2024-11-23, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Du har inte representerat något överhuvud taget, bara att du inte känner folk.

Vad säger man till en människa som tror att folk dom inte känner inte finns?
Jag har redan lagt fram fakta för biverkningar från cannabis.

Meta-analyser och översiktsartiklar
Broyd et al. (2016): En omfattande meta-analys undersökte långvariga effekter av cannabis på kognition och fann att kronisk användning är associerad med försämringar i minne, uppmärksamhet och exekutiva funktioner. Effekterna är tydligare hos dem som började använda i unga år, men vissa funktioner kan förbättras efter att användningen upphör.

Källa: Neuroscience & Biobehavioral Reviews
Schreiner & Dunn (2012): Denna studie fann bevis för att långvarig cannabisanvändning kan resultera i subtila men mätbara kognitiva nedsättningar, särskilt inom arbetsminne och processhastighet, även efter en längre period av avhållsamhet.

Källa: Experimental and Clinical Psychopharmacology
2. Studier på unga användare
Meier et al. (2012): En longitudinell studie med deltagare från Dunedin-kohorten (Nya Zeeland) följde individer från barndom till 38 års ålder. Studien fann att personer som började använda cannabis som tonåringar och fortsatte med regelbunden användning visade en genomsnittlig IQ-sänkning på upp till 8 poäng i vuxen ålder. Denna kognitiva försämring kvarstod även efter att användningen upphört.

Källa: Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS)
Fontes et al. (2011): Studien undersökte ungdomar med långvarig cannabisanvändning och fann försämringar i exekutiva funktioner, särskilt inom planeringsförmåga och impulskontroll.

Källa: Drug and Alcohol Dependence
3. Studier på hjärnstruktur och funktion
Battistella et al. (2014): Forskning med hjälp av hjärnavbildningstekniker (fMRI) har visat att långvarig cannabisanvändning kan förändra hjärnstrukturer, särskilt i hippocampus och prefrontala cortex, vilket är områden som är kritiska för minne och beslutsfattande.

Källa: Neuropsychopharmacology
Zalesky et al. (2012): Denna studie undersökte ungdomar och fann att frekvent användning är associerad med minskad kopplingsförmåga (konnektivitet) mellan hjärnområden, vilket påverkar informationsbearbetning.

Källa: Journal of Neuroscience
4. Effekter av avhållsamhet
Scott et al. (2018): En studie visade att vissa kognitiva funktioner, som arbetsminne och uppmärksamhet, kan förbättras efter att man slutar använda cannabis, men det är oklart om full återhämtning sker efter långvarig användning.
Källa: JAMA Psychiatry
Sammanfattning av forskningsläget
Långvarig cannabisanvändning, särskilt under ungdomsåren, kan ge mätbara negativa effekter på kognitiva funktioner.
Skador på minne, uppmärksamhet och exekutiva funktioner är de vanligaste.
Vissa förbättringar kan ske vid avhållsamhet, men effekterna kan bli permanenta vid högdos och långvarig användning.

Lägg fram bevis för att höga chefer röker på om dagarna, det är du som påstår något.
Det är upp till dig att bevisa att så är fallet!
Citera
2024-11-23, 16:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken

Broyd et al. (2016): En omfattande meta-analys undersökte långvariga effekter av cannabis på kognition och fann att kronisk användning är associerad med försämringar i minne, uppmärksamhet och exekutiva funktioner. Effekterna är tydligare hos dem som började använda i unga år, men vissa funktioner kan förbättras efter att användningen upphör.

Schreiner & Dunn (2012): Denna studie fann bevis för att långvarig cannabisanvändning kan resultera i subtila men mätbara kognitiva nedsättningar, särskilt inom arbetsminne och processhastighet, även efter en längre period av avhållsamhet.

Meier et al. (2012): En longitudinell studie med deltagare från Dunedin-kohorten (Nya Zeeland) följde individer från barndom till 38 års ålder. Studien fann att personer som började använda cannabis som tonåringar och fortsatte med regelbunden användning visade en genomsnittlig IQ-sänkning på upp till 8 poäng i vuxen ålder. Denna kognitiva försämring kvarstod även efter att användningen upphört.

Fontes et al. (2011): Studien undersökte ungdomar med långvarig cannabisanvändning och fann försämringar i exekutiva funktioner, särskilt inom planeringsförmåga och impulskontroll.

Battistella et al. (2014): Forskning med hjälp av hjärnavbildningstekniker (fMRI) har visat att långvarig cannabisanvändning kan förändra hjärnstrukturer, särskilt i hippocampus och prefrontala cortex, vilket är områden som är kritiska för minne och beslutsfattande.

