2024-11-24, 17:36
  #745
Medlem
Är ju sprint dag två i år kom jag på. Kan nog påverka vilka som avstår 10 klassisk.

Undrar om Ree platsar i Norge?
Citera
2024-11-24, 17:57
  #746
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Besviken på Myhlback.
Hade anger, porroma, och halvarsson varit med hade han varit ännu längre bak.

Hade förväntat mig att han skulle tagit ännu ett kliv uppåt denna säsong.

VM kan vi iaf räkna bort för hans del, finns inte en chans han kommer med om han inte ens kommer med i världscupen och han hela tiden håller en nivå där han knappt är topp 10 i Sverige.

Är fullt möjligt att han är en sådan som utvecklats tidigt men sen kring 20 års åldern händer det inget mer.

Killen är förvisso 18 och Sverige har en byggt en armé de senaste åren av både damer och herrar som slutat utvecklas dagen då de lämnar skidgymnasierna. Så för mig är han värd chansen länge än. Långt före alla halvmesyrer vi redan vet inte har i världscupen att göra…
Citera
2024-11-24, 18:28
  #747
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
33 år är gammalt för en kvinna inom alla idrotter förutom typ curling.

Dette er noe av det dummeste jeg noen gang har sett på dette forumet. Kvinner legger ofte av tidligere enn menn pga. naturlige årsaker som ønske om barn, og å ta seg av familie.

Det er null grunn til at kvinner skulle bli dårligere tidligere enn menn, og det er massevis av eksempler på at kvinner kan holde seg gode lenge om de holder motivasjonen oppe.
Citera
2024-11-24, 18:29
  #748
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Nicket "TenBagger69" skriver HELA tiden om hur korrumperat det Svenska vallateamet är.

Kan Han eller någon annan beskriva hur detta går till?
Är det någon som betalar någon annan för att göra vallamissar?
Vem isf är det som betalar och vilka är det som får betalt?

Vilken eller vilka vallare vill INTE se sina åkare vinna och vilka vallare vill riskera sina "karriärer" som vallare genom att medvetet göra dessa vallamissar?

Sedan var det någon som skrev att vallning inte är svårt............
Nä, det är det väl inte när det är perfekta förhållanden men hur ofta är det så?

Att få fram dom bästa skidorna ÄR(ofta) ett mycket svårt jobb där man ska hitta rätt på *många* parametrar.

extremt svårt få fram bra skidor är det små marginaler är det inte bara själva vallan utan strukturer och slipar i massor som ska stämma huhu annat var det på 80 talet då var det lätt oftast förutom i OS 1988
Citera
2024-11-24, 18:48
  #749
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Springaekul
Vad säger ni om dagens resultat i Beito då? Johaug slagen med fyra tiondelar och tätare fält, Weng säger att hon slått Johaug på träningen så hon har större självförtroende i år, hon är väll också på gränsen till lastgammal men 33 år är väll när vissa åkare kan göra sina bästa resultat...
Känns bra ur ett Svenskt perspektiv? Eller vad säger ni? Kommer Weng slå Frida och Ebba nästa helg?
Ja, etter noen sesonger der hennes hodeskade tildels har ødelagt hennes oppladning, har den vært perfekt i år. Hun har bedre resultater på tester enn noen gang før, så ser ikke ut til at alderen blir noe problem.
Med den selvtilliten hun viser nå, gjør men seg nog en bjørnetjeneste om man undervurderer henne. Hun kvitterte jo ut pallplasser på løpende bånd innen hun fikk problemer, og har faktisk over 100 stk,( dobbelt så mange som selveste Kalla.)

Det som jeg også synes meg å se innen sesongen, var at vi kunne få se ekstremsprint fra Jonna, og en overakende fin generell utvikling på Anger, Maja D og Fosnæs. Ser vel ut til at de alle innfrir. For de (som jeg) fryder seg over å se veivinnende og eminent teknikk utført med stil og eleganse, rekommenderer jeg å se lite ekstra på Fosnæs til helgen.
Citera
2024-11-24, 18:54
  #750
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Ja, etter noen sesonger der hennes hodeskade tildels har ødelagt hennes oppladning, har den vært perfekt i år. Hun har bedre resultater på tester enn noen gang før, så ser ikke ut til at alderen blir noe problem.
Med den selvtilliten hun viser nå, gjør men seg nog en bjørnetjeneste om man undervurderer henne. Hun kvitterte jo ut pallplasser på løpende bånd innen hun fikk problemer, og har faktisk over 100 stk,( dobbelt så mange som selveste Kalla.)

Det som jeg også synes meg å se innen sesongen, var at vi kunne få se ekstremsprint fra Jonna, og en overakende fin generell utvikling på Anger, Maja D og Fosnæs. Ser vel ut til at de alle innfrir. For de (som jeg) fryder seg over å se veivinnende og eminent teknikk utført med stil og eleganse, rekommenderer jeg å se lite ekstra på Fosnæs til helgen.

Tack för tipset!

Två saker angående att Heidi matchade Johaug. Tror att många missledes gårdagen, Heidi hade nog inte superdagen på det klassiska och sedan så lär Johaug inte kunna hålla samma extremnivå som vi är vana vid vecka in och vecka ut. Med det sagt så är hon selektiv med tävlandet i vinter så "vi får se vart det landar".
Citera
2024-11-24, 19:00
  #751
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Besviken på Myhlback.
Hade anger, porroma, och halvarsson varit med hade han varit ännu längre bak.

Hade förväntat mig att han skulle tagit ännu ett kliv uppåt denna säsong.

VM kan vi iaf räkna bort för hans del, finns inte en chans han kommer med om han inte ens kommer med i världscupen och han hela tiden håller en nivå där han knappt är topp 10 i Sverige.

