2024-11-25, 11:16
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Han placerar sig enligt det han berättar i tings- och hovrätten lika när händelsen som annars.

När han samtidigt flyttar fram utstämplingstiden innebär det att han placerar sig på två ställen samtidigt i skottögonblicket. Dels långt inne i Skandiahuset och dels intill mordplatsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Han ändrar strategi, i början vill han förväxlas med mördaren. Kanske för att han var mördaren, och att det här var hans strategi att undslippa, vad vet jag.

I rätten vill han bara vara ett vittne som inte förväxlas med mördaren. Någon annan är åtalad nu, som inte liknar honom.

Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det beror på vad han menar när han säger i Tingsrätten att han återigen hade kollat upp tiden för bara några dagar sedan innan han infann sig i rätten.

Frågade han Roland igen 1989? Försökte han tolka sina egna anteckningar från samtalet med Roland 1986? Omöjligt att svara på, och utan den informationen blir det svårt att dra någon slutsats av det.

Men det man kan notera är att han i Hovrätten direkt backar när Liljeros ifrågasätter hans nya tid 23:23. Då hänvisar han återigen till att han hade kollat upp tiden strax före Tingsrätten. Så den där kollen strax innan Tingsrätten förefaller ha varit verklig eftersom han frivilligt hänvisar till den i Hovrätten för att slå hål på sin egen 23:23-tid som han sa först.

Tack för respons och input. Tänkvärt så klart. Och svårt att hundra få klarhet i. Peronsligen har jag uppfattningen att SE var en pedantisk herre, förde sannolikt bok om tider och annat, och givetvis urklipp från pressen. Att han skulle få det om bakfoten känns ju därför orimligt. Men visst kan han ha dubbelkollat tiden med RB dagarna innan, som han påstår. Lite förvirrande dock.

Är han GM vill han så klart senarelägga såväl utstämpling som ankomst till platsen.

Lite förvånande dock att ingen (vad jag vet) från PU reagerade om detta 1989-1990, särskilt med tanke på att han var ett visst ämne för utredning våren 1987. Men Ölvebro kanske trots reagerade, med tanke på att han uttrycker att de avfärdat honom (dessutom på goda grunder, som han uttrycker det, om jag minns rätt) i ett teveklipp några år senare. Det skulle var spännande att få veta vad han exakt syftade på. Om detta har han ju uttryckt på ett vidare djuplodat sätt varken då eller i närtid.
Citera
2024-11-25, 12:29
Medlem
Fråga angående ammunitionen som användes vid mordet.

Vad har ni för tankar kring den vad jag förstår relativt ovanliga ammunitionen.
Hur fick SE tag i den?
Citera
2024-11-25, 12:31
Medlem
Citat:
Eftersom jag inte har direkt tillgång till Stigs själsliv så kan jag inte avgöra anledningarna till det är viktigt för honom att befinna sig nära händelsen, bara att det verkar vara så. Och även om det handlar om sekunder, så är det en avgörande skillnad mellan att befinna sig i Skandias entré och att befinna sig fem sekunder ifrån skottögonblicket och vara närmast först på plats och hugga i.

Att detta är betydelsefullt för vittnet SE framgår tydligt av senare rapportering. Som exempelvis i Arbetet 860407, "Stig E var framme hos den döende OP endast några sekunder efter skotten hörts. Engström bör vara ett av de bästa vittnena. Trots det.. osv".

Att Stig knappt skulle satt sin fot på eller vid mordplatsen och diktar upp hela sin närvaro på samma sätt som GM-SE genom allomfattande informationsinhämtning, slutledningar och chansningar utesluter jag. Vittnet SE såg LJ, han drog lite i OP:s ben, kollade på LP osv. Pekade in i gränden?

Angående att vittnet SE borde ha kutat runt på mordkvällen och letat efter journalister. Den här prilligheten gällande MOP kanske inte infann sig alldeles omgående efter det? Han var tydligen medtagen och insåg säkert inte vidden av det som hänt. Hade han stött på någon hade han kanske uttalat sig?

