2024-11-24, 19:22
  #757
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Vi får återkomma till ditt inlägg i slutet av säsongen och se hur det gått för alvar, men det är ju ändå konstigt att du helt avvisar påståendet att han skulle vara tidig i utvecklingen, för sånt är ju inte precis ovanligt.

Finns många i olika sporter som varit extremt bra som ung men sedan inte lyckats ta några steg till i vuxen ålder.
Jag skulle faktiskt påstå att Frida karlsson var lite så.
Minns hypen om henne när hon just börjar tävla med seniorerna men inte fan har hon dominerat eller ens i närheten nu när det gått några år.

"Ens varit i närheten?" Har du sovit under en sten de senaste åren? Hon har inte dominerat nej, men åtta VM-medaljer, tolv vc-segrar varav två i Kollen samt en totalseger i Tour de Ski är trots allt bättre än de flesta andra svenska kvinnliga skidåkare har åstadkommit.

Att media lyfte fram henne som "den nya Johaug" får stå för dem. Frida är Frida, och ingen annan.
Citera
2024-11-24, 19:25
  #758
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Det stavas "väl" inte "väll".

33 år är gammalt för en kvinna inom alla idrotter förutom typ curling.
Weng är slut och har så varit senaste åren.
Johaug kan såklart inte göra bra tävlingar hela tiden när hon varit borta i nåt år, och jag har svårt att se att varken Frida eller ebba har nån särskilt stor chans mot henne.
Samma säsong som hon la av gick hon ifrån fältet efter 1 km och åkte ensam resterande 9km.
Johaugs motor är inte borta utan det ko mer vara samma höga tempo som förut.
Varför berättade ingen för Marit Björgen att hon var slut innan Pyongchang-OS?
Citera
2024-11-24, 21:35
  #759
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Vi får återkomma till ditt inlägg i slutet av säsongen och se hur det gått för alvar, men det är ju ändå konstigt att du helt avvisar påståendet att han skulle vara tidig i utvecklingen, för sånt är ju inte precis ovanligt.

Finns många i olika sporter som varit extremt bra som ung men sedan inte lyckats ta några steg till i vuxen ålder.
Jag skulle faktiskt påstå att Frida karlsson var lite så.
Minns hypen om henne när hon just börjar tävla med seniorerna men inte fan har hon dominerat eller ens i närheten nu när det gått några år.

Citat:
Ursprungligen postat av katw
"Ens varit i närheten?" Har du sovit under en sten de senaste åren? Hon har inte dominerat nej, men åtta VM-medaljer, tolv vc-segrar varav två i Kollen samt en totalseger i Tour de Ski är trots allt bättre än de flesta andra svenska kvinnliga skidåkare har åstadkommit.

Att media lyfte fram henne som "den nya Johaug" får stå för dem. Frida är Frida, och ingen annan.

Katw - jo, man tar sig för pannan när man läser inlägg som dessa!

Klart som korvspa’ att Frida är ”en på miljonen” som idrottare - visst, mycket har gått fel i överträning och chins i dörrposter, men, elitidrott är ingen lek, det är smärta, olidlig smärta emellanåt, och åkare som Frida Ebba Linn & Jonna är en liten klick som tål detta och har utvecklats mycket senaste fem åren…

Leve Frida!
Citera
2024-11-24, 22:16
  #760
Medlem
Jag älskar svt sändningar från skidorna, Bra mycket bättre än Viaplay men tycker samtidigt att det är tråkigt att experterna inte ger mer info än de gör. Jag hade kunnat sitta i deras sändningar och säga att Jonna Sundling blir nog bra i år. No shit... Varför inte framhäva att en junior som Mira Göransson som pratades om redan förra året gör fortsatt en bra utveckling och ser bra ut för framtiden. Sånt vi inte redan vet. Att Jonna, Maja, Ebba, Emma och Frida är bra det vet vi redan. Tycker den info som experterna ger under sändningarna är sånt vi redan vet. Vet det inte mer än oss amatörer?
Citera
2024-11-24, 22:31
  #761
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golfdaren
Jag älskar svt sändningar från skidorna, Bra mycket bättre än Viaplay men tycker samtidigt att det är tråkigt att experterna inte ger mer info än de gör. Jag hade kunnat sitta i deras sändningar och säga att Jonna Sundling blir nog bra i år. No shit... Varför inte framhäva att en junior som Mira Göransson som pratades om redan förra året gör fortsatt en bra utveckling och ser bra ut för framtiden. Sånt vi inte redan vet. Att Jonna, Maja, Ebba, Emma och Frida är bra det vet vi redan. Tycker den info som experterna ger under sändningarna är sånt vi redan vet. Vet det inte mer än oss amatörer?

Man borde definitivt sänt juniorloppen. De var betydligt intressantare än alla seniorlopp förutom damernas 10 k klassiskt.
Citera
2024-11-24, 23:06
  #762
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Man borde definitivt sänt juniorloppen. De var betydligt intressantare än alla seniorlopp förutom damernas 10 k klassiskt.

Intressant på vilket sätt då?

