2024-11-24, 12:39
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Stor humor att se att folk på allvar ifrågasätter påståendet att det finns högpresterande människor som använder cannabis.
Jag kan komma på två utan att ens tänka efter, Joe Rogan och Bill Maher.
Citera
2024-11-24, 13:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Jag har varken påstått att jag är emot legalisering eller försökt måla upp cannabis som en farligare drog än alkohol.

Däremot har jag motsatt mig skönmålningen av cannabis där folk förnekar att det finns långtgående skadeverkningar från cannabis trotts att forskning påvisar det motsatta.
.
Eller påståendet att det sitter en massa höga chefer och röker på hela dagarna och ändå sköter sitt jobb i ett försök att romantisera cannabis som något harmlöst.
Om det var du eller någon annan som påstod detta så får de presentera bevis.

Alla VD jag känner röker, men det betyder inte att dom ÄR HÖGA. Om du dricker ett glas vin, är du full då???

Ditt svar återspeglar en svängning snarare än ett vederläggande av mina poänger. Ska förtydliga för dig var ditt missförståndet ligger.

Du har nu förklarat att du varken är emot legalisering eller hävdar att cannabis är farligare än alkohol. Detta är ett skifte från tidigare implikationer att cannabisens skador är betydande nog för att motivera oro, även jämfört med alkohol. Det är avgörande att notera att kärnan i mitt argument inte är ett förnekande av cannabiss potentiella risker utan snarare en utmaning mot dubbelmoralen kring dess uppfattning och lagliga behandling i förhållande till alkohol.

När det gäller "glamorisering" eller "romantisering" av cannabis, finns det inget behov av överdrift eller överdrift i min position. Mitt argument vilar på verifierbara observationer. Närvaron av chefer och yrkesverksamma som använder cannabis tillfälligt eller medicinskt är inte nbart ett påstående från anekdotiska bevis utan ävn ett påstående som stöds av många offentliga erkännanden från individer i ledarroller inom olika branscher. Till exempel har ledare som Steve Jobs, Elon Musk och andra antingen använt cannabis eller talat öppet om att experimentera med det, och detta är inte oförenligt med deras professionella framgång. Dessutom är företag som Tesla och teknikföretag i Silicon Valley miljöer där cannabisanvändning är allmänt erkänd som relativt vanlig.

Kravet på "bevis för chefer som röker cannabis dagligen och är HÖGA " ger en felaktig bild av min ståndpunkt. Cannabisanvändning bland högpresterande handlar inte om tung daglig rökning som liknar rekreationsöverskott. Istället involverar det ofta kontrollerad, tillfällig (eller medicinsk) användning, ungefär som hur alkohol konsumeras ansvarsfullt av många professionella. Studier visar att cannabis kan erbjuda stresslindring och ökad kreativitet för vissa individer utan att försämra professionella förmågor när den används med medvetet, även om dessa effekter naturligtvis varierar. Jag känner personligen flera, men ska givetvis inte bevisa detta för dig, det fattar du ju.

Kärnan i argumentet är att inte hävda att cannabis är ofarligt eller allmännyttigt. Det är för att utmana stigmatiseringen som kvarstår oproportionerligt, även när substanser som alkohol, med mycket allvarligare samhälleliga skador, förblir allmänt accepterade och till och med hyllade. Om du inte längre invänder mot legalisering eller rankar cannabis som mer skadligt, är vi närmare överens än vad dina svar antyder. Se till att diskussionen är grundad i jämförande bevis och inte partiska antaganden.

