Citat:
Ursprungligen postat av
PrincessAnne
Är det någon här som har läst boken Yrke: Drottning som kom ut till drottningens 80-årsdag? Jag har precis läst den och blir lite illa till mods när jag läser om en människa som driver sig själv så hårt. Det verkar nästan maniskt. Hon har hur många välgörenhetsprojekt som helst på gång, deltar i alla styrelsemöten och läser alla dokument. Utöver det har hon sina vanliga drottningplikter som länsbesök, statsbesök och annan representation. Hon skickar sms till sina medarbetare kl. fyra på morgonen och verkar inte behöva sova mer än ett par, tre timmar per natt. Många tycker att det är beundransvärt att en 80-åring har den energin och drivkraften. Själv tycker jag att hon borde kunna unna sig att varva ner efter snart 50 år. Jämnåriga drottningar har lämnat över till den yngre generationen, som Beatrix och Margrethe. Vad är det som får en människa att hålla igång som en Duracellkanin?
Jag har inte läst boken men vad jag förstått så är hon den enda i kungahuset som jobbar "normalt" och faktiskt mycket mer än det. Kungen och C-P är klenbegåvade, Victoria gör sitt bästa men är ju...eh, lite begränsad. Och Madeleine, den enda smarta avkomman, har smitit.
Minns även ett teveprogram för ganska längesedan som handlade om de juveler som användes i olika monarkier, och juvelernas historia. Hon var kultiverad, mycket insatt och talade utmärkt engelska. Utan henne hade Sverige fått lämna walkover i programmet.
Och nej, jag är inte monarkist.