens nerklankade studie. Inte till Nyborgs studier heller, för de är både obsoleta och kritiserade. Inte till någon forskare vars studier finansierats av Pioneer Fund.

Citat:
4. Män är inte smartare än kvinnor i allmänhet, eller har någon form av intellektuell överlägsenhet på det allmänna planet.
Kom du på det nu? Duktigt, Stickan!

Citat:
5. Det finns en viss korrelation mellan hjärnans storlek i förhållande till kroppen, och IQ.
Jag orkar inte ”svamla” igen så jag hänvisar till mitt inlägg som handlar om just hjärnans storlek.
(FB) IQ-skillnader mellan kvinnor och män

Korrelationen mellan hjärnstorlek och IQ ligger någonstans mellan 0,3 och 0,4. Detta betyder att hjärnstorlek förklarar 9–16 % av variationen i IQ. Men mannens i snitt större hjärna förklaras av högre kroppslängd, mer muskelmassa och större tyngd. Även om män i genomsnitt har något större hjärnor än kvinnor, så har forskning visat att kvinnor ofta har en högre täthet av neuroner och effektivare kopplingar i vissa delar av hjärnan. Kvinnor kan alltså uppnå lika hög eller högre kognitiv prestanda trots en något mindre hjärnvolym.

Specifika områden i hjärnan, som frontalloben och prefrontala cortex, är mer relevanta för kognitiva förmågor än total hjärnvolym.

Det bör tilläggas att korrelationen är större under uppväxtåren fr o m födseln till den ålder då hjärnan utvecklats färdigt.

Citat:
6. Både miljö och genetik (även om linjen däremellan inte är knivskarp) påverkar IQ. IQ verkar i studier stå för 50-80% av variansen.
Ja, det stämmer. Forskning visar att genetiska faktorer står för 50–80 % av variansen i IQ hos vuxna. Ärftlighetens påverkan ökar med åldern. Hos barn står genetiken för endast 20–50 % av variansen i IQ. Miljöfaktorer spelar härmed en större roll. Barns hjärnor är mer plastiska och utvecklas mer av stimulans, inlärning och övning.
Citera
2024-11-27, 18:25
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Kom du på det nu? Duktigt, Stickan!

Tramsa vidare du. Jag har vetat det hela tiden, men skrev så eftersom jag blivit attackerad för att hävda det när jag pratar om IQ-skillnader. Orkar inte bemöta resten av ditt tantsvammel. Skriv med någon annan.
Citera
2024-11-27, 18:40
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Det finns skillnader som man inte tar hänsyn till. Kvinnor läser mest samhällskunskap medan killar läser mest naturvetenskap. När jag gick på universitet var det en som läste teknisk fysik och till civilekonom vid sidan av. Tvärtom har aldrig hänt. Kvinnor har till viss del bättre betyg i matte, då pojkar får sämre betyg än de presterar, vilket jag tagit upp tidigare. Jag anser även att hur skolan fungerar i dag, missgynnar pojkar. Vilket jag också tagit upp. Men alla har blivit sämre. Helt klart. Nu försöker man ändra det. Nya betygssystem med ämnesbetyg och att nationella proven, ska styra mer. Vi får se vad resultatet blir av det. Jag tror att det kommer att gynna pojkar.
Det är fler kvinnor än män inom flera naturvetenskapliga områden, t ex biologi, farmaci, kemi och medicin, medan männen är fler än kvinnorna inom bl a matematik och fysik.

Visst är det en större andel kvinnor än män som studerar samhällskunskap på universitet. Men det finns faktiskt undantag. Till exempel nationalekonomi med jämnare könsfördelning och i vissa fall något fler män än kvinnor, statsvetenskap med inriktning på säkerhetspolitik eller internationella relationer.

