Citat:
Ursprungligen postat av
Regnpojken
Jag har varken påstått att jag är emot legalisering eller försökt måla upp cannabis som en farligare drog än alkohol.
Däremot har jag motsatt mig skönmålningen av cannabis där folk förnekar att det finns långtgående skadeverkningar från cannabis trotts att forskning påvisar det motsatta.
.
Eller påståendet att det sitter en massa höga chefer och röker på hela dagarna och ändå sköter sitt jobb i ett försök att romantisera cannabis som något harmlöst.
Om det var du eller någon annan som påstod detta så får de presentera bevis.
Alla VD jag känner röker, men det betyder inte att dom ÄR HÖGA. Om du dricker ett glas vin, är du full då???
Ditt svar återspeglar en svängning snarare än ett vederläggande av mina poänger. Ska förtydliga för dig var ditt missförståndet ligger.
Du har nu förklarat att du
varken är emot legalisering eller hävdar att cannabis är farligare än alkohol. Detta är ett
skifte från tidigare implikationer att cannabisens skador är betydande nog för att motivera oro, även jämfört med alkohol. Det är avgörande att notera att kärnan i mitt argument inte är ett förnekande av cannabiss potentiella risker utan snarare en utmaning mot dubbelmoralen kring dess uppfattning och lagliga behandling i förhållande till alkohol.
När det gäller "glamorisering" eller "romantisering" av cannabis, finns det inget behov av överdrift eller överdrift i min position.
Mitt argument vilar på verifierbara observationer. Närvaron av chefer och yrkesverksamma som använder cannabis tillfälligt eller medicinskt är inte nbart ett påstående från anekdotiska bevis utan ävn ett påstående som stöds av många
offentliga erkännanden från individer i ledarroller inom olika branscher. Till exempel har ledare som Steve Jobs, Elon Musk och andra antingen använt cannabis eller talat öppet om att experimentera med det, och detta är inte oförenligt med deras professionella framgång. Dessutom är företag som Tesla och teknikföretag i Silicon Valley miljöer där cannabisanvändning är allmänt erkänd som
relativt vanlig.
Kravet på "bevis för chefer som röker cannabis
dagligen och är
HÖGA " ger en felaktig bild av min ståndpunkt. Cannabisanvändning bland högpresterande handlar inte om tung daglig rökning som liknar rekreationsöverskott. Istället involverar det ofta kontrollerad, tillfällig (eller medicinsk) användning,
ungefär som hur alkohol konsumeras ansvarsfullt av många professionella. Studier visar att cannabis kan erbjuda stresslindring och ökad kreativitet för vissa individer utan att försämra professionella förmågor när den används med medvetet, även om dessa effekter
naturligtvis varierar. Jag känner personligen flera, men ska givetvis inte bevisa detta för dig, det fattar du ju.
Kärnan i argumentet är att inte hävda att cannabis är ofarligt eller allmännyttigt. Det är för att utmana stigmatiseringen som kvarstår oproportionerligt, även när substanser som alkohol, med mycket allvarligare samhälleliga skador, förblir allmänt accepterade och till och med hyllade. Om du inte längre invänder mot legalisering eller rankar cannabis som mer skadligt, är vi närmare överens än vad dina svar antyder. Se till att diskussionen är grundad i jämförande bevis och inte partiska antaganden.
Här är en lista (det går att försätta att fylla i):
1. Steve Jobs
2. Elon Musk
3. Snoop Dogg
4. Oprah Winfrey
5. Richard Branson
6. Martha Stewart
7. Joe Rogan
8. Jeff Bezos
9. Ben & Jerry's medgrundare Ben Cohen och Jerry Greenfield (Två personer så egentligen 9 och 10)
10. Vince Vaughn, Skådespelare och producenten.
11.Travis Kalanick. Medgrundaren och tidigare vd för Uber
12. Brian Chesky. Medgrundaren och VD:n för Airbnb
13. Evan Williams. Medgrundare av Twitter och grundare av Medium
14. Peter Thiel. Medgrundare av PayPal och Palantir
15. Mark Zuckerberg
16. Reed Hastings. VD för Netflix
17. David Karp. Grundaren av Tumblr
18. Jack Dorsey. VD:n för Block (Square) och Twitter
19. Marc Benioff. Salesforces VD
20. Natasha Pecor. Vp Yelp och tidigare Amazon