Fråga dig sen på vilket sätt det vore försvarligt?
(personligen tycker jag det är en konstig lag i de fall man har bevis för förtalsuppgiften)
Försvarligt är det eftersom det delges en begränsad skara och i ett välmenande syfte. Syftet är alltså bl a att se till så att den "förtalade" inte råkar illa ut.
Detta är vitt skilt från vad Dumpen håller på med.
Ur stycke 2.1.3 i din egen länk:
Vid försvarlighetsbedömningen måste man ta hänsyn till när, hur och till vem den nedsättande uppgiften lämnades. Syftet med uttalandet har också betydelse. Det finns ett ganska stort utrymme att i umgänget med närstående och vänner göra uttalanden som kan uppfattas som nedsättande. Vidare kan det vara försvarligt att diskutera aktuella uppgifter men vara brottsligt att t.ex. dra fram en gammal brottmålsdom ur glömskan. Det kan vara försvarligt att, i varningssyfte, på ett sakligt sätt lämna uppgifter till exempelvis föräldrar till barn på en förskola om att en viss utpekad person, som dömts för sexualbrott mot barn, brukar uppehålla sig i närheten av förskolan. En mer allmän spridning av uppgifter, på internet eller annars till 5 I avgörandet ”Bilderna som låg kvar” NJA 2020 s. 917 ansågs förtalsbrottet fullbordat samma dag som nakenbilder lades ut på hemsidan ”www.snuska.com”. Den ärekränkande uppgiften (att målsäganden ville att bilder av sexuell natur skulle läggas ut på internet) fick antas ha kommit till tredje mans kännedom redan samma dag som bilderna publicerades. 6 Se ”Bilderna som låg kvar” NJA 2020 s. 917. 11 en stor krets, om att någon har gjort sig skyldig till exempelvis sexualbrott eller är pedofil, kan vara men anses ofta inte försvarligt även om syftet uppges ha varit att varna andra för personen. Bedömningen måste, liksom annars, göras mot bakgrund av omständigheterna i det enskilda fallet. Som exempel kan nämnas att några ungdomar som på Facebook hade publicerat bild på en person (som var polis) tillsammans med påståenden om att personen var pedofil och hade försökt få med sig barn i en skåpbil, har dömts för grovt förtal. I inlägget fanns också en uppmaning till vidare spridning.
Edit: Staten är restriktiv med att väcka allmänt åtal för sådana brott och finns utgivningsbevis så är staten ännu mer restriktiv. Den förtalade hänvisas därmed till enskilt åtal, vilket nu har hänt.
Senast redigerad av Eerieye 2024-11-24 kl. 21:19.
Tack. Jag har fortfarande en känsla av olika skäl att pengarfrågan tillkom lite senare, delvis för att jag inte tror de är listiga nog att ha planerat det i förväg
När Sjöberg kom hem från Brasilien för ca 10-15(?) år sedan var han i princip pank. Han började synas i diverse underhållningsprogram och media och sen kom det även ut en bok.
För mig stod det tidigt klart att hans roll i Dumpen måste ha varit förknippat med ekonomisk vinning. Eller om jag uttrycker mig såhär; jag är inte förvånad att peddo-torskarna har kunnat köpa sig fria. Och att Sjöberg skott sig på detta.
Money talks helt enkelt. Eller i detta fallet inte
PS har en rejält svajjig moralisk kompass... semi-alkis, kokainist allmän "player" och nu moralens vita riddare. Pajas är vad han är. Och nej, jag tycker inte bättre om peddosarna bara för den sakens skull. Bägge sidorna i en sak kan vara ruttna.
Såvitt jag vet har han aldrig fallit för sina böjelser eftersom han öppet hatat den sidan av sin person och tidigt sökte vård och valde istället att bli en enstöring som går på medicin. Men i ett svagt ögonblick, om han provocerats av en "fiskare" så är det nog möjligt att han inte kunnat motstå. Som att vifta med en flaska god whiskey framför näsan på en nykter alkoholist. Och han är garanterat typen som i det läget hade valt självmord. Och efter hans död hade det varit hans helt oskyldiga anhöriga som hade stått där med brustna hjärtan.
Tack för ett mycket bra inlägg. Jag har själv skrivit liknande tankar i min egen politiktråd om Dumpen, där jag tar upp problematiken med att man aktivt letar efter gäddor och ofta manipulerar psykiskt labila eller förståndssvaga till sexmöten. De mest korkade vill bara marschera med högafflar och facklor in i döden, men vid sidan av det så blir dessa allt mer ensamma på sina barrikader. Snart får väl Patrik Sjöberg och Sara Nilsson skaffa jobb som undersköterskor eller taxiförare för att försörja sig. (FB) Är det dags att stänga ned Dumpen via lagstiftning?
Tror det började med pöbelmentalitet i baren på Park Lane [...]
Ja, har man varit på PL och känner till stämningen bland vissa stammisar så är det ju inte alltför långsökt att det mycket väl kan ha gått till ungefär så... även om det inte är smickrande för en själv heller. Med det sagt vet jag inte om jag ska kalla mig själv stammis, men... ja i alla fall.
Ja, har man varit på PL och känner till stämningen bland vissa stammisar så är det ju inte alltför långsökt att det mycket väl kan ha gått till ungefär så... även om det inte är smickrande för en själv heller. Med det sagt vet jag inte om jag ska kalla mig själv stammis, men... ja i alla fall.
Ja, jag tillhörde länge Stureplanspacket och idag tycker jag, med lite mer distans, att hela den svängen är ordentligt fascistisk. Fullt med folk som tror på 1800-tals eugenisk pseudovetenskap om fiiinare gener bland det vackra och rika folket
Senast redigerad av Semperexian 2024-11-25 kl. 00:06.
Nä det är ju cloudflare. Kollar att du är en riktig människa och inte en "jan mikael" bot. Måste ju varit värsta nedköpet för Dumpen AB. Helt plötsligt sjönk antalet unika riktiga besökare till en spottstyver från att ha legat stadigt på runt ett par miljoner (Enligt Sara då såklart).
Menar du att ett webbhotell skulle ha satt in kontrollfunktioner för att de misstänker att Dumpen köper blufftrafik till sig? Lite som vissa facebooksidor köper turkiska följare som är bluffkonton, i syfte att verka mer relevanta än de är?
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det är rätt, det är Impulskollen som ligger pyrt till. Fast kan man visa på överföring av pengar till Dumpen så ligger båda pyrt till.
Michael Strandberg har ju erkänt (i Aftonbladet på bandat samtal till Aschberg) att IK delade gäddpengar med Dumpen. Jag har spontant väldigt svårt att se att Strandberg skulle ha lämnat den informationen om det inte stämmer. Vad skulle Strandberg i så fall ha fått ut av att ljuga om något sådant? Möjligen som någon slags hämnd för att Dumpen har avbrutit samarbetet med IK. Dock ser jag inte hur en sådan anklagelse (om grundlös) skulle gynna Strandberg själv.