Precis som är fallet gällande att SE är så oerhört noggrann med att inte se något av GM och mordet, så kanske man bör ställa frågan snarare utifrån GM-SE:s perspektiv även gällande journalisterna. Varför kutar inte GM-SE runt på Sveavägen och letar efter reportrar? Han är ju i full färd med att "etablera sig" som vittne och måla upp en fiktiv närvaro på mordplatsen redan minuter efter dådet.

Jag tror inte GM-SE har skapat sin plan än om hur han ska etablera sig som vittne...

Dock tog någon skribent här fram vilka tiden och mängden journalister som dyker upp på brottsplatsen....

Så jo Vittnet-SE måste vilja undvika media på mordnatten trots ett stort behov av uppmärksamhet...!?

Men du har väl en snårig och klurig förklaring på det också ?
Citera
2024-11-25, 12:41
Medlem
Citat:
Eftersom jag inte har direkt tillgång till Stigs själsliv så kan jag inte avgöra anledningarna till det är viktigt för honom att befinna sig nära händelsen, bara att det verkar vara så. Och även om det handlar om sekunder, så är det en avgörande skillnad mellan att befinna sig i Skandias entré och att befinna sig fem sekunder ifrån skottögonblicket och vara närmast först på plats och hugga i.

Att detta är betydelsefullt för vittnet SE framgår tydligt av senare rapportering. Som exempelvis i Arbetet 860407, "Stig E var framme hos den döende OP endast några sekunder efter skotten hörts. Engström bör vara ett av de bästa vittnena. Trots det.. osv".

Att Stig knappt skulle satt sin fot på eller vid mordplatsen och diktar upp hela sin närvaro på samma sätt som GM-SE genom allomfattande informationsinhämtning, slutledningar och chansningar utesluter jag. Vittnet SE såg LJ, han drog lite i OP:s ben, kollade på LP osv. Pekade in i gränden?

Angående att vittnet SE borde ha kutat runt på mordkvällen och letat efter journalister. Den här prilligheten gällande MOP kanske inte infann sig alldeles omgående efter det? Han var tydligen medtagen och insåg säkert inte vidden av det som hänt. Hade han stött på någon hade han kanske uttalat sig?

Precis som är fallet gällande att SE är så oerhört noggrann med att inte se något av GM och mordet, så kanske man bör ställa frågan snarare utifrån GM-SE:s perspektiv även gällande journalisterna. Varför kutar inte GM-SE runt på Sveavägen och letar efter reportrar? Han är ju i full färd med att "etablera sig" som vittne och måla upp en fiktiv närvaro på mordplatsen redan minuter efter dådet.

Sen måste jag ge ut en ordentlig käftsmäll också...

Om det är så jävla viktigt att vara först på brottsplatsen så varför tar han inte 23:19 som han får av RB ....

Vill han både vara först på brottsplatsen och inte bli anklagad för att vara GM ??
Citera
2024-11-25, 12:42
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag tror inte GM-SE har skapat sin plan än om hur han ska etablera sig som vittne...

Dock tog någon skribent här fram vilka tiden och mängden journalister som dyker upp på brottsplatsen....

Så jo Vittnet-SE måste vilja undvika media på mordnatten trots ett stort behov av uppmärksamhet...!?

Men du har väl en snårig och klurig förklaring på det också ?

