2024-11-26, 23:09
Medlem
Andy Flags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gronagubben
Serien innehåller många fiktiva inslag som inte stämmer överens med verkligheten. Till exempel var Alexander inte skuldsatt och fattig, vilket påstås i serien. Dessutom framställs balkongen inne på värdedepån som en nästan omöjlig utväg där man måste riskera livet genom att klättra som Spiderman. I verkligheten var det dock enkelt att hissa ner en stege till balkongen. Serien placerar dessutom balkongen mitt på byggnaden, vilket inte är logiskt. Om det hade varit så, varför skulle man inte bara slå sönder rutan ovanför balkongen istället?

Av rånarna så undrar jag forfarande om retaurang ägaren skulle vara Goran Bojović(Goran var den som var skuldsatt i det verkliga livet med konkurser och kronofogden i hälarna) och vem skulle michel vara utav dom som blev dömda för rånet?

Michel är Charbel Charro och ”restaurangägaren” är Goran.

Läser du fup så finns det väldigt tydliga bilder på båda stegar. Förstår inte riktigt din invändning här. Balkongen i serien är ju klart farligare än i verkligheten förvisso, men visst fan hade du kunnat knäcka nacke om du ramlat av till vänster om den längre stegen.
Citera
2024-11-26, 23:14
Citat:
Ursprungligen postat av Momika
Nu är det iofs 15 år sen så att koppla människor med brott genom telefonmaster var inte lika uppenbart för människor som idag. Visst, burners med kontantkort användes ju men för en vanlig svenne som kör helikoptrar och gör tv och vindkraft år 2009 tror jag faktiskt att han inte hade koll på att han riktigt fatta i den stunden.

Netflix gjorde honom till en riktig klantig karaktär som mest var nervös och klumpig. Och att han endast gjorde detta för att han blev ”tvingad” pga sin ekonomiska situation. Men tror nog att han var lite smartare i verkligheten. Det där med att man kunde koppla hans privata telefon till olika master är dock efterblivet, de övriga sa väl också till honom att inte ta med telefonen.
Citera
2024-11-26, 23:19
Medlem
Citat:
Nu är det iofs 15 år sen så att koppla människor med brott genom telefonmaster var inte lika uppenbart för människor som idag. Visst, burners med kontantkort användes ju men för en vanlig svenne som kör helikoptrar och gör tv och vindkraft år 2009 tror jag faktiskt att han inte hade koll på att han riktigt fatta i den stunden.

Det var 100% välkänt att det gick att knyta människor till brott genom att koppla telefonmaster till mobiler redan på den tiden. Detta var rutinmässigt polisarbete redan runt 2000 talet. Kanske tidigare än så det vet jag inte.
Citera
2024-11-26, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Netflix gjorde honom till en riktig klantig karaktär som mest var nervös och klumpig. Och att han endast gjorde detta för att han blev ”tvingad” pga sin ekonomiska situation. Men tror nog att han var lite smartare i verkligheten. Det där med att man kunde koppla hans privata telefon till olika master är dock efterblivet, de övriga sa väl också till honom att inte ta med telefonen.

Har ej läst fup eller boken men kollat serien. Men läs i denna tråden sida 954. Där diskuterar ju några om att han skulle ha knarkskulder. Och någonstans har jag läst att han drog in 100k i månaden vitt.

Det är ett stort mysterium varför han gick med på att köra den helikoptern. Det mest rimliga är ju dock att han kunde få en skuld avskriven om han körde helikoptern. Då är det ju vanligtvis två alternativ, knark eller spel.

Edit: Vet inte vad jag tror att han var ”smartare” irl. Han dumpade en helikopter där han inte skulle dumpa den, går in på McDonalds inte långt ifrån, tar taxi på sitt kort. Det är ganska tydliga tecken på att han iallafall då inte visste vad han sysslade med.

Citat:
Ursprungligen postat av Grannendarborta
Det var 100% välkänt att det gick att knyta människor till brott genom att koppla telefonmaster till mobiler redan på den tiden. Detta var rutinmässigt polisarbete redan runt 2000 talet. Kanske tidigare än så det vet jag inte.

Okej! Tack för rättningen!
Senast redigerad av Momika 2024-11-26 kl. 23:27.
Citera
2024-11-26, 23:33
Citat:
Har ej läst fup eller boken men kollat serien. Men läs i denna tråden sida 954. Där diskuterar ju några om att han skulle ha knarkskulder. Och någonstans har jag läst att han drog in 100k i månaden vitt.

Det är ett stort mysterium varför han gick med på att köra den helikoptern. Det mest rimliga är ju dock att han kunde få en skuld avskriven om han körde helikoptern. Då är det ju vanligtvis två alternativ, knark eller spel.

Edit: Vet inte vad jag tror att han var ”smartare” irl. Han dumpade en helikopter där han inte skulle dumpa den, går in på McDonalds inte långt ifrån, tar taxi på sitt kort. Det är ganska tydliga tecken på att han iallafall då inte visste vad han sysslade med.

Okej! Tack för rättningen!

Har inte läst fup men sett lite intervjuer med honom när han fortfarande satt inne. Han ger ett ganska bright intryck, men det är ju bara min känsla. Sedan är det lite roligt att han fortfarande står kvar vid att han är oskyldig. Han måste väl vara den enda av samtliga dömda så gör det?

