2024-11-21, 12:33
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Liksom din vapendragare glömmer du (eller låtsas glömma) vad jag hänvisar till, ohederligt. Därför ids jag så klart inte kommentera vidare. Jag är som sagt mycket väl medveten om vad LL sagt i förhören 1986. Men, det var som sagt inte vad saken gällde.

För övrigt bör du hålla klaffen gällande tramsande och peka ut andra, du kryddar merparten av dina inlägg med trams och "lustigheter", och har så gjort i alla år. Dessutom far du ofta med osanningar, och kryddar med antaganden hämtade från ovan molen, som du du ofta presenterar som fakta. Men, i brist på fakta och tunga argument för SE som GM, kan jag till viss del förstå dig. Dock drar det ner tråden, samt förvirrar nybörjare, osv. Men allt detta vet du ju.

Tyvärr inte. Det mesta som jag skriver går tillbaka på citat från de tidiga förhören, som synes i inlägget du svarade på.

Prova att argumentera istället för att gå till personangrepp. Dina texter handlar inte sällan om att beskriva andra, istället för att orka gräva fram källor.

Vad gäller jargongen får man ta seden dit man kommer.
Citera
2024-11-21, 12:41
Medlem
Det talas om den «osannolika mördaren», men mördaren har haft en osannolik tur också.

Det är nästan obegripligt att det gick att komma undan med det här.
Citera
2024-11-21, 12:43
Medlem
Citat:
Det är omöjligt att veta om SE pratade med LP eller inte. Det är även svårt att fastslå exakt på sekunderna när han eventuellt gjorde det. Vi vet även att SE drog olika storys för kollegor, närstående och polis 1986, vi vet även att han ändrade om i sin gryta över tid. Han är svår att få grepp om. Inte konstigt alls att somliga (PU inkluderat) anser honom som knepig och även misstänker honom. Dock vet vi att somliga av vittnena på platsen upplever LP precis som SE säger, somliga upplever henne även som spritt språngande hysterisk och omöjlig att nå. Att hennes chock-kurva åker upp och ner under de dryga åtta minuterna efter skotten är normalt, så funkar svår chock generellt. Är det dessutom av en så udda karaktär som det som skedde på platsen, är det än mer begripligt, särskilt eftersom så många personer är involverad på platsen, och även pockar på hennes uppmärksamhet samt "håller på" med OP.

Man kan även ta på sig den västen, och hävda att SE (som efterspelsvittne) bevittnade samtalet mellan LL och LP, och då tog åt sig äran av detta, precis som jag anser att han gjort med en del annat. Som efterspelsvittne kan han så klart även ha hört LP skrika/berätta om "blå täckjacka", och valt att inkludera detta i sitt påstådda samtal med henne. Det ger ju en viss trovärdighet, om han spetsar mötet med en sådan pikant detalj.

Jag påstår att i denna tråd har vi eg kommit fram till följande ...!

Några av oss tror att Engström ljuger om i princip allt i hans berättelse och därav menar att det är rätt att Engström är misstänkt GM ( Alltså inte GM utan misstänkt)

Andra i tråden menar att Engström troligen ljuger om valda delar av sin berättelse och menar att Engström inte ska vara misstänkt...

Ingen är varken smartare eller dummare än någon annan utan det handlar om vad man själv anser är trovärdigt...

Om någon sen väljer att även om Engström ljuger om sin berättelse ändå påstår att han INTE ska vara misstänkt så upplever jag det märkligt...

Detta är inte riktat mot dig på något sätt
Citera
2024-11-21, 12:43
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Tyvärr inte. Det mesta som jag skriver går tillbaka på citat från de tidiga förhören, som synes i inlägget du svarade på.

Prova att argumentera istället för att gå till personangrepp. Dina texter handlar inte sällan om att beskriva andra, istället för att orka gräva fram källor.

Jag argumenterar väldigt oftast (vilket du vet), gräver fram källor gör jag ofta; om detta har du blivit varse ett flertal gånger på senare tid. Genom åren har jag bidragit med långt mer än du, diplomatiskt uttryckt. Men som vanligt blundar du och slår oftast ifrån dig som en femåring, tröttsamt.

Liksom dina inlägg handlar ibland mina om andra användare, liksom du personangreppar jag ibland, som många andra. Dock kastar du ofta sten i glashus gällande om hur folk tramsar, när du själv är en av stortramsarna i tråden (och har så varit i alla år), vilket du innerst inne vet, du älskar att tramsa. Dock ägnar jag mig inte åt att förvränga fakta och medvetet sprida sådana för att försvara min GM. Till skillnad från dig, erkänner jag (och merparten andra) när vi har haft fel. Det borde du öva på. Nog sagt.
Citera
2024-11-21, 12:51
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag påstår att i denna tråd har vi eg kommit fram till följande ...!