Det är en kombination av biologiska, kulturella och strukturella faktorer som kan bidra till att pojkar ofta får lägre betyg än vad deras prestationer i tester eller nationella prov visar. Här tar jag endast upp ett par några förklaringar:

Flickor tenderar att vara mer uppmärksamma och följa regler, Pojkar däremot kan ha svårare att sitta still. Flickor är ofta mer noggranna och organiserade i sitt skolarbete, vilket kan ge högre betyg även om de inte presterar bättre på tester. Pojkar kan vara mer stökiga, vilket påverkar deras betyg negativt trots att de har liknande kunskapsnivåer som flickor. Flickor tenderar att ha bättre läs- och skrivförmåga än pojkar.

För att minska könsskillnaderna har det föreslagits att betygssättningen ska göras mer objektiv genom mer fokusering på resultat från standardiserade prov. Samtidigt kan skolor behöva arbeta med att motverka könsstereotyper och skapa en miljö som stödjer både pojkar och flickor i att nå sin fulla potential.

Citat:
Pisa var före den stora invandringen av vem som helst. Nu har Sverige lämnat det. Men det du säger är väl rasistiskt. Men du kan förstås skylla på sociala faktorer, men det kommer nog att fortsätta så. Så de får fortsätta i lågstatusjobben och kriminalitet, som det är i USA. Däremot gäller det inte asiater.
Det finns en lång rad med förklaringar till att Sveriges Pisa-resultat gått ned de senaste två decennierna. Exempel: kommunalisering av skolan, friskolesystem, segregation, invandring (särskilt nyanlända elever med bristande språkkunskaper), lägre lärarstatus och brist på behöriga lärare, mindre fokus på kunskap och disciplin samt bristfällig förberedelse och urval av elever (man har inkluderat fler nyanlända elever än andra länder).

2015 och 2018 fick Sverige högre Pisa-resultat, men enligt kritiker berodde det på att en stor del elever exkluderats från Pisa-mätningen. Framförallt rörde det sig om elever som inte anses kunna svenska (framförallt nyanlända) och funktionsnedsatta elever.

Citat:
Och vilka lekte med vad?
Det är faktiskt ganska vanligt att små flickor leker med bilar. Vilka leksaker barn väljer beror mycket på deras personliga intressen, exponering och miljö. Även om traditionella könsroller ibland gör att flickor uppmuntras att leka mer med dockor och pojkar mer med bilar, finns det inget i barns biologi som begränsar dem till vissa leksaker. Visst är det en större andel pojkar än flickor som leker med bilar, men skillnaden är inte så stor som du tror.

Studier visar att små barn ofta är intresserade av alla möjliga leksaker inklusive bilar och att deras intressen kan variera beroende på vad som finns tillgängligt och vilka leksaker som finns runt dem. Många föräldrar och pedagoger försöker idag också skapa mer jämställda lekmiljöer där alla barn uppmuntras att utforska alla typer av leksaker, oavsett kön.

Citat:
Jag gör en poäng här som man kan se. När det gäller lesbiskt bland pojkflickorna är de överrepresenterade. Egentligen ser de sig ofta själva som män och tänker som män. Även de "kvinnor" som la grunden för dagens feminism var/är det. Simone de Beauvoir och Judith Butler. De övriga idéerna kom från män. De som vill vara män. Det har kraftigt påverkat feminismen. Därför vet ni inte vad en kvinna är. Mannen är idealet. Kvinnan är en ofullgången man.
Den uppfattningen, som du framför, är helt uppåt väggarna och bygger på missförstånd om vad feminismen står för. Feminismen handlar inte om att få kvinnor att se sig som eller tänka som män. Var kommer ditt påhitt ifrån? Från antifeminist-sajter?

Om det är något större andel lesbiska kvinnor bland feministerna än i den totala kvinnopopulationen, då kan det bero på att de mer sällan än straighta kvinnor är i fasta förhållanden med man och barn. I varje fall var det så historiskt. Heterosexuella kvinnor var gifta och hade flera barn samt var starkt begränsade till både hem och hushåll. Lesbiska kvinnor var ofta mer fria och lediga. Lite som undersysselsatta gammelfröknar.