Håller med om att det är ett mysterium. Verkade ha ett ordnat liv, god ekonomi och fru. Men måste ha varit stora skulder eller likande som låg bakom det.
Och ja han gjorde stora misstag, att gå till en donken och ta taxi hem är väl urtypen av rookie misstag. Hur kan han inte veta att polisen kommer undersöka varenda gruskorn runt helikoptern och då förslagsvis börja med donken två km bort? För han måste ju ha anat att de skulle hitta helikoptern.

Undra vad de övriga hade för plan med honom och helikoptern. Han blev ju orolig att de skulle skjuta honom? Åtminstone i serien. Jag håller ändå inte för otroligt att de faktiskt ville eliminera honom för att behålla mer av kakan. Men det lär vi väl aldrig få veta. Att de ville bränna upp helikoptern på den badstranden är väl ganska givet dock.
Citera
2024-11-26, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grannendarborta

Som kriminell kanske, men inte som klumpig amatör? 😅 Han kanske tänkte att det skulle räcka att stänga av den.
Citera
2024-11-26, 23:47
Medlem
firebird1974s avatar
Skit samma dom fick 39 miljoner jävligt snyggt jobbat.
Citera
2024-11-26, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Har inte läst fup men sett lite intervjuer med honom när han fortfarande satt inne. Han ger ett ganska bright intryck, men det är ju bara min känsla. Sedan är det lite roligt att han fortfarande står kvar vid att han är oskyldig. Han måste väl vara den enda av samtliga dömda så gör det?

Håller med om att det är ett mysterium. Verkade ha ett ordnat liv, god ekonomi och fru. Men måste ha varit stora skulder eller likande som låg bakom det.
Och ja han gjorde stora misstag, att gå till en donken och ta taxi hem är väl urtypen av rookie misstag. Hur kan han inte veta att polisen kommer undersöka varenda gruskorn runt helikoptern och då förslagsvis börja med donken två km bort? För han måste ju ha anat att de skulle hitta helikoptern.

Undra vad de övriga hade för plan med honom och helikoptern. Han blev ju orolig att de skulle skjuta honom? Åtminstone i serien. Jag håller ändå inte för otroligt att de faktiskt ville eliminera honom för att behålla mer av kakan. Men det lär vi väl aldrig få veta. Att de ville bränna upp helikoptern på den badstranden är väl ganska givet dock.

Det är bara ”Rami” som erkänt. Men hans blod fanns på brottsplatsen.

Jag vet inte om huruvida det var planerat att piloten skulle dö den morgonen, men det kan helt klart vara en oro som han hade när de andra grabbarna skulle bränna upp helikoptern och därför valde att dumpa den där han gjorde. Jävligt svårt att se att de skulle klippa honom, såvida hans skulder inte var överdrivet stora och ”det hade varit värt det,” eller om de under planeringen ansåg honom som opålitlig.

Men killen har idag nästan 50 millar i skulder och muckade efter fem år. Hade dom bränt den helikoptern och han inte hade hoppat på den taxin så hade kanske åtalet ogillats. Med facit i hand kanske hade det varit värt risken att bli klippt. Han lever väl ändå i misär.
Citera
2024-11-27, 00:03
Medlem
Citat:

Jag vet inte om huruvida det var planerat att piloten skulle dö den morgonen, men det kan helt klart vara en oro som han hade när de andra grabbarna skulle bränna upp helikoptern och därför valde att dumpa den där han gjorde. Jävligt svårt att se att de skulle klippa honom, såvida hans skulder inte var överdrivet stora och ”det hade varit värt det,” eller om de under planeringen ansåg honom som opålitlig.

Men killen har idag nästan 50 millar i skulder och muckade efter fem år. Hade dom bränt den helikoptern och han inte hade hoppat på den taxin så hade kanske åtalet ogillats. Med facit i hand kanske hade det varit värt risken att bli klippt. Han lever väl ändå i misär.

Jag är skeptisk till att man avsåg att mörda Alexander. Vet inte om man även ville göra det till ett mordfall. Tänk dig vilka rubriker det där hade skapat om man även hade avrättat en rånkumpan mitt under rånflykten.
Citera
2024-11-27, 00:30
Medlem
Citat:

Jag kanske är väldigt svensk och blåögd men det känns inte riktigt som det här är den typen av människor som mördar folk till höger och vänster.

Jag tror alla tabbar som han gjorde berodde på bristande erfarenhet och inget annat. Han kanske var smart på andra plan men street smart var han inte med tanKe på att han trampade in på McDonalds i Hägernäs och betalade med sitt eget kort.
Citera
2024-11-27, 09:47
Medlem
Nu har jag inte läst alla sidor i denna tråd men var det som i serien att det var dom som utförde rånet som också planerade det? Eller kom planen från ”högre ort”?
Citera
2024-11-27, 09:50
Medlem
Harry_s avatar
Citat:

som att spela lotto dagen efter när man vet rätta raden

hade dom bränt så skulle dom hitta helikoptern snabbare
hade dom bränt så skulle dom jaga filmer från mackar
dom skulle jaga bilder från butiker som säljer bensindunkar

ja mycket skulle man han gjort efter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in