2024-11-20, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EgoistN
Förslagsvis på X.

Meh, har inte X...

Men får kolla in det.
Citera
2024-11-20, 19:43
Medlem
EgoistNs avatar
MSTR spöar BTC med faktor 4 i år..
Fullständigt sinnes.
Citera
2024-11-20, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag tror du kan mycket mer än jag. Nja, ja, jo. Jag vet inte vad han har för kritiker. Kebabmedpommes kommer jag aldrig mer svara. Jag antar att han vet vad han snackar om, sen kan man ju diskutera värderingen på MSTR. Å andra sidan, som jag sa, man får vara försiktiga med att tänka kring fundamenta och sånt trams. Speciellt sista par åren tycker jag var och varannan aktie blivit en meme stock.

Jag förstår inte fullt ut Microstrategys finansieringsmetod. Men ser att de typ har en belåning på 16 miljarder dollar och tillgångar i bitcoins om ca 35 miljarder. Börsvärdet är dock nu närmare 100 miljarder. En grej jag funderar över är varför de inte på nuvarande nivå och intresse typ emitterar aktier till ett värde av 10 miljarder för att antingen lösa skulder eller köpa mer bitcoins. Ur ett substansvärde-perspektiv skulle jag känna att nuvarande värdering var mer motiverad om nettovärdet på tillgångarna översteg 30 miljarder.

Vad är det liksom som motiverar gapet i värdering av Microstrategy som bolag och värdet på tillgångarna (som huvudsakligen består av Bitcoins). Det där kan jag inte begripa, så vågar inte köpa Microstrategy på den här nivån. Är det förväntan på framtiden som är inräknad i kursen? Känns som det finns stor fallhöjd.
Senast redigerad av R4D4 2024-11-20 kl. 19:55.
Citera
2024-11-20, 19:57
Medlem
EgoistNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R4D4
Jag förstår inte fullt ut Microstrategys finansieringsmetod. Men ser att de typ har en belåning på 16 miljarder dollar och tillgångar i bitcoins om ca 35 miljarder. Börsvärdet är dock nu närmare 100 miljarder. En grej jag funderar över är varför de inte på nuvarande nivå och intresse typ emitterar aktier till ett värde av 10 miljarder för att antingen lösa skulder eller köpa mer bitcoins. Ur ett substansvärde-perspektiv skulle jag känna att nuvarande värdering var mer motiverad om nettovärdet på tillgångarna översteg 30 miljarder.

Vad är det liksom som motiverar gapet i värdering av Microstrategy som bolag och värdet på tillgångarna (som huvudsakligen består av Bitcoins). Det där kan jag inte begripa, så vågar inte köpa Microstrategy på den här nivån. Känns som det finns stor fallhöjd.

Money glitch.. Låna pappskallepenngar för att köpa the reel deal.
Citera
2024-11-20, 19:57
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:

Vad är det liksom som motiverar gapet i värdering av Microstrategy som bolag och värdet på tillgångarna (som huvudsakligen består av Bitcoins). Det där kan jag inte begripa, så vågar inte köpa Microstrategy på den här nivån. Är det förväntan på framtiden som är inräknad i kursen? Känns som det finns stor fallhöjd.

Jag vet inte, jag köpte på ca. $100, jag hade inte heller köpt nu. Jag är inte så brydd i vad som motiverar kurser som jag brukade vara. Som sagt, sedan 2-4 år bakåt så har halva aktiemarknaden blivit en meme. TINA är en riktig grej. Vad motiverar NVDAs pris? Det är ju rena fantasierna också. Man får lära sig leva med fantasipriserna, antar jag.
Citera
2024-11-20, 19:58
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Money glitch.. Låna pappskallepenngar för att köpa the reel deal.

Så är det. Tittar man nu på fundamenta så kan man konstatera att det är i praktiken infinite money så länge BTC fortsätter upp, och vi behöver se typ 95% prisimplosion BTC för att MSTR ska bli insolventa. Eller det är så jag förstått det i alla fall. Det känns typ mer troligt för mig att man avnoterar dem med hänvisning till någon obskyr regel än att de blir insolventa.
Citera
2024-11-20, 19:59
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Vad gäller influencers i kryptovärlden är det Ran Neuner man ska lyssna till.
Han får mycket alpha genom ett stort nätverk, men han har tappat integriteten helt nu när han bara försöker hajpa olika meme coins, något han inte tog i med tång för något år sedan.

