2024-11-27, 10:02
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det verkar vara många som inte läser chattloggarna och tittar inte heller på kukbilderna.
Man kanske bör göra det innan man bildar sig en uppfattning.

Är det klokt att låta sig bli äcklad?

Kommer det att göra någon mer kapabel att förhålla sig till Dumpen?

Är äckel en bra känsla att utgå från?
Citera
2024-11-27, 10:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Nu tycker jag att vi alla sätter på oss foliehattarna och avslöjar vilka det är som Aschberg och Bodström vill skydda?

Har du själv någon uppfattning om det? I så fall: vill du, på ett rationellt sätt, utveckla varför du hyser dessa tankar?
Citera
2024-11-27, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brooz
Nja – huvudsaken är väl "vad Sara har sagt"?
Många anser att det är mer än nog ja. Kritiskt tänkande verkar ha lämnat många i stor sorg och saknad...
Citera
2024-11-27, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Hade du varit nöjd med att bilmek, sotare eller eller taxichaffis uttalade sig om din psykiska hälsa, och det i full offentlighet.
Självklart har kvalifikationer med saken att göra!!!

Klart det hade vart bra om dom hade utbildning men deras engagemang och drivkraft är bra nog anser jag
Citera
2024-11-27, 11:08
Medlem
Citat:
Det var sedan länge noterat... att du inte tillmäter utbildning någon betydelse.

Var har jag påstått att jag inte tillmäter utbildning någon betydelse?

Det jag sa var att det är irrelevant i det här sammanhanget att Patrik hoppade av sin utbildning, enda anledningen att det tas upp är för att svartmåla han såklart
Citera
2024-11-27, 11:12
Medlem
Citat:
Har du? Jag har bara läst en eller två loggar – i början av den här tråden (vilket jag har redovisat tidigare). Då var "fiskaren" påtagligt "drivande". Är det fortfarande så?

Spelar det någon roll om fiskaren är drivande eller ej?
Fortfarande gäddans val att fortsätta sexchatta med vad han tror är ett barn

En ansvarsfull vuxen hade satt stopp
Citera
2024-11-27, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil87
Klart det hade vart bra om dom hade utbildning men deras engagemang och drivkraft är bra nog anser jag
Med tanke på vilka förödande konsekvenser deras beslut har så anser jag att engagemang och drivkraft är rakt av risk. Kritiska beslut baserat på emotioner... sällan en bra ide.
Citera
2024-11-27, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Med tanke på vilka förödande konsekvenser deras beslut har så anser jag att engagemang och drivkraft är rakt av risk. Kritiska beslut baserat på emotioner... sällan en bra ide.
Håller med, de behövs hålla en hög standard när man skall vara "heligare än dig" de två leker helt fläckfria och blåser upp folks övertramp som om det hade kommit ett bar så hade de våldtagit och mördat det, så vilken tur att det var två aggressiva pundare ist som dess utom erbjöd dem att köpa vård. Å så godtrogna de 2 är.
Citera
2024-11-27, 12:07
Medlem
Semperexians avatar
Vore ju buslätt att först låtsas vara Pelle som man vill hämnas på av någon anledning och sen ordna ett möte med Pelle på samma plats som man ordnat ett möte med Dumpen. Pelle är helt rökt då.
Citera
2024-11-27, 12:28
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Har en juridisk fråga avseende dumpen, som kanske någon kan besvara?

Själva publiceringen går ju under utgivningsbeviset i tryckfrihetsförordningen. Även om det är ganska uppenbart att utgivningsbeviset används som ett kryphål för att kunna hänga ut gäddor med namn och bild, så är det nog ingen som ifrågasätter dess laglighet. Lexbase med flera använder ju samma kryphål. Däremot så undrar jag över kontakten med gäddornas arbete och familj.

Ur brottsbalken, kring förtal:
"Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter."

