2024-11-23, 19:18
Medlem
arakas avatar
Riktigt bra rakt igenom, mycket tack vare att de oknda skdisarna inte spelar teaaaaaater som knda svenska skdisar inkl Helena Bergstrm alltid gr.
Senast redigerad av araka 2024-11-23 kl. 19:27.
Citera
2024-11-23, 21:16
Medlem
Var skeptisk nr man fick se en frsta trailer. Men detta r riktigt bra. Hgt produktionsvrde. Inte verspelat som redan sagts. Rekommenderas.
Citera
2024-11-23, 22:04
Medlem
Bloodzeeds avatar
"Klapa snel hest" hahaha

Tycker serien verkar bra hittills. Man fr ta det fr vad det r lite, inte som att Sunde & co. varit delaktiga i produktionen...
Citera
2024-11-24, 11:15
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeitgeist-isdashit
Det avsnittet av Debatt dr Jens of Sweden och Pontn tjafsar letade jag upp direkt nr det intrffade i serien. Jag blev helt klart frvnad, fr ngot som r s ltt att verifiera sanningshalten p hade de frvanskat skitmycket, s dr tappade de lite av mitt frtroende. Ett exempel r att programledaren sger till Pontn ngot i stil med Ni anvnder er av infiltratrer och i verkligen svarar Pontn Ja, det r en av vra metoder medan han i seriens version sger Nej, vi anvnder oss av informatrer. Detta knns ju bara som att stt att frska gra Pontn till ngon som man som tittare ska sympatisera med mer, men att frndra hela hans personlighet (eller tminstone vad han visade utt) p ett s uppenbart stt r ju att ta sig extrema kreativa friheter.

Ser det snarare som tvrtom. Tycker man frsker utmla Pontn som rtt osympatisk som gr vad som helst fr att n sina ml. Bland annat att ljuga rakt ut nr han fr frgan om just infiltratrer.'

Men hller med om att det r helt ondigt att skriva om ngot sdant.
Citera
2024-11-24, 11:26
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Ser det snarare som tvrtom. Tycker man frsker utmla Pontn som rtt osympatisk som gr vad som helst fr att n sina ml. Bland annat att ljuga rakt ut nr han fr frgan om just infiltratrer.'

Men hller med om att det r helt ondigt att skriva om ngot sdant.
Brokep tycker att SVT gjort honom mindre sympatisk n vad han var.
Citera
2024-11-25, 14:57
Medlem
Sg TPB dokumentren och tycket skdisarnas gr portrttlika insatser av de tre killarna.

Saknar gamla internet!
Citera
2024-11-26, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RIKSKRIM
Ja, det verkar vilja frska framstlla Anakatas rst som vldigt svag och feminin. Det r intressant med tanke p att verkligheten r tvrtom. Kollar man p dokumentren om TPB s verkar det som att Anakata har en rtt stark och hgljud rst. De andra sger vid flera tillfllen att han ska prata tystare haha

Efter att sett fler avsnitt s verkar det som att dom brjar lyfta att han har tendenser till Aspbergers. Mycket ppekande frn honom helt oironiskt om ngon pstr ngonting dr han med den lite ljusare rsten rtt s entonigt framstr som en Besserwisser i mnga lgen.
Sttt p sna figurer och dom kan faktiskt rtt s ofta ha en ljusare rst.
Du sa att han var bullrig (tjacket kanske?). Han var kanske inte heller alls lika entonig och pedantisk i att rtta folk oironiskt?
Citera
2024-11-26, 20:56
Medlem
deddds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvidos
Han som spelar Ponten verkar ha rtt personlighet d Ponten var skert en cringesnubbe men uppenbarligen hade han barn och fru s ngot rtt i livet har han gjort.
Han klingar exakt som Ponten gr i intervjuer i mitt minne. Fantastiskt portrtt.

Citat:
Ursprungligen postat av Cryptdweller
Folk har fr hga krav
Jag tycker serien rockar
Skitdrygt att behva vnta en vecka emellan varje avsnitt
Tror fanimej jag kommer vnta tills alla episoder r slppta och kra hela skiten rtt upp och ner istllet
Tycker med den r otroligt bra. Hade samma plan, vnta till den var klar och sedan strckkolla, men misslyckats tv avsnitt i rad nu, och nr det r slut vill jag se mer.

