Citat:
Ursprungligen postat av
Neksnor
Hur ser de svenska lv-bataljonerna ut nu och i morgon?
Jag har ingen aning, men ditt inlägg får mig att gissa att en bataljon består av ca ett Patriotbatteri och en Giraffe 4 som tyngre enheter plus lite RBS 98 och antagligen någon UndE23 (ersätts av Giraffe 1?), för närskydd och enklare mål. Samt ledning mm.
Ungefär korrekt?
Att återuppliva kalla krigets RBS 70-bataljoner tror jag inte på, det systemet bör passa bra som kompanier eller, i plutonstorlek, integreras i markstridande förband. Även 98-systemet bör kunna användas så.
Jag är ingen expert. Men fick till mig uppgifter om försöksförbandet lv nord..
Det är ungefär som du skriver. Vi har två lv bataljoner. Och varje lv bataljon har däremot två patriot batterier. Med resten som du skriver.
Försvaret vill nu ha tre nivåer på lv förband förutom de två lv bataljonerna.
Den första hade typ tre bokstäver men kommer inte ihåg namnet. Det ska vara för brigadlv med minst 40 km räckvidd. Tidigare har det där diskuterats minst 25 km räckvidd.
Nästa steg är MSHORAD med räckvidd minst 10 km. Så där tolkar jag att RBS 98 går in med 10-12 km.
Sista steget VSHORAD är lite mer diffust. Men vi har beställt provvagnar av RB70 MSHORAD.
Där kommer väl våra Rb70NG att ingå. Sedan hoppas jag på lösningar med Mistral 3 eftersom amf.bat 2030 är intresserade av dem.
Sedan kanske det blir någon lösning med lvakan. Då även amf.bat vill ha det på typ sex stridsbåt 90. Eftersom vi hade så gott om dem. Så blev det inga nya som till NEMO. För dem blir det nog 30 mm M230LF. Vad armen kan få återstår att se.