2024-11-20, 16:23
Medlem
xlajts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isten15
Nej! Var inte rädd. Var mer tacksam att du får tiden att göra det!

Om du känner att du greppar att hantera infektionerna som kommer på förhuden så ta tag i det. Annars tycker jag du bara ska se fram emot detta, för att slippa problemen.

Du har redan barn och allt, så att du inte har ett så känsligt ollon kommer inte vara ett problem. Det kommer vänja sig fort. Många kan knappt röra sig första dagarna för att ollonet varit instängt hela livet.

Nu efter 2v inga smärtor, klart man känner de första dagarna för att man har opererats, men sen blir det lugnare. Bara att det svullnar upp och blir ömt första veckan. Tvätta tvätta morgon kväll och efter varje toabesök. Inga smutsiga händer.

Låter du den ligga helt still upp mot magen i kallingarna (tajta kallingar) inlindad i tygbitar (jag klippte sönder mina bambu-kallingar) så går det galant. Var riktigt skönt. Salvkompress körde jag på stygn "raden" mellan stygn och kallingar. För att de inte skulle fastna.

Tackade nej till tiden, vill helst få tid barnfri vecka så jag inte har några måsten. Hoppas jag får en ny tid relativt snabbt ändå.
Citera
2024-11-20, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xlajt
Tackade nej till tiden, vill helst få tid barnfri vecka så jag inte har några måsten. Hoppas jag får en ny tid relativt snabbt ändå.

Gav de inte dig ett datum på direkten?

Jag fick olika datum framöver efter jag ringde och ville flytta.
Citera
2024-11-21, 00:40
Medlem
rex144s avatar
Förutom hel omskärelse är nog cirkelformad omskärelse där man får behålla förhuden vanligast.
Sedan finns det också dorsal incision ett litet utvidgande snitt vid förträngningen på förhudens övre sida, kanterna sutureras.

https://www.youtube.com/watch?v=bmbCi6LC6-s

Det får mig att tänka på Batman... eftersom det uppstår två flikar som fladdrar?

Har nån gjort det? Hur känns det när det läkt?

PS

Det största problemet efter alla omskärelse operationer är ofrivillig morgonstånd,
man vaknar av smärta
Senast redigerad av rex144 2024-11-21 kl. 00:51.
Citera
2024-11-21, 13:26
Medlem
Citat:
Har du frenulum kvar?
Ja dock så har jag ingen känsel. Kirurgen chansade på att spara frenelum då han tidigare bara tagit bort det. Noll känsel i området. Sjukhuset säger det är normalt. Men han har uppenbarligen gjort något fel.
Citera
2024-11-21, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryckerycke
Ja dock så har jag ingen känsel. Kirurgen chansade på att spara frenelum då han tidigare bara tagit bort det. Noll känsel i området. Sjukhuset säger det är normalt. Men han har uppenbarligen gjort något fel.

Jag tyckte inte att jag hade någon känsel i frenulum innan operationen heller. Det var snarare området omkring, tex där förhuden var som tightast/ärrad och behövdes ta bort, eller i huden nedanför som var väldigt kittlig. Även den inre förhuden tyckte jag inte var speciellt erogen innan heller, utan allt sånt satt i ollonet för mig.

Nu efter operationen har jag frenulum kvar, och som innan har jag knappt någon känsel i den eller i de få mm inre förhuden jag har kvar. Men det är inget jag skulle påstå operationen har påverkat. Känner fortfarande extrem njutning av att stimulera ollonet, framförallt runt coronan, och är supernöjd. Är drygt en månad sedan operationen.
Citera
2024-11-21, 18:05
Medlem
xlajts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canoptek
Jag tyckte inte att jag hade någon känsel i frenulum innan operationen heller. Det var snarare området omkring, tex där förhuden var som tightast/ärrad och behövdes ta bort, eller i huden nedanför som var väldigt kittlig. Även den inre förhuden tyckte jag inte var speciellt erogen innan heller, utan allt sånt satt i ollonet för mig.

Nu efter operationen har jag frenulum kvar, och som innan har jag knappt någon känsel i den eller i de få mm inre förhuden jag har kvar. Men det är inget jag skulle påstå operationen har påverkat. Känner fortfarande extrem njutning av att stimulera ollonet, framförallt runt coronan, och är supernöjd. Är drygt en månad sedan operationen.

Är det helt läkt? Upplever du att uthålligheten är bättre?