Zalesky et al. (2012): Denna studie undersökte ungdomar och fann att frekvent användning är associerad med minskad kopplingsförmåga (konnektivitet) mellan hjärnområden, vilket påverkar informationsbearbetning.

Scott et al. (2018): En studie visade att vissa kognitiva funktioner, som arbetsminne och uppmärksamhet, kan förbättras efter att man slutar använda cannabis, men det är oklart om full återhämtning sker efter långvarig användning.
Långvarig cannabisanvändning, särskilt under ungdomsåren, kan ge mätbara negativa effekter på kognitiva funktioner.
Vissa förbättringar kan ske vid avhållsamhet, men effekterna kan bli permanenta vid högdos och långvarig användning.

Lägg fram bevis för att höga chefer röker på om dagarna, det är du som påstår något.

Vi försöker, så är det upp till dig om du klara av att förstå.....

Om du bor i ett land där cannabis är olagligt är det förståeligt att du kanske inte ser det som något som används av proffs, än mindre VD:ar.

Det kulturella narrativet i Sverige (och alla länder där det är olagligt) likställer cannabis med brott eller ansvarslöshet och människor som använder det tvingas dölja det.

På ställen som Holland eller Kalifornien, där cannabis är lagligt och socialt accepterat, är det en annan historia. Där är cannabisanvändning lika vanligt som att ta ett glas vin för många professionella, inklusive personer i högtrycksjobb som vd:ar, tekniska innovatörer och kreativa.

Du nämnde att du inte känner några VD:ar som använder cannabis. Det beror helt enkelt på att de inte öppet skulle erkänna det i din miljö på grund av stigmatiseringen och juridiska konsekvenser.

På ett ställe där cannabis legaliseras skulle du se en helt annan bild. För många är det likställt med ett glas vin, något man gör för att koppla av, hantera stress eller väcka kreativitet, alltså roller som alkohol fyller i Sverige nu.

På tal om alkohol, låt oss jämföra igen:

Även ett enda glas vin om dagen innebär risker, som att öka dina chanser för hjärtsjukdomar och vissa cancerformer.

Cannabis, å andra sidan, har inte samma långsiktiga hälsokonsekvenser på måttliga nivåer, och det är mycket mindre sannolikt att det leder till beroende. Även om tung användning av båda ämnena har sina nackdelar, är en enstaka cannabisanvändare säkrare än den vanliga drickaren.

Skillnaden här är tillgänglighet och uppfattning.

Du ser inte cannabisanvändning i Sverige eftersom det har tvingats under jorden. Men bara för att det är utom synhåll betyder det inte att det inte händer – och det betyder definitivt inte att folk på toppen inte använder det på platser där det är lagligt och tillgängligt.

https://cannabis.net/blog/b2b/5-successful-ceos-billionaires-who-use-cannabis
Senast redigerad av uractualmom 2024-11-23 kl. 17:06. Anledning: felciterat
Citera
2024-11-23, 16:38
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Man har undersökt flera åldersgrupper vilket framgår i studierna tydligt!
Det enda man betonar är att det är skadligare för ungdomar, vilket förövrigt gäller i princip alla andra droger med.

Det finns ett tydligt samband med nedsatt kognitiv förmåga vid långvarigt bruk även efter att man har slutat, detta gäller även vuxna.
Det betyder inte alla drabbas på samma sätt, vidare som man tar upp i studien så är mängden och frekvensen relevant, precis som med andra droger.

Det är helt rätt, så länge man inte dör eller får några skador är det inte farligt att bestiga k2.
Om jag vet vad jag gör, om min utrustning är i ordning, om jag har koll på vädret och allt annat som behövs så är det så klart inte farligt. Faran ligger isf i ett misstag, vilka man kan göra överallt.
Jag hade en kompis som cyklade och blev påkörd av en bil och dog. Är det farligt att cykla?

Nej det är ett helt felaktigt antagande! Hur i helvete kan du påstå att du har ett IQ på 120 om du inte fattar det?

Farlighet baseras på risker och sannolikhet inte huruvida det hände nu eller inte.

Om drygt 25% dör i försök att bestiga K2 så innebär det att sker med höga risker även om man är väl förbered. Vädret kan snabbt slå om, stenar kan lossna och träffa dig, laviner kan ske även om risken för det just då bedöms som låg, du kan få höjdsjuka, du kan snubbla osv listan kan fortsätta.
Det spelar ingen roll om du är extremt skicklig om slumpen just då är emot dig.

Vilket kan sägas om rökning med, du kan ha dåliga gener för att leva länge och vara mer mottaglig för skador från rökning än andra.
Risken är med andra ord hög att du kommer ta skada och leva kortare än genomsnittet, det är med andra ord farligt och det kommer med risker, ju mer du röker desto högre är sannolikheten att du för i förtid pga. rökningen.
Slumpen kan dock göra så att du inte får cancer eller dylikt och lever längre än genomsnittet. Det innebär inte att rökning inte var farligt för dig eftersom det inte dödade dig.

