2024-11-21, 16:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Däremot står jag fast vid det jag skrev om exmaken. Han har ingen skyldighet att hjälpa henne. Sen kan han ha försökt men att hon har avböjt. Han har en ny kvinna och ska absolut inte känna skuld eller dåligt samvete. Jag tror att barnen har det bra där. Skulle han fortsätta att försöka hjälpa och stötta henne. Så kan han till slut braka ihop i en utmattningsdepression. Många anhöriga hjälper och stöttar men till slut når även dom en gräns.
Ja visst det är barnens mamma. Men han har skilt sig och startat ett nytt liv. Om det allra värsta tex skulle hända Pia ( vilket jag självklart inte hoppas) Så hade jag aldrig någonsin lagt skulden på honom tex. Det är soc och vården som ska ta sig an Pia och jag önskar som jag sa tidigare att det ska komma en ny lag. Typ Light version av LVM och LPT

Jag håller inte med dig, har man varit gifta och har barn ihop har man ansvar hur grisig relation och skilsmässa man än haft och oavsett om man har någon ny eller inte. Man låter inte sina barns mamma bli hemlös hur illa man än tycker om henne, samma gäller självklart åt andra hållet.

Med det sagt tycker jag att han inte har ett ansvar för att fixa boende åt henne eller försörja henne, men att se till så att hon får den hjälp hon behöver.
Citera
2024-11-21, 16:05
Medlem
SkrikPaniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katperlom
Det är inte rimligt att förse en svårt sjuk människa med ”information” och tänka att de ska ta rationella beslut om sig själva eller vilja ta hjälp genom att få en lapp på ytterdörren, det vet socialtjänsten också. Vi kan inte ha ett samhälle som ger upp på utsatta för att de själv inte begriper sitt eget bästa, det är en farlig väg att gå.

Vi måste prioritera tyvärr, och då kan jag tycka att personer som vill ha hjälp, med goda möjligheter att rehabiliteras går före i kön än en person som kommer sätta sig på tvären hela vägen & äta upp resurser.
Citera
2024-11-21, 16:08
Medlem
Citat:
Jag håller inte med dig, har man varit gifta och har barn ihop har man ansvar hur grisig relation och skilsmässa man än haft och oavsett om man har någon ny eller inte. Man låter inte sina barns mamma bli hemlös hur illa man än tycker om henne, samma gäller självklart åt andra hållet.

Med det sagt tycker jag att han inte har ett ansvar för att fixa boende åt henne eller försörja henne, men att se till så att hon får den hjälp hon behöver.

Vi vet ju inte vad han har gjort men jag anser att hans ansvar över henne är förbi. Han har barnen och det är vad han ska lägga krut på.
Citera
2024-11-21, 16:09
Medlem
DannyButtermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Ja det är oroande särskilt nu när det är så kallt ute. Hon hade inte druckit något på 2 dagar sa hon och skulle dricka vin idag. Kanske har hon fått komma hem till någon idag. Hon har ingen kontakt med sin familj och har inga vänner. Ex maken har troligtvis dragit ett stort lass under deras förhållande och kan inte hålla på att hjälpa i all evighet Även om han och Pia har gemensamma barn så behöver han ha ett eget liv. Han kan ha erbjudit sig men hon kanske har tackat nej. Hon har fått erbjudande om tak över huvudet av soc men tackat nej. Pga att hon vill inte betala för boendet när hon får pengar.

Det kan vara så att hon har fått alkoholabstinens och under dagen (tre dagar efter senaste sup) drabbats av tilltagande symtom som förvirring och hallucinationer. Nån har väl ringt polis eller ambulans på en skakig förvirrad kvinna och hon har väl fått vård. Så förhoppningsvis inomhus på en vårdinrättning där hon får sova i en varm säng.

Alternativt ä tvärtom. Att hon fått OF-pengar och är full som fan. I bästa fall inomhus.
Citera
2024-11-21, 16:09
Medlem
Citat:
Det är inte rimligt att förse en svårt sjuk människa med ”information” och tänka att de ska ta rationella beslut om sig själva eller vilja ta hjälp genom att få en lapp på ytterdörren, det vet socialtjänsten också. Vi kan inte ha ett samhälle som ger upp på utsatta för att de själv inte begriper sitt eget bästa, det är en farlig väg att gå.

Nej, jag håller helt med om att det ska finnas ett bättre skyddsnät för sjuka personer. Men så ser det ut idag. Försöker bara förklara varför socialtjänsten inte gör något i det här fallet. Man vill ju gärna att soc ska agera när det finns en allvarlig oro kring en person, men så som socialtjänsten och våra lagar ser ut så går individens frivillighet väldigt långt. Det krävs otroligt mycket för att vidta tvångsåtgärder gentemot en vuxen person. Sen kan man ju absolut tycka att det ska finnas mer man kan göra för att få folk att ta emot hjälp mot deras vilja innan det blir fråga om LVM eller LPT, men frågan är ju hur meningsfull såna åtgärder skulle bli om personen själv inte vill delta.
Citera
2024-11-21, 16:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SkrikPanik
Hans ansvar är att säkerställa barnens trygghet & Pia får enbart vara med barnen ute i Huddinge, barnen bor heltid med pappan & vart ska han placera Pia då tänker du? När Pia är såpass verklighetsfrånvänd är hon en fara för barnen. Precis som när han nekade umgänge, det är hans ansvar.