Hade tid idag för operation men blev nojig att man skulle bli sängliggandes i flera dagar och inte kunna jobba så jag sköt på operationen till nästa år.

Jag ska göra en hel omskärelse men behålla frenulum.
Citera
2024-11-22, 01:26
Medlem
Citat:
Är det helt läkt? Upplever du att uthålligheten är bättre?

Hade tid idag för operation men blev nojig att man skulle bli sängliggandes i flera dagar och inte kunna jobba så jag sköt på operationen till nästa år.

Jag ska göra en hel omskärelse men behålla frenulum.

Bakgrund: Fimosis hela livet. Aldrig kunnat dra tillbaka förhuden vid erektion. Fick en tight omsärelse och med ca 7mm inre förhud kvar. Frenulum kvar.

Skulle säga att själva såret läkte väldigt snabbt när jag jämförde mig med andra på r/circumcision. Men de första typ 10-12 dagarna var inte roliga. Så fort någonting nuddade ollonet eller stygnen ryggade jag tillbaka för det var extremt obekvämt. Till och med att sitta/gå okring naken kunde vara besvärligt för det nuddade låren, pungen eller stolen jag satt på. Underkläder var det ingen fråga om utan att linda in kuken först - provade flera gånger men klarade inte av det. Stygnen var värst.

Så jag tog mig igenom dessa dagar genom att smörja in såret och ollonet med rikligt med vaselin och höll den inlindad med kompress och gasbinda. Tänkte att jag ville låta det läka ostört och hantera känsligheten sen. Det gick helt okej att röra mig och ha kalsonger när allt var inlindat, men toppen kunde fortfarande skava beroende hur jag lindat in det. Ville ju kunna pissa utan att linda upp allt igen.

Kan även tillägga att jag duschade morgon och kväll, och spolade såret med koksaltlösning efter varje dusch, innan jag lindade in paketet igen.

Sömnen var väldigt frustrerande. Stånden gjorde väl inte superont, men det var tillräckligt obekvämt för att vakna av det varje timme. Det var också svårt att hitta en behaglig position att ligga. Vissa nätter föredrog jag att sova naken, och andra inlidad. Från dag 10 vaknade jag inte längre av stånden. Så det blev inte mycket sömn de första dagarna vilket kan påverka livskvaliteten och arbetsförmågan under dagen.

Vid dag 12 hade såret sett helt stängt ut i flera dagar så jag kände att det var lugnt att plocka bort de förbannade stygnen. Stod på pappret från läkaren att jag kunde plocka bort dessa efter 2 veckor om de inte släppt av sig själv. Det var såklart väldigt pilligt att ta bort dessa själv, men det gick bra och fick inga komplikationer efteråt. (Var väldigt försiktig om du plockar bort dessa själv, och sanera området/verktygen!).

När stygnen nu var borta gjorde jag återigen ett försök med kalsonger utan kompress och gasbinda. Hade läst ett tips att sätta på dem bakofram då sömmarna kan vara obekväma. Och det gick hur bra som helst! Fick dock fortsätta bära dem bakofram i några dagar, och även jeans var obekväma under den tiden. Men det var väl från och med här jag kunde återgå till mitt vanliga liv i princip helt då, då det var just stygen som begränsat mig mest.

Hade fått direktiv att avstå från gym i minst 1 vecka, så jag var tillbaka på dag 8 utan problem, men avstod från de tygnsta övningarna.

Drog första runken efter knappt 3 veckor. Hade varit kåt som ett djur sedan typ dag 10. Var dock försiktig och försökte hålla mig till att enbart stimulera ollonet så inte ärret skulle få så mycket belastning. Har runkat ett par gånger till sedan dess. Det tar mycket längre tid att komma, men det känns absolut inte sämre än innan. Snarare tvärtom. Tidigare kunde jag inte klara av direkt kontakt med ollonet för det var så känsligt. Men nu efter operationen känns det så jävla skönt! Så själva runkadet känns bättre än innan men ändå kan jag hålla på längre på något sätt. Win win.