I flera klipp framgår det ganska tydligt att de avser att kontakta gäddans familj och upplysa denna om gäddans beteende/brott. Kommer de runt detta också, genom "arbetet" som journalist/utgivningsbevis? Kan de hävda att de kontaktar familjen i syfte att försöka få till en intervju? Det låter ju rimligt, men samtidigt framgår det ganska tydligt i filmerna att de har för avsikt att kontakta familjen just för att sprida information om gäddan. Utgivningsbeviset/arbete som journalist är väl inte ett automatiskt skydd mot att dömas för förtal? När de dessutom filmar sitt uppsåt och publicerar detta, så ter det sig märkligt att detta är lagligt.

Vore intressant att höra någons juridiska expertkunskap på området. Observera att jag inte är gädda, och jag är inte heller dumpenmotståndare, även om jag anser att de rör sig lite väl mycket i gråzonen. Det bästa hade varit om polisen fick brottsprovocera fram vissa brott, och då kanske främst brott mot barn.

Utgivningsbeviset som ger grundlagsskydd hindrar inte att förtal kan förövas genom publicerat innehåll som omfattas av grundlagen, då förtal är ett tryck/yttrandefrihetsbrott. Nu ligger ett åtal mot Sara Nilsson i Göteborgs tingsrätt, vilket gäller yttrandefrihetsbrottet grovt förtal.

Utanför grundlagsskyddet, till exempel när fru/övrig familj och arbetsgivare kontaktas, aktualiseras brottsbalkens förtalsbestämmelse, den du citerar. Dumpen kontaktar inte anhöriga för att få en intervju, utan syftet är att meddela att gäddan har varit ute på jakt efter en underårig, att ”sprida information om gäddan”, som du skriver.

Det skulle i de flesta fall kunna bedömas som förtal när Dumpen bilateralt lämnar de uppgifter de har om gäddan. Sedan finns förmodligen ett undantag, vilket handlar om typ av anställning gäddan har.

Hur man juridiskt bör betrakta Dumpens kontakter med partner/övrig familj och arbetsgivare utvecklar jag här, där nämnda undantag diskuteras:

(FB) Uthängd stämmer Dumpen – första fallet
Senast redigerad av Lessler 2024-11-27 kl. 12:33.
Citera
2024-11-27, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semperexian
Vore ju buslätt att först låtsas vara Pelle som man vill hämnas på av någon anledning och sen ordna ett möte med Pelle på samma plats som man ordnat ett möte med Dumpen. Pelle är helt rökt då.

Eller så bevisar Pelle genom de chattloggar han har att någon försöker sätta dit han så följs dom åt till polisen och bevisar att det inte är han dom haft kontakt med

Det är betydligt svårare att sätta dit någon hos dumpen än du tror
Citera
2024-11-27, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Utgivningsbeviset som ger grundlagsskydd hindrar inte att förtal kan förövas genom publicerat innehåll som omfattas av grundlagen, då förtal är ett tryck/yttrandefrihetsbrott. Nu ligger ett åtal mot Sara Nilsson i Göteborgs tingsrätt, vilket gäller yttrandefrihetsbrottet grovt förtal.

Utanför grundlagsskyddet, till exempel när fru/övrig familj och arbetsgivare kontaktas, aktualiseras brottsbalkens förtalsbestämmelse, den du citerar. Dumpen kontaktar inte anhöriga för att få en intervju, utan syftet är att meddela att gäddan har varit ute på jakt efter en underårig, att ”sprida information om gäddan”, som du skriver.

Det skulle i de flesta fall kunna bedömas som förtal när Dumpen bilateralt lämnar de uppgifter de har om gäddan. Sedan finns förmodligen ett undantag, vilket handlar om typ av anställning gäddan har.

Hur man juridiskt bör betrakta Dumpens kontakter med partner/övrig familj och arbetsgivare utvecklar jag här, där nämnda undantag diskuteras:

(FB) Uthängd stämmer Dumpen – första fallet
Prisar vår Herre för att du valt att vara delaktig i tråden!!

Vet du något om hur dumpen diskuteras i juristvärlden? Det måste ju finnas en del del dilemman i frågan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in