2024-11-20, 20:39
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nwo123
https://youtu.be/4rI0-aDyMi8?si=OM6lYYhUiPjG0Q3I

simulerad film.

Man gör detta för just "rapid reusability" . Efter landning ska man återigen tanka boostern och skeppet med bränsle, för att sedan kunna koppla ihop dom för ännu en flygtur.

edit : lite osäker, men skulle även kanske kunna vara möjligt att dom vill fånga både boostern och skeppet i samma torn för snabbare sammankoppling(?)
https://youtu.be/l2bnv7hL6NA?si=EOaIYof54SDAQd3I
(såg att MarcusHouse har lagt en kommentar på det klippet så det kan nog kanske stämma, att det är just denna ide/koncept dom strävar efter)

Att skeppet endast ska kunna landa i tornet tycker även jag känns lite galet. Dom borde även fokusera och utveckla skeppet så den landra på bar mark , ifall något fel skulle inträffa vid tornet, då dom inte har möjligheten att landa just där . Lite kritiskt läge ifall skeppet sitter på en besättning.
Kan ju vara att just denna typ av skepp inte kommer vara bemannade, därav inga fötter. Den modellen med fötter kanske utvecklas senare, som exempelvis "lunarship".
När de monterar en ny raket så kör de väl först ut en booster, lyfter den på plats, och kör sedan ut ett skepp, lyfter det på plats? Om det funkar så borde samma procedur kunna tillämpas vid landning. Då det tar tid mellan delarnas landning så borde de kunna fånga en booster, ställa den åt sidan för diverse kontroller, fånga ett skepp, lasta av, kontrollera, lasta på, montera på boostern, tanka, starta. Då boostern flyger ganska kort tid kanske det av praktiska skäl är smidigare att köra iväg boostern till någon hangar. Eller så effektiviserar de så mycket att de bara bygger 0,X boostar per skepp. Man skulle kanske också kunna fixa en lösning där varje torn har i praktiken sin egna booster.
Citera
2024-11-20, 20:45
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
När de monterar en ny raket så kör de väl först ut en booster, lyfter den på plats, och kör sedan ut ett skepp, lyfter det på plats? Om det funkar så borde samma procedur kunna tillämpas vid landning. Då det tar tid mellan delarnas landning så borde de kunna fånga en booster, ställa den åt sidan för diverse kontroller, fånga ett skepp, lasta av, kontrollera, lasta på, montera på boostern, tanka, starta. Då boostern flyger ganska kort tid kanske det av praktiska skäl är smidigare att köra iväg boostern till någon hangar. Eller så effektiviserar de så mycket att de bara bygger 0,X boostar per skepp. Man skulle kanske också kunna fixa en lösning där varje torn har i praktiken sin egna booster.
Tanken är ha ett fåtal boostrar men ha hundratals skepp utspridda på jorden, i omloppsbana, på månen och Mars etc. Boostrarna ska fungera som hissar och snabbt göras iordning för nästa skepp som ställs ovanpå.
Normalt ska de inte nog inte turas om utan de kollas snabbt igenom och skjuts iväg igen. Kanske en större koll var femte eller tionde uppskjutning, då en annan booster får jobba ett tag?
Citera
2024-11-20, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Wait, what? Jag trodde tornet var för first stage. Ska starship landa där oxo? Blir det inte lite trångt?

Rent tekniskt tror jag man kunde landa boostern först och sedan sätter man ned den på plattan. Senare kommer själva Starship och den grips och hänger kvar i fångstarmarna.

Den får svalna och sedan sätter man den ovanpå boostern.

Jag tror också att man måste hissa upp fångstarmarna högt och att gripa Starship högt upp i tornet.

När startplatta nr 2 kommer in i bilden vet jag inte men det är ju tänkt att en startplats skall vara för en hel farkost, d v s booster och starship. Nästa år vet vi mycket mer.
Citera
2024-11-20, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nwo123
https://youtu.be/4rI0-aDyMi8?si=OM6lYYhUiPjG0Q3I

simulerad film.

Man gör detta för just "rapid reusability" . Efter landning ska man återigen tanka boostern och skeppet med bränsle, för att sedan kunna koppla ihop dom för ännu en flygtur.

edit : lite osäker, men skulle även kanske kunna vara möjligt att dom vill fånga både boostern och skeppet i samma torn för snabbare sammankoppling(?)
https://youtu.be/l2bnv7hL6NA?si=EOaIYof54SDAQd3I
(såg att MarcusHouse har lagt en kommentar på det klippet så det kan nog kanske stämma, att det är just denna ide/koncept dom strävar efter)

Att skeppet endast ska kunna landa i tornet tycker även jag känns lite galet. Dom borde även fokusera och utveckla skeppet så den landra på bar mark , ifall något fel skulle inträffa vid tornet, då dom inte har möjligheten att landa just där . Lite kritiskt läge ifall skeppet sitter på en besättning.
Kan ju vara att just denna typ av skepp inte kommer vara bemannade, därav inga fötter. Den modellen med fötter kanske utvecklas senare, som exempelvis "lunarship".

Tack för informationen. Jag skall läsa Marcus House senare ikväll.
Citera
2024-11-20, 21:13
Medlem
https://x.com/elonmusk/status/1859036912348262787

Musk nämner på plattformen "X" att vid flight8 kan det ske en "ship tower catch". Som jag nämnde tidigare här i tråden.

