Citat:
Ursprungligen postat av
enough-is-enough
Mina tankar om SE.
1. Klar etta för mig. Sent vittne som överdrev sin roll. Går hand i hand med hans personlighet. Han är övertygad GM hade blå jacka.
2. Han hör skotten uppe på Malmskillnadsgatan. Han försöker förstå vad som händer, kanske försöker kolla mot platsen. Mördaren springer förbi honom uppe på åsen, utan vapen. SE tänker att mannen flyr från någon och börjar också springa. GM springer in på Regeringsgatan, SE tar sig tillbaka till Skandia i högervarv. Han vet GM har blå jacka.
3. Springer på Palme av en slump när han råkar ha okänd revolver. Mördar honom av okänd anledning. Vänder tillbaka som en idiot. Påstår sig hjälpa till med upplivningen som en idiot. Gissar som en idiot. Uppträder i media som en idiot. Har tur med precis allt han gör. Han själv har blå jacka.
4. Som punkt 3 men han har rock och vill få alla tro GM hade blå jacka.
Trevlig lördagskväll
Alternativ 2 är inte dum. Har bollat med detta flertalet ggr. Inte omöjligt alls, att han befann sig omkring krönet när skotten gick av, hörde såväl smällare som skrik från platsen, såg GM springa i trappen eller såg honom kliva över krönet, la benen på ryggen och sprang i riktning näsan pekade, mot DBG?
Han kan mycket väl att kommit tillbaka till Sveavägen via Apeltorgsgatan och skådat flertalet detaljer. Han kan rent av hunnit bevittna den bryska hanteringen av LP, sett slemsug, blodet rinna ur OP, överhört detaljer innan han återvänt till arbetet. Dock känns samtalet med LP i detta scenario som vågad gissning och dumdristigt? Känns mer troligt att han som vittne i bakgrunden sett LL samtala med LP och efterpå tagit åt sig äran (som en del annat)?
Skriver inlägget med några glas i kroppen, så jag kan ha arslet på axlarna. Sånt händer.