Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Det finns skillnader som man inte tar hänsyn till. Kvinnor läser mest samhällskunskap medan killar läser mest naturvetenskap. När jag gick på universitet var det en som läste teknisk fysik och till civilekonom vid sidan av. Tvärtom har aldrig hänt. Kvinnor har till viss del bättre betyg i matte, då pojkar får sämre betyg än de presterar, vilket jag tagit upp tidigare. Jag anser även att hur skolan fungerar i dag, missgynnar pojkar. Vilket jag också tagit upp. Men alla har blivit sämre. Helt klart. Nu försöker man ändra det. Nya betygssystem med ämnesbetyg och att nationella proven, ska styra mer. Vi får se vad resultatet blir av det. Jag tror att det kommer att gynna pojkar.
Det är fler kvinnor än män inom flera naturvetenskapliga områden, t ex biologi, farmaci, kemi och medicin, medan männen är fler än kvinnorna inom bl a matematik och fysik.
Visst är det en större andel kvinnor än män som studerar samhällskunskap på universitet. Men det finns faktiskt undantag. Till exempel nationalekonomi med jämnare könsfördelning och i vissa fall något fler män än kvinnor, statsvetenskap med inriktning på säkerhetspolitik eller internationella relationer.
Det är en kombination av biologiska, kulturella och strukturella faktorer som kan bidra till att pojkar ofta får lägre betyg än vad deras prestationer i tester eller nationella prov visar. Här tar jag endast upp ett par några förklaringar:
Flickor tenderar att vara mer uppmärksamma och följa regler, Pojkar däremot kan ha svårare att sitta still. Flickor är ofta mer noggranna och organiserade i sitt skolarbete, vilket kan ge högre betyg även om de inte presterar bättre på tester. Pojkar kan vara mer stökiga, vilket påverkar deras betyg negativt trots att de har liknande kunskapsnivåer som flickor. Flickor tenderar att ha bättre läs- och skrivförmåga än pojkar.
För att minska könsskillnaderna har det föreslagits att betygssättningen ska göras mer objektiv genom mer fokusering på resultat från standardiserade prov. Samtidigt kan skolor behöva arbeta med att motverka könsstereotyper och skapa en miljö som stödjer både pojkar och flickor i att nå sin fulla potential.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Pisa var före den stora invandringen av vem som helst. Nu har Sverige lämnat det. Men det du säger är väl rasistiskt. Men du kan förstås skylla på sociala faktorer, men det kommer nog att fortsätta så. Så de får fortsätta i lågstatusjobben och kriminalitet, som det är i USA. Däremot gäller det inte asiater.
Det finns en lång rad med förklaringar till att Sveriges Pisa-resultat gått ned de senaste två decennierna. Exempel: kommunalisering av skolan, friskolesystem, segregation, invandring (särskilt nyanlända elever med bristande språkkunskaper), lägre lärarstatus och brist på behöriga lärare, mindre fokus på kunskap och disciplin samt bristfällig förberedelse och urval av elever (man har inkluderat fler nyanlända elever än andra länder).
2015 och 2018 fick Sverige högre Pisa-resultat, men enligt kritiker berodde det på att en stor del elever exkluderats från Pisa-mätningen. Framförallt rörde det sig om elever som inte anses kunna svenska (framförallt nyanlända) och funktionsnedsatta elever.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Och vilka lekte med vad?
Det är faktiskt ganska vanligt att små flickor leker med bilar. Vilka leksaker barn väljer beror mycket på deras personliga intressen, exponering och miljö. Även om traditionella könsroller ibland gör att flickor uppmuntras att leka mer med dockor och pojkar mer med bilar, finns det inget i barns biologi som begränsar dem till vissa leksaker. Visst är det en större andel pojkar än flickor som leker med bilar, men skillnaden är inte så stor som du tror.