Glöm inte bort att han har en arme med traders bakom sig, så även om han snackar om vad han gör med sin egna lilla bag, så utgå ifrån att han gör allt för att hans imperium skall gå vinnande ut i slutändan med sina bags.

Ta honom med flera skopor salt, och var inte för naiv om du skall lyssna på honom.

https://www.vice.com/en/article/meet-the-blockchain-detectives-who-track-cryptos-hackers-and-scammers/
https://x.com/zachxbt/status/1462803454838063105
Senast redigerad av Leaston 2024-11-20 kl. 20:01.
Citera
2024-11-20, 20:00
Medlem
Citat:
Så är det. Tittar man nu på fundamenta så kan man konstatera att det är i praktiken infinite money så länge BTC fortsätter upp, och vi behöver se typ 95% prisimplosion BTC för att MSTR ska bli insolventa. Eller det är så jag förstått det i alla fall. Det känns typ mer troligt för mig att man avnoterar dem med hänvisning till någon obskyr regel än att de blir insolventa.

Jag har inte orkat sätta mig in i MSTR:s modell fullt ut. I vilket läge kan bolaget bli tvunget att börja sälja av sina bitcointillgångar?
Citera
2024-11-20, 20:05
Medlem
Bitcoindominansen (coinmarketcaps mätmetod) står sig bra. Men dominansen har svårt att gå över 60 procent med besked. Troligen är det många som tror att 60 procent är något slags gräns där den ska börja vända nedåt och vi får se en "altsäsong", vilket gör att de växlar bitcoin till diverse altcoins.

Finge vi bara se ett ryck upp till säg 63 procent, så tror jag vägen ligger öppen upp till åtminstone 70 procent, där det kan bli än starkare motstånd, av grafen att döma.

https://coinmarketcap.com/charts/bitcoin-dominance/
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-11-20 kl. 20:46.
Citera
2024-11-20, 20:05
Medlem
Leastons avatar
Citat:
En grej jag funderar över är varför de inte på nuvarande nivå och intresse typ emitterar aktier till ett värde av 10 miljarder för att antingen lösa skulder eller köpa mer bitcoins. Ur ett substansvärde-perspektiv skulle jag känna att nuvarande värdering var mer motiverad om nettovärdet på tillgångarna översteg 30 miljarder.

Det är precis det dom gör. Men varför skall dom lösa skulderna som är i princip räntefria (senaste lånet är 0% ränta) när dom kan köpa bitcoin som kommer stiga 100% om året i snitt...?
Citera
2024-11-20, 20:07
Medlem
EgoistNs avatar
Citat:

Jag säger som Paul Tudor Jones.. -Alla vägar bär mot inflation.

Fiat holders tappar omkring 14% köpkraft per år.
Citera
2024-11-20, 20:09
Medlem
Citat:
Jag vet inte, jag köpte på ca. $100, jag hade inte heller köpt nu. Jag är inte så brydd i vad som motiverar kurser som jag brukade vara. Som sagt, sedan 2-4 år bakåt så har halva aktiemarknaden blivit en meme. TINA är en riktig grej. Vad motiverar NVDAs pris? Det är ju rena fantasierna också. Man får lära sig leva med fantasipriserna, antar jag.

Ja, det är ett sätt att se på saken. En annan är att NVDAs och även andra techbolsgen nu har sjuka värderingar. Peter Malmsten som är gammal börsräv, varnar för överhettning och att en stor krasch nu kan vara förestående. Ingen vet när det inträffar. Jag tjänade en hel del pengar under it-yran, då snackades väldigt mycket om ”den nya ekonomin” och gängse värderingsmetoder av olika företag ansågs då obsoleta.

Sedan kraschade allt och företag gick i putten eller skrevs ned kraftigt i värdering. När ny teknik introduceras finns en tendens på börsen att överskatta framtida intjäningsförmåga, vilket leder till fantasifull prissättning. Det har alltid varit så. De aktier som störtdök på 1920-talet var aktier inom det då nya spännande området radio. Dessa bolag värderades skyhögt på fantasier om framtiden som i de flesta fall aldrig materialiserades.

Så lite sanity check! När kan yran ta över? Jag vet inte alls. Borsyran kring de nya it-bolagen i bryter 90-tal 00-tal pågick nog ändå vad jag minns det några år innan det pös ut… en del visioner var för djärva. Framfab med Birgersson pratade om streamingtjänster 98 som om de skulle slå igenom 01. Men det dröjde ju fan över 15 år innan det slog igenom faktiskt ! 😀
Senast redigerad av R4D4 2024-11-20 kl. 20:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in