Vi vet inte när SE på klockslaget trillade ut på Sveavägen efter samtal och kaffe. Vi kan därefter inte veta vilka som var på plats av journalister vid tidpunkten. Det är ett ganska långt avstånd från entrén till mordplatsen. Det borde ha varit ganska svårt för SE att se vilka som var journalister? Särskilt om de endast var beväpnade med block och penna samt något med kamera, belysningen var som sagt inte den bästa. Hade de funnits en kameraman med en bautakamera (som var vanligast då) på plats, borde han ju ha noterat den, förutsatt att han kikade åt platsen. Därför ser jag det inte som konstigt, att han kan ha missat journalisterna. Dessutom var han ju aningen skärrad. Att agera linslus precis då kanske inte nerverna räckte till för?
Citera
2024-11-25, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Vi vet inte när SE på klockslaget trillade ut på Sveavägen efter samtal och kaffe. Vi kan därefter inte veta vilka som var på plats av journalister vid tidpunkten. Det är ett ganska långt avstånd från entrén till mordplatsen. Det borde ha varit ganska svårt för SE att se vilka som var journalister? Särskilt om de endast var beväpnade med block och penna samt något med kamera, belysningen var som sagt inte den bästa. Hade de funnits en kameraman med en bautakamera (som var vanligast då) på plats, borde han ju ha noterat den, förutsatt att han kikade åt platsen. Därför ser jag det inte som konstigt, att han kan ha missat journalisterna. Dessutom var han ju aningen skärrad. Att agera linslus precis då kanske inte nerverna räckte till för?

Det är just en sådan lite snårig förklaring jag eg inte ville ha...

Han vet att det är världens kändaste människa som just blivit avrättad på "Mammas gata" tro fan han kan räkna ut med röven att media är på väg....

Då väljer han istället kaffe...Sen vill han hem...

Men media och strålkastar ljus det ville han över allt annat när det passar skribenterna här ...
Citera
2024-11-25, 12:57
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:

Han vet att det är världens kändaste människa som just blivit avrättad på "Mammas gata" tro fan han kan räkna ut med röven att media är på väg....

Men media och strålkastar ljus det ville han över allt annat när det passar skribenterna här ...

Nej, det visste han inte.

I alla fall inte som vittne. Möjligen att han skulle förtiga det som gärningsman, men nu handlar det ju om att se honom i linsen som vittne. Och då visar förhören med väktarna att han inte visste att det verkligen var Palme. Vilket förklarar varför han inte såg samma behov av att söka upp journalister direkt på mordplatsen.

Ogillar att länka till egna inlägg, men såg du inte mitt inlägg tidigare idag?

(FB) Skandiamannen
Citera
2024-11-25, 12:58
Medlem
Citat:

Nästa trams enligt mig är följande..:

Han vill inget hellre än att vara först framme vid brottsplatsen men drar tillbaka 1 min på stämpelklockan....

Återigen en helt otrolig sak att göra och dessutom se till att RB inte lämnar ut rätt tid direkt....och sen skita själv i att lämna ut tiden till polisen ! Trots att det bara för 1 timme sen var så jävla viktigt att få fram tiden , så han tvingade RB att åka in till kontoret....

Bara otroligt snåriga förklaringar krävs återigen för att förklara detta...
Citera
2024-11-25, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Nej, det visste han inte.

I alla fall inte som vittne. Möjligen att han skulle förtiga det som gärningsman, men nu handlar det ju om att se honom i linsen som vittne. Och då visar förhören med väktarna att han inte visste att det verkligen var Palme. Vilket förklarar varför han inte såg samma behov av att söka upp journalister direkt på mordplatsen.

Ogillar att länka till egna inlägg, men såg du inte mitt inlägg tidigare idag?

(FB) Skandiamannen

Återigen detta med att Engström inte skulle veta att det är Palme som är skjuten innan han lämnar brottsplatsen....

Kom igen nu...

Helt ärligt !!

Nej...Han kan inte till 100% veta då han inte tog DNA på Olof men det var känt på brottsplatsen att det var Palme...

Vi har tagit fram detta i tråden...

Sen säger han att Hage sa det dessutom till honom...
Citera
2024-11-25, 13:03
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:

Givetvis kunde han räkna ut med arslet att media för eller senare skulle anlända, där håller jag så klart med. Men, han kunde ju omöjligen veta att de (eventuellt) redan var där när han trillade ut på gatan med varmt kaffe i magen? Vad skulle han göra? Gå dit på chansning, ställa sig och vackert vänta på deras ankomst och missa 00.10-bussen? Han var ju redan sen. Journalisterna kanske skulle anlända först 01.00 eller än senare? På den tiden innan mobiler och internet kunde ju nyheter ibland nå redaktionerna sent? Nu blev det inte så, journalisterna var snabbt på plats. Men, detta kunde ju SE inte förutse? Mycket kan man säga om SE, men någon Saida var han (mig veterligen) inte.