Då vet jag att du har den uppfattningen att mannen är ett ideal och kvinnan är en ofullgången man. Nästan ingen nuförtiden tycker som du.

Citat:
Det du säger är inte helt sant. Du tar saker som båda gör, och försöker framställa det som att det inte finns skillnader, men hoppar över det som skiljer, avsiktligt. Men det är inget giltigt argument. Inte heller hoppar pojkar hage lika mycket som flickor.

Du har inte svarat varför flickor inte börjar leka med bilar som pojkar, trots att kvinnor kör bil lika mycket idag. Kan du svara på det?
Jag skulle även, återigen, vilja veta hur man avgör vad som är biologiskt och vad som är kulturellt.
Hur vet man det. Kan du svara på det?
Kan bero på att föräldrar traditionellt inte ger småbilar till sina småflickor och inte uppmuntrar dem att leka med bilar. Det är alltså föräldrarnas val av leksaker och förväntningar som till stor del influerar barnens lekpreferenser.

Jag har aldrig påstått att pojkar hoppar hage lika mycket som flickor. Bara att flickor ofta gör det på rasterna. Pojkar gillar att springa, hoppa och studsa för glatta livet, så jag finner det märkligt att de inte hoppar hage. Hopp med långt rep borde också tilltala pojkar.

Citat:
Om de skjutit småfåglar är inte säkert att du vet, om du inte övervaktat och stängt in dem. Jag skulle kunna fråga dig om hon lekte lika mycket med klossar och Lego som pojkarna. Men jag tror inte du skulle vara ärlig. Därför är det meningslöst.
Ja, hon lekte faktiskt mycket med sina storebröders avlagda klossar (t ex sådana med bokstäver på) och Lego, och även med deras leksaksbilar. I hennes samling av leksaker ingick också pussel, bollar, Brio-leksaker, musikinstrument, pekböcker, färgkritor, sällskapsspel, gosedjur, brädspel typ Fia med knuff, kortspel (t ex ”Finns i sjön”), Memory och mycket annat.

Alla mina barn började på dagis i ettårsåldern och gick där i sex, sju timmar per vardag. De umgicks med sina kamrater och lekte med daghemmets enorma sortiment av leksaker (indelade efter ålder). Pedagogiska, könsneutrala leksaker osv. Till och med könsspecifika leksaker som bilar och dockor fanns i sortimentet. Krigsleksaker var dock ett big no no.
Citera
2024-11-27, 19:00
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Har aldrig sagt att man går efter hudfärg, men det är förstås en markör också, som är gemensam för vissa grupper. Poängen var att du själv visat att man faktiskt kan dela in människor i underarter. Att det faktiskt går, som du påstår att det inte gör. Du har motbevisat dig själv. Så jag har haft rätt hela tiden, om du inte kan visa att det inte går att säga vilken grupp du tillhör, vilket förstås går, uppenbart enligt dig själv.
Det går fortfarande inte att dela in människor i underarter. Indelning efter geografiska regioner går däremot bra. Att ha underarter som Homo Sapiens Scandinavius, Homo Sapiens Balticus, Homo Sapiens Keltis osv är helt bisarrt. Du ser själv hur knasigt det blir med försök till indelning av människan i underarter. Homo Sapiens har bara en underart och det är Homo Sapiens Sapiens.

Citat:
För att de är kvinnor och bara ett fåtal kvinnor har samma spatiala förmåga som män. Det här visar sig i andra sammanhang som uppfinningar, andel praktiserande ingenjörer, matematiker och liknande med ungefär samma andel eller lite mindre kvinnor där. 6% till 10% är en siffra som ständigt återkommer i de sammanhangen.
Det är många gånger fler kvinnor än ”bara ett fåtal” som har lika god spatial förmåga som män. Denna förmåga kan flickor träna upp med hjälp av aktivitetsleksaker, pedagogiska leksaker och dataspel som utvecklar deras spatiala färdigheter.

