2024-11-24, 15:21
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Och du tror på fullaste allvar att konverteringen av parkeringar kommer att ske de närmaste 30 åren? Allt är SF drömmar som musk hävdar kommer att ske inom nått år. 300000 Robottaxi skulle ju rulla på gatorna 2019 sa han.

Vad spelar det för roll om konverteringen av parkeringar sker imorn eller om tusen år? Cybercaben kommer ändå inte använda parkeringar som vanliga bilar? Redan nu kan du ju framkalla bilen via ASS så du slipper parkera själv och slippa jiddra med eventuellt trånga dörröppningar.

Det är verkligen helt sanslöst hur kortsiktigt ni björnar försöker placera produkter i existerande små boxar. Självkörande bilar ska parkera precis som alla andra och ha samma garantier och livslängd på batteri som Model 3/Y. Det är på pricken lika hjärndött som att när datorn kom på 80-talet enbart se den som en snofsig skrivmaskin "för det är ju det den används till nu".

Tycker synd om de pengarna som hanteras av människor med denna nivå av utvecklingsstörning.
Senast redigerad av gladihatten 2024-11-24 kl. 15:25.
Citera
2024-11-25, 00:24
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Då jag hade lite tid över på söndagsförmiddagen och mitt YouTube hade torka kollade jag på hela denna

Inser du hur korkad personen är som gör dessa videos? Han sitter b.la och räknar ut hur många mil det innebär att ha bilen körandes så mycket som Musk pratar om (5-10x utility), och jämför detta med Teslas garantier de ger på Model 3/Y och menar att köpare av Cybercab riskerar att bilen rasar sönder utan garantin inom ett år. Endast en fullständig ärthjärna tror att Tesla kommer ha samma garantisystem på en Cybercab som på en Model 3 då det är en helt annan produkt. Hade varit lika korkat att jämföra garantier på Tesla Semi, leksaks-cybertrucken eller powerbanks för mobiler som Tesla också säljer.

Vidare klagar han på att dörrarna på Cybercab kommer funka dåligt på parkeringsplatser. Behöver jag ens kommentera varför det invändandet är IQ-befriat? T.o.m en person med din hjärnkapacitet borde förstå det. En ledtråd: Musk pratade om att man i framtiden kan konvertera parkeringsplatser till parker...

Personen är möjligtvis dum i huvudet på låtsas för att fjäska för en stor publik med haters, men de tror på riktigt att han är smart. Cant make that shit up.
Citera
2024-11-25, 19:29
Medlem
raskenss avatar
Riktigt illa när lacken förstörs efter en tvätt. Tesla har lång väg att gå innan det blir ett kvalitetsmärke. Men det är ju klar dom lanserar säkert humanoider snart som tar hand om klagomål på säket sätt.

https://carup.se/splitterny-tesla-tappade-lacken-i-forsta-tvatten/
Citera
2024-11-25, 20:20
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Riktigt illa när lacken förstörs efter en tvätt. Tesla har lång väg att gå innan det blir ett kvalitetsmärke. Men det är ju klar dom lanserar säkert humanoider snart som tar hand om klagomål på säket sätt.

https://carup.se/splitterny-tesla-tappade-lacken-i-forsta-tvatten/

Är det därför aktiekursen rasar från 352 till 347 idag?
Citera
2024-11-25, 22:11
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Är det därför aktiekursen rasar från 352 till 347 idag?

Alla bilmärken släpper eller råkar släppa bilar som visar sig ha problem med lacken, motorn eller liknande så det är inget större problem men jag reagerar på utan ditt svar där du försvarar lackproblem genom att hänvisa till aktiekursen. Förklara logiken bakom det tack.
Citera
2024-11-25, 22:40
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Alla bilmärken släpper eller råkar släppa bilar som visar sig ha problem med lacken, motorn eller liknande så det är inget större problem men jag reagerar på utan ditt svar där du försvarar lackproblem genom att hänvisa till aktiekursen. Förklara logiken bakom det tack.

Logiken är nog ironi.
Vi har våran egen luffare här på forumet som sitter och onanerar till varenda liten negativ notis på sin telefon och tycks inte fatta att alla inkl marknaden skiter fullständigt i detta.
Citera
2024-11-25, 23:04
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Logiken är nog ironi.
Vi har våran egen luffare här på forumet som sitter och onanerar till varenda liten negativ notis på sin telefon och tycks inte fatta att alla inkl marknaden skiter fullständigt i detta.

Du har nog rätt.

Svårt att veta när någon är seriös då alla hela tiden (till synes) driver med varandra
Citera
2024-11-25, 23:13
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Logiken är nog ironi.

