2024-11-12, 15:23
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Javisst borde hon det, eller så är det kanske så att det är det som håller henne igång. Alltså utan jobbet skulle hon falla ihop?
Möjligen. Men ganska sorgligt i så fall. Hälften borde räcka i hennes ålder.
Citera
2024-11-18, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessAnne
Hade inte Silvia rent av ett längre förhållande innan eller när hon träffade kungen? Jag har sett namnet Gert von Brandenburg nämnas i något sammanhang.

Jag tror inte heller för ett ögonblick att hon ”sparade sig” för kungen. Hon sägs ofta ha varit ute i Münchens nattliv när hon bodde där. Jag är säker på att männen sprang benen av sig efter henne på den tiden.

Historien om hur någon bror följde henne hem från fester gäller skolfester under uppväxten, inte när hon bodde i München som snart 30-årig yrkeskvinna.

Kvinnor i Silvias ålder använde nog oftare p-piller än "sparade sig".
Citera
2024-11-18, 11:06
Medlem
Citat:
Är det någon här som har läst boken Yrke: Drottning som kom ut till drottningens 80-årsdag? Jag har precis läst den och blir lite illa till mods när jag läser om en människa som driver sig själv så hårt. Det verkar nästan maniskt. Hon har hur många välgörenhetsprojekt som helst på gång, deltar i alla styrelsemöten och läser alla dokument. Utöver det har hon sina vanliga drottningplikter som länsbesök, statsbesök och annan representation. Hon skickar sms till sina medarbetare kl. fyra på morgonen och verkar inte behöva sova mer än ett par, tre timmar per natt. Många tycker att det är beundransvärt att en 80-åring har den energin och drivkraften. Själv tycker jag att hon borde kunna unna sig att varva ner efter snart 50 år. Jämnåriga drottningar har lämnat över till den yngre generationen, som Beatrix och Margrethe. Vad är det som får en människa att hålla igång som en Duracellkanin?
Jag har inte läst boken men vad jag förstått så är hon den enda i kungahuset som jobbar "normalt" och faktiskt mycket mer än det. Kungen och C-P är klenbegåvade, Victoria gör sitt bästa men är ju...eh, lite begränsad. Och Madeleine, den enda smarta avkomman, har smitit.

Minns även ett teveprogram för ganska längesedan som handlade om de juveler som användes i olika monarkier, och juvelernas historia. Hon var kultiverad, mycket insatt och talade utmärkt engelska. Utan henne hade Sverige fått lämna walkover i programmet.

Och nej, jag är inte monarkist.
Citera
2024-11-18, 13:23
Medlem
Finns det bild på drottningen sedan hon kom hem från Brasilien och sin troligtvis senaste skönhetsoperation?
Citera
2024-11-18, 13:24
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Jag har inte läst boken men vad jag förstått så är hon den enda i kungahuset som jobbar "normalt" och faktiskt mycket mer än det. Kungen och C-P är klenbegåvade, Victoria gör sitt bästa men är ju...eh, lite begränsad. Och Madeleine, den enda smarta avkomman, har smitit.

Minns även ett teveprogram för ganska längesedan som handlade om de juveler som användes i olika monarkier, och juvelernas historia. Hon var kultiverad, mycket insatt och talade utmärkt engelska. Utan henne hade Sverige fått lämna walkover i programmet.

Och nej, jag är inte monarkist.
Det som verkligen förvånade mig i boken var att flera av drottningens nära medarbetare berättar att kungen inte var till så stor hjälp i början. Hon fick lära sig jobbet allt eftersom, samtidigt som hon skulle lära sig svenska och väntade sitt första barn. Kungen var aldrig delaktig i graviditeten, förlossningen eller spädbarnsvården. Så drottningen verkar ha varit mycket ensam.
Citera
2024-11-18, 14:21
Medlem
Är väl inget konstigt att dra på sig nån smitta när man träffar folk hela dagarna och har en drös barnbarn som går i förskola och skola.
Klart man inte vill dra med nån otäck snuva halva jorden.
Citera
2024-11-18, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baggmuck
Du kommer garanterat att dö. Det ska vi alla. Om hon dör av detta är dock tveksamt. Men är man drygt 80 och får en kraftig ÖLI är det inte konstigt att man tar sjukledigt.

Det är riktigt farligt att bli så sjuk i den åldern. Hon lär ju dock ha tillgång till den bästa sjukvården så kanske det finns lite dyra läkemedel hon kan få... Tråkigt hur som helst.
Citera
2024-11-18, 17:31
Medlem
ÖLI, kanske viralt med mycket hosta som i värsta fall leder till en lunginflammation.
Citera
2024-11-19, 17:08
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
ÖLI, kanske viralt med mycket hosta som i värsta fall leder till en lunginflammation.

Ja och så har hon ju det här med sin demens som det har pratats om.
Det finns ju lindringsmedicin för det men inte botande. Det kan också gå i vågor.
Men men, väldigt tyst om det till och med i den värsta skvallerpressen.
Citera
2024-11-19, 17:54
Medlem
Citat:
Det som verkligen förvånade mig i boken var att flera av drottningens nära medarbetare berättar att kungen inte var till så stor hjälp i början. Hon fick lära sig jobbet allt eftersom, samtidigt som hon skulle lära sig svenska och väntade sitt första barn. Kungen var aldrig delaktig i graviditeten, förlossningen eller spädbarnsvården. Så drottningen verkar ha varit mycket ensam.
Vilken bok syftar ni på?
Citera
2024-11-19, 21:57
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra-94
Vilken bok syftar ni på?
Yrke: Drottning av Ingrid Thörnqvist.
Citera
2024-11-20, 10:11
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Ja och så har hon ju det här med sin demens som det har pratats om.
Det finns ju lindringsmedicin för det men inte botande. Det kan också gå i vågor.
Men men, väldigt tyst om det till och med i den värsta skvallerpressen.
Jag vet att det spekulerats i det, men vet någon med säkerhet att hon har en diagnos? Hennes mamma och bror fick ju Alzheimers så risken finns ju, men kan det inte bara handla om normalt åldrande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in