Historiskt sett hade kvinnor inte tillgång till samma utbildning som män, särskilt inom naturvetenskap och teknik. De förväntades främst att fokusera på hushåll och barnuppfostran, vilket begränsade deras tid och resurser för forskning eller utveckling av innovationer. Många kvinnor fick inte äga egendom eller söka patent förrän sent i historien. I vissa fall registrerades kvinnors uppfinningar under deras mäns namn.

Många av kvinnornas innovationer är relaterade till hushållsarbete eller vård och har historiskt sett inte alltid betraktats som ”riktiga” uppfinningar. T ex förbättringar inom textilier, matlagning eller hälsovård har ofta undervärderats jämfört med maskiner och teknik.

Uppfinningar gjorda av kvinnor:
(FB) Kvinnor och patent
(FB) Kvinnor och patent

Nu är det flera år sedan jag skrev de två inläggen så det har säkert tillkommit fler uppfinningar gjorda av kvinnor.

Andelen kvinnliga matematiker och kvinnliga ingenjörer varierar från land till land. Googla själv så får du se.

Citat:
Det finns även många kvinnor som inte är öppna med sin sexualitet bland toppidrottare. Varför är det så få heterokvinnor bland de som skapat feminismens teorier? Helt klart är de skillnad både i hur många ser ut och även hur de beter sig, vilka yrken de väljer och även i andra sammanhang. Det är du som försöker bortförklara verkligheten. Jag har redan visat siffror på att jag har rätt om idrott. Det kan förstås vara så att homosexuella män i mindre omfattning finns med i elitsammanhang också. Du måste så att säga, på nåt sätt visa det du säger, inte bara komma med påståenden och antaganden dragna ur luften. Det finns förstås skillnader mellan mäns och kvinnors hjärnor också. Finns hur mycket forskning som helst om det. Naturvetenskapliga undersökningar genom mätningar och med bevis.
Många av feminismens grundare och viktiga teoretiker har varit heterosexuella kvinnor. Här är några exempel:

• Mary Wollstonecraft (1759–1797), en av feminismens tidigaste förgrundsfigurer, som skrev ”Till försvar för kvinnans rättigheter” (1792). Gift och två barn varav Mary Shelley (hon som skrev Frankenstein).
• Elizabeth Cady Stanton (1815–1902), en av de viktigaste kvinnorna i den tidiga amerikanska kvinnorörelsen och kampanjen för rösträtt. Gift och sju barn.
• Emmeline Pankhurst (1858–1928): Ledare för den brittiska suffragettrörelsen, som kämpade för kvinnors rösträtt. Gift och fem barn.
• Betty Friedan (1921–2006): Författaren till ”Den feminina mystiken” (1963) och en av grundarna av den moderna feministiska rörelsen i USA. Gift och tre barn.

Många tidiga feministiska rörelser drevs alltså av kvinnor som levde i heterosexuella relationer, eftersom de själva upplevde begränsningar i sina äktenskap och familjeliv som de ville förändra. Så det är inte alls få heterosexuella kvinnor bland de som skapat feminismens teorier.

Citat:
Om de flesta heminredare var män, skulle jag inte erkänna att det krävs god spatial förmåga för det. Men nu är det inte så. Däremot påstår jag att det finns procentuellt mer bögar där än i andra sammanhang, liksom inom mode överhuvudtaget. Att det var många kvinnor som utförde mäns jobb under kriget, då männen var i armén, säger ingenting.
Det finns bögar som jobbar som matematiker, fysiker och elektriker också. T ex Alan Turing om du vet vem han var. Finns också flera heterosexuella modeskapare, t ex Calvin Klein och Tommy Hilfiger.

Visar att kvinnor visst kan utföra mäns jobb både under krig och i fredstider.