Frågor om sex kan jag inte svara på än :<
Men har du eller någon annan några andra frågor så svarar jag gärna!
Senast redigerad av Canoptek 2024-11-22 kl. 01:49.
Citera
2024-11-23, 21:08
Medlem
ssomas avatar
Hallå Allihopa
Tänkte berätta om erfarenheten kring min omskärelse 🙂
Efter mer än ett år sedan operationen så upplever jag hela äventyret som: lättsamt ingrepp - jobbig läkperiod - bra slutresultat.
Bästa rådet under läkperioden är att helt enkelt hålla ut, då det blir BÄTTRE men det kan ta tid, verkar vara väldigt individuellt men för min del var det ”helt bra” efter ca. 6 mån. Stygnen tog jag bort efter ca. 2 veckor och det blev mer behagligt efter det men det var fortsatt segt med svullnaden, ärret och de nattliga erektionerna.
Även detta med att ollonet är framme efter år bakom förhuden är en omställning, tog några månader innan jag upplevde det helt utan obehag.
Den mentala biten är också att ta med, jag hade mer tufft mentalt än fysiskt.

Operationen utfördes på landstingets urologimottagning. orsaken till ingreppet var självsprickor och smärta vid samlag.
Något dålig info kring skötsel efter ingreppet är enda kritiken jag har till vården. Fick kolla upp mkt själv.

valde att ta bort all förhud, verkar vara sk. Low and tight (men tkr det verkar svårt att begripa exakt dessa stilar) denna verkar vara den vanligaste varianten(?) vid medicinsk omskärelse.
Har frenulum kvar och ca. 1.5-2cm inre förhud kvar runt om, bägge med erogen känsel kvar.

Sex (vaginalt) var en omställning, i början blev jag livrädd då det kändes annorlunda, även här kan jag ge rådet att hålla ut, det tar ett tag för kroppen att ställa om sig och efter ett tag känns det som ”förr”
Nu minns jag inte längre hur det var innan op.

Många oroar sig för mindre känsel, särskilt kring ollonet - ja självklart, ollonet blir mindre känsligt pga avsaknad förhud, skav från kalsongerna mm (hade ju varit outhärdligt i längden annars)
Jag upplever att ollonet fått en annan struktur, helt klart tjockare hud men inte uttorkat eller läderartat, inte tappad erogen känsel.
värt att nämna är att ollonet framförallt blir mindre känsligt vid slakt tillstånd - inte vid stånd.
sex blir INTE sämre - orgasmer blir INTE sämre.
Jag upplever mig inte som mer uthållig.
Det mest positiva är oralsex, upplever det som skönare.

onani är lika skönt, man får jobba lite i början att hitta tekniker som fungerar men det tar ex. inte längre tid att komma. vissa menar att man ”måste” ha glidmedel men det behöver inte jag.
Det är dock väldigt skönt med glidmedel då man kan stimulera ollonet och inre förhuden/frenulum lite extra, känns typ som att bli oralt tillfredsställd av tjejen och det är ju inte fel.
Jag är ganska övertygad om att för majoriteten omskurna i vuxen ålder är skillnaden i sexlivet mkt liten.

Kan även tipsa om bra behandling för ärret (efter att stygnen är borta, såret lagt sig, inte blöder osv) upplevde att mitt ärr blev bättre efter dessa:

Cicamed scar silicon ärrsalva, kan behövas smörjas ca 2 mån
Bio-oil gul flaska. Använt denna efter cicamed behandlingen.
Bägge finns på apoteket.
Ett annat Bra tips är sömlösa boxers, dvs kalsonger utan söm fram.

Slutligen efter en jobbig läkperiod har jag upplevt min omskärelse som enbart positiv. Tillståndet behandlat och inga fler gnagande bekymmer med underlivet.

Har ni problem med förhuden och inte blivit hjälpta av behandling - tveka inte 😀
Senast redigerad av ssoma 2024-11-23 kl. 21:23.
Citera
2024-11-24, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Canoptek

Jag är tvärtom. Mitt ollon har aldrig varit särskilt känsligt och all känsel satt i förhud + frenelum och därav ville jag spara allt. Istället tog dom bort allt utan att informera innan operation och nu har jag tappat majoriteten av min känsel.
Senast redigerad av Kryckerycke 2024-11-24 kl. 08:31.
Citera
2024-11-24, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ssoma
Hallå Allihopa
Tänkte berätta om erfarenheten kring min omskärelse 🙂
Efter mer än ett år sedan operationen så upplever jag hela äventyret som: lättsamt ingrepp - jobbig läkperiod - bra slutresultat.
Bästa rådet under läkperioden är att helt enkelt hålla ut, då det blir BÄTTRE men det kan ta tid, verkar vara väldigt individuellt men för min del var det ”helt bra” efter ca. 6 mån. Stygnen tog jag bort efter ca. 2 veckor och det blev mer behagligt efter det men det var fortsatt segt med svullnaden, ärret och de nattliga erektionerna.
Även detta med att ollonet är framme efter år bakom förhuden är en omställning, tog några månader innan jag upplevde det helt utan obehag.
Den mentala biten är också att ta med, jag hade mer tufft mentalt än fysiskt.

