Citat:
Orkade inte läsa hela tråden. TL;DR helt enkelt. Det är ett intressant ämne utan tvekan. Sättet jag tänker på saken är som följer nedan (andra har säkert bättre förklaringar):
Låt oss tänka på sönderfall av en atom av en radioaktiv isotop. Det brukar anges som en helt och hållet slumpmässig händelse. Det finns inte ens teoretiskt något sätt att avgöra när det kommer ske. Trots det kan man ändå beräkna sannolikheten att en isotop sönderfaller under en given tidsrymd, låt säga för radium-223. Den isotopen av radium har en halveringstid på 10,33 dagar.
Hur vet vi det då när vi inte vet när? Eller uttryckt på ren svenska: hur i helvete kan vi veta sannolikheten när vi inte vet när det händer, det låter ju sinnessjukt, eller hur?
För det första så vet vi hur sönderfallet sker och det beskrivs av den matematiska fysiken. Men fysiken kan också besvara varför det sker; det vill säga att isotopen vill nå en lägre och stabilare energinivå. Fysiken kan alltså besvara dessa två frågor:
-Hur?
-Varför?
Men den kan inte förklara när det sker. Det är helt och hållet slumpmässigt på individuell atom-nivå. Men däremot inte slumpmässigt för grupper av atomer. Så hur kommer det sig?
Jo det är så här, sannolikheten för sönderfall är (så vitt jag vet) beräknad experimentellt för alla isotoper; det vill säga att man helt enkelt observerar när (hur ofta) sönderfall sker för en viss känd mängd av en radioaktiv isotop. Man kom till slutsatsen genom observation helt enkelt. Observation är alltså viktig .. hmm..
Men frågan du (och jag) undrar över är om det vi kallar "slump" verkligen är slumpmässig.
Tänk dig att du står vid en korsning och räknar antalet röda bilar som svänger höger snarare än vänster över en veckas tid. Låt säga att du noterat att 113 röda bilar svängt höger men endast 86 har svängt vänster. Är det ett slumpmässigt utfall eller något som har en djupare förklaring?
Sannolikhet är här en matematisk konstruktion som kan hjälpa dig att bedöma hur troligt det är att antalet röda bilar till vänster (statistik) beror på slumpen. I detta fall borde slumpen generera samma antal bilar till både vänster och höger. Men slumpen kan tråkigt nog generera skeva resultat när statistiken innehåller för få mätpunkter (och/eller ytterligare okända faktorer spelar in). Statistik och sannolikhet är ett område av matematik som ofta är kontraintuitiv. Orkade inte läsa hela tråden men mer matematisk begåvade individer uppmuntras att ge sin input.
Sammanfattning:
Om nånting hänt vill vi ofta beskriva det i termer av följande:
-När?
-Var?
-Hur?
-Varför?
-Av vem?
Av dessa fem fundamentala frågor är "när" och "var" de minst informativa. Statistik och sannolikhet kan svara på dem nöjaktigt, medan de mest intressanta frågorna (åtminstone för mig) är "varför" och "av vem". Det är lördag kväll, jag är full och det är dags att gå till sängs.
Senast redigerad av Proprioception 2024-10-13 kl. 00:54.
Senast redigerad av Proprioception 2024-10-13 kl. 00:54.

me.