Här är en lista (det går att försätta att fylla i):

1. Steve Jobs

2. Elon Musk

3. Snoop Dogg

4. Oprah Winfrey

5. Richard Branson

6. Martha Stewart

7. Joe Rogan

8. Jeff Bezos

9. Ben & Jerry's medgrundare Ben Cohen och Jerry Greenfield (Två personer så egentligen 9 och 10)

10. Vince Vaughn, Skådespelare och producenten.

11.Travis Kalanick. Medgrundaren och tidigare vd för Uber

12. Brian Chesky. Medgrundaren och VD:n för Airbnb

13. Evan Williams. Medgrundare av Twitter och grundare av Medium

14. Peter Thiel. Medgrundare av PayPal och Palantir

15. Mark Zuckerberg

16. Reed Hastings. VD för Netflix

17. David Karp. Grundaren av Tumblr

18. Jack Dorsey. VD:n för Block (Square) och Twitter

19. Marc Benioff. Salesforces VD

20. Natasha Pecor. Vp Yelp och tidigare Amazon
Senast redigerad av uractualmom 2024-11-24 kl. 13:49.
Citera
2024-11-24, 14:11
Avslutad
Citat:
Det är knappast rekreationellt att röka på flera gånger per dag.

Att Elon Musk röker på när han är på en podcast innebär inte att han gör det hela dagarna samtidigt som han sköter sina företag.
Nu tror jag du får läsa mitt inlägg en gång till. Jag har inte sagt emot detta.
Citera
2024-11-24, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Alla VD jag känner röker, men det betyder inte att dom ÄR HÖGA. Om du dricker ett glas vin, är du full då???

Ditt svar återspeglar en svängning snarare än ett vederläggande av mina poänger. Ska förtydliga för dig var ditt missförståndet ligger.

Du har nu förklarat att du varken är emot legalisering eller hävdar att cannabis är farligare än alkohol. Detta är ett skifte från tidigare implikationer att cannabisens skador är betydande nog för att motivera oro, även jämfört med alkohol. Det är avgörande att notera att kärnan i mitt argument inte är ett förnekande av cannabiss potentiella risker utan snarare en utmaning mot dubbelmoralen kring dess uppfattning och lagliga behandling i förhållande till alkohol.

När det gäller "glamorisering" eller "romantisering" av cannabis, finns det inget behov av överdrift eller överdrift i min position. Mitt argument vilar på verifierbara observationer. Närvaron av chefer och yrkesverksamma som använder cannabis tillfälligt eller medicinskt är inte nbart ett påstående från anekdotiska bevis utan ävn ett påstående som stöds av många offentliga erkännanden från individer i ledarroller inom olika branscher. Till exempel har ledare som Steve Jobs, Elon Musk och andra antingen använt cannabis eller talat öppet om att experimentera med det, och detta är inte oförenligt med deras professionella framgång. Dessutom är företag som Tesla och teknikföretag i Silicon Valley miljöer där cannabisanvändning är allmänt erkänd som relativt vanlig.

Kravet på "bevis för chefer som röker cannabis dagligen och är HÖGA " ger en felaktig bild av min ståndpunkt. Cannabisanvändning bland högpresterande handlar inte om tung daglig rökning som liknar rekreationsöverskott. Istället involverar det ofta kontrollerad, tillfällig (eller medicinsk) användning, ungefär som hur alkohol konsumeras ansvarsfullt av många professionella. Studier visar att cannabis kan erbjuda stresslindring och ökad kreativitet för vissa individer utan att försämra professionella förmågor när den används med medvetet, även om dessa effekter naturligtvis varierar. Jag känner personligen flera, men ska givetvis inte bevisa detta för dig, det fattar du ju.

Kärnan i argumentet är att inte hävda att cannabis är ofarligt eller allmännyttigt. Det är för att utmana stigmatiseringen som kvarstår oproportionerligt, även när substanser som alkohol, med mycket allvarligare samhälleliga skador, förblir allmänt accepterade och till och med hyllade. Om du inte längre invänder mot legalisering eller rankar cannabis som mer skadligt, är vi närmare överens än vad dina svar antyder. Se till att diskussionen är grundad i jämförande bevis och inte partiska antaganden.

