Citat:
Han placerar sig enligt det han berättar i tings- och hovrätten lika när händelsen som annars.
När han samtidigt flyttar fram utstämplingstiden innebär det att han placerar sig på två ställen samtidigt i skottögonblicket. Dels långt inne i Skandiahuset och dels intill mordplatsen.
När han samtidigt flyttar fram utstämplingstiden innebär det att han placerar sig på två ställen samtidigt i skottögonblicket. Dels långt inne i Skandiahuset och dels intill mordplatsen.
Citat:
Han ändrar strategi, i början vill han förväxlas med mördaren. Kanske för att han var mördaren, och att det här var hans strategi att undslippa, vad vet jag.
I rätten vill han bara vara ett vittne som inte förväxlas med mördaren. Någon annan är åtalad nu, som inte liknar honom.
I rätten vill han bara vara ett vittne som inte förväxlas med mördaren. Någon annan är åtalad nu, som inte liknar honom.
Citat:
Det beror på vad han menar när han säger i Tingsrätten att han återigen hade kollat upp tiden för bara några dagar sedan innan han infann sig i rätten.
Frågade han Roland igen 1989? Försökte han tolka sina egna anteckningar från samtalet med Roland 1986? Omöjligt att svara på, och utan den informationen blir det svårt att dra någon slutsats av det.
Men det man kan notera är att han i Hovrätten direkt backar när Liljeros ifrågasätter hans nya tid 23:23. Då hänvisar han återigen till att han hade kollat upp tiden strax före Tingsrätten. Så den där kollen strax innan Tingsrätten förefaller ha varit verklig eftersom han frivilligt hänvisar till den i Hovrätten för att slå hål på sin egen 23:23-tid som han sa först.
Frågade han Roland igen 1989? Försökte han tolka sina egna anteckningar från samtalet med Roland 1986? Omöjligt att svara på, och utan den informationen blir det svårt att dra någon slutsats av det.
Men det man kan notera är att han i Hovrätten direkt backar när Liljeros ifrågasätter hans nya tid 23:23. Då hänvisar han återigen till att han hade kollat upp tiden strax före Tingsrätten. Så den där kollen strax innan Tingsrätten förefaller ha varit verklig eftersom han frivilligt hänvisar till den i Hovrätten för att slå hål på sin egen 23:23-tid som han sa först.
Tack för respons och input. Tänkvärt så klart. Och svårt att hundra få klarhet i. Peronsligen har jag uppfattningen att SE var en pedantisk herre, förde sannolikt bok om tider och annat, och givetvis urklipp från pressen. Att han skulle få det om bakfoten känns ju därför orimligt. Men visst kan han ha dubbelkollat tiden med RB dagarna innan, som han påstår. Lite förvirrande dock.
Är han GM vill han så klart senarelägga såväl utstämpling som ankomst till platsen.
Lite förvånande dock att ingen (vad jag vet) från PU reagerade om detta 1989-1990, särskilt med tanke på att han var ett visst ämne för utredning våren 1987. Men Ölvebro kanske trots reagerade, med tanke på att han uttrycker att de avfärdat honom (dessutom på goda grunder, som han uttrycker det, om jag minns rätt) i ett teveklipp några år senare. Det skulle var spännande att få veta vad han exakt syftade på. Om detta har han ju uttryckt på ett vidare djuplodat sätt varken då eller i närtid.