Jag tror de flesta inte bryr sig om lopp där kan inte känner igen ett enda namn.
Citera
2024-11-24, 23:13
  #763
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golfdaren
Jag älskar svt sändningar från skidorna, Bra mycket bättre än Viaplay men tycker samtidigt att det är tråkigt att experterna inte ger mer info än de gör. Jag hade kunnat sitta i deras sändningar och säga att Jonna Sundling blir nog bra i år. No shit... Varför inte framhäva att en junior som Mira Göransson som pratades om redan förra året gör fortsatt en bra utveckling och ser bra ut för framtiden. Sånt vi inte redan vet. Att Jonna, Maja, Ebba, Emma och Frida är bra det vet vi redan. Tycker den info som experterna ger under sändningarna är sånt vi redan vet. Vet det inte mer än oss amatörer?

tror nog dom har koll och att det surrats om henne om men då hade hon nog behövt ligga på en nivå till den nivån Frida Ebba å Stina hade och några till haft då blir det surr om just henne.

men visst hade man kunnat surra om hur det ser ut på junior sidan som helhet vilka talanger det finns bakom våra stora och hur återväxten ser ut
Citera
2024-11-24, 23:35
  #764
Medlem
Vilka deltar i Tour de Ski? Nån glömd? * = kvalificerar kanske via en topp 20-placering i sprintcupen innan jul.

1. Frida Karlsson 99 *
2. Ebba Andersson 97
3. Linn Svahn 99 *
4 Maja Dahlqvist 94 *
5. Moa Lundgren 98 *
6. Louise Lindström 00
7. Märta Rosenberg 02
8. Lisa Eriksson 03
9. Elin Henriksson 03
10. Evelina Crusell 04
11. Sofia Henriksson 94
------------------------------
12. Johanna Hagström 98
13. Moa Hansson 01
14. Elin Näslund 04

1. William Poromaa 00
2. Jens Burman 94
3. Calle Halfvarsson 89 *
4. Edvin Anger 02 *
5. Johan Häggström 92 *
6. Leo Johansson 99
7. Truls Gisselman 01
8. Eric Rosjö 98
9. Gustaf Berglund 98
10. Oskar Svensson 95 *
11. Alvar Myhlback 06
12. Måns Skoglund 02
13. Gustav Kvarnbrink 00
14. Johan Ekberg 00
-------------------------------------------
15. Marcus Grate 96 *
16. Emil Danielsson 01 *
Citera
2024-11-25, 01:08
  #765
Medlem
LFCYNWAs avatar
Lite tidigt att döma om och vilka kliv Alvar har tagit efter ett par lopp i Sverigepremiären. Tror det sitter få experter här som vet hur han ligger till i sin träningsutveckling. Det kan lika gärna vara så att han har utvecklats när det kommer till långlopp men inte traditionell åkning. Lämpligast är nog att vänta ett par lopp och sedan återkomma med ett uttalande....
Citera
2024-11-25, 01:27
  #766
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LFCYNWA
Lite tidigt att döma om och vilka kliv Alvar har tagit efter ett par lopp i Sverigepremiären. Tror det sitter få experter här som vet hur han ligger till i sin träningsutveckling. Det kan lika gärna vara så att han har utvecklats när det kommer till långlopp men inte traditionell åkning. Lämpligast är nog att vänta ett par lopp och sedan återkomma med ett uttalande....

När han blir större rent fysiskt blir han bättre. Tyckte jag så några hekton idag. Han borde få åka VC då han är bra i båda disciplinerna.

Poromaa - Burman - Anger - Calle - Gisselman - Myhlback. Men Leo eller Häggas har väl förtur.
__________________
Senast redigerad av ccnut 2024-11-25 kl. 01:29.
Citera
2024-11-25, 04:54
  #767
Medlem
Efter helgen så kan man konstatera följande.
Jonna lika bra som vanligt eller bättre.
Maja är tillbaka. Såg pigg ut och lätt i kroppen.
Linn såg däremot tung och trög ut. Hon har ju alltid sett rätt stel och återhållsam ut i sin teknik men nu såg det inte bra ut. Hoppas på bättre form framöver.
Ebba är ju i grymmt slag. Jag pudlar och får nog erkänna att jag tidigare varit helt säker på att Frida skulle bli klar etta. Nu är jag inte lika säker. För mycket strul kring Frida och dessutom fel inställning när man börjar prata om att sluta.
Tyvärr verkar det tunnt med unga talanger bakom våra etablerade åkare. Vi får hoppas att åtminstånde ett nytt namn kan visa lite resultat.

På herrsidan hade jag trott på bättre resultat. Anger har nog mer att ge framöver men rätt tunt bakom honom med Kalle som det stora sänket som vanligt. Vi får hoppas på att Porris tagit ett kliv. Jag är tveksam men man vill ju gärna att det ska bli så. Jag gillar Porris som profil. Det är inte så polerat och han säger vad han känner i stunden.
Mylback kommer bli bra. Han behöver mogna lite bara både fysiskt och mentalt.
__________________
Senast redigerad av MannenP 2024-11-25 kl. 04:56.
Citera
2024-11-25, 06:48
  #768
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Vi får återkomma till ditt inlägg i slutet av säsongen och se hur det gått för alvar, men det är ju ändå konstigt att du helt avvisar påståendet att han skulle vara tidig i utvecklingen, för sånt är ju inte precis ovanligt.

Finns många i olika sporter som varit extremt bra som ung men sedan inte lyckats ta några steg till i vuxen ålder.
Jag skulle faktiskt påstå att Frida karlsson var lite så.
Minns hypen om henne när hon just börjar tävla med seniorerna men inte fan har hon dominerat eller ens i närheten nu när det gått några år.
Det är väl snarare om fem eller tio år vi kan konstatera om han blev en stjärna eller bara var tidig i utveckling
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in