Här är en lista (det går att försätta att fylla i):

1. Steve Jobs

2. Elon Musk

3. Snoop Dogg

4. Oprah Winfrey

5. Richard Branson

6. Martha Stewart

7. Joe Rogan

8. Jeff Bezos

9. Ben & Jerry's medgrundare Ben Cohen och Jerry Greenfield (Två personer så egentligen 9 och 10)

10. Vince Vaughn, Skådespelare och producenten.

11.Travis Kalanick. Medgrundaren och tidigare vd för Uber

12. Brian Chesky. Medgrundaren och VD:n för Airbnb

13. Evan Williams. Medgrundare av Twitter och grundare av Medium

14. Peter Thiel. Medgrundare av PayPal och Palantir

15. Mark Zuckerberg

16. Reed Hastings. VD för Netflix

17. David Karp. Grundaren av Tumblr

18. Jack Dorsey. VD:n för Block (Square) och Twitter

19. Marc Benioff. Salesforces VD

20. Natasha Pecor. Vp Yelp och tidigare Amazon
Det vilar på att folk säger att de har rökt på i varierande grad, det är ingen data för att en massa chefer återigen sitter och röker på. Du har dragit något ur tomma luften för att du sett någon medial snubbe som Snopp Dog röka på.
Ja men det måste innebära att en massa chefer sitter och röker på om dagarna.

Jag är för, och tycker att det är orimligt att vara emot. Jämfört med alkohol så är detta ett bra alternativ, mindre beroende framkallande, och mindre eller inga långvariga skador på kropp och hjärna.

Jämför en 60 årig alkoholist med en 60 årig cannabisrökare så är det enorma skillnader. Den ena är A-lagare och kostar samhället massor med sjukvårdsslantar och A-kassa, den andra är VD på något företag.

Här har vi ju ditt ursprungliga inlägg där du jämför 60 årig cannabisrökare med en en A lagare.
Nä men 60 årig cannabisrökare kan ju innebära att man röker 1 gång i månaden men du gör ändå en jämförelse med någon som är grovt alkoholiserad.

Det här är din nivån.
Du jämför äpplen och päron.
Samma sak med kändisar.

Ja men det finns ju media kändisar som är chefer och de röker på.. Jaha? hur mycket?
Det framgår inte.

Klart att det går att jämföra en som röker på kvällen, med en som dricker ett glas vin på kvällen. Inget missbruk alltså. Vad jag jämförde var missbrukare med varandra.

Här har vi också ett av dina inlägg för kontexten.
Här menar du ju när du syftar på cannabisrökare att även missbrukare på a lag nivå kan vara chefer utan problem så länge det är cannabis.
Citera
2024-11-24, 15:21
Avslutad
Citat:
Det vilar på att folk säger att de har rökt på i varierande grad, det är ingen data för att en massa chefer återigen sitter och röker på. Du har dragit något ur tomma luften för att du sett någon medial snubbe som Snopp Dog röka på.
Ja men det måste innebära att en massa chefer sitter och röker på om dagarna.

Jag är för, och tycker att det är orimligt att vara emot. Jämfört med alkohol så är detta ett bra alternativ, mindre beroende framkallande, och mindre eller inga långvariga skador på kropp och hjärna.

Jämför en 60 årig alkoholist med en 60 årig cannabisrökare så är det enorma skillnader. Den ena är A-lagare och kostar samhället massor med sjukvårdsslantar och A-kassa, den andra är VD på något företag.

Här har vi ju ditt ursprungliga inlägg där du jämför 60 årig cannabisrökare med en en A lagare.
Nä men 60 årig cannabisrökare kan ju innebära att man röker 1 gång i månaden men du gör ändå en jämförelse med någon som är grovt alkoholiserad.

Det här är din nivån.
Du jämför äpplen och päron.
Samma sak med kändisar.

Ja men det finns ju media kändisar som är chefer och de röker på.. Jaha? hur mycket?
Det framgår inte.

Klart att det går att jämföra en som röker på kvällen, med en som dricker ett glas vin på kvällen. Inget missbruk alltså. Vad jag jämförde var missbrukare med varandra.

Här har vi också ett av dina inlägg för kontexten.
Här menar du ju när du syftar på cannabisrökare att även missbrukare på a lag nivå kan vara chefer utan problem så länge det är cannabis.

Då fattar du att du ska jämföra lika med lika som jag redan påpekat.
Citera
2024-11-24, 15:35
Medlem
Citat:

En 60-årig cannabisrökare som rökt sen han var 30 och röker 5 6 om dan kommer även här vara i ett mycket bättre tillstånd än en 60-årig alkoholdrickare som dricker 5 6 om dan sen 30.

