2024-11-20, 20:11
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R4D4
Vad är det liksom som motiverar gapet i värdering av Microstrategy som bolag och värdet på tillgångarna (som huvudsakligen består av Bitcoins). Det där kan jag inte begripa, så vågar inte köpa Microstrategy på den här nivån. Är det förväntan på framtiden som är inräknad i kursen? Känns som det finns stor fallhöjd.

Det är några faktorer jag kan tänka. Dels att MSTR är ett enkelt sätt för alla att exponera sig mot Bitcoin.
ETF:erna är betydligt svårare att köpa. Tom du och jag kan köpa MSTR på Avanza/Nordnet men inte ETF:erna.
Det är en faktor som driver upp kursen.

Jag tror att den andra faktorn är den här money glitchen det talas om. Dom kan ta lån på sina Bitcoin och köpa nya Bitcoin. Varje gång dom köper Bitcoin för 10 miljarder så stiger priset på Bitcoin, då utbudet minskar. Och när priset på Bitcoin stiger, så öppnar det upp för MicroStrategy att ta nya lån på denna prisökning. Och för dessa lån köper dom...Bitcoin...rinse and repeat.

Marknaden tar väl höjd för att världens största bolag kommer behöva köpa Bitcoin dom med, och följa samma strategi och driva upp priset och värdet på MicroStrategys bags till enorma höjder.
Jag menar, vad händer med BTC och MicroStrategy om Microsoft, Google, Apple och eller USA börjar köpa Bitcoin?
Senast redigerad av Leaston 2024-11-20 kl. 20:14.
Citera
2024-11-20, 20:16
Medlem
Citat:
Ja, det är ett sätt att se på saken. En annan är att NVDAs och även andra techbolsgen nu har sjuka värderingar. Peter Malmsten som är gammal börsräv, varnar för överhettning och att en stor krasch nu kan vara förestående. Ingen vet när det inträffar. Jag tjänade en hel del pengar under it-yran, då snackades väldigt mycket om ”den nya ekonomin” och gängse värderingsmetoder av olika företag ansågs då obsoleta.

Sedan kraschade allt och företag gick i putten eller skrevs ned kraftigt i värdering. När ny teknik introduceras finns en tendens på börsen att överskatta framtida intjäningsförmåga, vilket leder till fantasifull prissättning. Det har alltid varit så. De aktier som störtdök på 1920-talet var aktier inom det då nya spännande området radio. Dessa bolag värderades skyhögt på fantasier om framtiden som i de flesta fall aldrig materialiserades.

Så lite sanity check! När kan yran ta över? Jag vet inte alls. Borsyran kring de nya it-bolagen i bryter 90-tal 00-tal pågick nog ändå vad jag minns det några år innan det pös ut… en del visioner var för djärva. Framfab med Birgersson pratade om streamingtjänster 98 som om de skulle slå igenom 01. Men det dröjde ju fan över 15 år innan det slog igenom faktiskt ! 😀

Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Det är precis det dom gör. Men varför skall dom lösa skulderna som är i princip räntefria (senaste lånet är 0% ränta) när dom kan köpa bitcoin som kommer stiga 100% om året i snitt...?

Givet 100-procentiga prisstegringar varje år, är det kanske inte smart. Men ur synpunkten att kursen kanske backar, blir ju bolaget mer solitt om det betar av skulder och har mindre belånade tillgångar. Annars blir det ju lite hävstång och kraftig dykande kurs om Bitcoin typ backar 20 % i värde.

Jag är inte med i den högre skolans tänkande här. Har inte gått på MIT utan har läst matte C … ha ha
Citera
2024-11-20, 20:21
Medlem
Citat:
Det är några faktorer jag kan tänka. Dels att MSTR är ett enkelt sätt för alla att exponera sig mot Bitcoin.
ETF:erna är betydligt svårare att köpa. Tom du och jag kan köpa MSTR på Avanza/Nordnet men inte ETF:erna.
Det är en faktor som driver upp kursen.

