2024-09-04, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Sverige ska tydligen bygga upp ett provförband lv nord. Som kommer att prövas med VSHORAD i form av rb70 lavetter på fordon. Möjligen på 2 st fordon.

Även RBS98 ska ingå. Som även ingår i försvarets krav på MSHORAD. Åtminstone en G1 radar ska integreras på BV410. Om sedan alla andra G1 hamnar på TG24 återstår att se.
Nästa krav som försvaret har är minst 40 km till brigadluftvärn.

Meningen är att G1 ska ersätta PS-91 i luftvärnsbataljonerna. Men dessa ska även få G4 framöver.

Norge har löst frontlösningen med sex nya NOMADS. EN G5 med lutande robotlavett och dansk radar liknade G1. Den kan använda Iris-T. Men då efterfrågan var så stor på den roboten till Ukraina.Så har de gjort en alternativ lösning med AIM9X. Så båda kan användas antingen eller och inte tillsammans.
Uppdateringen kom inte med. NOMADS är placerad på en ACSV G5. Men kan även placeras på andra lösningar. Först tänkte de på ett bruksfordon från M113 familjen. Men valde denna tyska lösning istället. Då de har beställt andra lösningar med samma fordon. Som sekundärbeväpning har de 50 cal ksp.
Senast redigerad av slurppen 2024-09-04 kl. 17:54.
Citera
2024-09-04, 18:42
Medlem
Citat:
Uppdateringen kom inte med. NOMADS är placerad på en ACSV G5. Men kan även placeras på andra lösningar. Först tänkte de på ett bruksfordon från M113 familjen. Men valde denna tyska lösning istället. Då de har beställt andra lösningar med samma fordon. Som sekundärbeväpning har de 50 cal ksp.
Kommer BAE's nya Tridon mk2 bli en del av detta, eller kommer de beställas (om alls) mer åt att utgöra närluftvärn åt bakre förband?
Citera
2024-09-04, 19:27
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Sverige ska tydligen bygga upp ett provförband lv nord. Som kommer att prövas med VSHORAD i form av rb70 lavetter på fordon. Möjligen på 2 st fordon.

Även RBS98 ska ingå. Som även ingår i försvarets krav på MSHORAD. Åtminstone en G1 radar ska integreras på BV410. Om sedan alla andra G1 hamnar på TG24 återstår att se.
Nästa krav som försvaret har är minst 40 km till brigadluftvärn.

Meningen är att G1 ska ersätta PS-91 i luftvärnsbataljonerna. Men dessa ska även få G4 framöver.

Norge har löst frontlösningen med sex nya NOMADS. EN CV5 med lutande robotlavett och dansk radar liknade G1. Den kan använda Iris-T. Men då efterfrågan var så stor på den roboten till Ukraina.Så har de gjort en alternativ lösning med AIM9. Så båda kan användas antingen eller och inte tillsammans.
Hur ser de svenska lv-bataljonerna ut nu och i morgon?

Jag har ingen aning, men ditt inlägg får mig att gissa att en bataljon består av ca ett Patriotbatteri och en Giraffe 4 som tyngre enheter plus lite RBS 98 och antagligen någon UndE23 (ersätts av Giraffe 1?), för närskydd och enklare mål. Samt ledning mm.
Ungefär korrekt?

Att återuppliva kalla krigets RBS 70-bataljoner tror jag inte på, det systemet bör passa bra som kompanier eller, i plutonstorlek, integreras i markstridande förband. Även 98-systemet bör kunna användas så.
Citera
2024-09-05, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Hur ser de svenska lv-bataljonerna ut nu och i morgon?

Jag har ingen aning, men ditt inlägg får mig att gissa att en bataljon består av ca ett Patriotbatteri och en Giraffe 4 som tyngre enheter plus lite RBS 98 och antagligen någon UndE23 (ersätts av Giraffe 1?), för närskydd och enklare mål. Samt ledning mm.
Ungefär korrekt?

Att återuppliva kalla krigets RBS 70-bataljoner tror jag inte på, det systemet bör passa bra som kompanier eller, i plutonstorlek, integreras i markstridande förband. Även 98-systemet bör kunna användas så.
Jag är ingen expert. Men fick till mig uppgifter om försöksförbandet lv nord..

Det är ungefär som du skriver. Vi har två lv bataljoner. Och varje lv bataljon har däremot två patriot batterier. Med resten som du skriver.

