2024-11-20, 11:37
Medlem
Jag har inte hunnit studera expertkommentarerna från USA men jag tyckte själv vi hade en stor framgång.

Jag önskar dock att man skippat det här med att fånga med griparmar, tänk om du själv satt som passarerare och kände denna osäkerhet.

"Ge mig en riktig post" sade reklamen. Jag skulle vilja säga att "ge mig en riktig landning med landningsben".

Day of the doomed?
Citera
2024-11-20, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Har det framkommit varför dom beslutade att landa på vatten i stället för vid tornet för förstasteget?

Nej inte just nu, det enda som sades är att "samtliga kriterier var inte uppfyllda".

SpaceX släpper kanske mer information när krutröken lagt sig.
Citera
2024-11-20, 11:49
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nej inte just nu, det enda som sades är att "samtliga kriterier var inte uppfyllda".

SpaceX släpper kanske mer information när krutröken lagt sig.
Har de förklarat varför Starship inte landar på mark utan i vatten?
Citera
2024-11-20, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Har de förklarat varför Starship inte landar på mark utan i vatten?

Jag har inte sett någon bra förklaring till att man tog bort landningsbenen.

Det har bara talats om viktbesparing och snabbare hantering.

Jag är inte övertygad om att detta är rätt väg att gå men här är vi nu och lagt kort ligger.
Citera
2024-11-20, 12:09
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har inte sett någon bra förklaring till att man tog bort landningsbenen.

Det har bara talats om viktbesparing och snabbare hantering.

Jag är inte övertygad om att detta är rätt väg att gå men här är vi nu och lagt kort ligger.
Ja. Mycket är osäkert nu.

Man kommer att tänka på att Elon någon gång sagt att en orsak att Dragons raketlandningar misslyckades var problem att kombinera landningsben med värmesköld. (Fast nu återinträder Starship i en annan vinkel)
Citera
2024-11-20, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Inte ännu. https://www.spacex.com/launches/mission/?missionId=starship-flight-6

Både denna text och vad de tre expert-/speaker-/narrator-pratarna sade under livesändningen tycker jag antydde att 'problemet' var relaterat till startplatsen, möjligtvis tornet (eller kontrollautomatiken...).

Men inget riktigt explicit/ordagrannt utan snarare "mellan raderna".

förmodligen felet
https://x.com/CSI_Starbase/status/1858998330401190375
Citera
2024-11-20, 15:05
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Har det framkommit varför dom beslutade att landa på vatten i stället för vid tornet för förstasteget?

Inte officiellt, men tydligen så har det observerats att "chopsticksen" som gör en funktionskontroll efter start inte betedde sig som de gjorde vid femte flygningen, och orsaken kan vara att de blev skadade på något sätt i starten.
Citera
2024-11-20, 15:55
Medlem
Enligt youtubern "Ellieinspace", så påstår Musk att även den första "generation2" skeppet ship33 (flight7) kommer göra en kontrollerad landning i havet (viktigt att samla så mycket data som möjligt) . Går detta som planerat kommer ship34 försöka landa i tornet.

Är imponerad av att ship31 klarade av återinträde och en kontrollerad landning i havet, då dom pressade den till max, med äldre värmesköldar och en del som saknades. Dom hade förmodligen uppgraderat fästningen kring fenorna då dom klarade sig bäst hittills, men inte helt prefekt.

Gen1 skeppet ship32 kommer förmodligen skrotas.

NSF tror att flight7 kommer ske i slutet på februari - början på Mars.
Senast redigerad av nwo123 2024-11-20 kl. 16:13.
Citera
2024-11-20, 17:06
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nwo123
Går detta som planerat kommer ship34 försöka landa i tornet.
Wait, what? Jag trodde tornet var för first stage. Ska starship landa där oxo? Blir det inte lite trångt?
Citera
2024-11-20, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Wait, what? Jag trodde tornet var för first stage. Ska starship landa där oxo? Blir det inte lite trångt?

är andra tornet klar vid flight8 så kommer nog skeppet landa där. Det är vad jag tror tanken bakom det hela.
Tower 1 > booster
Tower 2 > Starship
Citera
2024-11-20, 17:16
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nwo123
är andra tornet klar vid flight8 så kommer nog skeppet landa där. Det är vad jag tror tanken bakom det hela.
Tower 1 > booster
Tower 2 > Starship
Allvarligt, sicken korkad lösning. Så man tror att wwr har rätt, tbh.
Citera
2024-11-20, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Allvarligt, sicken korkad lösning. Så man tror att wwr har rätt, tbh.

https://youtu.be/4rI0-aDyMi8?si=OM6lYYhUiPjG0Q3I

simulerad film.

Man gör detta för just "rapid reusability" . Efter landning ska man återigen tanka boostern och skeppet med bränsle, för att sedan kunna koppla ihop dom för ännu en flygtur.

edit : lite osäker, men skulle även kanske kunna vara möjligt att dom vill fånga både boostern och skeppet i samma torn för snabbare sammankoppling(?)
https://youtu.be/l2bnv7hL6NA?si=EOaIYof54SDAQd3I
(såg att MarcusHouse har lagt en kommentar på det klippet så det kan nog kanske stämma, att det är just denna ide/koncept dom strävar efter)

Att skeppet endast ska kunna landa i tornet tycker även jag känns lite galet. Dom borde även fokusera och utveckla skeppet så den landra på bar mark , ifall något fel skulle inträffa vid tornet, då dom inte har möjligheten att landa just där . Lite kritiskt läge ifall skeppet sitter på en besättning.
Kan ju vara att just denna typ av skepp inte kommer vara bemannade, därav inga fötter. Den modellen med fötter kanske utvecklas senare, som exempelvis "lunarship".
Senast redigerad av nwo123 2024-11-20 kl. 17:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in