Inget i det du citerade anger när personerna började med cannabis, utom i de fall man anger att det är ungdomar.
Jag vill se en studie där försökspersonerna har börjat röka i vuxen ålder när hjärnan har vuxit klart.
För som du själv säger, alla droger är farliga för ungdomar.

När det gäller bestigningen av K2 hade jag ju förbehåll som du struntar i, jag garderade mig för misstag tex. Olyckor kan ske var som helst, de flesta sker i hemmet faktiskt. Är det farligt att vara hemma?
Slumpen kan få blixten att döda en, är det farligt att vara utomhus?
Under ett år dör det fler i trafiken än vad som någonsin dött av cannabis. Ska vi sluta att köra bil?
Folk ramlar och bryter benen i trappor. Ska vi förbjuda trappor?
Bara för att vissa saker är potentiellt farliga finns det ingen anledning att förbjuda dem.

Jag har vänner som dött av alkoholmissbruk. Ingen jag känner har dött av cannabisbruk.
Om du nu är så pigg på förbud, vilken av de två substanserna ovan tycker du verkar vettigast att förbjuda?
Citera
2024-11-23, 16:52
Medlem
Citat:
Vi försöker, så är det upp till dig om du klara av att förstå.....

Om du bor i ett land där cannabis är olagligt är det förståeligt att du kanske inte ser det som något som används av proffs, än mindre VD:ar.

Det kulturella narrativet i Sverige (och alla länder där det är olagligt) likställer cannabis med brott eller ansvarslöshet och människor som använder det tvingas dölja det.

På ställen som Holland eller Kalifornien, där cannabis är lagligt och socialt accepterat, är det en annan historia. Där är cannabisanvändning lika vanligt som att ta ett glas vin för många professionella, inklusive personer i högtrycksjobb som vd:ar, tekniska innovatörer och kreativa.

Du nämnde att du inte känner några VD:ar som använder cannabis. Det beror helt enkelt på att de inte öppet skulle erkänna det i din miljö på grund av stigmatiseringen och juridiska konsekvenser.

På ett ställe där cannabis legaliseras skulle du se en helt annan bild. För många är det likställt med ett glas vin, något man gör för att koppla av, hantera stress eller väcka kreativitet, alltså roller som alkohol fyller i Sverige nu.

På tal om alkohol, låt oss jämföra igen:

Även ett enda glas vin om dagen innebär risker, som att öka dina chanser för hjärtsjukdomar och vissa cancerformer.

Cannabis, å andra sidan, har inte samma långsiktiga hälsokonsekvenser på måttliga nivåer, och det är mycket mindre sannolikt att det leder till beroende. Även om tung användning av båda ämnena har sina nackdelar, är en enstaka cannabisanvändare säkrare än den vanliga drickaren.

Skillnaden här är tillgänglighet och uppfattning.

Du ser inte cannabisanvändning i Sverige eftersom det har tvingats under jorden. Men bara för att det är utom synhåll betyder det inte att det inte händer – och det betyder definitivt inte att folk på toppen inte använder det på platser där det är lagligt och tillgängligt.

https://cannabis.net/blog/b2b/5-successful-ceos-billionaires-who-use-cannabis
Citerade du rätt personer nu?
Citera
2024-11-23, 16:53
Medlem
Citat:
Vilken forskning?
Googla vettja, det är du så bra på!
Citera
2024-11-23, 16:54
Avslutad
Citat:

1. Steve Jobs

2. Elon Musk

3. Snoop Dogg

4. Oprah Winfrey

5. Richard Branson

6. Martha Stewart

7. Joe Rogan

8. Jeff Bezos

9. Ben & Jerry's medgrundare Ben Cohen och Jerry Greenfield (Två personer så egentligen 9 och 10)

10. Vince Vaughn, Skådespelare och producenten.

11.Travis Kalanick. Medgrundaren och tidigare vd för Uber

12. Brian Chesky. Medgrundaren och VD:n för Airbnb

13. Evan Williams. Medgrundare av Twitter och grundare av Medium

14. Peter Thiel. Medgrundare av PayPal och Palantir

15. Mark Zuckerberg

16. Reed Hastings. VD för Netflix

17. David Karp. Grundaren av Tumblr

18. Jack Dorsey. VD:n för Block (Square) och Twitter

19. Marc Benioff. Salesforces VD

20. Natasha Pecor. Vp Yelp och tidigare Amazon
Citera
2024-11-23, 16:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Citerade du rätt personer nu?

Nej, helt fel personer!

