2024-11-20, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Vi*king var inte vem som helst. Vi*king var en klasskamrat, en i hennes faddergrupp och någon hon haft förtroligt samtal med tidigare. Hon erbjöd honom att sova över, mer som en generös gest (hon tycks även ha bott på ett kristet studentboende, så kanske rentav en kristen generös gest). Hon ville dock inte att han skulle sova över hos henne och blev förvånad när han svarade "ja". Det hela ger henne ångest, men hon känner att hon inte kan dra tillbaka sitt erbjudande om sovplats. Och i synnerhet som han har dåligt rykte....... Hon vill helt enkelt inte, men det är lite försent att dra tillbaka erbjudande om sovplats (på golvet). Och klart hon då funderar över om hon ska öppna dörren för honom i nattsärk eller i mjukisbyxor (som hennes vän föreslår). Det är inte nattsärk eller " sexigt raf-set" hon väljer mellan precis....

Brukar du oskyldigt anmäla dina sexpartners för våldtäkt?

Brukar du ha sex med dina övernattande gäster, som du inte finner attraktiva? Och sedan anmäla dem för våldtäkt, fast de är oskyldiga?

Du måste nog börja inse att målsägande inte ville ha Vi*king sovandes där (finns teknisk bevisning kring detta). Hon har blåmärken som han bortförklarar, men som Rättsmedicinalverket styrker hennes version av (att de uppkommit på det sätt hon beskriver). Och hon är traumatiserad efteråt (finns vittnesuppgifter gällande detta). Allt tyder på: våldtäkt.

Denna fina viol till kvinna har gjort slut med sin pojkvän en dag innan. Nästa dag ”dejtar” hon kingen och även bjuder hem Viking. Ja det är fruktansvärt synd om henne och hon mår så fruktansvärt dåligt. Hon gör det säkerligen men hon gör det på helt fel sätt. Det är som när vissa män tar till alkohol eller droger efter skilsmässa. Det är inget hälsosamt sätt att göra det på. Hon inser detta dagen efter att det moraliskt är fel att ligga med en ny man så kort efter och anmäler för att slippa ta skulden. Precis som hon gjort tidigare andra får ta smällen för hennes snedsteg i livet. Väx upp lilla flicka. Du förstör andra människors liv med ditt beetende.
Citera
2024-11-20, 16:09
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Exakt. Är man traumatiserad vill man i regel ha hjälp. Så inte alls konstigt att hon kontaktar sina fyra närmaste vänner. För just att få: hjälp och stöd. Och trygghet.

Hon är rädd under våldtäkten. Hennes tanke är att hon bara vill överleva natten. Är hennes berättelse kring stryptagen korrekt, så är det fullt förståeligt att hon är livrädd och gör som hon blir tillsagd. Och inte vågar dra. Utan bara försöker överleva...

Därför att hon verkar vara en plikttrogen person. En som inte sviker sitt löfte. Det framgår mellan raderna av förhören med henne. Och har hon erbjudit Vi*king sovplats, så får hon stå för det. Därav ger hon honom korrekt vägbeskrivning. Fast hon inte vill ha honom där.

Det är målsägandes vän som skriver att Vi*king inte kommer få "fitta". och både hon och vännen vet något om Vi*king som får dem att oroa sig över att han ska ge sig på försök. Målsägande har rentav ångest över att han ska komma. Han har väl ett visst rykte... De båda tror väl att det dock ska vara lätt att stoppa Vi*king om han gör närmanden. Vilket de väl fattar att en "fuckboy" som han kommer att göra... Men tyvärr visar det sig att ha inte är "lätt att stoppa" utan att han är en våldtäktsförövare. Det hade de med stor sannolikhet inte räknat med. För hade de gjort detta, så hade målsägande givetvis inte ens erbjudit honom sovplats på golvet.

Målsägande vill inte ligga med Kingen (den andra killen som alltså inte är Vi*king), finns ingenstans skrivet att hon skulle vilja det. Men hon hade hellre velat att han sov över hos henne än att Vi*king... Förmodligen för att Kingen inte är en lika stor "fuckboy" som Vi*king. Dvs.: hon vet förmodligen att med Kingen skulle hon inte ens behöva avstyra närmanden. Även om han är intresserad av henne. Han har förmodligen ett bättre rykte än Vi*king helt enkelt.

Bilden har vi inte sett, med ViÄking verkar inbilla sig en hel del av både bilden osv.

Snapchat.