Utom du, som går igång i 180 och tvångsmässigt måste svara med sarkasmer grova förolämpningar. Har inte din mamma lärt dig att man slår uppåt mot makten inte nedåt.
Citera
2024-11-25, 23:47
Medlem
Madagascars avatar
Är det denna nyhet som är orsaken till dagens fall till 339?

https://finance.yahoo.com/video/ca-gov-newsoms-ev-tax-205445684.html
Citera
2024-11-25, 23:58
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Och du tror på fullaste allvar att konverteringen av parkeringar kommer att ske de närmaste 30 åren? Allt är SF drömmar som musk hävdar kommer att ske inom nått år. 300000 Robottaxi skulle ju rulla på gatorna 2019 sa han.

Jag har som vanligt en enligt mig nyanserad bild av TSLA. Det är möjligt att hålla två tankar i huvudet samtidigt.

För det första så stämmer det att Elon är full av skit.

2015:
We're going to end up with complete autonomy, and I think we will have complete autonomy in approximately two years.

2016:
I really consider autonomous driving a solved problem, I think we are less than two years away from complete autonomy, safer than humans, but regulations should take at least another year

2017
I think that you will be able to fall asleep in a Tesla is about two years

orkar inte copy-paste mer men det finns för varje år fram till nu.

Sist bara för 3 månader sedan så skulle V13 komma i september och vara en 5-10x förbättring.
Självklart är vi snart i december och självklart så kommer det inte bli en 5x förbättring mot 12.3 från april som var rätt så bra faktiskt.

Men jag ser ändå trenden, och på det stora hela så ser jag förbättringar hela tiden och jag tror att de kommer att nå ordens rätta innebörd av Full Self Driving runt 2030 och det ger så klart företaget ett värde.

Då det kommer till Optimus kommer vi nå en konvergeringspunkt där alla tekniska delar finns för att göra det till en produkt som har ett enormt värde. Actuators och balanssensorer har funnits sedan Hondas Asimo men nu finns även LLM som ett möjligt instruktions/input programmerinsspråk och förståelse för kommandon och multimodal AI som grund för förmågan att utföra instruktionerna.
Här ligger det mesta av Teslas värde.

Tesla är extremt bra positionerade för den framtiden.

Det som är lite ironiskt är att detta är tack vare den del av Musk hjärna som är briljant.
Sen har han en del som verkar ruttna bort också.

Den största risken med Tesla är vad som händer om Musk faller ur ur ekvationen. Ett hjärtslag bort är ingenting som jag skulle satsa alla mina besparingar på.

Samtidigt som jag ser tecken på briljanta ögonblick ser jag visa indikationer på mental och fysisk ohälsa. Något av hans organ måste vara förstorade med tanke på den konstiga kroppsformen.
Den mentala ohälsan har ingenting med att han är MAGA att göra. Jag är verkligen inte woke snowflake själv. Det är andra små tecken jag ser.

Slutsats:
Trillar inte Musk av pinn eller hamnar på dårhuset så kan TSLA mycket väl göra 10x från dagens nivåer på några års sikt. Trillar Musk av pinn eller hamnar på dårhuset så är det givet en extrem risk att företaget inte återhämtar sig från det.
Citera
2024-11-26, 00:24
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Slutsats:
Trillar inte Musk av pinn eller hamnar på dårhuset så kan TSLA mycket väl göra 10x från dagens nivåer på några års sikt. Trillar Musk av pinn eller hamnar på dårhuset så är det givet en extrem risk att företaget inte återhämtar sig från det.
Du tror alltså att Tesla mycket väl kan bli 5 ggr så stort i börssvärde som Amazon. På några år sikt.

Mm...
Citera
2024-11-26, 01:24
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Du tror alltså att Tesla mycket väl kan bli 5 ggr så stort i börssvärde som Amazon. På några år sikt.

Mm...

Ja men bara OM best case scenario faller ut.
Det är att företaget fortsatt har en Musk som är funktionell.

Amazon må äga allt som har med konsumtion av produkter att göra men det bolag som når först fram med en robot i humanoid form som kan utföra tjänster kommer äga tjänstemarknaden.

Amazon kan via sitt gränssnitt tjäna 30% av ett sälj av en skruvdragare utan att ens röra vid den.
Det är fantastiskt.

En humanoid robot kan sedan använda den för att sätta upp drywall på bygge efter bygge och där generera ett litet värde för varje skruv den drar in.

OBS: Jag är 100% säker att detta inte kommer vara möjligt om 5 år.

Men ett värde på en aktie sätts ju av framtida förväntningar och det räcker med att vi inom 5 år kommer få se indikationer på att det kommer att vara möjligt inom låt oss säga ytterligare 5 år för att motivera ett sådant värde på Tesla.

Gör Figure en IPO kommer jag lägga mina slantar där då Brett verkar vara mer neuronormal men tills dess har jag en liten TESLA-post. Köpte under sommaren i år och ligger på 188 i GAV så so far ok och jag har råd att riska den posten om Elon ballar ur helt.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2024-11-26 kl. 01:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in