Jag tror att den andra faktorn är den här money glitchen det talas om. Dom kan ta lån på sina Bitcoin och köpa nya Bitcoin. Varje gång dom köper Bitcoin för 10 miljarder så stiger priset på Bitcoin, då utbudet minskar. Och när priset på Bitcoin stiger, så öppnar det upp för MicroStrategy att ta nya lån på denna prisökning. Och för dessa lån köper dom...Bitcoin...rinse and repeat.

Marknaden tar väl höjd för att världens största bolag kommer behöva köpa Bitcoin dom med, och följa samma strategi och driva upp priset och värdet på MicroStrategys bags till enorma höjder.
Jag menar, vad händer med BTC och MicroStrategy om Microsoft, Google, Apple och eller USA börjar köpa Bitcoin?

Ja, alltså, jag har funderat lite på Saylor strategi. Vore jag VD för hans bolag nu skulle jag typ göra en nyemission, försöka köpa röststarka a-aktier i ett bolag med större intjänandeförmåga än Microstrategy självt, samt ett bolag med större kassa. Sen skulle jag implementera Bitcoin-förvörststratgegin i det på det viset förvärvade bolaget och få till en hävstångseffekt samt då också att ha förvärvat ett bolag som om Bitcoin inte växer vidare mot himlen, faktiskt tjänar mer vanliga tråkiga dollars, än det bolag jag själv grundat. 😀
Citera
2024-11-20, 20:22
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Givet 100-procentiga prisstegringar varje år, är det kanske inte smart. Men ur synpunkten att kursen kanske backar, blir ju bolaget mer solitt om det betar av skulder och har mindre belånade tillgångar. Annars blir det ju lite hävstång och kraftig dykande kurs om Bitcoin typ backar 20 % i värde.

Jag är inte med i den högre skolans tänkande här. Har inte gått på MIT utan har läst matte C … ha ha
Att kursen backar (över tid) finns inte i Saylors världsbild. Han anser att Bitcoin är en otroligt undervärderad tillgång. Han ser att hela världen kommer inse att dom behöver Bitcoin i framtiden. Han jämför Bitcoin med vart Apple var 2007 när dom introducerade Iphone.
Om du fick gå tillbaka till 2007 och du tycker att det finns en gräns när du skulle sluta köpa Apple aktier de kommande 10 åren, så tänker du fel. Då tänker du inte som Saylor gör när det gäller Bitcoin.
Citera
2024-11-20, 20:26
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Det är många som är smartare än oss som läst matte C, men det är få som har pungkulor lika stora som Saylor.

Kanske går att jämföra med Michael Burrys övertygelse i the Big Short om att marknaden var uppblåst till maximum. Liksom, alla höll med i resonemanget han hade, men ingen gjorde något åt det...utom Burry själv som shortade hela skiten.
Citera
2024-11-20, 20:50
Medlem
EgoistNs avatar
Citat:
Han får mycket alpha genom ett stort nätverk, men han har tappat integriteten helt nu när han bara försöker hajpa olika meme coins, något han inte tog i med tång för något år sedan.

Glöm inte bort att han har en arme med traders bakom sig, så även om han snackar om vad han gör med sin egna lilla bag, så utgå ifrån att han gör allt för att hans imperium skall gå vinnande ut i slutändan med sina bags.

Ta honom med flera skopor salt, och var inte för naiv om du skall lyssna på honom.

https://www.vice.com/en/article/meet-the-blockchain-detectives-who-track-cryptos-hackers-and-scammers/
https://x.com/zachxbt/status/1462803454838063105

Finns väl inget som lutar åt att ditt intellekt är tillräckligt för att baissa Ran.
Citera
2024-11-20, 21:04
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EgoistN
Finns väl inget som lutar åt att ditt intellekt är tillräckligt för att baissa Ran.
Finns mycket som tyder på att ditt intellekt inte är bättre än att någon som Ran måste tänka åt dig, så kör på för all del.

Har sett det mesta av Crypto Banter de senaste 2 åren. Men det var bättre för när meme coins inte var guds gåva till människan.
Citera
2024-11-20, 21:20
Medlem
EgoistNs avatar
Citat:
Finns mycket som tyder på att ditt intellekt inte är bättre än att någon som Ran måste tänka åt dig, så kör på för all del.

