Citat:
Det blir intressant att se om tyska intressen i slutändan kommer ta överhanden och projektet återupptas (eller någon annat HVDC-projekt med kabel till Tyskland sätts på snabbspåret). Den nya flödesbaserade modellen som gynnar just Tyskland (och Norge) till Sveriges nackdel gick man ju från svensk sida ivrigt med på och var duktigast av alla på att implementera. (Det ska ju i och för sig sägas att Tysklands ställning i Europa och världen inte är en skugga av vad den var ens för fem-tio år sedan, och snabbt är på väg neråt.)Jag blev å andra sidan mycket (positivt) överraskad över den stake man visade när man i somras sade nej till Hansa PowerBridge. Men ännu mer förvånad (och imponerad) blev jag när man 2014 skickade in bepansrade militärfordon och militärpolis på Kockums mark i Malmö (då ägt av ThyssenKrupp) och helt enkelt beslagtog teknik som tillhörde staten. Sedan tvingade man i princip under pistolhot ThyssenKrupp att sälja (det för dem nu mer eller mindre ändå värdelösa) Kockums till SAAB. Det var faktiskt både oerhört komiskt och oerhört imponerande.
Bakgrunden till detta var just att Kockums tyska ägare systematiskt lät sina egna ubåtar (typ 212 med olika exportvarianter) vinna exportkontrakt och behandlade Kockums som ett oönskat styvbarn ungefär, samtidigt som man genom ägandet av Kockums satt och ruvade på känslig och avancerad Stirling-teknik som svenska staten haft en nyckelroll i att utveckla åt Kockums. Nu har jag inte mycket till övers för borgerligheten, men det ska påpekas att det var en borgerlig regering som gjorde detta också.
Vad gäller det sista tror jag inte Tyskland någonsin kommer få ordning på sin egen elförsörjning. De kommer antingen få parasitera mer och mer på sina grannar (de har ju inte bara Sverige utan även Polen, Norge och Frankrike) eller så kommer landet säcka ihop och Morgenthauplanen kommer äntligen vara uppfylld (ironiskt nog av dem själva efter att USA fick backa från den efter ett par år efter kriget).
Naturgas kan de glömma till rimliga priser hädanefter, och kärnkraften kommer aldrig tillbaka. (De har till och med sprängt vissa kyltorn, till exempel här, för att vara extra säkra på det, som om det ens riktigt var nödvändigt.) De har inga alternativ vad gäller egna energikällor som kan ge reglerbar kraft förutom att öka nyttjandet av sin brunkol ännu mer än vad de redan gjort (jag såg förresten en uppskattning som visade 10.000 nya döda per år, enbart i Tyskland självt och enbart från den nya kolkraft som De Gröna där lanserade som framtidens energikälla efter att både gasen och kärnkraften försvann 2022/2023, och som vår egen ytterst baserade Greta Thunberg, i Palestinafrågan liksom vad gäller kolet, varit nere och protesterat mot om och om igen). De kan pga. sin rätt platta topografi inte ens göra vad Kina gör och fylla landet med pumpkraftstationer, som annars kunnat hantera åtminstone variationerna inom dygnet eller på sin höjd mellan några dygn.