Det finns ju ett annat vittne som sett bilden som Viking hänvisar till och denne person håller med Viking. Återigen varför finns snapchats med väninnan sparat men inte snapchats med Viking?
Är det bara en tillfällighet? Det skulle vara otroligt intressant att se alla konversationerna mellan MÄ och Viking.

En sak som jag tycker är lite märkligt är att MÄs vän Andrei i sitt förhör säger att Viking talat om för ett antal av sina kompisar att Viking ska vara med MÄ. Men Andrei vet inte vilka kompisar det är Viking har talat om detta för. Hur har Andrei fått den informationen?

Att MÄ säger att hon bara ville överleva, tycker du att det uttalandet är ganska så överdrivet utifrån berättelsen över hur det har gått till och att det utöver blåmärkena vid höfterna inte finns ett enda tecken på skador, märken på hennes kropp? Om stryptagen varit så hårda att hon fruktade för sitt liv så borde det finnas märken på halsen. Om några stryptag förekommit över huvud taget.

MÄ var väl en ganska så duktig judotjej har jag för mig, antagligen ganska så stark och vältränad.
Om det gått till såsom målsägande berättat så hade hon enkelt kunnat ta sig ur sängen och så hade det hela varit över. Väldigt enkelt stoppat vilket du inte verkar anse. Men hon väljer att ligga kvar och låter sig enligt hennes utsago våldtas i 2 timmar utan att göra något som helst motstånd.

Enligt MÄ har alltså Viking samtidigt som han ligger ovanpå MÄ lyckats att ta av sig hoodie, knäppa upp sitt skärp, ta av sig byxor och tshirt, få av henne nattlinnet och trosor samtidigt som har håller nere en person som inte vill detta????!!!! I min värld låter detta som ett svårt konststycke att utföra. Hennes historia om hur avklädningen gått till låter väldigt svårgenomförbar. Speciellt som hon säger att hon inte vill att det ska hända.

Julias vittnesmål om klädsel och avtagande av kläder skiljer sig åt jämfört med MÄ. Hennes vittnesmål vid bordet skiljer sig också åt jämfört med MÄ.

Andrei vittnar om att de åkte polisbil och att MÄ inte var särskilt ledsen då. MÄ ska inte ha varit speciellt ledsen när han kom hem till henne heller innan de begav sig till polisen.
Felix vittnar om att han hörde hur de åkte kommunalt till polisen och att MÄ var väldigt ledsen.
Zusanna vittnar om att de gick till polisen. Hon vittnar inte om att MÄ varit speciellt ledsen. Utan mer skrattade bort situationen.

Många vittnesmål som skiljer sig.

Händelsen vid bordet, där tycker jag att olika vittnen beskriver olika händelseförlopp. Vissa beskriver det som att det varit sex bakifrån, att MÄ då varit böjd över bordet och att MÄs smärtor då kan ha uppkommit genom att höfterna tryckts mot bordskanten. Kanske blåmärkena uppstått på det sättet också? Blåmärkena sitter lite fram på höften, som om hon skulle vara lutad över ett bord.

Zusannas vittnesmål. I MÄ röstmeddelanden kan man väl tolka att MÄ tänker att Viking ska sova i hennes säng. Hon undrar om hon ska ha byxor och hoodie på sig. Varför ska hon ha det om han inte skulle sova i hennes säng? Det är väl först om de ska dela säng en sådan fråga blir aktuell?
MÄ beskriver att hon tycker det går för fort fram med Viking. Vad menar hon med det? Tror det finns mer konversation mellan dem som skulle vara mycket intressant att se.
Man kan lätt tolka att MÄ inser att Viking inte kommer att sova på golvet. Om MÄ trodde att han skulle göra det och om MÄ trodde att inget skulle hända skulle hon inte skrivit på det sättet som hon gör.

Enligt Felix vittnesmål ska MÄ uppgett att Viking var väldigt berusad. MÄ vittnar lite olika om Vikings berusning. Lite påverkad till full. Ej sammanhängande beskrinvningar.

MÄ vill inte kalla det att hon och Viking är kompisar utan klasskamrater. Men när hon får frågan om varför hon låter Viking sova över så förklarar hon att det är för att hon
vill vara schysst mot sin kompis som missat bussen. Då är det plötsligt passande att kalla Viking för kompis eftersom det då blir lättare att förstå varför hon erbjuder honom sängplats som hon kallar det.
Motsägelsefullt.
Citera
2024-11-20, 16:56
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Orkar faktiskt inte läsa igenom din uppsats, tar bara fäste på din första ansats,

"Det var och är fortfarande flera juridisk experter som anser att den nya samtyckeslagstiftningen är rättsosäker."