Har sett det mesta av Crypto Banter de senaste 2 åren. Men det var bättre för när meme coins inte var guds gåva till människan.

Ran, Sheldon och Doops har visat sig vara mer träffsäkra än de flesta..
Citera
2024-11-20, 21:28
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EgoistN
Ran, Sheldon och Doops har visat sig vara mer träffsäkra än de flesta..
Sheldon har gråtit (ja, live) ut för han blivit rekt 2 gånger om. Han är sådan där som verkar bra i bull marknad (vem är inte bra i bull marknader….) men tiltar bort sig när det vänder neråt.

Doops är däremot både påläst och verkar vara disciplinerad. Satte botten under 20k ganska bra minns jag.

Fefe och han med keps och skägg har jag inte fått grepp om. Dom tradear sånt jag inte är intresserad av så kollar inte så mycket.
Senast redigerad av Leaston 2024-11-20 kl. 21:31.
Citera
2024-11-20, 21:45
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
Getingen är long and strong.

Priset har nu brutit ut ur den gröna triangeln. Bullish om triangeln fortsatt fungerar som stöd. Väldigt bullish om lila diagonal håller som en trappa upp. Neutral/bearish om priset faller tillbaka ner i triangeln. Gör exit om en ljuskropp kommer i kontakt med nivån som den röda cirkeln är tänkt att illustrera.
Graf 4H: https://ibb.co/c66PjDS

Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
Somnade ifrån det här igår. Gäsp. Egentligen säger mitt system att jag borde göra exit här men tänker chansa och klipper vid den röda cirkeln istället baserat på ljusstängning. Motivering: Anser att det kan finnas skäl att vara optimistisk så länge som den gröna triangeln håller.

Graf 4H: https://ibb.co/ynfyD31

Det har skett lite progress på 4H under dagen, priset har börjat att expandera över den gröna triangeln, dock ganska försiktigt än så länge. Två möjliga vektorer har uppenbarat sig över svart diagonal. Kommer att låta det här löpa tillsvidare. Min plan i dagsläget är att jag klipper vid en förlust av svart diagonal med en ljuskropp som bekräftar trendskiftet. Den gröna cirkeln markerar mitt entry.

Graf 4H: https://ibb.co/SvD14Yc

Edit: Värt att tillägga är att det här hade fått precis samma utfall även om jag hade agerat i enlighet med mitt system, hade bara gått lång igen vid en reclaim av blå horisontell. Nåväl, over and out.
Senast redigerad av hazenectar 2024-11-20 kl. 22:45.
Citera
2024-11-20, 21:53
Medlem
EgoistNs avatar
Citat:
Sheldon har gråtit (ja, live) ut för han blivit rekt 2 gånger om. Han är sådan där som verkar bra i bull marknad (vem är inte bra i bull marknader….) men tiltar bort sig när det vänder neråt.

Doops är däremot både påläst och verkar vara disciplinerad. Satte botten under 20k ganska bra minns jag.

Fefe och han med keps och skägg har jag inte fått grepp om. Dom tradear sånt jag inte är intresserad av så kollar inte så mycket.

Något som stärker hans trovärdighet. Sheldon har fuckat upp, kommit till insikt och blivit relevant.
Citera
2024-11-20, 22:00
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ja, alltså, jag har funderat lite på Saylor strategi. Vore jag VD för hans bolag nu skulle jag typ göra en nyemission, försöka köpa röststarka a-aktier i ett bolag med större intjänandeförmåga än Microstrategy självt, samt ett bolag med större kassa. Sen skulle jag implementera Bitcoin-förvörststratgegin i det på det viset förvärvade bolaget och få till en hävstångseffekt samt då också att ha förvärvat ett bolag som om Bitcoin inte växer vidare mot himlen, faktiskt tjänar mer vanliga tråkiga dollars, än det bolag jag själv grundat. 😀

Som på beställning så kommer Investment answers med denna på ämnet.
https://www.youtube.com/watch?v=x_4wekmYtrc&ab_channel=InvestAnswers
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in