Några av oss tror att Engström ljuger om i princip allt i hans berättelse och därav menar att det är rätt att Engström är misstänkt GM ( Alltså inte GM utan misstänkt)

Andra i tråden menar att Engström troligen ljuger om valda delar av sin berättelse och menar att Engström inte ska vara misstänkt...

Ingen är varken smartare eller dummare än någon annan utan det handlar om vad man själv anser är trovärdigt...

Om någon sen väljer att även om Engström ljuger om sin berättelse ändå påstår att han INTE ska vara misstänkt så upplever jag det märkligt...

Detta är inte riktat mot dig på något sätt

Vill minnas att både Lampers och advokat Johan Eriksson menar på att SE ljuger, men att ingen av dem misstänker SE för mordet. Anledningen att han ljuger, skarvar och överdriver kan vara flera, precis som dessa anger, även Glaser uppger att SE sannolikt satte en snöboll i rullning som han inte kunde stoppa. Personligen är jag av samma åsikt som dom. Men, håller så klart dörren öppen för att han kan vara inblandad. Om än chansen är ganska liten. Men var och en har sin egen tro. Ingen bör anses vara mer korkad än någon annan, dock framstår man ju som rätt ohederlig och smärre puckad; om man medvetet sprider osanningar (stora som små) gällande sin GM, bara för att man har en osund relation till sin denne, och har en uppenbarlig agenda och lider av bekräftelsebias.
Citera
2024-11-21, 12:58
Medlem
Citat:
Vill minnas att både Lampers och advokat Johan Eriksson menar på att SE ljuger, men att ingen av dem misstänker SE för mordet. Anledningen att han ljuger, skarvar och överdriver kan vara flera, precis som dessa anger, även Glaser uppger att SE sannolikt satte en snöboll i rullning som han inte kunde stoppa. Personligen är jag av samma åsikt som dom. Men, håller så klart dörren öppen för att han kan vara inblandad. Om än chansen är ganska liten. Men var och en har sin egen tro. Ingen bör anses vara mer korkad än någon annan, dock framstår man ju som rätt ohederlig och smärre puckad; om man medvetet sprider osanningar (stora som små) gällande sin GM, bara för att man har en osund relation till sin GM.

Jag tror inte det handlar om att man ljuger medvetet utan man tolkar olika förhör olika...

I regel ska man faktiskt alltid misstänka ett vittne som man tror ljuger...

När det gäller Engström så är det faktiskt inte bara lögnerna utan faktiskt som du vet Keps och liten väska och utstämplingstiden 23:19 också...
Citera
2024-11-21, 13:07
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag tror inte det handlar om att man ljuger medvetet utan man tolkar olika förhör olika...

I regel ska man faktiskt alltid misstänka ett vittne som man tror ljuger...

När det gäller Engström så är det faktiskt inte bara lögnerna utan faktiskt som du vet Keps och liten väska och utstämplingstiden 23:19 också...

SE drar som sagt en hel del olika storys om sina förehavanden på och omkring platsen, han är rent av uppe på åsen och härjar i vissa storys och artiklar. Givetvis kan allt detta inte stämma. Han ljuger alltså. Exakt om vad är det däremot lite svårt att exakt peka ut, det lyckades inte ens senaste PU med, men att han delvis ljuger, förvränger, skarvar och överdriver sina många insatser; det är alla överens om 2024, till och med proffstyckare som Wall och Borgnäs, som jag vet många hyser stark tilltro till.

Givetvis kan/ska man misstänka en person som ljuger, men ibland är det ju ganska uppenbart varför personen ljuger, så även i fallet SE, tycker jag och de flesta. Och det är väl lite det som även Eriksson, Lampers, med flera har betonat sedan nedläggningen. Men det står så klart var och en fritt att tro omkring detta.
Citera
2024-11-21, 13:29
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag argumenterar väldigt oftast (vilket du vet), gräver fram källor gör jag ofta; om detta har du blivit varse ett flertal gånger på senare tid. Genom åren har jag bidragit med långt mer än du, diplomatiskt uttryckt. Men som vanligt blundar du och slår oftast ifrån dig som en femåring, tröttsamt.

Liksom dina inlägg handlar ibland mina om andra användare, liksom du personangreppar jag ibland, som många andra. Dock kastar du ofta sten i glashus gällande om hur folk tramsar, när du själv är en av stortramsarna i tråden (och har så varit i alla år), vilket du innerst inne vet, du älskar att tramsa. Dock ägnar jag mig inte åt att förvränga fakta och medvetet sprida sådana för att försvara min GM. Till skillnad från dig, erkänner jag (och merparten andra) när vi har haft fel. Det borde du öva på. Nog sagt.

Fel på samtliga punkter.

Vad har du bidragit med? Kan du ge några exempel?

