2024-11-26, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idfd
Någon som vet vem Rami farhan i serien är i verkligheten? Hur gick det för honom irl? Orkar inte leta igenom alla 900 sidor😅

Safa Kadhum är de tänkt att han ska representera
Citera
2024-11-26, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Personskyddet
Någon som har fup och dom?

Jag har inte domen uppladdad men den går enkelt att beställa från Södertörns tingsrätt: mål B 11738-09. Jag fick den direkt på min mail.
Citera
2024-11-26, 13:16
Medlem
Hur säkert är det att helikopterpiloten Alexander Eriksson är oskyldig? Han har ju stått fast vid sin oskyldighet alla dessa år och i en dokumentär på SVT intervjuar de ett vittne som påstår att piloten var mörkhyad, således en helt annan person.

Citat:
Kadhum säger att han träffat helikopterpiloten under värderånet. Han flög med honom och pratade med honom en gång innan och det var inte den person som nu är åtalad för brottet, den 35-årige tv-producenten.

- Det var absolut inte han som flög helikoptern.

Kan ju såklart bara vara skitsnack för att täcka upp för sina kompanjoner, Kadhum påstod även att de som blev åtalade tillsammans med honom inte var samma personer som befann sig i värdedepån.

Men jag är mest intresserad av hur starkt bevisvärde det fanns mot Eriksson. Jag vet om att han var på Mcdonalds i hägernäs kort efter att helikoptern ska ha landat i Skavlöten, men även här finns det vittnen som påstår sig ha sett helikoptern i luften medan Eriksson är på donken.

Vad gäller?
Citera
2024-11-26, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Hur säkert är det att helikopterpiloten Alexander Eriksson är oskyldig? Han har ju stått fast vid sin oskyldighet alla dessa år och i en dokumentär på SVT intervjuar de ett vittne som påstår att piloten var mörkhyad, således en helt annan person.

Kan ju såklart bara vara skitsnack för att täcka upp för sina kompanjoner, Kadhum påstod även att de som blev åtalade tillsammans med honom inte var samma personer som befann sig i värdedepån.

Men jag är mest intresserad av hur starkt bevisvärde det fanns mot Eriksson. Jag vet om att han var på Mcdonalds i hägernäs kort efter att helikoptern ska ha landat i Skavlöten, men även här finns det vittnen som påstår sig ha sett helikoptern i luften medan Eriksson är på donken.

Vad gäller?

Alexanders DNA hittades väl på GPSen i helikoptern? Har för mig att han hade flugit den helikoptern flera gånger innan vilket iofs hade varit en förklaring till varför hans DNA fanns där, sedan var det väl väldigt få personer som hade helikopter licens i det länet.

Utöver det så fick hans fru inte tag på honom på hela natten, sedan att han befann sig på McDonalds så tidigt på morgonen.

Var 3-4 år sedan nu jag läste om allt det här noggrannare men om jag inte minns fel så var bevisen mot honom rättså övertygande, iallafall tillräckligt för att det ska vara bra mycket troligare att det är han som körde helikoptern än att det inte var han.
Citera
2024-11-26, 15:43
Medlem
"Goran är extremt eftersökt i den här tjänsten. Denna månad har vi hittills lämnat ut information om honom vid 2449 tillfällen"

Är detta rekord??
Citera
2024-11-26, 17:22
Medlem
Kom precis på, visst fan hade dom en insider som jobbade inne på depån? Hon var ju med i serien också.

Fick dom reda på vem det var eller vad hände med henne?

Edit; enligt Google har någon insider aldrig åkt dit.

15-20 tal inblandade, bara 7 dömda till inte så värst farliga fängelsestraff, 39 millar, lyckat rån får man ändå säga, minst sagt spektakulärt iallafall.
Senast redigerad av starzkis 2024-11-26 kl. 17:25.
Citera
2024-11-26, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla

Vad gäller?

Det var längesen jag läste FUP men detta är vad jag minns:

Hans DNA fanns i helikoptern och på GPS’n (han påstår att det är för att han flugit den tidigare) och på buntband som hittades på taket (han påstår att det var pga att det var hans buntband som fanns i helikoptern).

Han var borta under hela natten och hans telefon kopplade upp mot master.

Hans bil krockade under natten för att ge honom alibi, krocken var med en annan kriminell.

Det fanns bevis på möten innan rånet, med inblandade i rånet.