Det stämmer inte! Hänvisar dig till att läsa på lite bättre.

Du kanske borde engagera dig och läsa på lite bättre innan du uttalar dig.

Här t.ex. tycker jag är en del intressanta yttranden från jurister.

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/helgpanelen-utvarderar-samtyckeslagen-skilda-upplevelser/

Citat:
– Vidare är det märkligt att målsäganden aldrig anses delta frivilligt om målsäganden är berusad och därmed befunnit sig i en särskilt utsatt situation, medan en misstänkt – som kan vara minst lika berusad vid händelsen – aldrig får skylla sin nedsatta omdömes- och perceptionsförmåga på sin berusning.

Citat:
Att tolka någons kroppsspråk och/eller minspel är svårt, för att inte säga omöjligt, när parterna inte känner varandra sedan tidigare. Jag har flera gånger träffat klienter i arresten som gråter och säger något i stil med ”Vi gick hem för att ha sex, vi hånglade och smekte varandra precis innan sexet, jag fattar ingenting för hon sa aldrig att hon inte ville”.
Citera
2024-11-20, 16:57
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Jag svarar på vad du skriver!

Om du menar någonting annat var då tydligare!

Undrar faktiskt vad det är för problem med dig?

Fakta finns, du kan läsa utskrifter från FUP och Dom och du fortsätter att försvara en våltäktsman?

Du svarar aldrig och jag förstår varför.
Citera
2024-11-20, 17:05
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Här lite intressant läsning om vad ett antal jurister säger om samtyckeslagen.

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/helgpanelen-utvarderar-samtyckeslagen-skilda-upplevelser/

Citat:
– Vidare är det märkligt att målsäganden aldrig anses delta frivilligt om målsäganden är berusad och därmed befunnit sig i en särskilt utsatt situation, medan en misstänkt – som kan vara minst lika berusad vid händelsen – aldrig får skylla sin nedsatta omdömes- och perceptionsförmåga på sin berusning.
Senast redigerad av JoaquinGuzman 2024-11-20 kl. 17:14.
Citera
2024-11-20, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Reagerar igen på din text. Vet inte om du kommer ihåg det, men för några år sedan kontaktade en ung vacker kvinnlig juridikstuderande förre justitiekanslern Lambertz och frågade om hjälp med sina juridikstudier och ett rättsfall hon var inblandad i.

De hade flera kontakter, möttes och diskuterade juridik. Innan julen bjöd hon in sig till Lambertz för att fira julafton. Han är änkling. Det ena ledde till det andra och de landade i hans säng och hade sex.

Dagen efter anmälde hon honom för våldtäkt. Som bevis lämnade hon in inspelningar från sin mobil och också vittnen i form av kontakter under kvällen med vänner hon pratat med.

Lambertz. blev häktad.

Men han gav sig inte, skötte sitt försvar, och fick fram att den studerande kvinnan hade ”råkat ut för” samma sak tre gånger tidigare. Hon och hennes vänner hade som affärsidé att göra dessa falska anmälningar för att få skadeståndet. Belopp som 240000 kronor är en del beredda att göra mycket för. Kvinnans tidigare offer hade drabbats hårt. Hennes specialité var att redigera inspelningen och meddelanden i hennes telefon.

Lambertz klarade sig från åtal och blev frisläppt. Men vilken annan person hade klarat sig ur detta? Hade en student i Göteborg gjort det?

Jag påstår inte att det är så här i det här fallet. Men här har vi en extremt begåvad kvinnlig student (det krävs toppbetyg för att studera teknisk fysik, en extremt avancerad utbildning). Hon är säkert mycket kapabel att redigera mobiltelefoner och planera upplägg. Likheterna med ”stödjande” vänner som vittnar är beslående, likaså att hon ”glömde” berätta att hon red på mannen i sängen!

Vad är BO:s bakgrund? Vilka anmälningar har hon gjort tidigare till polisen? En högbegåvsd student, med IQ högre än större delen av vårt lands befolkning skall man inte underskatta. Eller var hon en familjeflicka med oskulden kvar, som många kristna kvinnliga studenter? Har dock för mig att hon nämnde i polisförhör att hon hade haft sex två veckor innan våldtäkten.

Med detta sagt så tycker jag att man skall kanske inte bara föra fram en sida i ett rättsfall med så allvarliga följder för den dömde.