Vad jag hört så kommer man endast att använda sig utav dessa torn och boosters på himlakroppar (jorden) där gravitationen är så pass stark, så skeppet inte klarar av att ta sig upp i omloppsbana på egen hand (utan att göra sig av med för mycket bränsle) .

Så på månen och Mars kommer man ej behöva landningstorn. Då kommer man landa och starta på marken/plattformar.
Dom första månlandarna kommer ha motorer högre upp på skeppet , för att undvika att blåsa runt måndamm/sten osv. Detta har tagits upp flera gånger tidigare i tråden.
Senast redigerad av nwo123 2024-11-20 kl. 21:54.
Citera
2024-11-20, 21:14
Medlem
Flera här är nog inne på rätt linje. Boostern kan återanvändas ganska snabbt, den skall inte kräva någon längre översyn.

Det är ju istället Starship som måste processas och värmeskölden ses över samt repareras.

Och man håller många Starship i beredskap för att inte trafiken skall försenas.

Jag tycker dock att utvecklingen går för långsamt. Att vi skall behöver vänta 3 månader på flight 7 låter inte bra alls.

Det är ju för tusan tänkt att Starship-systemet skall vara klart under 2025 och man skall också ha tankningskeppen färdiga.

Jag börjar bli orolig.
Citera
2024-11-21, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag tycker dock att utvecklingen går för långsamt. Att vi skall behöver vänta 3 månader på flight 7 låter inte bra alls.

Det är ju för tusan tänkt att Starship-systemet skall vara klart under 2025 och man skall också ha tankningskeppen färdiga.

Jag börjar bli orolig.

Jag håller med dig om att det går alldeles för långsamt . Men samtidigt känner jag att det inte få gå för fort fram heller.. Vi lever i en spännande era just nu. Där varje uppskjutning är en nagelbitare. Om några år så kommer detta kanske höra till vardagen , och varje uppskjutning kommer vara som att se ett flygplan lyfta från en flygplats.. Tror det gäller att ta vara på denna tid som är nu. Om 20-30 år är det här vardagsmat. Men förhoppningsvis har vi andra spännande saker att se framemot .
Citera
2024-11-21, 22:06
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Rent tekniskt tror jag man kunde landa boostern först och sedan sätter man ned den på plattan. Senare kommer själva Starship och den grips och hänger kvar i fångstarmarna.

Den får svalna och sedan sätter man den ovanpå boostern.

Jag tror också att man måste hissa upp fångstarmarna högt och att gripa Starship högt upp i tornet.

När startplatta nr 2 kommer in i bilden vet jag inte men det är ju tänkt att en startplats skall vara för en hel farkost, d v s booster och starship. Nästa år vet vi mycket mer.

Den långsiktiga tanken är nog att bägge farkostdelarna ska kunna fångas av samma torn och stackas snabbt. Dett som ligger närmanat i pipeline om dom ska överleva som företag är att få igång uppskjutningen av stralink 2.0 som kan ge intäckter. Då behövs snabb stackning av booster och starship i ett och samma torn. Eventuella månprojekt är nog mer russin på tårtan.
Citera
2024-11-22, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Den långsiktiga tanken är nog att bägge farkostdelarna ska kunna fångas av samma torn och stackas snabbt. Dett som ligger närmanat i pipeline om dom ska överleva som företag är att få igång uppskjutningen av stralink 2.0 som kan ge intäckter. Då behövs snabb stackning av booster och starship i ett och samma torn. Eventuella månprojekt är nog mer russin på tårtan.

Jag delar din bedömning här. Och som du säger det krävs inkomster. Man kan ju jämföra lite med Blue Origin som ännu inte fått upp New Glenn. Den skall vara lite mer avancerad än Falcon 9 men får man inte upp den är det en ekonomisk katastrof.
Citera
2024-11-22, 00:19
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Problemet är ju att boostern bara flyger en kort resa och i närheten av tornet samtidigt som skeppen kan vara borta i flera år (marsresor) eller kanske landa på andra sidan jorden en timme senare (brådskande interkontinentala transporter). Så en vettigare lösning blir nog att varje torn har sin egna booster och att en "flygplats" har ett eller flera torn samt diverse hangarer. Ett landande skepp som inte ska iväg omgående kan fångas av ett torn utan booster. Det kommer ju finnas olika typer av skepp (tankning, satellituppskjutning, persontransport, godstransport...) eventuellt med olika tillbehör (kanske ben för att kunna landa på en vanlig betongplatta på månen) och alla skepp kommer knappast att användas kontinuerligt.
Citera
2024-11-23, 10:45
Medlem
https://x.com/SpaceX/status/1860083533001424973

Ship31 från flight6 utför sin landningburn för att landa i indiska oceanen.

Filmat från spacexs boj .

Nästa år kan vi förvänta oss att detta skepp åker ett varv runt jorden, för att sedan landa i samma torn som den startade ifrån.
Citera
2024-11-23, 14:28
Medlem
wwrs avatar
Boostern landar

https://www.reddit.com/r/SpaceXMasterrace/s/z4gqr0xzIU

Dom tar väl konstigt nog inte hand om Starship för undersökningar efter flygningen? Spränger dom farkosten så den inte orsakar sjöolyckor?

https://youtu.be/oHdJ3u04Gi8?t=145
Senast redigerad av wwr 2024-11-23 kl. 14:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in