Sen att han dök upp på Donken. Och att han kunde den helikoptern.
Citera
2024-11-26, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starzkis
Alexanders DNA hittades väl på GPSen i helikoptern? Har för mig att han hade flugit den helikoptern flera gånger innan vilket iofs hade varit en förklaring till varför hans DNA fanns där, sedan var det väl väldigt få personer som hade helikopter licens i det länet.

Utöver det så fick hans fru inte tag på honom på hela natten, sedan att han befann sig på McDonalds så tidigt på morgonen.

Var 3-4 år sedan nu jag läste om allt det här noggrannare men om jag inte minns fel så var bevisen mot honom rättså övertygande, iallafall tillräckligt för att det ska vara bra mycket troligare att det är han som körde helikoptern än att det inte var han.

Den starkaste bevisningen handlade om DNA-träffar. Det hittades ju DNA från Alexander på föremål från helikoptern, vilket han förklarat beror på att han kört helikoptern många gånger tidigare. Med den förklaringen hade man kunnat tänka sig att det skulle hittas mängder med DNA-spår från honom inuti helikoptern. Men det enda stället i helikoptern man kunde hitta hans DNA var på en GPS. Vidare hittades hans DNA på ett buntband som låg liggandes på värdedepåns tak. Hans förklaring om att DNA-spåren är naturliga, eftersom han flugit helikoptern tidigare och då använt dessa föremål, bleknar en aning med tanke på att de föremålen man hittade DNA-spåren på var väldigt centrala för just rånet. Till detta skall tilläggas att man inte hittade några DNA-träffar, från andra personer som tidigare flugit helikoptern, på dessa två föremål.

Alexander har även fastnat på en övervakningskamera på McDonalds i Hägersten kl.06:50, efter rånet. Man har genom radarspår kunnat se att flygtiderna och flygsträckan stämmer överens med dessa kamerabilder. Han har haft runt 35 minuter på sig att ta den ca 20 minuter långa promenaden från Skavlöten i Täby, där helikoptern hittades, till McDonalds i Hägersten. Tilläggas skall också att Alexander medger att han under den aktuella morgonen har varit i Täby - där man alltså hittade helikoptern.

Man vet också att det Alexander och Goran Bojovic hade ett möte bara några dagar före rånet. I förhör uppger Alexander och Goran helt olika berättelser om vad mötet handlade om, innan Goran sedan ändrar sig och lämnar samma historia som Alexander.
Citera
2024-11-26, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Var det verkligen så att dominikanska republiken brydde sig om att en svensk medborgare hade ett pass som blev indraget? Låter osannolikt att de skulle lägga ner resurser på det. De har ju inte ens utlämningsavtal med Sverige.

Jo, det är sant. Svensk polis och kriminalvård chartrade t.o.m ett plan endast för att åka och hämta honom.
Citera
2024-11-26, 22:21
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jo, det är sant. Svensk polis och kriminalvård chartrade t.o.m ett plan endast för att åka och hämta honom.

Sjukt. Och polisen i dominikanska republiken la ner resurser på att spana och ta in honom så att Sverige kunde hämta?
Citera
2024-11-26, 22:25
Citat:
Ursprungligen postat av frejasfrej
Det var längesen jag läste FUP men detta är vad jag minns:

Hans DNA fanns i helikoptern och på GPS’n (han påstår att det är för att han flugit den tidigare) och på buntband som hittades på taket (han påstår att det var pga att det var hans buntband som fanns i helikoptern).

Han var borta under hela natten och hans telefon kopplade upp mot master.

Hans bil krockade under natten för att ge honom alibi, krocken var med en annan kriminell.

Det fanns bevis på möten innan rånet, med inblandade i rånet.

Sen att han dök upp på Donken. Och att han kunde den helikoptern.

Var han så klantig alltså att han tog med sig sin vanliga telefon under rånet? Trodde det var hittepå av Netflix när han skrev till sin flickvän precis innan. Sen att han stänger av den och tror att den inte tar upp några signaler är ju bara komiskt
Citera
2024-11-26, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Var han så klantig alltså att han tog med sig sin vanliga telefon under rånet? Trodde det var hittepå av Netflix när han skrev till sin flickvän precis innan. Sen att han stänger av den och tror att den inte tar upp några signaler är ju bara komiskt

Nu är det iofs 15 år sen så att koppla människor med brott genom telefonmaster var inte lika uppenbart för människor som idag. Visst, burners med kontantkort användes ju men för en vanlig svenne som kör helikoptrar och gör tv och vindkraft år 2009 tror jag faktiskt att han inte hade koll på att han riktigt fatta i den stunden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in