2024-11-21, 19:39
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jo tack. Det kan ha varit jag som förklarade detta först på Flashback.

Påstår Du med stöd av detta, att det inte förekommit betydande nomadverksamhet i Levanten under betydande tid, eller vad?

Du säger dig inte vara neokonservativ men allt du säger får dig att platsa in i kategorin, tycker mig minnas att din favorit bland republikanerna var jeb bush 2016, men kan ha fel...

Det är ingen kvalitativ påstående lika lite som att påstå att lapplands invånare till majoriteten är samer för att samer haft nomadverksamhet där sedan urminnestider. DNA forskning kommer visa några fåtal procent av lappländare som har samisk ursprung och att samisk blod finns i omfattningen 1-10% bland de som identifierar sig som svenskar.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2024-11-21 kl. 19:41.
Citera
2024-11-21, 19:54
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Du säger dig inte vara neokonservativ men allt du säger får dig att platsa in i kategorin, tycker mig minnas att din favorit bland republikanerna var jeb bush 2016, men kan ha fel...

Snarare ansåg jag honom som det minst onda alternativet i ett land som saknar värdekonservativa.

Citat:
Det är ingen kvalitativ påstående lika lite som att påstå att lapplands invånare till majoriteten är samer för att samer haft nomadverksamhet där sedan urminnestider. DNA forskning kommer visa några fåtal procent av lappländare som har samisk ursprung och att samisk blod finns i omfattningen 1-10% bland de som identifierar sig som svenskar.

Det var nog inget svar på min fråga. Om nomadiserande livsföring är under lång tid vanlig i en region, så kommer detta att påverka mentalitet, kultur och samhällssyn. Territorialitet blir mindre framträdande och gränser inte lika viktiga i det kollektiva medvetandet. Inom vissa grupper, både bofasta, semi-nomader och nomader, har inte nation, territorium och djupt rotad landbaserad folkgemenskap lika stor betydelse som i områden där bofasthet varit dominerande norm under lång tid. Ungefär så bör man nog betrakta Levanten.
Citera
2024-11-21, 20:19
Medlem
Citat:
Det finns väl ingen myckenhet av israeliska bosättninger på Gaza?

Fatah styr inte Gaza.
Citera
2024-11-21, 20:25
Medlem
Citat:
Snarare ansåg jag honom som det minst onda alternativet i ett land som saknar värdekonservativa.

Det var nog inget svar på min fråga. Om nomadiserande livsföring är under lång tid vanlig i en region, så kommer detta att påverka mentalitet, kultur och samhällssyn. Territorialitet blir mindre framträdande och gränser inte lika viktiga i det kollektiva medvetandet. Inom vissa grupper, både bofasta, semi-nomader och nomader, har inte nation, territorium och djupt rotad landbaserad folkgemenskap lika stor betydelse som i områden där bofasthet varit dominerande norm under lång tid. Ungefär så bör man nog betrakta Levanten.

Stämmer ej. Palestinierna har varit bofasta medan judarna varit runt och inte särskilt bundna till ett visst territorium.
Citera
2024-11-21, 20:33
Medlem
Citat:
Låt mig förklara det enkelt:

Internationalism är vänster, nationalism är höger. Neokonservatismen bör kallas för liberal internationalism. Inget konservativt med den.

Bra sammanfattat.

Strix idéer att folkgrupper ska flyttas från där de bott i tusentals år har mer gemensamt med stalinism än konservatism.
Citera
2024-11-21, 20:40
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STATENS-RESURSER
Fatah styr inte Gaza.

Inte just nu, men gjorde fram till 2007, mindre än 20 år sedan.
Citera
2024-11-21, 20:42
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STATENS-RESURSER
Stämmer ej. Palestinierna har varit bofasta medan judarna varit runt och inte särskilt bundna till ett visst territorium.

Jag förstår saken som så att det dels är olika för olika palestinska grupper, och området bebos inte enbart av palestinier och judar.
Citera
2024-11-21, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Som kristen är det enkelt. Gud gav judarna det landet. Det är deras.

Det betyder inte att jag tycker att allt Israel gör är rätt, men rätten till landet är solklar. Dom har fått den från hösta ort.

Enligt gamla testamentet gav Gud landet till Abrahams ättlingar. Ej specifikt människor som tillhör den judiska religionen.
Senast redigerad av STATENS-RESURSER 2024-11-21 kl. 21:02.
Citera
2024-11-21, 22:16
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:

Vad gillade du bäst med hans "värdekonservatism" jämfört med alla andra republikanska kandidater 2016:

att han var mest pro-invandring av dem alla och till och med gift med en mexikansk fru?