Men visst, jag kan förstå dig. Väljer man linslus-spåret och kör det in i kaklet, så borde han ju pallrat sig dit och inväntat journalisterna. Men, då blir ju frågan; vad skulle han sagt? Som GM hade han knappast hunnit väva ihop en historia om sin närvaro som efterspelsvittne? Frågan är vad han skulle berätta för media som efterspelsvittne? Han såg inte mycket av värde, om ens något alls. Delar av kaoset. Och eftersom han sannolikt inte bidrog med ett jota på platsen, skulle han heller inte kunnat bidra med något av värde där heller, dessutom skulle han framstå som en feg pajsare som bara stod och trampade på stället istället för att bidra, inte heller det vidare smickrande? Därför bättre att vänta till dagen efter och än längre fram med påhittade förehavanden? Så tänker jag.
Citera
2024-11-25, 13:07
Medlem
Citat:
Givetvis kunde han räkna ut med arslet att media för eller senare skulle anlända, där håller jag så klart med. Men, han kunde ju omöjligen veta att de (eventuellt) redan var där när han trillade ut på gatan med varmt kaffe i magen? Vad skulle han göra? Gå dit på chansning, ställa sig och vackert vänta på deras ankomst och missa 00.10-bussen? Han var ju redan sen. Journalisterna kanske skulle anlända först 01.00 eller än senare? På den tiden innan mobiler och internet kunde ju nyheter ibland nå redaktionerna sent? Nu blev det inte så, journalisterna var snabbt på plats. Men, detta kunde ju SE inte förutse? Mycket kan man säga om SE, men någon Saida var han (mig veterligen) inte.

Men visst, jag kan förstå dig. Väljer man linslus-spåret och kör det in i kaklet, så borde han ju pallrat sig dit och inväntat journalisterna. Men, då blir ju frågan; vad skulle han sagt? Som GM hade han knappast hunnit väva ihop en historia om sin närvaro som efterspelsvittne? Frågan är vad han skulle berätta för media som efterspelsvittne? Han såg inte mycket av värde, om ens något alls. Delar av kaoset. Och eftersom han sannolikt inte bidrog med ett jota på platsen, skulle han heller inte kunnat bidra med något av värde där heller, dessutom skulle han framstå som en feg pajsare som bara stod och trampade på stället istället för att bidra, inte heller det vidare smickrande? Därför bättre att vänta till dagen efter och än längre fram med påhittade förehavanden? Så tänker jag.

Nej, jag menar att linslusen skulle stannat kvar såklart...

Kopp kaffe kunde han vänta med. .

Första journalisten dök upp 23:28 alltså innan linslusen-SE drog efter kopp kaffe...

Du är inte dummare än du fattar att något inte stämmer...
Citera
2024-11-25, 13:07
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Återigen detta med att Engström inte skulle veta att det är Palme som är skjuten innan han lämnar brottsplatsen....

Kom igen nu...

Helt ärligt !!

Nej...Han kan inte till 100% veta då han inte tog DNA på Olof men det var känt på brottsplatsen att det var Palme...

Vi har tagit fram detta i tråden...

Sen säger han att Hage sa det dessutom till honom...

Du pratar om trams och vägrar ta till dig vad det står i förhör? Det står svart på vitt i förhören med väktarna att Stig inte trodde att det var Palme. Inte ens väktarna insåg att det var Palme förrän de hörde de på radio efter att Stig gått.

Som gärningsman kan han givetvis ha anledning att ljuga om det. Men nu handlade det ju om Stig i rollen som vittne. Så om du vill fortsätta tramsa kan du ju hitta på en pajasförklaring på varför vittnet SE skulle låtsas inte känna igen Palme fast han egentligen gjorde det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in