Citat:
Men de samlades inte i ett rum tillsammans, bara med avsikt att gråta tillsammans över en tragisk berättelse. Gråtande som självändamål.
Hur vet du att romare inte grät tillsammans i ett rum över en tragisk berättelse? Det är väl inte helt otänkbart att romerska kejsare bölade över favoritgladiatorns död i en blodig kamp mot ett hungrigt lejon. Har du själv varit med och bevittnat dessa högljutt snyftande romare i en cirkel? I Colosseum?

Citat:
Precis och så försöker du bortförklara det, efter att du själv sagt att det är så, när jag påtalar det. Det ser jag som svammel.
Nej, det är vad forskningen visar.
Citera
2024-11-27, 19:21
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Menade att du kan ha ett lågt IQ men vara intelligent ändå. Jag presterade i topp på Mensa-testet men skulle förmodligen blivit utklassad av dig i allt ifrån högskoleprov till begåvningstest ändå. Så ett bra eller dåligt resultat där behöver inte betyda så mycket.
Jag undrade mest vad som var vad. Ifall testen båda mäter IQ eller om det vi kallar IQ är just de visuellt spatiala förmågorna/uppgifterna. Eller om IQ är ett paraplybegrepp för olika intelligenser.
Ett bra resultat på mensa-testet bör väl betyda att du passar bra till att arbeta med typ IT? Systemutveckling? Ingenjör inom teknik kanske?
Citera
2024-11-27, 19:33
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Det du håller på med är någon form av aktivism, jag vet inte vad du har för störning egentligen men jag orkar inte diskutera med dig. Det som konstaterats rent faktamässigt, och som är definitivt sant:

1. Svarta har lägre IQ i snitt än vita.
2. Spridningen bland män är inte samma som hos kvinnor.
3. Män har ett par poäng högre IQ i snitt än kvinnor.
4. Män är inte smartare än kvinnor i allmänhet, eller har någon form av intellektuell överlägsenhet på det allmänna planet.
5. Det finns en viss korrelation mellan hjärnans storlek i förhållande till kroppen, och IQ.
6. Både miljö och genetik (även om linjen däremellan inte är knivskarp) påverkar IQ. IQ verkar i studier stå för 50-80% av variansen.
Fast män har inte större hjärnor i förhållande till sin kropp än vad kvinnor har till sin kropp. Män har dock större hjärnor än kvinnor.

Sedan frågar jag mig vad genomsnittet egentligen har för värde när man pratar om IQ då pridningen är stor. Ett antal män med väldigt hög IQ höjer snittet rätt ordentligt. Det enda av värde gällande att undersöka IQ är egentligen vilket spann hela befolkningar ligger mellan (kan även göras med män och kvinnor som grupp då) samt en ungefärlig uppdelning inom olika spann på skalan. Att prata om genomsnittligt IQ på individnivå verkar inte ge någonting egentligen eftersom det är just individnivå det då handlar om.
Citera
2024-11-27, 19:36
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Fast män har inte större hjärnor i förhållande till sin kropp än vad kvinnor har till sin kropp. Män har dock större hjärnor än kvinnor.

Ja precis, men det finns en korrelation.

Citat:
Sedan frågar jag mig vad genomsnittet egentligen har för värde när man pratar om IQ då pridningen är stor.

En skillnad på 5 IQ-poäng får stora konsekvenser på populationsnivå om man tittar på avgränsade spann. Hur som helst, oavsett det, så är det bara viktigt för mig att uttrycka det som är korrekt.

Citat:
Att prata om genomsnittligt IQ på individnivå verkar inte ge någonting egentligen eftersom det är just individnivå det då handlar om.

Genomsnitt existerar bara på populationsnivå, inte på individnivå.
Citera
2024-11-27, 19:41
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ja precis, men det finns en korrelation.

En skillnad på 5 IQ-poäng får stora konsekvenser på populationsnivå om man tittar på avgränsade spann. Hur som helst, oavsett det, så är det bara viktigt för mig att uttrycka det som är korrekt.