Tycker det r imponerande att gra ngot s pass "nrdigt" s bra och intensivt och dramatiskt (som det var nr det begav sig, men oavsett svrt att frmedla p film nr det handlar om IT), och ngot som lg mig varmt om hjrtat och idag varmt om nostalgihjrtat och nd gilla det s pass.
Frstr Sunde dock. Se ett portrtt av sig sjlv, som man i tillgg inte deltagit i att mla, hade jag ocks garanterat avskytt om det s var Sagan om Ringen klass p filmen/serien.
"Seg och trkig" som han gav r en helt orimlig recension p denna serie. Det gr inte att gra den mer dramatisk utan att det blir kitschigt och tntigt, rent av pinsamt. Gr bara att tycka om man sjlv r portrtterad, d det r omjligt fr ett filmmedium att sl att uppleva och leva i ngot, med tanke p begrnsningarna film har jmfrt med just "livet".

Citat:
Ursprungligen postat av NordicNewsOutlet
Men det gr han. Har inte mjlighet att lnka nu men kan terkomma med bevis imorgon om jag kommer ihg. Det finns arkiverade twitter-lnkar dr Peter Sunde konfronteras om detta.
Kper du ett domn-namn s registrerar du det hos en central entitet, som du bara kr en whois p s kommer all info upp.
njal.la som r tjnsten i frga lter dig kpa ett domn-namn frn dom helt anonymt, s det str registrerat p dom. Absolut 0 trafik, varken hrdvara, mjukvara, eller ens DNS-uppslagen mot sidan gr genom dom.
Ska du attackera en kriminell sida har du 1000 gnger strre chans att gra det genom att ta reda p IP-numret och trycka p garna av IP-numret. Det r till slut kopplat till sjlva servern som driver hrdvaran. Domnnamnet har ingenting med det att gra. En kriminell behver bara haffa nrmsta lodis, betala han en tusenlapp fr att lna hans namn nr domnet registreras, och r dr med anonym nr det kommer till domnnamnet. Planerar man kra kriminella sidor med vinst r jvlar annaman och know-how:en dr redan fr att g runt det oerhrt enkelt.

njal.la gr det bara enklare fr vanliga mnniskor att inte behva ha sitt personliga namn och telefonnummer skbart bara fr att man vill hosta en sida. Har sjlv kpt domn genom njal.la fr att slippa ha mitt namn i ett stort ppet register skbart fr alla.

Juridiskt vet jag inte hur det r, och minns inte hur det r tekniskt, men tror de har mjligheten att ta ner eller flytta ett domn (osker dock och orkar inte stta mig in i det p nytt). S om de av ideella orsaker tar ned tex en nazi-sida s kan den tjnsten kastas t helvete, och skaparna med den.
Senast redigerad av deddd 2024-11-26 kl. 21:34.
Citera
2024-11-26, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeiska-Lejonet
Pratades det verkligen s mycket Svengelska p den tiden? Ok att datatermer anvnds men tycker sprket knns vldigt "modernt".
Vi pratade likadant 1979 nr ABC-80 kom och Commodore ngra r senare samtidigt som frsta IBM-PC kom. Vi har suttit bakom PC i alla former i snart 45 r. S vet vi allt.
Citera
2024-11-26, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Jag var runt 40 nr vi fick tillgng till internet 1995. Jag jobbade som systemerare och programmerare.

Hade inte TPB bidragit till internets utveckling hade inte internet sett ut som det gr idag. Vi har allt att tacka dem fr.

Frstr ni inte, kommentera inte. Fr oss andra framstr ni annars som fgelungar som vntar p att mamma fgel ska mata er med vetskap. Var ni inte med kan ni aldrig frst och ni missade tget, vilket jag beklagar. Serist!

