2024-11-23, 17:23
Medlem
DenOtroligaStrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badrumsbadkar
Hur menar du att hon ska få ”utfyllnad upp till norm” när hon inom några veckor har över en miljon på kontot? Något som soc är väl medvetna om. Dessutom kollar soc ekonomin tre månader tillbaka och eftersom Pia inte lagt ett öre på hyra eller el så kanske hon luggit över norm även då?

Kanske inte så länge hon ligger över norm/'luggit' över norm, så klart, jag svarade generellt hur det fungerar...
Citera
2024-11-23, 17:48
Medlem
vonDys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenOtroligaStruten
Vissa inlägg är väldigt barnsliga...

Ja, mina också, enligt er...
Eller...?

Men nu tänker jag inte gå till personangrepp, då det väl, ev, blir off topic...

Ok?
Men du bryr dig inte var Pia var inatt/ är ikväll då?
Citera
2024-11-23, 17:52
Medlem
MaeWests avatar
Hm...Pia smyger runt i buskarna? Lördag, och Pia är som bortsnöad.

Gällande den inkommande "miljonen" så räknas den som "inkomst" av soc. Rätta mig, den som vet. Soc räknar fram hur länge dessa pengar är tänkta att räcka, o när den tiden förflutit, så kan Pia får ekonomiskt bistånd/hjälp.

Kan tänka mig att om Pia ber om hjälp, så kan nog soc skaka fram en form av boende för Pia att bo i. Men betala, det får Pia göra. Med Pias resonemang, så är jag nog benägen att tro, att Pia tänker fortsätta sitt "lyxliv" med att parasitera på de som hon anser vara "korkade"...dvs. de som valt att betala hyra, bl a.

Hur soc räknar, vet jag inte. Kan det vara, att efter det att hyra, övriga räkningar, mat, etc, är dragna, så tillkommer en summa för "övrigt"? Låt mig spekulera...Om soc räknar på en månadsinkomst på typ 30.000:- o Pia har en miljon, så blir det väl drygt 33 månader som soc anser att hennes pengar skall räcka?
Så om 2 år o 9 månader kan Pia åter vända sig till soc för bistånd.

Som sagt...jag spekulerar vilt, om jag har "rätt" vet jag inte...men det jag vet, är att Pia antagligen är jävligt förbannad på hur alla andra har fuckat upp hennes liv...
Citera
2024-11-23, 18:00
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaeWest

Hur soc räknar, vet jag inte. Kan det vara, att efter det att hyra, övriga räkningar, mat, etc, är dragna, så tillkommer en summa för "övrigt"? Låt mig spekulera...Om soc räknar på en månadsinkomst på typ 30.000:- o Pia har en miljon, så blir det väl drygt 33 månader som soc anser att hennes pengar skall räcka?

Soc räknar snarare på kostnad per månad vilket borde vara väldigt lågt.
Tänk tanken: Om Pia har en miljonkronor och oavsett vad bränner allt på tex ett år. Varför skulle då vi skattebetalare pröjsa för henne? Om hon i slutändan fuckat upp sina pengar och dessutom vägrat arbeta så kommer hon nog få väldigt svårt att få ut några soc-pengar ifall hon anses förmögen att jobba (nu spekulerar jag också - men jag tror inte det är så lätt att få ut pengar - om du inte är en importerad getkn*llande babian dvs).
Citera
2024-11-23, 18:02
Medlem
DenOtroligaStrutens avatar
Citat:

Gällande den inkommande "miljonen" så räknas den som "inkomst" av soc. Rätta mig, den som vet. Soc räknar fram hur länge dessa pengar är tänkta att räcka, o när den tiden förflutit, så kan Pia får ekonomiskt bistånd/hjälp.

Kan tänka mig att om Pia ber om hjälp, så kan nog soc skaka fram en form av boende för Pia att bo i. Men betala, det får Pia göra. Med Pias resonemang, så är jag nog benägen att tro, att Pia tänker fortsätta sitt "lyxliv" med att parasitera på de som hon anser vara "korkade"...dvs. de som valt att betala hyra, bl a.

Som sagt...jag spekulerar vilt, om jag har "rätt" vet jag inte...men det jag vet, är att Pia antagligen är jävligt förbannad på hur alla andra har fuckat upp hennes liv...

Jag tror inte att soc räknar alls på någon månadsinkomst så länge man har egna pengar, men tre månader bakåt tittar de när man ansöker, och, så klart, har man haft 1 miljon, och helt förslösat den, även tid innan de senaste tre månaderna, så blir det, ev, inga pengar på ett tag...