Det är ingen hemlighet att motståndarsidan till SE-teorin i många år haft licens på att tramsa. Det är därför som jag har föreslagit en egen tråd för oss som tror på SE-teorin.
Citera
2024-11-21, 13:39
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
SE drar som sagt en hel del olika storys om sina förehavanden på och omkring platsen, han är rent av uppe på åsen och härjar i vissa storys och artiklar. //
Jag tycker att han verkar vara ganska konsekvent där, just med hur han skall ha rört sig alltså. Han säger dagen efter mordet att han sprang in i gränden och att han sedan gick tillbaka, och den historien håller han sedan fast vid. Det där med att han skulle ha sagt sig ha varit uppe på David Bagares gata tror jag bygger på ett missförstånd. Tydligen berättade han alltså på måndagen för kollegerna på Skandia att det var honom som vittnen hade sett springa med handledsväska. Kollegerna (och även SE) fick kanske senare klart för sig att den iakttagelsen hade gjorts uppe på åsen, och kollegerna drog då slutsatsen att SE hade sagt sig vara den personen (som sprang på David Bagares gata).
Senast redigerad av Draifos 2024-11-21 kl. 14:15.
Citera
2024-11-21, 13:46
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag kan tyvärr inte vara mer övertydlig, än att likt en papegoja upprepa, och än en gång understryka, att jag hänvisar till vad LL berättar om "fru Palme" inledande/inledningsvis i sitt förhör i rätten. Att du väljer att inte ta detta till dig, är ditt (uppenbara) problem. Men, minst sagt ohederligt av dig. Men föga förvånade om hur ni med brutna näbbar och slöa klor försöker hålla er fast vid SE som GM. Det behövs en rejäl uppsträckning i tråden, ni drar verkligen ner den på usel lägsta nivå. Somliga av er hävdar att många flytt tråden pga vissas trams, men hur vore det att titta er själva i spegeln? Ni levererar sannerligen inte, ni skrämmer iväg folk med dylikt trams och idoga försök till historieförfalskning. Skärpning!

Vad som sägs i rätten 3 år senare väger som regel lätt mot det som sägs i de första förhören. Det är grundläggande källkritik.

Enligt KJ är LP stirrig och springer runt. Hur ska då SE kunna ha ett samtal med henne?

Skippa mundiarren och vässa källkritiken.
Citera
2024-11-21, 13:48
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Fel på samtliga punkter.

Vad har du bidragit med? Kan du ge några exempel?

Det är ingen hemlighet att motståndarsidan till SE-teorin i många år haft licens på att tramsa. Det är därför som jag har föreslagit en egen tråd för oss som tror på SE-teorin.

När argumenten tryter, haglar invektiven, påhoppen och de tomma orden. Jag har bidragit med väldigt mycket sedan 2018, både via personliga efterforskningar IRL, i kontakter med en drös folk (omkring SE på ett eller annat vis, nära som mer avlägsna), via papper från PU som jag publicerat i "Excellarket", osv. osv. Om detta har jag till viss del presenterat i trådarna. Vad hur du bidragit med? Mestadels trams, chatt och idisslande vad jag lagt märke till - förutom ibland uppenbara förvanskningar av materialet som du fläckvis ägnar dig ogenerat åt, samt vilda antaganden som presenterar som fakta, osv. Du har en grandios självbild. Det är bra i vissa lägen, men inte alla.

Som sagt, du är (och har varit) en av stortramsarna i tråden, i alla år. Det vet du. Du älskar tramset och larvandet, vilket gör sig påminnt i mer eller mindre samtliga av dina inlägg. Och du älskar att påtala när andra gör det (när det inte faller dig på läppen); skriker ofta som en femåring när andra gör det.

Med tanke på att du är så våldsamt lättkränt och känslig för kritik av såväl din person och av SE som GM. Kanske det lättaste vore om du startade en sluten liten grupp på Facebook, där du kunde få stå i rampljuset och idissla och utöva "humor", så kunde vi andra i tråden få diskutera och penetrera ämnet mer djuplodat och seriöst? Ett tips i all välmening. Du har sannolikt redan Facebook, bjud in folk vetja!
Citera
2024-11-21, 13:52
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Vad som sägs i rätten 3 år senare väger som regel lätt mot det som sägs i de första förhören. Det är grundläggande källkritik.

Enligt KJ är LP stirrig och springer runt. Hur ska då SE kunna ha ett samtal med henne?

Skippa mundiarren och vässa källkritiken.

Vill minnas att LJs uttalanden 2018 plötsligt vägde väldig tungt häromdagen? Dubbla måttstockar, som vanligt när det kommer ifrån dig och dina vapendragare.

Gällande LPs uppförande på platsen, verkar du ha svårt att hålla två (eller fler) tankar huvudet samtidigt, verkar jobbigt. Beklagar.

Skippa ditt evinnerliga chattande och överdrivna postande i tråden, så slipper du mundiaren från dina meningsmotståndare i tråden. Ta till dig kritiken, och ryck upp dig. Ett tips i all välmening.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in