Operationen utfördes på landstingets urologimottagning. orsaken till ingreppet var självsprickor och smärta vid samlag.
Något dålig info kring skötsel efter ingreppet är enda kritiken jag har till vården. Fick kolla upp mkt själv.

valde att ta bort all förhud, verkar vara sk. Low and tight (men tkr det verkar svårt att begripa exakt dessa stilar) denna verkar vara den vanligaste varianten(?) vid medicinsk omskärelse.
Har frenulum kvar och ca. 1.5-2cm inre förhud kvar runt om, bägge med erogen känsel kvar.

Sex (vaginalt) var en omställning, i början blev jag livrädd då det kändes annorlunda, även här kan jag ge rådet att hålla ut, det tar ett tag för kroppen att ställa om sig och efter ett tag känns det som ”förr”
Nu minns jag inte längre hur det var innan op.

Många oroar sig för mindre känsel, särskilt kring ollonet - ja självklart, ollonet blir mindre känsligt pga avsaknad förhud, skav från kalsongerna mm (hade ju varit outhärdligt i längden annars)
Jag upplever att ollonet fått en annan struktur, helt klart tjockare hud men inte uttorkat eller läderartat, inte tappad erogen känsel.
värt att nämna är att ollonet framförallt blir mindre känsligt vid slakt tillstånd - inte vid stånd.
sex blir INTE sämre - orgasmer blir INTE sämre.
Jag upplever mig inte som mer uthållig.
Det mest positiva är oralsex, upplever det som skönare.

onani är lika skönt, man får jobba lite i början att hitta tekniker som fungerar men det tar ex. inte längre tid att komma. vissa menar att man ”måste” ha glidmedel men det behöver inte jag.
Det är dock väldigt skönt med glidmedel då man kan stimulera ollonet och inre förhuden/frenulum lite extra, känns typ som att bli oralt tillfredsställd av tjejen och det är ju inte fel.
Jag är ganska övertygad om att för majoriteten omskurna i vuxen ålder är skillnaden i sexlivet mkt liten.

Kan även tipsa om bra behandling för ärret (efter att stygnen är borta, såret lagt sig, inte blöder osv) upplevde att mitt ärr blev bättre efter dessa:

Cicamed scar silicon ärrsalva, kan behövas smörjas ca 2 mån
Bio-oil gul flaska. Använt denna efter cicamed behandlingen.
Bägge finns på apoteket.
Ett annat Bra tips är sömlösa boxers, dvs kalsonger utan söm fram.

Slutligen efter en jobbig läkperiod har jag upplevt min omskärelse som enbart positiv. Tillståndet behandlat och inga fler gnagande bekymmer med underlivet.

Har ni problem med förhuden och inte blivit hjälpta av behandling - tveka inte 😀

2 cm anses väl vara medium eller high nästan. Det är mycket udda dom inte informerar patienter innan operation om olika stilar. Jag har tappat nästan all känsel. Runka känns ok men orgasm mycket sämre och måste ha lotion. Sex kan jag knappt känna något och orgasm är mycket, mycket sämre. Ångrar ingreppet något enormt.

Skulle vara nyfiken på att få se hur ditt frenelum är bevarat? För mitt har ingen känsel alls.
Senast redigerad av Kryckerycke 2024-11-24 kl. 08:37.
Citera
2024-11-24, 22:48
Medlem
ssomas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryckerycke
2 cm anses väl vara medium eller high nästan. Det är mycket udda dom inte informerar patienter innan operation om olika stilar. Jag har tappat nästan all känsel. Runka känns ok men orgasm mycket sämre och måste ha lotion. Sex kan jag knappt känna något och orgasm är mycket, mycket sämre. Ångrar ingreppet något enormt.

Skulle vara nyfiken på att få se hur ditt frenelum är bevarat? För mitt har ingen känsel alls.

Jag skulle inte tro att stil mm. är något som diskuteras närmre med patienten vid medicinsk omskärelse i den offentliga vården, isf får man nog vända sig till privatkliniker och betala ingreppet själv.
Min kirurg gjorde klart för mig att det inte handlade om någon skönhetsoperation utan ett ingrepp för att behandla ett tillstånd, samtidigt som dom självklart gjorde allt dom kunde för att man skulle få bra slutresultat, ett fint ärr och inga komplikationer. Jag fick även möjlighet till återbesök efter 3-6 mån för att åtgärda ev. brister.
Som jag nämnde i tidigare inlägg hade jag önskat mer info kring skötsel efter operationen, i övrigt är jag nöjd.

