Citat:
Ursprungligen postat av
Stig-Britt
Jag vet inte, jag köpte på ca. $100, jag hade inte heller köpt nu. Jag är inte så brydd i vad som motiverar kurser som jag brukade vara. Som sagt, sedan 2-4 år bakåt så har halva aktiemarknaden blivit en meme. TINA är en riktig grej. Vad motiverar NVDAs pris? Det är ju rena fantasierna också. Man får lära sig leva med fantasipriserna, antar jag.
Ja, det är ett sätt att se på saken. En annan är att NVDAs och även andra techbolsgen nu har sjuka värderingar. Peter Malmsten som är gammal börsräv, varnar för överhettning och att en stor krasch nu kan vara förestående. Ingen vet när det inträffar. Jag tjänade en hel del pengar under it-yran, då snackades väldigt mycket om ”den nya ekonomin” och gängse värderingsmetoder av olika företag ansågs då obsoleta.
Sedan kraschade allt och företag gick i putten eller skrevs ned kraftigt i värdering. När ny teknik introduceras finns en tendens på börsen att överskatta framtida intjäningsförmåga, vilket leder till fantasifull prissättning. Det har alltid varit så. De aktier som störtdök på 1920-talet var aktier inom det då nya spännande området radio. Dessa bolag värderades skyhögt på fantasier om framtiden som i de flesta fall aldrig materialiserades.
Så lite sanity check! När kan yran ta över? Jag vet inte alls. Borsyran kring de nya it-bolagen i bryter 90-tal 00-tal pågick nog ändå vad jag minns det några år innan det pös ut… en del visioner var för djärva. Framfab med Birgersson pratade om streamingtjänster 98 som om de skulle slå igenom 01. Men det dröjde ju fan över 15 år innan det slog igenom faktiskt ! 😀