Målsägande i fallet som denna tråd handlar om blev tillsammans igen med sitt ex efter våldtäkten. Tror du hennes ex hade vågat gå tillbaka till henne om hon vore en "manipulativ falskanmälare"? Och tror du att henne vän Ju*lia skulle tagit tåget ner till målsägande direkt när målsägande hörde av sig om våldtäkten, om målsägande vore en "manipulativ falskanmälare"? Och tror du att vännerna Zu och And*rej skulle komma till målsägande direkt på förmiddagen efter våldtäkten, om målsägande vore en "manipulativ falskanmälare"? Sammantaget var detta med stor sannolikhet något de aldrig stött på tidigare, att målsägande blivit utsatt. Förmodligen är målsägande en lugn tjej som inte skruvar upp en massa drama omkring sig. Pålitlig.

Vi*king då... Något skumt är det med denna kille. Zu reagerar starkt när hon får reda på att det är Vi*king som ska komma till målsägande. Och målsägande säger såhär i förhör:

"Förhörsledare: Du skrevr vidare: "Kan jg sluta rizza omedvetet Aa Han är en fuckboy".
Förklara vad du menar med sluta rizza omedvetet och han är en fuckboy
Målsägande: Att man typ omedvetet flirtar utan att man har den intentionen och då får till sig killar och tjejer utan att jag ville det. Fuckboy var riktat om Viking för jag hade fått skumma vibes att han varit på tjejer och så.
Förhörsledare: Hur kom det sig att du erbjöd Viking att sova h os dig?
Målsägande: Det var för att hans buss hade gått. Jag såg han mer som en kompis som behövde hjälp."

Det kan ju vara så att det är Vi*king som har saker bakåt i sin historia....... Eller tror du det är första gången han gått över en tjejs/kvinnas gräns? Tänk på snap-konversationen som målsägande och Zu hade innan Vi*king skulle komma till målsägande. Målsägandes ångest osv.

Och här kan du läsa om rädslan målsägande kände.

"Förhörsledaren: Var du rädd?
Målsägande: Ja. Jag kände på mig vad jag skulle hända och att han hade andra intentioner än vad jag hade.
Jag kände mig hjälplös och ensam och inte kunde göra något.
Förhörsledaren: Gjorde du något fysiskt motstånd?
Målsägande: Ja jag försökte putta bort honom och ta bort hans händer.
Förhörsledare: Du har berättat att du senare gjorde som han sa. Förklara hur det kom sig.
Målsägande: Pga. rädsla för jag visste inte vad som skulle hända annars. Jag var ensam och jag kände inte att jag hade någon kontroll och det var bara att lyda typ. Eftersom han var konstant väldigt på så kände jag mig fast i läget och kunde inte göra någonting. När jag gjorde motstånd och
puttade bort honom var han på igen och då kände jag mig väldigt hjälplös och jag hade ingen
kontroll över vad som hände alls. Det var han som bestämde vad han och jag skulle göra. Han
var väldigt på och vände runt mig och tog tag i mig. Det kändes inte som jag hade något val
mer än att göra vad han sa. Han visade ingen respekt alls. Han tog tag i mig och höll i mig
hårt. Om jag gjorde det han sa så tänkte jag att det skulle göra mindre ont men det blev inte så."
Citera
2024-11-20, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Det finns ju ett annat vittne som sett bilden som Viking hänvisar till och denne person håller med Viking. Återigen varför finns snapchats med väninnan sparat men inte snapchats med Viking?
Är det bara en tillfällighet? Det skulle vara otroligt intressant att se alla konversationerna mellan MÄ och Viking.

En sak som jag tycker är lite märkligt är att MÄs vän Andrei i sitt förhör säger att Viking talat om för ett antal av sina kompisar att Viking ska vara med MÄ. Men Andrei vet inte vilka kompisar det är Viking har talat om detta för. Hur har Andrei fått den informationen?

Att MÄ säger att hon bara ville överleva, tycker du att det uttalandet är ganska så överdrivet utifrån berättelsen över hur det har gått till och att det utöver blåmärkena vid höfterna inte finns ett enda tecken på skador, märken på hennes kropp? Om stryptagen varit så hårda att hon fruktade för sitt liv så borde det finnas märken på halsen. Om några stryptag förekommit över huvud taget.