Genomsnitt existerar bara på populationsnivå, inte på individnivå.
Ja, men då är det ju ingen mening med genomsnittet när man pratar om IQ.
Är skillnaden 5-10 poäng då? Pratar vi inte om några, alltså 2-3 poäng i genomsnitt?
En sak som är ett faktum är att testosteron påverkar delen av hjärnan som behandlar just den visuella spatiala förmågan, den förmågan är något mer påtaglig hos män än hos kvinnor. Det kan förklara poängskillnaden, även om det nu ändå inte går att säga något på individnivå eftersom det naturligtvis finns många kvinnor som har bättre visuell spatial förmåga än vad vissa män har.
Citera
2024-11-27, 19:47
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Är skillnaden 5-10 poäng då? Pratar vi inte om några, alltså 2-3 poäng i genomsnitt?

Jo, jag tror att det rör sig om ca. 2-3 poäng. Vissa hävdar 5 poäng.

Citat:
En sak som är ett faktum är att testosteron påverkar delen av hjärnan som behandlar just den visuella spatiala förmågan, den förmågan är något mer påtaglig hos män än hos kvinnor. Det kan förklara poängskillnaden, även om det nu ändå inte går att säga något på individnivå eftersom det naturligtvis finns många kvinnor som har bättre visuell spatial förmåga än vad vissa män har.

Det finns mängder med delförklaringar till skillnaden, som inte innebär att kvinnor är underlägsna eller något sånt trams (bara så vi har det sagt). Det jag vänder mig emot är faktaförnekandet. Det finns en liten skillnad. Du kan förmodligen mer än jag om hur testosteron påverkar hjärnan men jag tycker det låter rimligt, kombinerat med en hel mängd andra faktorer.
Citera
2024-11-27, 19:47
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Alright. Tänkte det också, eftersom Mensas tester är så smala till utformningen. Jag tror att det var så att från början såg IQ-tester ut så som Mensas gör, de var utformade av män, för män, utifrån manliga intressen och prioriteringar (på gruppnivå, as always).

Japp, det tror jag också. Det mesta är utformat efter män. Fram till 2011 testades nästan 100% av alla läkemedel på män, även dem som var avsedda för kvinnospecifika åkommor och sjukdomar. Bara en sån sak.

Samhället hade kunnat spara flera miljarder per år om kvinnors hormoner, fysiska och psykiska hälsa under livets alla olika stadier hade finansierats och forskats på mycket mer än vad som görs i nuläget.

Som det här med hur kvinnors hjärnor (och kroppar) påverkas under tex graviditet och klimakteriet.
Senast redigerad av Jenny9 2024-11-27 kl. 19:53.
Citera
2024-11-27, 20:02
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Fast könsskillnaden i spridning är mindre i mer jämställda och mer välmående samhällen, där kvinnor har bättre tillgång till utbildning och har intellektuellt mer avancerade yrken. Bland exempelvis östasiatiska immigranter är till och med kvinnor mer variabla i IQ än män. Detta visar att miljöfaktorer spelar en stor roll.

Korrelationen mellan hjärnstorlek och IQ ligger någonstans mellan 0,3 och 0,4. Detta betyder att hjärnstorlek förklarar 9–16 % av variationen i IQ. Men mannens i snitt större hjärna förklaras av högre kroppslängd, mer muskelmassa och större tyngd. Även om män i genomsnitt har något större hjärnor än kvinnor, så har forskning visat att kvinnor ofta har en högre täthet av neuroner och effektivare kopplingar i vissa delar av hjärnan. Kvinnor kan alltså uppnå lika hög eller högre kognitiv prestanda trots en något mindre hjärnvolym.

Det bör tilläggas att korrelationen är större under uppväxtåren fr o m födseln till den ålder då hjärnan utvecklats färdigt.

Detta förtjänar att postas igen, ovanstående svarar på mångas frågor och påståenden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in