Studier visar att små barn ofta är intresserade av alla möjliga leksaker inklusive bilar och att deras intressen kan variera beroende på vad som finns tillgängligt och vilka leksaker som finns runt dem. Många föräldrar och pedagoger försöker idag också skapa mer jämställda lekmiljöer där alla barn uppmuntras att utforska alla typer av leksaker, oavsett kön.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Jag gör en poäng här som man kan se. När det gäller lesbiskt bland pojkflickorna är de överrepresenterade. Egentligen ser de sig ofta själva som män och tänker som män. Även de "kvinnor" som la grunden för dagens feminism var/är det. Simone de Beauvoir och Judith Butler. De övriga idéerna kom från män. De som vill vara män. Det har kraftigt påverkat feminismen. Därför vet ni inte vad en kvinna är. Mannen är idealet. Kvinnan är en ofullgången man.
Den uppfattningen, som du framför, är helt uppåt väggarna och bygger på missförstånd om vad feminismen står för. Feminismen handlar inte om att få kvinnor att se sig som eller tänka som män. Var kommer ditt påhitt ifrån? Från antifeminist-sajter?
Om det är något större andel lesbiska kvinnor bland feministerna än i den totala kvinnopopulationen, då kan det bero på att de mer sällan än straighta kvinnor är i fasta förhållanden med man och barn. I varje fall var det så historiskt. Heterosexuella kvinnor var gifta och hade flera barn samt var starkt begränsade till både hem och hushåll. Lesbiska kvinnor var ofta mer fria och lediga. Lite som undersysselsatta gammelfröknar.
Då vet jag att du har den uppfattningen att mannen är ett ideal och kvinnan är en ofullgången man. Nästan ingen nuförtiden tycker som du.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Det du säger är inte helt sant. Du tar saker som båda gör, och försöker framställa det som att det inte finns skillnader, men hoppar över det som skiljer, avsiktligt. Men det är inget giltigt argument. Inte heller hoppar pojkar hage lika mycket som flickor.
Du har inte svarat varför flickor inte börjar leka med bilar som pojkar, trots att kvinnor kör bil lika mycket idag. Kan du svara på det?
Jag skulle även, återigen, vilja veta hur man avgör vad som är biologiskt och vad som är kulturellt.
Hur vet man det. Kan du svara på det?
Kan bero på att föräldrar traditionellt inte ger småbilar till sina småflickor och inte uppmuntrar dem att leka med bilar. Det är alltså föräldrarnas val av leksaker och förväntningar som till stor del influerar barnens lekpreferenser.
Jag har aldrig påstått att pojkar hoppar hage lika mycket som flickor. Bara att flickor ofta gör det på rasterna. Pojkar gillar att springa, hoppa och studsa för glatta livet, så jag finner det märkligt att de inte hoppar hage. Hopp med långt rep borde också tilltala pojkar.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Om de skjutit småfåglar är inte säkert att du vet, om du inte övervaktat och stängt in dem. Jag skulle kunna fråga dig om hon lekte lika mycket med klossar och Lego som pojkarna. Men jag tror inte du skulle vara ärlig. Därför är det meningslöst.
Ja, hon lekte faktiskt mycket med sina storebröders avlagda klossar (t ex sådana med bokstäver på) och Lego, och även med deras leksaksbilar. I hennes samling av leksaker ingick också pussel, bollar, Brio-leksaker, musikinstrument, pekböcker, färgkritor, sällskapsspel, gosedjur, brädspel typ Fia med knuff, kortspel (t ex ”Finns i sjön”), Memory och mycket annat.
Alla mina barn började på dagis i ettårsåldern och gick där i sex, sju timmar per vardag. De umgicks med sina kamrater och lekte med daghemmets enorma sortiment av leksaker (indelade efter ålder). Pedagogiska, könsneutrala leksaker osv. Till och med könsspecifika leksaker som bilar och dockor fanns i sortimentet. Krigsleksaker var dock ett big no no.