Vilken skit? Seriöst? Allt hon hävt ur sig om familj & exmaken. Hon vet mycket väl att dom betalade.

Att de har ett domstolsbeslut på umgänge handlar om vad P har rätt till och pappan måste samarbeta kring, inte att pappan inte FÅR ge henne mer än så.

Jag tycker helt självklart att han skulle kunna ta ansvar för sina barns mamma och säkerställa att hon får den kontakt hon behöver med socialen, att hon blir hjälpt till läkarbesök, etc och inte för hennes skull utan för BARNENS. Hade mina barns andra förälder hamnat i social utsatthet hade jag inte kunnat se mina barn i ögonen om jag inte visste att jag hade gjort allt jag kunde för att hjälpa i en situation som är potentiellt livshotande.

Jag tycker inte att han hade ett ansvar för att betala första gången. Jag tycker inte heller att han haft något ansvar för hennes situation i vårdnadstvisten. Men jag tycker att han är skyldig sina barn att hjälpa deras mamma från social utsatthet och att inte frysa ihjäl som hemlös.
Citera
2024-11-21, 16:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SkrikPanik
Vi måste prioritera tyvärr, och då kan jag tycka att personer som vill ha hjälp, med goda möjligheter att rehabiliteras går före i kön än en person som kommer sätta sig på tvären hela vägen & äta upp resurser.

Du verkar ha rätt skev människosyn. ”Äta upp resurser”, det är exakt vad sjuka och utsatta människor måste få göra. Jag vill inte ha ett samhälle som ger upp på människor så fort de hamnar snett.
Citera
2024-11-21, 16:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DannyButterman
Det kan vara så att hon har fått alkoholabstinens och under dagen (tre dagar efter senaste sup) drabbats av tilltagande symtom som förvirring och hallucinationer. Nån har väl ringt polis eller ambulans på en skakig förvirrad kvinna och hon har väl fått vård. Så förhoppningsvis inomhus på en vårdinrättning där hon får sova i en varm säng.

Alternativt ä tvärtom. Att hon fått OF-pengar och är full som fan. I bästa fall inomhus.
Precis vad jag tänker också
Citera
2024-11-21, 16:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Glimman14
Vi vet ju inte vad han har gjort men jag anser att hans ansvar över henne är förbi. Han har barnen och det är vad han ska lägga krut på.

…och ”att lägga krut på barnen” skulle ju kunna innebära att säkerställa att de slipper traumat av att veta att deras mamma frös ihjäl i Sjödalsparken i Huddinge första riktiga vinternatten 2024.
Citera
2024-11-21, 16:20
Medlem
DannyButtermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kloakdjur
Nej, jag håller helt med om att det ska finnas ett bättre skyddsnät för sjuka personer. Men så ser det ut idag. Försöker bara förklara varför socialtjänsten inte gör något i det här fallet. Man vill ju gärna att soc ska agera när det finns en allvarlig oro kring en person, men så som socialtjänsten och våra lagar ser ut så går individens frivillighet väldigt långt. Det krävs otroligt mycket för att vidta tvångsåtgärder gentemot en vuxen person. Sen kan man ju absolut tycka att det ska finnas mer man kan göra för att få folk att ta emot hjälp mot deras vilja innan det blir fråga om LVM eller LPT, men frågan är ju hur meningsfull såna åtgärder skulle bli om personen själv inte vill delta.

Hennes problem är ju att hon INTE är ”svårt psykiskt sjuk”. Hon har alkoholen visst, och ibland uppvisat lite hallucinationer, t ex kring att H inte var H utan en annan man. Säkert lite ASHD/autism också. Men hon tar egna beslut, och kan motivera dem. Dessutom är hon fullt kapabel att säga vad hon inte vill ha för hjälp. Ni måste förstå att personer med en personlighetsstörning kan göra och säga saker som för er är heeelt störda. Det betyder i sig inte att de är ”svårt psykiskt sjuka”. Hennes besvär tycks ju vara medfödda också. Strul hela livet. Enda gången det egentligen fungerar för henne, när hon har ström, mat, öppnar brev och har en hyfsat normal tillvaro är ju när hon bor med en man.

Det hade varit bättre för henne om hon var knallpsykotisk, trott att Putin opererat in ett chip i hennes hjärna och enda lösningen var att elda upp en ambassad. Då skulle det bli tvångsvård/LRV och medicinering. Hon skulle inte bli släppt förrän hon haft en fungerande tillvaro. Så tyvärr har Gräddrumpan en betydligt större krasch framför sig än lite hemlöshet innan samhället kommer kliva in.
Senast redigerad av DannyButterman 2024-11-21 kl. 16:22.
Citera
2024-11-21, 16:21
Medlem
SkrikPaniks avatar
Citat:
Du verkar ha rätt skev människosyn. ”Äta upp resurser”, det är exakt vad sjuka och utsatta människor måste få göra. Jag vill inte ha ett samhälle som ger upp på människor så fort de hamnar snett.

Jag har själv varit där tack, och visst hade det varit bra med mer resurser till psykiatrin, men det ser ut som det gör. Vad du eller jag vill ha spelar ingen roll när verkligheten är vad den är & prioriteringar måste göras.
Citera
2024-11-21, 16:26
Medlem
SkrikPaniks avatar
Att betala för Pia utan motkrav är att vara medberoende, då allt man ger henne direkt innebär att hon kan spendera det på alkohol. Smala fönstret på 2,5 veckor nu innan pengarna kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in