Tget var redan i god rullning innan Pirate Bay. Jag var ocks med p den tiden.
"Scenen" var alive and kicking sen lnge. Fanns redan p 80-talet d man anvnde BBS:er. Fast det var like mycket en demoscen som en crackingscen. Minns tex Fairlight mfl (som fanns lngt fram).
Sen kom Webben dr det ofta direktnedladdningar frn sidor som var versta med banners, porr och diverse nasty saker. Ofta ocks via FTP.
Sen kom Napster och det skulle jag vilja sga bidrog minst lika mycket, om inte mer till att kicka igng debatten p allvar. Framfrallt pverkade det skivindustrin, men en hel del annat delades ju i Napster ocks. Ta ned ngot i Napter och sen spela upp det i Winamp var standardproceduren! Plus allt fritt som strmmades direkt i Winamps shoutcast!
S Napster sdde definitivt fret till den vrld vi har idag med Spotify och artister som tjnar pengar p konserter.
Videovarianten blev aldrig en samlad sak som Spotify. Netflix r bara en av en drs andra tjnster, vilket Sunde just kritiserat med rtta.
Sen hade vi Direct Connect/DC++ och en massa andra rena sharingprogram som Limewire Kazaa Emule mfl. Usenet alltid i bakgrunden sen lnge ocks.
Skivindustrin men ven filmindustrin brjade brka om detta och d dk Torrentprotokollet upp, typ typ 2001/2002?
Fanns gott om Torrentsiter innan TPB. TPB var i sig en sida med ett kasst grnssnitt (suger fortfarande och kommentarer verkar inte finnas sen lnge) och rent allmnt inte speciellt bra. Men den var den som blev den i srklass strsta sidan d mnga andra raidades och stngdes ned. TPB Seedade internet!
Mycket av en slump, men ocks pga den Svenska hllningen p den tiden i frhllande till piratkopiering.
Hade det inte varit TPB s hade ngon annan tagit ver rodret. Mininova var stort och teruppstod som Fgeln Fenix vl ett par gnger. Demonoid likas. Och en drs andra.
Sen minns jag andra tappra frsk med tex OneSwarm som var ett intressant trackerless experiment som byggde p Bittorrentteknik i grunden.
S ven om vartenda Torrentsite hade stngts ned s hade alternativ hittats.
Och s brjade sjlvklart VPN anvndas. PRQ, som nmns, anvnde vi vl mnga vid tiden. Ivacy likas var populr ett tag, men visade sig vara kasst.
TPB hade bara turen att rka vara rtt personer med rtt kontakter som var p rtt plats med den rtta instllnigen fr tiden med en anda av ett sjlvklart "Copyleft"-tnkande (i alla fall frn Sundes hll)
Och s pushen med piratbyran och piratpartiet (jag var sjlv medlem i piratpartiet frsts) mitt i denna anda.
"Internet" som det r idag har sen lng tid tillbaka varit extremt beroende av Open sourceinitiativ i alla dess former. Och att mer och mer gjorts fritt tillgngligt som gratisalternativ (visserligen inte alltid Open Source men pushen finns dr). Ta tex Visual Studio i dess olika varianter. Kostade multum frr. Tankades alltid ned frn Torrentsiter. Men var det programmeringskurser s var det oftast Turbo-C direkt frn kommandoraden i ett Dos-fnster som gllde. Med Visual C++ s brjade det friskt delas piratkopior sinsemellan! Ofta fr att man vid det laget hade ftt sin frsta PC. Innan satt de flesta med en Amiga eller Atari ST...
Att allt kan delas som det gr idag. Alla repositories. Alla fria programvaror och miljer. Tillgnglighet i molnet. Open Sourcerrelsen r central dr. TPB finns med p ett hrn just specifikt fr pushen mot filmindustrin specifikt. Men det blev som sagt fragementerade tjnster och inte ett Spotify!
Senast redigerad av intheloop 2024-11-26 kl. 21:51.
Citera
2024-11-26, 21:57
Medlem
deddds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intheloop
"Scenen" var alive and kicking sen lnge. Fanns redan p 80-talet d man anvnde BBS:er. Fast det var like mycket en demoscen som en crackingscen. Minns tex Fairlight mfl (som fanns lngt fram).

Finns en bra dokumentr p youtube om 80, och tidigt 90-tals scenen. Hur de blir raidade och jagade. Men hittar den inte nu. Delar om jag hittar.
Men hela den grejen var vldigt centraliserad till USA.
Hade en hel lda med piratkopierade disketter till min amiga som 7-ring, men var liksom inte ett problem i Sverige. Enda fokusen var pirat-TV.

Citat:
Sen kom Napster och det skulle jag vilja sga bidrog minst lika mycket, om inte mer till att kicka igng debatten p allvar. Framfrallt pverkade det skivindustrin, men en hel del annat delades ju i Napster ocks.
Tror framfr allt det var nedtagningen av napster som bidrog.
Drog p frsta stora LAN:en och piratade sedan ~96, p den tiden var det IRC. Fungerade som en jobbig version av DC++.
Hrde trotts det inte talas om Napster frrn typ samtidigt som det gick ner (minnets lder kan lura mig hr men knns som det), det var i alla fall inte i fokus. Men s satt jag p dial-up modem, och endast tankade p LAN med fiber, och d var inte musik prioriteten.
Vilket jag tror har mycket att gra med TPB:s storhet. Det var precis d extremt mnga inneha internet som alltid var anslutet.