Skulle citera Regnpojken men han får klara sig utan mina visa ord.
Citera
2024-11-23, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Inget i det du citerade anger när personerna började med cannabis, utom i de fall man anger att det är ungdomar.
Jag vill se en studie där försökspersonerna har börjat röka i vuxen ålder när hjärnan har vuxit klart.
För som du själv säger, alla droger är farliga för ungdomar.

När det gäller bestigningen av K2 hade jag ju förbehåll som du struntar i, jag garderade mig för misstag tex. Olyckor kan ske var som helst, de flesta sker i hemmet faktiskt. Är det farligt att vara hemma?
Under ett år dör det fler i trafiken än vad som någonsin dött av cannabis. Ska vi sluta att köra bil?
Bara för att vissa saker är potentiellt farliga finns det ingen anledning att förbjuda dem.

Jag har vänner som dött av alkoholmissbruk. Ingen jag känner har dött av cannabisbruk.
Om du nu är så pigg på förbud, vilken av de två substanserna ovan tycker du verkar vettigast att förbjuda?
Det står även med i studien, det är bara att läsa den. Men någon akademiskt skriven studie har du aldrig läst va?

Du får ju se till tiden du spenderar i hemmet vs klättra på k2. Är det farligare per timme att va på k2 topp eller hemma i köket per timme.
Samma med blixten, sitter du i en mast på toppen när det slår ner blixtar så är chansen förstås större att du jämfört om du är inne i ett hus.
Transport är nödvändigt, hur många dör om inga transporter sker?
Jag vet att du försöker med nu och det är barnsligt minst sagt. Hur gammal är du egentligen? Du resonerar som en 12 åring just nu.
Citera
2024-11-23, 17:20
Medlem
Citat:
1. Steve Jobs

2. Elon Musk

3. Snoop Dogg

4. Oprah Winfrey

5. Richard Branson

6. Martha Stewart

7. Joe Rogan

8. Jeff Bezos

9. Ben & Jerry's medgrundare Ben Cohen och Jerry Greenfield (Två personer så egentligen 9 och 10)

10. Vince Vaughn, Skådespelare och producenten.

11.Travis Kalanick. Medgrundaren och tidigare vd för Uber

12. Brian Chesky. Medgrundaren och VD:n för Airbnb

13. Evan Williams. Medgrundare av Twitter och grundare av Medium

14. Peter Thiel. Medgrundare av PayPal och Palantir

15. Mark Zuckerberg

16. Reed Hastings. VD för Netflix

17. David Karp. Grundaren av Tumblr

18. Jack Dorsey. VD:n för Block (Square) och Twitter

19. Marc Benioff. Salesforces VD

20. Natasha Pecor. Vp Yelp och tidigare Amazon
Sitter alla dessa och röker på flera gånger om dagen eller brukar de cannabis ibland?
Citera
2024-11-23, 17:21
Medlem
Citat:
Sitter alla dessa och röker på flera gånger om dagen eller brukar de cannabis ibland?
Oj, kan man bruka cannabis ibland!? Sen när har du haft den inställningen?
Citera
2024-11-23, 17:25
Avslutad
Citat:

Så nu har du insett att det finns skillnader mellan missbruk och annan användning. Då kan vi jämföra alkohol nu då.

Som du kanske vet så är alkohol lagligt i sverige.

Som säkert vet så dricker en helt vanlig människa då och då ett glas vin eller en öl, ibland en öl till lunch, ibland ett glas vin till middagen, eller två glas vin på fredag kväll.

Det du inte fattat är att helt vanligt folk röker cannabis på precis samma sätt. Du är indoktrinerad med att tänka att allt cannabisanvändande är missbruk, men så är inte fallet.

Om du jämför lika med lika, så fattar du snabbt att cannabis är mycket säkrare.

(Och, nej, barn ska inte använda cannabis, men dom ska inte dricka alkohol heller.)
Citera
2024-11-23, 17:35
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Det står även med i studien, det är bara att läsa den. Men någon akademiskt skriven studie har du aldrig läst va?

Du får ju se till tiden du spenderar i hemmet vs klättra på k2. Är det farligare per timme att va på k2 topp eller hemma i köket per timme.
Samma med blixten, sitter du i en mast på toppen när det slår ner blixtar så är chansen förstås större att du jämfört om du är inne i ett hus.
Transport är nödvändigt, hur många dör om inga transporter sker?
Jag vet att du försöker med nu och det är barnsligt minst sagt. Hur gammal är du egentligen? Du resonerar som en 12 åring just nu.

Tiden? Det är din egen variabel. Farligare per minut, den infallsvinkeln har jag aldrig hört innan.

Cannabis är hur som helst en substans som är relativt ofarlig. Det är därför den legaliseras i land efter land. Inget samhälle skulle legalisera en drog med kraftiga skadeverkningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in