Att han ville fortsätta sin brorsas fullkomligt katastrofala liberala internationalism och bomba fram rätt värderingar både i Syrien och antagligen även Iran?

Att han var mest "Israel uber alle" av alla kandidater?

Citat:

Fråga valfri svensk som bor i typ Norrbotten ifall han inte känner sig anknyten till sitt territorium, eller ifall man helt enkelt kan flytta över honom till Finland, Norge eller kanske till och med Norra Ryssland? Norrbotten har ju haft nomadiserande livsföring sedan Sveriges begynnelse. Många ignoranta utlänningar tror ju att alla eller en majoritet där är samer rentav.
Citera
2024-11-22, 09:47
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Vad gillade du bäst med hans "värdekonservatism" jämfört med alla andra republikanska kandidater 2016:

att han var mest pro-invandring av dem alla och till och med gift med en mexikansk fru?

Att han ville fortsätta sin brorsas fullkomligt katastrofala liberala internationalism och bomba fram rätt värderingar både i Syrien och antagligen även Iran?

Att han var mest "Israel uber alle" av alla kandidater?

Inte för att det egentligen hör till tråden, men om man finner någon vara det minst onda alternativet, så handlar det inte särskilt mycket om "gilla bäst", utan om vad man kan stå ut med. Han hade två förtjänster: Israelvänlighet och han var inte Trump.

Citat:
Fråga valfri svensk som bor i typ Norrbotten ifall han inte känner sig anknyten till sitt territorium, eller ifall man helt enkelt kan flytta över honom till Finland, Norge eller kanske till och med Norra Ryssland? Norrbotten har ju haft nomadiserande livsföring sedan Sveriges begynnelse. Många ignoranta utlänningar tror ju att alla eller en majoritet där är samer rentav.

Nu är för det första Norrbotten ett län av tämligen modern tillkomst, och för det andra är den dominerande kulturen i denna del av landet sedan tämligen lång tid tillbaka bofast. Detsamma torde gälla på den finländska sidan. Den befolkningsgrupp som känner mest samhörighet med "andra sidan" torde vara tornedalsfinnarna, och jag har ingen riktig kunskap om deras potentiella intresse av större omflyttningar.

Nu får vi återgå till Israelfrågan.
Citera
2024-11-22, 15:56
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Inte för att det egentligen hör till tråden, men om man finner någon vara det minst onda alternativet, så handlar det inte särskilt mycket om "gilla bäst", utan om vad man kan stå ut med. Han hade två förtjänster: Israelvänlighet och han var inte Trump.

Det fanns en tiotal kandidater som inte var Trump. Ingen talade lika öppet om att vara pro-invandring och vilja sätta amerikanska trupper i Syrien för att avsätta Trump.

Bush liberala internationalism var vad som utmärkte honom och måste ha varit det som fick honom att räknas som "minst dålig"?

Han var minst konservativ av dem alla.

Citat:
Nu är för det första Norrbotten ett län av tämligen modern tillkomst, och för det andra är den dominerande kulturen i denna del av landet sedan tämligen lång tid tillbaka bofast. Detsamma torde gälla på den finländska sidan. Den befolkningsgrupp som känner mest samhörighet med "andra sidan" torde vara tornedalsfinnarna, och jag har ingen riktig kunskap om deras potentiella intresse av större omflyttningar.

Nu får vi återgå till Israelfrågan.

Norrbottens svenska befolkning har olikt palestinerna inte över hälften av DNA från arkeologiska fynd från människor som levde där för 2500 år sedan. Benduinerna liksom samer har alltid varit en minoritet i Levantin, de flesta har alltid varit bosatta bönder.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2024-11-22 kl. 15:59.
Citera
2024-11-22, 20:39
Medlem
rex144s avatar
Anledningen till att konservativa i USA stödjer blint Israel är att den protestantiska Evangeliska Kyrkan och andra liknande med tiotals miljoner medlemmar älskar Israel och tror att Israel måste bestå när Jesus återkommer.
Och det finns givetvis också en inflytelserik judisk lobby. Det finns omkring 10 miljoner judar i USA.
Israel är USA-s allierade i Mellanöstern men utan ovanstående stöd till Israel skulle USA-s president kunna sätta press på Israel, tex. genom vapen embargo men presidenters händer är bakbundna.

Skulle en amerikansk president ställa ultimatum till Israel då hade judarna som dominerar i amerikanska medier gått till attack, utpressat kongressledamöter och senatorer, kallat de antisemiter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in