Citat:
Fanns gott om Torrentsiter innan TPB. TPB var i sig en sida med ett kasst grnssnitt (suger fortfarande och kommentarer verkar inte finnas sen lnge) och rent allmnt inte speciellt bra. Men den var den som blev den i srklass strsta sidan d mnga andra raidades och stngdes ned. TPB Seedade internet!
Mycket av en slump, men ocks pga den Svenska hllningen p den tiden i frhllande till piratkopiering.
Hade det inte varit TPB s hade ngon annan tagit ver rodret. Mininova var stort och teruppstod som Fgeln Fenix vl ett par gnger. Demonoid likas. Och en drs andra.
Den pre-TPB strsta torrent-sidan nmns i serien, minns inte vad den hette, som var hostad i slovenien eller slovakien.
TPB var inte bara en tracker. Det var deras attityd som var grejen.
Deras ppna frakt och krig mot upphovsrttsindustrin. Minns hur de la upp deras fraktfulla svar gentemot cease and desist-krav de ftt frn amerikanska advokatbyrer. Alla andra sidor frskte gmma sig och hlla sig under radarn s mycket som mjligt, antingen lgga ner direkt vid ptryckning eller betala av rtt mnniskor och rulla vidare, TPB gjorde tvrt om.
Sen kopplingarna till piratbyrn, och inofficiella grunden till piratpartiet.

Det var i grunden idealism. Inte ekonomi.
Det r skillnaden, och det r en stor skillnad.
Citera
2024-11-26, 22:01
Medlem
Citat:
Sen kom Webben dr det ofta direktnedladdningar frn sidor som var versta med banners, porr och diverse nasty saker. Ofta ocks via FTP.
Sen kom Napster och det skulle jag vilja sga bidrog minst lika mycket, om inte mer till att kicka igng debatten p allvar. Framfrallt pverkade det skivindustrin, men en hel del annat delades ju i Napster ocks. Ta ned ngot i Napter och sen spela upp det i Winamp var standardproceduren! Plus allt fritt som strmmades direkt i Winamps shoutcast!
S Napster sdde definitivt fret till den vrld vi har idag med Spotify och artister som tjnar pengar p konserter.
Videovarianten blev aldrig en samlad sak som Spotify. Netflix r bara en av en drs andra tjnster, vilket Sunde just kritiserat med rtta.
Sen hade vi Direct Connect/DC++ och en massa andra rena sharingprogram som Limewire Kazaa Emule mfl. Usenet alltid i bakgrunden sen lnge ocks.
Skivindustrin men ven filmindustrin brjade brka om detta och d dk Torrentprotokollet upp, typ typ 2001/2002?
Sen minns jag andra tappra frsk med tex OneSwarm som var ett intressant trackerless experiment som byggde p Bittorrentteknik i grunden.
S ven om vartenda Torrentsite hade stngts ned s hade alternativ hittats.
Och s brjade sjlvklart VPN anvndas. PRQ, som nmns, anvnde vi vl mnga vid tiden. Ivacy likas var populr ett tag, men visade sig vara kasst.
TPB hade bara turen att rka vara rtt personer med rtt kontakter som var p rtt plats med den rtta instllnigen fr tiden med en anda av ett sjlvklart "Copyleft"-tnkande (i alla fall frn Sundes hll)
Och s pushen med piratbyran och piratpartiet (jag var sjlv medlem i piratpartiet frsts) mitt i denna anda.
"Internet" som det r idag har sen lng tid tillbaka varit extremt beroende av Open sourceinitiativ i alla dess former. Och att mer och mer gjorts fritt tillgngligt som gratisalternativ (visserligen inte alltid Open Source men pushen finns dr). Ta tex Visual Studio i dess olika varianter. Kostade multum frr. Tankades alltid ned frn Torrentsiter. Men var det programmeringskurser s var det oftast Turbo-C direkt frn kommandoraden i ett Dos-fnster som gllde. Med Visual C++ s brjade det friskt delas piratkopior sinsemellan! Ofta fr att man vid det laget hade ftt sin frsta PC. Innan satt de flesta med en Amiga eller Atari ST...
Att allt kan delas som det gr idag. Alla repositories. Alla fria programvaror och miljer. Tillgnglighet i molnet. Open Sourcerrelsen r central dr. TPB finns med p ett hrn just specifikt fr pushen mot filmindustrin specifikt. Men det blev som sagt fragementerade tjnster och inte ett Spotify!
Ja, precis s! Innan internet hngde vi p Nyhetsgrupperna. Man knner sig som en dinosaurie.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in