Är fullt möjligt att han är en sådan som utvecklats tidigt men sen kring 20 års åldern händer det inget mer.


Nja sakta i backarna,.

han går jämt med de andra Svenska åkarna som kom till start, enstaka sekunder hit och dit är ganska ointressant. Tycker det är märkligt att många lyfter Truls för både gårdagens och dagens lopp samtidigt som Alvar får kritik när han var två sekunder efter Truls som var bästa Svensk idag. Förra året var Truls 20 sekunder före Alvar på samma distans så om Truls har tagit ett kliv i år tycker jag absolut att man kan säga att Alvar gjort detsamma! Visst tufft att få stryk tio sekunder av en Kanadensare men kan ju vara en skidgrej, han tappade väll utför varenda gång? det var ju inga stora avstånd upp iallafall (förra året var det 30 sekunder upp till en random Schweizare)

Som om inte allt det var nog så kan det ju fortfarande vara så att han är nedtränad (som förra säsongen, du vet då han tog 2 jvm guld och kom trea i Vasaloppet.)

Men du har nog rätt! Han är slut! Han kanske kan få jobb i kassan på mataffären i Bjursås?
__________________
Senast redigerad av Springaekul 2024-11-24 kl. 19:15.
Citera
2024-11-24, 19:06
  #752
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Tack för tipset!

Två saker angående att Heidi matchade Johaug. Tror att många missledes gårdagen, Heidi hade nog inte superdagen på det klassiska och sedan så lär Johaug inte kunna hålla samma extremnivå som vi är vana vid vecka in och vecka ut. Med det sagt så är hon selektiv med tävlandet i vinter så "vi får se vart det landar".
Johaug gjorde også et skivalg som fikk hennes teknikk til å se ennu verre ut den var i dag. Ut i fra forholdene, valgte hun et par som lite glatt skulle " flyte lite ovenpå snøen" for å bekrive det lite floskelaktig. Det gjorde at hun ikke fikk tilstrekkelig trykk ned i underlaget, så at det ble ineffektivt, "vispigt" og stresset det hele.
__________________
Senast redigerad av Ski-entusiasten 2024-11-24 kl. 19:08.
Citera
2024-11-24, 19:14
  #753
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Johaug gjorde også et skivalg som fikk hennes teknikk til å se ennu verre ut den var i dag. Ut i fra forholdene, valgte hun et par som lite glatt skulle " flyte lite ovenpå snøen" for å bekrive det lite floskelaktig. Det gjorde at hun ikke fikk tilstrekkelig trykk ned i underlaget, så at det ble ineffektivt, "vispigt" og stresset det hele.

Oj! Ja, det måste ju påverkat mer än 0,4 sekunder iallafall! Då kanske det bara var undantaget som bekräftade regeln att Weng aldrig får vara bättre än tvåa?😅
Citera
2024-11-24, 19:16
  #754
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Springaekul
Nja sakta i backarna,.

han går jämt med de andra Svenska åkarna som kom till start, enstaka sekunder hit och dit är ganska ointressant. Tycker det är märkligt att många lyfter Truls för både gårdagens och dagens lopp samtidigt som Alvar får kritik när han var två sekunder efter Truls som var bästa Svensk idag. Förra året var Truls 20 sekunder före Alvar på samma distans så om Truls har tagit ett kliv i år tycker jag absolut att man kan säga att Alvar gjort detsamma! Visst tufft att få stryk tio sekunder av en Kanadensare men kan ju vara en skidgrej, han tappade väll utför varenda gång? det var ju inga stora avstånd upp iallafall (förra året var det 30 sekunder upp till en random Schweizare)

Som om inte allt det var nog så kan det ju fortfarande vara så att han är nedtränad (som förra säsongen, du vet då han tog 2 vm guld och kom trea i Vasaloppet.)

Men du har nog rätt! Han är slut! Han kanske kan få jobb i kassan på mataffären i Bjursås?


Vi får återkomma till ditt inlägg i slutet av säsongen och se hur det gått för alvar, men det är ju ändå konstigt att du helt avvisar påståendet att han skulle vara tidig i utvecklingen, för sånt är ju inte precis ovanligt.

Finns många i olika sporter som varit extremt bra som ung men sedan inte lyckats ta några steg till i vuxen ålder.
Jag skulle faktiskt påstå att Frida karlsson var lite så.
Minns hypen om henne när hon just börjar tävla med seniorerna men inte fan har hon dominerat eller ens i närheten nu när det gått några år.
Citera
2024-11-24, 19:17
  #755
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Vi får återkomma till ditt inlägg i slutet av säsongen och se hur det gått för alvar, men det är ju ändå konstigt att du helt avvisar påståendet att han skulle vara tidig i utvecklingen, för sånt är ju inte precis ovanligt.

Finns många i olika sporter som varit extremt bra som ung men sedan inte lyckats ta några steg till i vuxen ålder.
Jag skulle faktiskt påstå att Frida karlsson var lite så.
Minns hypen om henne när hon just börjar tävla med seniorerna men inte fan har hon dominerat eller ens i närheten nu när det gått några år.

Näe hon vann bara med 1 och 1/2 minut i Holmenkollen i fjol... patetiskt!
Citera
2024-11-24, 19:19
  #756
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Killen är förvisso 18 och Sverige har en byggt en armé de senaste åren av både damer och herrar som slutat utvecklas dagen då de lämnar skidgymnasierna. Så för mig är han värd chansen länge än. Långt före alla halvmesyrer vi redan vet inte har i världscupen att göra…
Absolut ser det ljust ut för honom, men det är ändå rätt tidigt att ropa hej.
Om han inte lyckats bli så mycket bättre kommande 1-2 år så känns det som han kanske inte är den stora stjärna vi hoppats på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in