Man ska ju leva ansvarsfullt så länge de egna pengarna räcker...
Citera
2024-11-23, 18:05
Avslutad
Citat:

Socialen räknar inte på hur länge pengarna ska räcka, så har i alla fall jag förstått det. Däremot räknas de inkommande pengarna som tillgång och i regel nekas man ekonomisk hjälp från socialen om man har tillgångar eller inkomst. Den dagen pengarna tar slut kan hon vända sig till socialtjänsten och ansöka om ekonomiskt stöd, spelar ingen roll hur snabbt hon bränt de pengar som kommer in nu. Man gör helt oavsett en helhetsbedömning av tillgångar, inkomst, utgifter och liknande.

Däremot kan hon, som du säger, redan nu få hjälp med annat av socialtjänsten eller kommunen som t.ex. stödboende, missbrukshjälp, boendestödjare, skuldrådgivning etc men den mesta av den sortens hjälp är villkorad av att man har en ambition om ett nyktert liv och att man själv vill vara självständig så det kommer ju inte hända i första taget när det gäller P.

Den dagen pengarna tar slut och hon kan söka om socialbidrag kommer hon inte heller vara garanterad det då man ofta kravställer exempelvis att vara inskriven hos arbetsförmedlingen eller att man kan visa upp intyg på att man inte är arbetsför och hon får inte heller per automatik rätt till annan sorts hjälp som tex stödboende.
Senast redigerad av katperlom 2024-11-23 kl. 18:10.
Citera
2024-11-23, 18:10
Medlem
MaeWests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Soc räknar snarare på kostnad per månad vilket borde vara väldigt lågt.
Tänk tanken: Om Pia har en miljonkronor och oavsett vad bränner allt på tex ett år. Varför skulle då vi skattebetalare pröjsa för henne? Om hon i slutändan fuckat upp sina pengar och dessutom vägrat arbeta så kommer hon nog få väldigt svårt att få ut några soc-pengar ifall hon anses förmögen att jobba (nu spekulerar jag också - men jag tror inte det är så lätt att få ut pengar - om du inte är en importerad getkn*llande babian dvs).

Vilken rävsax för Pia...men, med tanke på hur offentlig hon är med sitt liv, så kommer folk att stå i kö för att hjälpa henne att befria sig från de där pengarna hon får in.

Lite olustigt med enbart tanken på att Pia bär omkring på ett bankkort med x antal hundratusen på. Det bästa vore nog att hon får hjälp med att ha flera kort/konton, så att inte allt "finns på ett bräde".
Citera
2024-11-23, 18:12
Medlem
MaeWests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katperlom
Socialen räknar inte på hur länge pengarna ska räcka, så har i alla fall jag förstått det. Däremot räknas de inkommande pengarna som tillgång och i regel nekas man ekonomisk hjälp från socialen om man har tillgångar eller inkomst. Den dagen pengarna tar slut kan hon vända sig till socialtjänsten och ansöka om ekonomiskt stöd, spelar ingen roll hur snabbt hon bränt de pengar som kommer in nu. Man gör helt oavsett en helhetsbedömning av tillgångar, inkomst, utgifter och liknande.

Däremot kan hon, som du säger, redan nu få hjälp med annat av socialtjänsten eller kommunen som t.ex. stödboende, missbrukshjälp, boendestödjare, skuldrådgivning etc men den mesta av den sortens hjälp är villkorad av att man har en ambition om ett nyktert liv och att man själv vill vara självständig så det kommer ju inte hända i första taget när det gäller P.

Den dagen pengarna tar slut och hon kan söka om socialbidrag kommer hon inte heller vara garanterad det då man ofta kravställer exempelvis att vara inskriven hos arbetsförmedlingen eller att man kan visa upp intyg på att man inte är arbetsför och hon får inte heller per automatik rätt till annan sorts hjälp som tex stödboende.

Har svårt att se att soc skulle ge Pia bistånd efter, låt oss säga, ett halvår, för att hon levt La Dolce Vita.
Men kaxig, kommer hon helt säkert att bli, när hon helt plötsligt kan köpa vilket vin hon vill på systemet.
Citera
2024-11-23, 18:15
Medlem
SegerHelg88s avatar
var sover hon ikväll?
Citera
2024-11-23, 18:22
Medlem
vonDys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katperlom

Moment 22 och Kafka;s ”Processen” ,
Extra Alllt här.

Med någon som bestämt sig för att ” Vara i motvind”, alltid?
Citera
2024-11-23, 18:28
Medlem
MaeWests avatar
Hon kanske gör som hon sa när hon var på fyllan...ger allt till katthemmet. Vilket det var, kommer jag inte ihåg.
Citera
2024-11-23, 18:31
Medlem
På tal om inkomster så funderar jag på hur hennes många bäckar små från of och andra ”vuxensidor” samt tiktok funkar. Går de helt under inkomstradarn? Hon lär ju inte skattat för de pengarna. Bara of låg på 6k/mån i snitt enligt henne själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in