MÄ var väl en ganska så duktig judotjej har jag för mig, antagligen ganska så stark och vältränad.
Om det gått till såsom målsägande berättat så hade hon enkelt kunnat ta sig ur sängen och så hade det hela varit över. Väldigt enkelt stoppat vilket du inte verkar anse. Men hon väljer att ligga kvar och låter sig enligt hennes utsago våldtas i 2 timmar utan att göra något som helst motstånd.

Enligt MÄ har alltså Viking samtidigt som han ligger ovanpå MÄ lyckats att ta av sig hoodie, knäppa upp sitt skärp, ta av sig byxor och tshirt, få av henne nattlinnet och trosor samtidigt som har håller nere en person som inte vill detta????!!!! I min värld låter detta som ett svårt konststycke att utföra. Hennes historia om hur avklädningen gått till låter väldigt svårgenomförbar. Speciellt som hon säger att hon inte vill att det ska hända.

Julias vittnesmål om klädsel och avtagande av kläder skiljer sig åt jämfört med MÄ. Hennes vittnesmål vid bordet skiljer sig också åt jämfört med MÄ.

Andrei vittnar om att de åkte polisbil och att MÄ inte var särskilt ledsen då. MÄ ska inte ha varit speciellt ledsen när han kom hem till henne heller innan de begav sig till polisen.
Felix vittnar om att han hörde hur de åkte kommunalt till polisen och att MÄ var väldigt ledsen.
Zusanna vittnar om att de gick till polisen. Hon vittnar inte om att MÄ varit speciellt ledsen. Utan mer skrattade bort situationen.

Många vittnesmål som skiljer sig.

Händelsen vid bordet, där tycker jag att olika vittnen beskriver olika händelseförlopp. Vissa beskriver det som att det varit sex bakifrån, att MÄ då varit böjd över bordet och att MÄs smärtor då kan ha uppkommit genom att höfterna tryckts mot bordskanten. Kanske blåmärkena uppstått på det sättet också? Blåmärkena sitter lite fram på höften, som om hon skulle vara lutad över ett bord.

Zusannas vittnesmål. I MÄ röstmeddelanden kan man väl tolka att MÄ tänker att Viking ska sova i hennes säng. Hon undrar om hon ska ha byxor och hoodie på sig. Varför ska hon ha det om han inte skulle sova i hennes säng? Det är väl först om de ska dela säng en sådan fråga blir aktuell?
MÄ beskriver att hon tycker det går för fort fram med Viking. Vad menar hon med det? Tror det finns mer konversation mellan dem som skulle vara mycket intressant att se.
Man kan lätt tolka att MÄ inser att Viking inte kommer att sova på golvet. Om MÄ trodde att han skulle göra det och om MÄ trodde att inget skulle hända skulle hon inte skrivit på det sättet som hon gör.

Enligt Felix vittnesmål ska MÄ uppgett att Viking var väldigt berusad. MÄ vittnar lite olika om Vikings berusning. Lite påverkad till full. Ej sammanhängande beskrinvningar.

MÄ vill inte kalla det att hon och Viking är kompisar utan klasskamrater. Men när hon får frågan om varför hon låter Viking sova över så förklarar hon att det är för att hon
vill vara schysst mot sin kompis som missat bussen. Då är det plötsligt passande att kalla Viking för kompis eftersom det då blir lättare att förstå varför hon erbjuder honom sängplats som hon kallar det.
Motsägelsefullt.

Fantasifullt får man åtminstone säga... Konstigt att domstolen inte håller med... Att märka ord här och där är ju inte hur man bedömmer trovärdigheten direkt. Det kan man göra i varje rättsfall.

Att MÄ i en snap några dagar innan skickat en bild som möjligen är urringad är inte en invit till sex i min värld, och även Viking själv vill inte säga att de flörtade. Man skulle ju hoppas att vi inte lever på medeltiden, och att en sådan sak inte ska spela in i en rättegång.

Men den bilden och det faktum att hon satt ovanpå tycks vara det ni tar fasta på. (Mer än Viking själv och domstolen gjorde)

Trots att MÄ själv förklarat det med att hon bara gjorde det han sa åt henne för att hon var rädd. Är det så konstigt? Måste man aktivt göra motstånd hela akten för att det ska räknas som våldtäkt?

Eller detta med judo som diskuterats från början. Vem som helst som känner till kampsport vet att man inte kan göra mycket med judo, och att en mindre tjej inte kan göra mycket mot en större kille oavsett vad hon tränat. Samt så har du kanske missat att Viking sägs träna MMA. Eller så struntar du bara i det.
Citera
2024-11-20, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Här lite intressant läsning om vad ett antal jurister säger om samtyckeslagen.

