Citat:
Ursprungligen postat av
MaeWest
Hm...Pia smyger runt i buskarna? Lördag, och Pia är som bortsnöad.
Gällande den inkommande "miljonen" så räknas den som "inkomst" av soc. Rätta mig, den som vet. Soc räknar fram hur länge dessa pengar är tänkta att räcka, o när den tiden förflutit, så kan Pia får ekonomiskt bistånd/hjälp.
Kan tänka mig att om Pia ber om hjälp, så kan nog soc skaka fram en form av boende för Pia att bo i. Men betala, det får Pia göra. Med Pias resonemang, så är jag nog benägen att tro, att Pia tänker fortsätta sitt "lyxliv" med att parasitera på de som hon anser vara "korkade"...dvs. de som valt att betala hyra, bl a.
Hur soc räknar, vet jag inte. Kan det vara, att efter det att hyra, övriga räkningar, mat, etc, är dragna, så tillkommer en summa för "övrigt"? Låt mig spekulera...Om soc räknar på en månadsinkomst på typ 30.000:- o Pia har en miljon, så blir det väl drygt 33 månader som soc anser att hennes pengar skall räcka?
Så om 2 år o 9 månader kan Pia åter vända sig till soc för bistånd.
Som sagt...jag spekulerar vilt, om jag har "rätt" vet jag inte...men det jag vet, är att Pia antagligen är jävligt förbannad på hur alla andra har fuckat upp hennes liv...
Socialen räknar inte på hur länge pengarna ska räcka, så har i alla fall jag förstått det. Däremot räknas de inkommande pengarna som tillgång och i regel nekas man ekonomisk hjälp från socialen om man har tillgångar eller inkomst. Den dagen pengarna tar slut kan hon vända sig till socialtjänsten och ansöka om ekonomiskt stöd, spelar ingen roll hur snabbt hon bränt de pengar som kommer in nu. Man gör helt oavsett en helhetsbedömning av tillgångar, inkomst, utgifter och liknande.
Däremot kan hon, som du säger, redan nu få hjälp med annat av socialtjänsten eller kommunen som t.ex. stödboende, missbrukshjälp, boendestödjare, skuldrådgivning etc men den mesta av den sortens hjälp är villkorad av att man har en ambition om ett nyktert liv och att man själv vill vara självständig så det kommer ju inte hända i första taget när det gäller P.
Den dagen pengarna tar slut och hon kan söka om socialbidrag kommer hon inte heller vara garanterad det då man ofta kravställer exempelvis att vara inskriven hos arbetsförmedlingen eller att man kan visa upp intyg på att man inte är arbetsför och hon får inte heller per automatik rätt till annan sorts hjälp som tex stödboende.