Citat:
Ursprungligen postat av
starzkis
Alexanders DNA hittades väl på GPSen i helikoptern? Har för mig att han hade flugit den helikoptern flera gånger innan vilket iofs hade varit en förklaring till varför hans DNA fanns där, sedan var det väl väldigt få personer som hade helikopter licens i det länet.
Utöver det så fick hans fru inte tag på honom på hela natten, sedan att han befann sig på McDonalds så tidigt på morgonen.
Var 3-4 år sedan nu jag läste om allt det här noggrannare men om jag inte minns fel så var bevisen mot honom rättså övertygande, iallafall tillräckligt för att det ska vara bra mycket troligare att det är han som körde helikoptern än att det inte var han.
Den starkaste bevisningen handlade om DNA-träffar. Det hittades ju DNA från Alexander på föremål från helikoptern, vilket han förklarat beror på att han kört helikoptern många gånger tidigare. Med den förklaringen hade man kunnat tänka sig att det skulle hittas mängder med DNA-spår från honom inuti helikoptern. Men det enda stället i helikoptern man kunde hitta hans DNA var på en GPS. Vidare hittades hans DNA på ett buntband som låg liggandes på värdedepåns tak. Hans förklaring om att DNA-spåren är naturliga, eftersom han flugit helikoptern tidigare och då använt dessa föremål, bleknar en aning med tanke på att de föremålen man hittade DNA-spåren på var väldigt centrala för just rånet. Till detta skall tilläggas att man
inte hittade några DNA-träffar, från andra personer som tidigare flugit helikoptern, på dessa två föremål.
Alexander har även fastnat på en övervakningskamera på McDonalds i Hägersten kl.06:50, efter rånet. Man har genom radarspår kunnat se att flygtiderna och flygsträckan stämmer överens med dessa kamerabilder. Han har haft runt 35 minuter på sig att ta den ca 20 minuter långa promenaden från Skavlöten i Täby, där helikoptern hittades, till McDonalds i Hägersten. Tilläggas skall också att Alexander medger att han under den aktuella morgonen har varit i Täby - där man alltså hittade helikoptern.
Man vet också att det Alexander och Goran Bojovic hade ett möte bara några dagar före rånet. I förhör uppger Alexander och Goran helt olika berättelser om vad mötet handlade om, innan Goran sedan ändrar sig och lämnar samma historia som Alexander.