2024-11-19, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Antar att det är specifikt att röka cannabis du syftar på här. Mig veterligen har man inte kunnat belägga att cannabisrök orsakar varken cancer eller KOL.

Nä så är det väl men vad spelar det för roll egentligen? Det blir som att - yeah, jag har kommit på ett sätt att knarka som är mindre farligt på ett sätt!
Citera
2024-11-19, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Nikotin är inte heller någon "lätt drog" i det perspektivet du refererar till, så okej då, men det var inte det jag menade med lätt drog utan jag påpekade att det inte allmänt var det till den jag svarade på ovan.
Vad menar du då med att det inte är någon lätt drog? Vilka egenskaper har cannabis som gör att man inte kan säga att det är en lätt drog?
De allra flesta syftar ju på skadeverkningarna när de kategoriserar en drog som lätt eller tung och där har ju cannabis mycket små skadeverkningar jämfört med de allra flesta andra droger.
Så vad är det du tittar på när du gör bedömningen?

Citat:
Problemet är att om man redan är beroende och sen blir gravid av misstag så har man inte det valet. Få börjar knarka efter gravtest men det blir inte lättare att sluta bara för att man blir gravid.
Och du tror att ett förbud mot cannabis skulle stoppa en sådan person att använda drogen i det läget, eller vad exakt är relevansen?
Citera
2024-11-19, 17:14
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Sant. Men knark blir inte särskilt mycket mindre farligt för det.

Jo, när det gäller cannabis så är det förbränningen som är problemet. Du får gärna visa forskning som säger att cannabis är farligt om det äts.
Citera
2024-11-19, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Det finns också forskning som säger att cannabis hämmar tillväxten av visa cancerceller. När det gäller bronkit och KOL så krävs det väl att man röker det? Det går ju att äta det också. Eller vejpa.

Ingen seriös forskning med empiri.
Citera
2024-11-19, 17:17
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Jo, när det gäller cannabis så är det förbränningen som är problemet. Du får gärna visa forskning som säger att cannabis är farligt om det äts.

Allt är väl en fråga om proportioner och volymer.

Små mängder cannabis lär inte påverka.

Svårt att forska på narko. eller jag kanske har fel.
Citera
2024-11-19, 17:18
Medlem
Citat:
Nä så är det väl men vad spelar det för roll egentligen? Det blir som att - yeah, jag har kommit på ett sätt att knarka som är mindre farligt på ett sätt!
Läste du inte vad jag skrev? Man har alltså inte kunnat belägga att cannabisrök ökar risken varken för lungcancer eller KOL.

Forskning har inte kunnat påvisa att cannabisbruk skulle öka risken för kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL) eller lungcancer

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/0ec13c7b945949b0a5dec5e5e3938d77/halsomassiga-sociala-effekter-cannabisbruk-00062-2017-webb.pdf

När ska du sluta sitta och ljuga om cannabis i det här delforumet?

Sen är det ju ingen som förnekar att det är dåligt att dra in rök i lungorna, men detta är ju i första hand en fråga om hur man administrerar drogen och inte själva drogen i sig och dessutom kan man ju inte utan belägg sitta och påstå att cannabisrök orsakar cancer och KOL.
Senast redigerad av Tickelitu 2024-11-19 kl. 17:20.
Citera
2024-11-19, 17:19
Medlem
Citat:
Vad menar du då med att det inte är någon lätt drog? Vilka egenskaper har cannabis som gör att man inte kan säga att det är en lätt drog?
De allra flesta syftar ju på skadeverkningarna när de kategoriserar en drog som lätt eller tung och där har ju cannabis mycket små skadeverkningar jämfört med de allra flesta andra droger.
Så vad är det du tittar på när du gör bedömningen?

Och du tror att ett förbud mot cannabis skulle stoppa en sådan person att använda drogen i det läget, eller vad exakt är relevansen?

Cannabis är narkotika precis som till exempel heroin, kokain och amfetamin. Begreppen lätt eller tung narkotika är missledande eftersom alla droger har olika skadebilder.

Nej men det var inte i den kontexten jag svarade heller.
Citera
2024-11-19, 17:26
Medlem
Citat:
Cannabis är narkotika precis som till exempel heroin, kokain och amfetamin.
Ja, och? Vilken relevans har det gällande huruvida det är en tung eller lätt drog?

Citat:
Begreppen lätt eller tung narkotika är missledande eftersom alla droger har olika skadebilder.
Och just cannabis har en mycket mildare skadebild jämfört med i princip alla andra droger som existerar. Så är alla droger som finns tunga droger, eller vad menar du? Kan du inte bara tala om hur du har gjort bedömningen i stället för att skriva massa irrelevant nonsens?

Citat:
Nej men det var inte i den kontexten jag svarade heller.
Vad är då poängen? Tycker du att man kan avgöra huruvida en drog är tung eller lätt baserat på om man kan använda den utan risk under graviditeten eller inte?
Citera
2024-11-19, 17:52
Medlem
Citat:

Vadå, det är väl samma ämnen som når hjärnan? Eller menar du fysiska skador?
Citera
2024-11-19, 17:56
Medlem
Citat:
Läste du inte vad jag skrev? Man har alltså inte kunnat belägga att cannabisrök ökar risken varken för lungcancer eller KOL.

Forskning har inte kunnat påvisa att cannabisbruk skulle öka risken för kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL) eller lungcancer

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/0ec13c7b945949b0a5dec5e5e3938d77/halsomassiga-sociala-effekter-cannabisbruk-00062-2017-webb.pdf

När ska du sluta sitta och ljuga om cannabis i det här delforumet?

Sen är det ju ingen som förnekar att det är dåligt att dra in rök i lungorna, men detta är ju i första hand en fråga om hur man administrerar drogen och inte själva drogen i sig och dessutom kan man ju inte utan belägg sitta och påstå att cannabisrök orsakar cancer och KOL.

Du har fel:

Tan WC. et al (2009). Marijuana and chronic obstructive lung disease: a population-based study. CMAJ April 14, 2009 vol. 180. 814-820

är källan som visar att kombinationen tobak och cannabis ger en större risk att få KOL jämfört med enbart tobak.
Citera
2024-11-19, 17:58
Medlem
Citat:
Ja, och? Vilken relevans har det gällande huruvida det är en tung eller lätt drog?

Och just cannabis har en mycket mildare skadebild jämfört med i princip alla andra droger som existerar. Så är alla droger som finns tunga droger, eller vad menar du? Kan du inte bara tala om hur du har gjort bedömningen i stället för att skriva massa irrelevant nonsens?

Vad är då poängen? Tycker du att man kan avgöra huruvida en drog är tung eller lätt baserat på om man kan använda den utan risk under graviditeten eller inte?

Att olika droger är olika farliga på olika sätt. Cannabis är inget undantag.
Citera
2024-11-19, 18:24
Medlem
En hel generation som kommer va helt pantade i pallet om tio år, läs vad läkare skriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in