Försvaret vill nu ha tre nivåer på lv förband förutom de två lv bataljonerna.

Den första hade typ tre bokstäver men kommer inte ihåg namnet. Det ska vara för brigadlv med minst 40 km räckvidd. Tidigare har det där diskuterats minst 25 km räckvidd.

Nästa steg är MSHORAD med räckvidd minst 10 km. Så där tolkar jag att RBS 98 går in med 10-12 km.

Sista steget VSHORAD är lite mer diffust. Men vi har beställt provvagnar av RB70 MSHORAD.
Där kommer väl våra Rb70NG att ingå. Sedan hoppas jag på lösningar med Mistral 3 eftersom amf.bat 2030 är intresserade av dem.
Sedan kanske det blir någon lösning med lvakan. Då även amf.bat vill ha det på typ sex stridsbåt 90. Eftersom vi hade så gott om dem. Så blev det inga nya som till NEMO. För dem blir det nog 30 mm M230LF. Vad armen kan få återstår att se.
Senast redigerad av slurppen 2024-09-05 kl. 08:36.
Citera
2024-09-05, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppahulle01
Kommer BAE's nya Tridon mk2 bli en del av detta, eller kommer de beställas (om alls) mer åt att utgöra närluftvärn åt bakre förband?
Det har jag ingen aning om. Men armen behöver även akan lv. Skynex 30 mm med eller utan mistral 3 missiler skulle väl vara något. Men då får vi inte så många. Danmark beställer 15 st med missiler.

Men ja någon typ av lvakan behöver vi också.
Citera
2024-09-05, 09:32
Medlem
Ingen som hört något om hur civilbefolkningen ska skyddas i framtiden? 4st patriot räcker inte särskilt långt i ett stort land som Sverige.
Citera
2024-09-05, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Ingen som hört något om hur civilbefolkningen ska skyddas i framtiden? 4st patriot räcker inte särskilt långt i ett stort land som Sverige.
Det kom till klarhet för en tid sedan att försvarets luftvärn bara skulle skydda militära mål. Så tanken har inte varit som Ukraina att även skydda viktiga civila mål. Förhoppningsvis börjar det nu ändra sig.

Så vi behöver mer luftvärn.
Citera
2024-09-05, 23:46
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Finns det något land som har ambitionen att kunna skydda majoriteten av civilbefolkningen mot luftangrepp? Israel verkar nästan göra det med Iron Dome , men de är nog långt från ett heltäckande (olika typer av angrepp mot olika delar av landet) skydd.
Däremot bör givetvis viktiga civila verksamheter skyddas.
Citera
2024-09-24, 21:34
Medlem
Svenskt luftvärn har inte kapacitet att skydda civilbefolkningen och det finns heller inga planer på att utöka luftvärnet mer än att bättre skydda militären.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sveriges-luftvarn-kan-tacka-fem-procent-av-landet-tvingas-till-harda-prioriteringar
Citera
2024-11-15, 08:32
Medlem
Sverige köper robotar till Patriot för 5 miljarder. Europeiska länder har gått samman för att köpa drygt 1000 robotar, som tillverkas i Tyskland. Den totala köpesumman blir 60 miljarder.

Det framgår inte hur många robotar Sverige köper men räknar man baklänges handlar det om mindre än 100 st.

https://www.tv4.se/artikel/4JlFTD5RQnq11ywTwdnINR/sverige-satar-fem-miljoner-pa-luftvaernsrobotar
Citera
2024-11-20, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Svenskt luftvärn har inte kapacitet att skydda civilbefolkningen och det finns heller inga planer på att utöka luftvärnet mer än att bättre skydda militären.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sveriges-luftvarn-kan-tacka-fem-procent-av-landet-tvingas-till-harda-prioriteringar

Å andra sidan lär väl inte ryssen gödsla robotar på att jämna bostadsområden med marken heller. Man skjuter robotar mot högvärdiga mål.
Citera
2024-11-20, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Å andra sidan lär väl inte ryssen gödsla robotar på att jämna bostadsområden med marken heller. Man skjuter robotar mot högvärdiga mål.

Du har förmodligen rätt. Men lärdomen från Ukraina är att ryssarnas definition av högvärdiga mål inte är densamma som vår.

(Men för att förtydliga: Luftvärn som skyddar hela territoriet är helt orealistiskt.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in