Tråkigt att det blivit så för dig. Hade det tufft i början och kände också viss ånger, särskilt efter första samlaget, tänkte att ”livet är förstört” men det var hjärnspöken. Sex är så mkt mer än bara känsel i könsorganet också och för mig tog det ett tag att komma igång - nu känns det som vanligt.
du har ingen partner att ”träna” med samt dela erfarenheter mm?
Har du undersökt möjlighet till vård för tillståndet som ex. uroterapi eller sexolog? Brukar finnas sådana knutna till urologimottagningar.
Finns även olika stimulans-glidmedel mm.

Hittade detta:
Sensation
A few patients have complained of loss of sensation after circumcision. It is hard to know how much of this is due to psychological origin, to the operation itself, or to the underlying disease called lichen sclerosus or balanitis xerotica obliterans (BXO) which itself can reduce penile sensation. Although the majority of patients do not complain of this problem.

Ser att du nämt att du hade balanit.
Jag hade varken trång förhud, balanit eller lichen så jag kan inte prata kring erfarenheten om dessa tillstånd/sjukdomar.
Viktigt att tänka på är att omskärelse botar dessa tillstånd, vilket är en viktig anledning att göra operationen då balanit och lichen i längden leder till mer problem, återkommande inflammationer mm och även förhöjd risk för cancer.
Ålder är också en faktor vilket förändrar känseln i penis oavsett om man är omskuren el. ej
Citera
2024-11-25, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ssoma
Jag skulle inte tro att stil mm. är något som diskuteras närmre med patienten vid medicinsk omskärelse i den offentliga vården, isf får man nog vända sig till privatkliniker och betala ingreppet själv.
Min kirurg gjorde klart för mig att det inte handlade om någon skönhetsoperation utan ett ingrepp för att behandla ett tillstånd, samtidigt som dom självklart gjorde allt dom kunde för att man skulle få bra slutresultat, ett fint ärr och inga komplikationer. Jag fick även möjlighet till återbesök efter 3-6 mån för att åtgärda ev. brister.
Som jag nämnde i tidigare inlägg hade jag önskat mer info kring skötsel efter operationen, i övrigt är jag nöjd.

Tråkigt att det blivit så för dig. Hade det tufft i början och kände också viss ånger, särskilt efter första samlaget, tänkte att ”livet är förstört” men det var hjärnspöken. Sex är så mkt mer än bara känsel i könsorganet också och för mig tog det ett tag att komma igång - nu känns det som vanligt.
du har ingen partner att ”träna” med samt dela erfarenheter mm?
Har du undersökt möjlighet till vård för tillståndet som ex. uroterapi eller sexolog? Brukar finnas sådana knutna till urologimottagningar.
Finns även olika stimulans-glidmedel mm.

Hittade detta:
Sensation
A few patients have complained of loss of sensation after circumcision. It is hard to know how much of this is due to psychological origin, to the operation itself, or to the underlying disease called lichen sclerosus or balanitis xerotica obliterans (BXO) which itself can reduce penile sensation. Although the majority of patients do not complain of this problem.

Ser att du nämt att du hade balanit.
Jag hade varken trång förhud, balanit eller lichen så jag kan inte prata kring erfarenheten om dessa tillstånd/sjukdomar.
Viktigt att tänka på är att omskärelse botar dessa tillstånd, vilket är en viktig anledning att göra operationen då balanit och lichen i längden leder till mer problem, återkommande inflammationer mm och även förhöjd risk för cancer.
Ålder är också en faktor vilket förändrar känseln i penis oavsett om man är omskuren el. ej

Ja absolut att det inte är en skönhetsoperation men läkarna bör diskutera utseende och stil med patient likväl så att man har fått den information man bör. Att bara köra en viss stil för att man blivit tränad i den och inte informera patient tycker jag är helt fel och det borde vara standard att då säga till patient att privatklinik är ett bättre val om man bryr sig mycket om utseende.

Jag är övertygad det handlar om att jag har så lite inre förhud kvar och att frenelum har tappat all känsel. Det är inte psykologiskt. Även om man är upphetsad så finns det ingen känsel. Allt som kändes skönt förut är helt borta. Även orgasmen är mycket sämre och inte alls lika intensiv som den var innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in