2024-11-24, 23:49
Medlem
Gynekologstols avatar
Jag tycker att det värsta var att Peter Carlsson avslutade intervjun genom att sno åt sig tid till att med gråten i halsen säga att det är viktigt att den gröna omställningen får en chans. Den har redan fått väldigt många chanser, och som jag ser det så är det enda som är viktigt nu att Northvolt och liknande bluffbolag (till exempel H2GS) försvinner så snabbt som möjligt.
Citera
2024-11-24, 23:49
Medlem
Var Northvolt en scam redan från start?
Eller bara ett enormt misslyckande av ett seriöst försök?
Citera
2024-11-24, 23:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara

Ett seriöst försök dopat med så mycket kapital att de förlorade förståndet och fick megalomani. Den gröna omställningen har ju blivit en religion så det är nog bara som förväntat att folk efter ett tag får svårt att skilja på fantasi och verklighet. Naturligtvis har en inre krets, inte minst PC, sett till att berika sig själva rejält på vägen.
Citera
2024-11-24, 23:55
Medlem
Citat:

Tvivlarna fanns redan från första spadtaget.
Kanske dags att man återinför tvivlarnas kulle som ett monument för misslyckandet.

Även om Lorentz Burman inte är där ännu.

"Men kommunalrådet Lorents Burman (S) har inte börjat vandra upp på ”tvivlarnas kulle”.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...ivlarnas-kulle
Citera
2024-11-24, 23:57
Medlem
Skojarns avatar
Citat:

Det är väl som grönt stål. Vuxna människor som tror att man blir världsledande på komplicerad stordriftsindustri bara man får upp fyra väggar.

Det finns gott om människor i alla företag som inte vet hur företag fungerar. Typ som att det finns en ekonomisk verklighet att förhålla sig till. Scania, Northvolt och våra pensionsfonder trodde ju att alla år 2025 skulle åka runt i svindyra ellastbilar som inte kommer nån vart.
Citera
2024-11-25, 00:02
Medlem
Tjackmosters avatar
Han nämner vid ett tillfälle Volta Greentech som ett av företagen han investerat sina knappt 200 miljoner i. Det var lockande att tänka att detta var det mystiska Volta som lånat nästan 4 miljarder kronor till Northvolt, tills jag såg att de hade en balansomslutning på 17,5 miljoner vid 2023 års bokslut: https://www.allabolag.se/bokslut/vol.../2KHDMDJI5YE3M

Så mysteriet är inte löst ännu.
Citera
2024-11-25, 00:11
Medlem
Tjackmosters avatar
Det gör mig fullständigt vansinnig hur han ständigt säger "det tar jag ansvar för", "det tar jag på mig" osv.. Det gör du ju inte alls det, du gör inga uppoffringar och acceptar inga personliga konsekvenser överhuvudtaget. Han säger detta om och om igen, bland annat i samband med att "vi borde ha dragit i bromsen tidigare". Det får han, ehh, ehh, "ta på sig". Hur många ören kommer han ersätta de 9 miljarder som pensionsfonder ensamt förlorat på det här debaklet? Och som en direkt konsekvens av att han inte drog i bromsen i tidigare? Noll.

Men i Sverige innebär att säga att "jag tar ansvaret" att man tar ansvaret. Och de allra flesta reagerar inte ens på detta. Motbjudande.

T.o.m. programledaren, som i stort var alldeles för mjuk med tanke på allvaret och omfattningen i den här skandalen och som jag önskar hade varit t.ex. Anna Hedenmo istället, hånar honom dock vid ett tillfälle: "Du vill inte kommentera det, men du tar på dig ansvaret?"
Citera
2024-11-25, 00:17
Medlem
wwrs avatar
Om Carlsson är oduglig måste man fråga de som har ansvaret för att han inte bytts ut och det är främst Goldman Sachs och VW. Carlsson har bara haft order att köra Northvolt i botten och dra med sig Scania och Volvo.

Carlsson fick medalj som bäste entreprenör av den internationella revisionsfirman Ernst & Young (EY).

https://svenskverkstad.se/arbetsliv/..._The_Year/673q

EY står både för Ernst & Young och Entrepreneur of the Year. EY är Northvolts revisorer som gav Carlsson medalj!

Citat:
Ernst & Young Entrepreneur of the Year Award

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Erns...the_Year_Award

Nu spelar Carlsson idiot och får ta skulden för ett företag som främst ägs av VW och Goldman Sachs. Precis som våra politiker får ta skulden för EU:s beslut.
Senast redigerad av wwr 2024-11-25 kl. 01:13.
Citera
2024-11-25, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag tycker att det värsta var att Peter Carlsson avslutade intervjun genom att sno åt sig tid till att med gråten i halsen säga att det är viktigt att den gröna omställningen får en chans. Den har redan fått väldigt många chanser, och som jag ser det så är det enda som är viktigt nu att Northvolt och liknande bluffbolag (till exempel H2GS) försvinner så snabbt som möjligt.

Om inte 200 miljarder åt detta bluff-företag är en "ärlig chans" så vet jag inte vad...

Ormen platsar i fängelse.
Citera
2024-11-25, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roddarn
Tvivlarna fanns redan från första spadtaget.
Kanske dags att man återinför tvivlarnas kulle som ett monument för misslyckandet.

Även om Lorentz Burman inte är där ännu.

"Men kommunalrådet Lorents Burman (S) har inte börjat vandra upp på ”tvivlarnas kulle”.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...ivlarnas-kulle

Sossar och miljöpartister är oftast de sista att förstå saker. De ser verkligheten sist av alla.
"Vi såg det inte komma", "Vi har varit naiva"
Citera
2024-11-25, 01:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Det gör mig fullständigt vansinnig hur han ständigt säger "det tar jag ansvar för", "det tar jag på mig" osv.. Det gör du ju inte alls det, du gör inga uppoffringar och acceptar inga personliga konsekvenser överhuvudtaget. Han säger detta om och om igen, bland annat i samband med att "vi borde ha dragit i bromsen tidigare". Det får han, ehh, ehh, "ta på sig". Hur många ören kommer han ersätta de 9 miljarder som pensionsfonder ensamt förlorat på det här debaklet? Och som en direkt konsekvens av att han inte drog i bromsen i tidigare? Noll.

Men i Sverige innebär att säga att "jag tar ansvaret" att man tar ansvaret. Och de allra flesta reagerar inte ens på detta. Motbjudande.

T.o.m. programledaren, som i stort var alldeles för mjuk med tanke på allvaret och omfattningen i den här skandalen och som jag önskar hade varit t.ex. Anna Hedenmo istället, hånar honom dock vid ett tillfälle: "Du vill inte kommentera det, men du tar på dig ansvaret?"

Det han säger sig »ta ansvar för« är ju samma innehållslösa floskler som »vi har varit naiva«. Helt obegripligt att de tillåts komma undan med detta. Om man tar på sig ansvaret så ska det fan i mig också leda till någon kännbar påföljd, exempelvis att han återbetalar de 200 miljoner han sålde aktierna för. Han ska gå barskrapad ur det här eftersom han de facto slösat bort miljarder. Samma sak med Reinfeldt, Löfven och anhang. De borde tvingas återbetala allt de tjänat under sina respektive mandatperioder för de ekonomiska förluster som deras fasansfulla politik har lett till för Sverige och dess medborgare.
Citera
2024-11-25, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
I framtiden kanske det byggs diesillastbilar i lokalerna Northvolts labs hade.

(För att inte miljöalibanerna ska chockas så skänker jag grönt färgämne till bränslet.)

"Gröndiesel" finns redan..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in