Citat:
Ursprungligen postat av
Regnpojken
Det var exakt vad jag poängterade i mitt första inlägg till dig bästa idiot
Vidare återigen läs studierna jag gav dig det har skadeverkningar och det har både kortsiktig och långsiktig påverkan även när man inte har rökt under en längre tid.
För tredje gången ingen har påstått att alkohol är någon oskyldig drog, det betyder inte att cannabis skulle vara en snäll drog för att den inte ger lika mycket skadeverkningar som alkohol.
Ditt argument bygger på ett missförstånd av min ståndpunkt och innehåller logiska brister som jag ska bemöta.
Jag har
inte hävdat att cannabis är en "bra drog" bara för att alkohol är mer skadligt.
Min poäng är att cannabis,
jämfört med alkohol, utgör
färre folkhälsorisker och
därför inte motiverar samma nivå av lagligt förbud eller samhälleligt stigma.
Du har nämnt de skadliga effekterna av cannabis, både på kort och lång sikt. Jag förnekar inte att cannabis har risker. Men svårighetsgraden av dessa risker, särskilt när de används på ett ansvarsfullt sätt,
bleknar i jämförelse med de väldokumenterade farorna med alkohol. Alkohol är ansvarig för tiotusentals dödsfall årligen, genom direkta hälsoeffekter som leversjukdom och beroende, såväl som indirekt genom olyckor och våld. Cannabis har å andra sidan
ingen dödlig överdoströskel och bidrar till en bråkdel av de samhällsskador som är kopplade till alkoholbruk.
Din insisterande på att jag måste läsa studier
förutsätter att jag har ignorerat bevis på att cannabis skadar. Det jag utmanar är dubbelmoralen som tillämpas på alkohol och cannabis. Om alkohol – en drog med tydliga, överväldigande kostnader för folkhälsan – förblir laglig och socialt accepterad, varför skulle en drog med bevisligen lägre risker utsättas för kriminalisering?
Argumentet handlar inte om att hävda att cannabis är ofarligt utan snarare om rättvisa och logik i politiken.
Att avfärda legalisering av cannabis med motiveringen att den inte är ofarlig skapar en
orealistisk standard. Inget ämne som används för rekreation eller medicinskt är helt fritt från skada.
Frågan är om cannabis ska förbli olagligt när det har färre samhälleliga kostnader än substanser som alkohol, som konsumeras och accepteras i stor utsträckning.
Det är denna dubbelmoral jag tar upp, inte ett påstående om att cannabis är riskfritt.