Citat:
Ursprungligen postat av
MpunktM
Har en juridisk fråga avseende dumpen, som kanske någon kan besvara?
Själva publiceringen går ju under utgivningsbeviset i tryckfrihetsförordningen. Även om det är ganska uppenbart att utgivningsbeviset används som ett kryphål för att kunna hänga ut gäddor med namn och bild, så är det nog ingen som ifrågasätter dess laglighet. Lexbase med flera använder ju samma kryphål. Däremot så undrar jag över kontakten med gäddornas arbete och familj.
Ur brottsbalken, kring förtal:
"Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter."
I flera klipp framgår det ganska tydligt att de avser att kontakta gäddans familj och upplysa denna om gäddans beteende/brott. Kommer de runt detta också, genom "arbetet" som journalist/utgivningsbevis? Kan de hävda att de kontaktar familjen i syfte att försöka få till en intervju? Det låter ju rimligt, men samtidigt framgår det ganska tydligt i filmerna att de har för avsikt att kontakta familjen just för att sprida information om gäddan. Utgivningsbeviset/arbete som journalist är väl inte ett automatiskt skydd mot att dömas för förtal? När de dessutom filmar sitt uppsåt och publicerar detta, så ter det sig märkligt att detta är lagligt.
Vore intressant att höra någons juridiska expertkunskap på området. Observera att jag inte är gädda, och jag är inte heller dumpenmotståndare, även om jag anser att de rör sig lite väl mycket i gråzonen. Det bästa hade varit om polisen fick brottsprovocera fram vissa brott, och då kanske främst brott mot barn.
Utgivningsbeviset som ger grundlagsskydd hindrar inte att förtal kan förövas genom publicerat innehåll som omfattas av grundlagen, då förtal är ett tryck/yttrandefrihetsbrott. Nu ligger ett åtal mot Sara Nilsson i Göteborgs tingsrätt, vilket gäller yttrandefrihetsbrottet grovt förtal.
Utanför grundlagsskyddet, till exempel när fru/övrig familj och arbetsgivare kontaktas, aktualiseras brottsbalkens förtalsbestämmelse, den du citerar. Dumpen kontaktar inte anhöriga för att få en intervju, utan syftet är att meddela att gäddan har varit ute på jakt efter en underårig, att ”sprida information om gäddan”, som du skriver.
Det skulle i de flesta fall kunna bedömas som förtal när Dumpen bilateralt lämnar de uppgifter de har om gäddan. Sedan finns förmodligen ett undantag, vilket handlar om typ av anställning gäddan har.
Hur man juridiskt bör betrakta Dumpens kontakter med partner/övrig familj och arbetsgivare utvecklar jag här, där nämnda undantag diskuteras:
(FB) Uthängd stämmer Dumpen – första fallet