Den sistnämnde kommer ha fysiska och psykiska skador som är enorma och grova, och kommer inte fungera väl i samhället eller med sin familj om personen inte är totalt utslagen. Personen skulle vara märkbart påverkad.

Den förstnämnda kommer vara rätt slö. Men överlag kommer personen att fungera socialt och vara lugn och fredlig och har som främsta problem att cannabis är olagligt i Sverige snarare än några andra fysiska eller psykiska problem. Förutom detta kommer personen vara så pass van med cannabis att majoriteten av människor inte ens skulle märka av att han var hög

Jag snackar medelpersonen nu. Finns alltid undantag.
Senast redigerad av dalavita 2024-11-24 kl. 15:37.
Citera
2024-11-24, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
En 60-årig cannabisrökare som rökt sen han var 30 och röker 5 6 om dan kommer även här vara i ett mycket bättre tillstånd än en 60-årig alkoholdrickare som dricker 5 6 om dan sen 30.

Den sistnämnde kommer ha fysiska och psykiska skador som är enorma och grova, och kommer inte fungera väl i samhället eller med sin familj om personen inte är totalt utslagen. Personen skulle vara märkbart påverkad.

Den förstnämnda kommer vara rätt slö. Men överlag kommer personen att fungera socialt och vara lugn och fredlig och har som främsta problem att cannabis är olagligt i Sverige snarare än några andra fysiska eller psykiska problem. Förutom detta kommer personen vara så pass van med cannabis att majoriteten av människor inte ens skulle märka av att han var hög

Jag snackar medelpersonen nu. Finns alltid undantag.
Vart kommer alla idioter som du ifrån?
Läs tråden så att du fattar kontexten.
Citera
2024-11-24, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Då fattar du att du ska jämföra lika med lika som jag redan påpekat.
Med andra ord så sitter det inte massa cannabismissbrukare på höga chefspositioner som röker på hela dagarna.
Då har vi det avklarat.
Citera
2024-11-24, 16:01
Avslutad
Citat:
Med andra ord så sitter det inte massa cannabismissbrukare på höga chefspositioner som röker på hela dagarna.
Då har vi det avklarat.

Jag har bevis på motsatsen eftersom mina vänner är för det mesta VD och producenter osv. Dom röker.

Jag röker inte, dricker inte, och det funkar det med.

Du tror att man bara kan vara en sorts människa om man röker, men det är där du har fått allt om bakfoten.

Jag känner VD som röker weed, dricker alkohol, är ansvarsfulla, målmedvetna och kreativa. Du får leva vidare in din värld där "du inte känner någon VD"... What can I say.
Citera
2024-11-24, 17:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag kan komma på två utan att ens tänka efter, Joe Rogan och Bill Maher.

Elon Musk, Mark Zuckerberg, Jeff Bezos....
Citera
2024-11-24, 18:27
Medlem
Citat:
Vart kommer alla idioter som du ifrån?
Läs tråden så att du fattar kontexten.

Jag svarade på ditt inlägg som är del av en diskussion.

Jag skulle kalla dig en idiot men då skulle jag sjunka till din nivå. Jag noterar att du inte har förmåga att ge ett vettigt svar istället och går vidare med mitt liv.
Citera
2024-11-24, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Jag svarade på ditt inlägg som är del av en diskussion.

Jag skulle kalla dig en idiot men då skulle jag sjunka till din nivå. Jag noterar att du inte har förmåga att ge ett vettigt svar istället och går vidare med mitt liv.
Du är en idiot som drar upp saker som folk redan dragit upp.
Alla vet redan om att alkohol missbruk är värre än cannabis.
Det är mig veterligen ingen som varit av någon annan åsikt.

Poängen i mitt inlägg som berör kontexten är att man inte jämföra äpplen och päron.
Det går inte att att jämföra en A lagare med någon som brukar cannabis av okänd mängd.
Brukare är i regel synonymt med någon som brukar men inte missbrukar en substans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in