Citat:
Ursprungligen postat av
nikson
Jag var runt 40 nr vi fick tillgng till internet 1995. Jag jobbade som systemerare och programmerare.
Hade inte TPB bidragit till internets utveckling hade inte internet sett ut som det gr idag. Vi har allt att tacka dem fr.
Frstr ni inte, kommentera inte. Fr oss andra framstr ni annars som fgelungar som vntar p att mamma fgel ska mata er med vetskap. Var ni inte med kan ni aldrig frst och ni missade tget, vilket jag beklagar. Serist!
Tget var redan i god rullning innan Pirate Bay. Jag var ocks med p den tiden.
"Scenen" var alive and kicking sen lnge. Fanns redan p 80-talet d man anvnde BBS:er. Fast det var like mycket en demoscen som en crackingscen. Minns tex Fairlight mfl (som fanns lngt fram).
Sen kom Webben dr det ofta direktnedladdningar frn sidor som var versta med banners, porr och diverse nasty saker. Ofta ocks via FTP.
Sen kom Napster och det skulle jag vilja sga bidrog minst lika mycket, om inte mer till att kicka igng debatten p allvar. Framfrallt pverkade det skivindustrin, men en hel del annat delades ju i Napster ocks. Ta ned ngot i Napter och sen spela upp det i Winamp var standardproceduren! Plus allt fritt som strmmades direkt i Winamps shoutcast!
S Napster sdde definitivt fret till den vrld vi har idag med Spotify och artister som tjnar pengar p konserter.
Videovarianten blev aldrig en samlad sak som Spotify. Netflix r bara en av en drs andra tjnster, vilket Sunde just kritiserat med rtta.
Sen hade vi Direct Connect/DC++ och en massa andra rena sharingprogram som Limewire Kazaa Emule mfl. Usenet alltid i bakgrunden sen lnge ocks.
Skivindustrin men ven filmindustrin brjade brka om detta och d dk Torrentprotokollet upp, typ typ 2001/2002?
Fanns gott om Torrentsiter innan TPB. TPB var i sig en sida med ett kasst grnssnitt (suger fortfarande och kommentarer verkar inte finnas sen lnge) och rent allmnt inte speciellt bra. Men den var den som blev den i srklass strsta sidan d mnga andra raidades och stngdes ned. TPB Seedade internet!
Mycket av en slump, men ocks pga den Svenska hllningen p den tiden i frhllande till piratkopiering.
Hade det inte varit TPB s hade ngon annan tagit ver rodret. Mininova var stort och teruppstod som Fgeln Fenix vl ett par gnger. Demonoid likas. Och en drs andra.
Sen minns jag andra tappra frsk med tex OneSwarm som var ett intressant trackerless experiment som byggde p Bittorrentteknik i grunden.
S ven om vartenda Torrentsite hade stngts ned s hade alternativ hittats.
Och s brjade sjlvklart VPN anvndas. PRQ, som nmns, anvnde vi vl mnga vid tiden. Ivacy likas var populr ett tag, men visade sig vara kasst.
TPB hade bara turen att rka vara rtt personer med rtt kontakter som var p rtt plats med den rtta instllnigen fr tiden med en anda av ett sjlvklart "Copyleft"-tnkande (i alla fall frn Sundes hll)
Och s pushen med piratbyran och piratpartiet (jag var sjlv medlem i piratpartiet frsts) mitt i denna anda.
"Internet" som det r idag har sen lng tid tillbaka varit extremt beroende av Open sourceinitiativ i alla dess former. Och att mer och mer gjorts fritt tillgngligt som gratisalternativ (visserligen inte alltid Open Source men pushen finns dr). Ta tex Visual Studio i dess olika varianter. Kostade multum frr. Tankades alltid ned frn Torrentsiter. Men var det programmeringskurser s var det oftast Turbo-C direkt frn kommandoraden i ett Dos-fnster som gllde. Med Visual C++ s brjade det friskt delas piratkopior sinsemellan! Ofta fr att man vid det laget hade ftt sin frsta PC. Innan satt de flesta med en Amiga eller Atari ST...
Att allt kan delas som det gr idag. Alla repositories. Alla fria programvaror och miljer. Tillgnglighet i molnet. Open Sourcerrelsen r central dr. TPB finns med p ett hrn just specifikt fr pushen mot filmindustrin specifikt. Men det blev som sagt fragementerade tjnster och inte ett Spotify!