Detta fallet handlar dock inte om oaktsam våldtäkt (alltså inte om samtyckeslagen). Utan om våldtäkt. Målsägande blev tvingad och inte respekterad i sina "nej" och i att hon försökte knuffa bort Vi*king och ta bort hans händer. våld innehåller det också: stryptag och hårda tryck mot hennes höfter som gav målsägande stora blåmärken.
Citera
2024-11-20, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är just sådana misstag som att ligga med fel personer människor begår. Dina slutsatser om att målsäganden inte skulle vilja ligga med den tilltalade är alltså verklighetsfrämmande och utgår från en idealiserad bild av vad människor kan tänkas göra och inte göra.

Målsägande var inte berusad. Misstag är sådant folk eventuellt gör på fyllan, inte i spiknyktert tillstånd.
Citera
2024-11-20, 17:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xihali
Menar du att ett "nej" inte räcker för att visa att man inte vill? Du är ju slut i huvudet.

Om någon begår ett brott mot dig, säg börjar slå dig ute på stan, försöker du inte avlägsna dig då? Eller är du så jävla dum att du står kvar och låter gärningsmannen fortsätta tills hon känner sig klar?

Oavsett var du är, om du är hemma är ute på stan, om du blir utsatt för ett övergrepp så får du för fan dra. Lämna lägenheten. Mannen ifråga begår ju ett brott.

Nej, ligger du kvar i sängen, som tjej, då får du fan skylla dig själv. Då kan du inte komma dagen efter och säga att du blev våldtagen.
Citera
2024-11-20, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej, någon rejält empatistörd person behövs inte för att anmäla våldtäkt när ingen i verkligheten. Detta är en myt. Det räcker med den egoism som ligger i den mänskliga naturen och att vederbörande av någon anledning har problem med gränser eller tom gränslöshet.

Frågan är om inte sådana här situationer ofta uppstår mellan två personer som båda har problem med att sätta riktiga gränser för sin och andras integritet.

Uppenbarligen känner målsäganden efteråt att något skett hon inte är med på. Men det betyder inte i sig att hon verkligen själv förmått att upprätthålla sina gränser och inte gett samtycke i stunden. Därför att om man inte riktigt vet vad man vill, har svårt att upprätthålla gränser och faller lätt för övertygande och frestelser blir man lätt ett offer för motstridiga känslor man agerar på.

Då är det också en möjlighet att ge andra skulden för sina egna misstag och undvika att ta ansvar för att ha agerat på ett sätt man senare ångrar. Jag ville inte, egentligen, så det är inte mitt fel. Det är dens fel som tillhandahåller spriten, spelandet eller frestar mig sexuellt. De borde inte gjort så och har våldfört sig på min vilja. De borde inte gjort så och det är deras fel.

Klart det krävs en empatistörd person för att hitta på en våldtäkt. Du vet reklamen "en får cancer, men alla drabbas". Det är samma här: "en våldtas, men alla drabbas". Se bara And*rejs reaktion... Han är mycket ledsen över det som hänt målsägande. Även övriga vänner, henens ex. Och då ska vi inte tala om hennes föräldrar... Hur tror du de mår av att höra talas om att deras dotter blivit våldtagna? Det krävs en empatistörning för att ljuga om våldtäkt, med tanke på vad det utsätter anhöriga för för lidande... Och att sedan polisanmäla det hela... Med risk att sätta en oskyldig i fängelse.

I övrigt är det märkligt att ni tror mer på en falskanmälan än på våldtäkt.

Det är mycket troligare att en alkoholpåverkad och kåt 20-årig man med gränsöverskridande beteende, våldtar. Än att en 20-årig spiknykter ung kvinna som är plikttrogen, falskanmäler våldtäkt.
Citera
2024-11-20, 17:46
Medlem
DVikings avatar
Borde det inte reflekteras över att begreppet "våldtäkt" kan komma att tappa sin betydelse?

Våld-ta, dvs ta med våld, men inte utöva varken direkt våld eller ens hot om våld eller faktiskt inte ens upplevas som våldsam, det blir ju lite konstigt kan man ju tycka.

De flesta våldslösa våldtäkter borde snarare klassas som oaktsamma eller än mer rimligt klassas som sexuellt utnyttjande. Av någon anledning vill man istället bunta in allt detta under brottet våldtäkt och nu döma ut, med svenska mått, stränga straff.

Nåväl, något nytt angående ny rättegång i detta ärende?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in