Citat:
Ursprungligen postat av
raskens
Och du tror på fullaste allvar att konverteringen av parkeringar kommer att ske de närmaste 30 åren? Allt är SF drömmar som musk hävdar kommer att ske inom nått år. 300000 Robottaxi skulle ju rulla på gatorna 2019 sa han.
Jag har som vanligt en enligt mig nyanserad bild av TSLA. Det är möjligt att hålla två tankar i huvudet samtidigt.
För det första så stämmer det att Elon är full av skit.
2015:
We're going to end up with complete autonomy, and I think we will have complete autonomy in approximately two years.
2016:
I really consider autonomous driving a solved problem, I think we are less than two years away from complete autonomy, safer than humans, but regulations should take at least another year
2017
I think that you will be able to fall asleep in a Tesla is about two years
orkar inte copy-paste mer men det finns för varje år fram till nu.
Sist bara för 3 månader sedan så skulle V13 komma i september och vara en 5-10x förbättring.
Självklart är vi snart i december och självklart så kommer det inte bli en 5x förbättring mot 12.3 från april som var rätt så bra faktiskt.
Men jag ser ändå trenden, och på det stora hela så ser jag förbättringar hela tiden och jag tror att de kommer att nå ordens rätta innebörd av
Full Self Driving runt 2030 och det ger så klart företaget ett värde.
Då det kommer till Optimus kommer vi nå en konvergeringspunkt där alla tekniska delar finns för att göra det till en produkt som har ett enormt värde. Actuators och balanssensorer har funnits sedan Hondas Asimo men nu finns även LLM som ett möjligt instruktions/input programmerinsspråk och förståelse för kommandon och multimodal AI som grund för förmågan att utföra instruktionerna.
Här ligger det mesta av Teslas värde.
Tesla är extremt bra positionerade för den framtiden.
Det som är lite ironiskt är att detta är tack vare den del av Musk hjärna som är briljant.
Sen har han en del som verkar ruttna bort också.
Den största risken med Tesla är vad som händer om Musk faller ur ur ekvationen. Ett hjärtslag bort är ingenting som jag skulle satsa alla mina besparingar på.
Samtidigt som jag ser tecken på briljanta ögonblick ser jag visa indikationer på mental och fysisk ohälsa. Något av hans organ måste vara förstorade med tanke på den konstiga kroppsformen.
Den mentala ohälsan har ingenting med att han är MAGA att göra. Jag är verkligen inte woke snowflake själv. Det är andra små tecken jag ser.
Slutsats:
Trillar inte Musk av pinn eller hamnar på dårhuset så kan TSLA mycket väl göra 10x från dagens nivåer på några års sikt. Trillar Musk av pinn eller hamnar på dårhuset så är det givet en extrem risk att företaget inte återhämtar sig från det.