2024-11-19, 06:55
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
Något måste ha blivit tokigt när jag citerade mina tidigare inlägg igår för alla kom inte med. För den som är nyfiken går dom att läsa i sin helhet här: (FB) Bitcoin - trading och analys

Majsen lämnade styrkebesked under natten. Det fanns lite momentum nedåt initialt men den senaste stängningen på 4H var allt annat än bearish. Grön diagonal togs ut i princip direkt. Det här är inte bearish pa. Flippar med andra ord lång här. Bearish igen strax under röd horisontell.

Graf 4H: https://ibb.co/3SSk6pB

Citat:
Lyckades posta fel graf igen, suck.

Här är den rätta grafen: https://ibb.co/HNmQqKW

Testade att skruva ner opaciteten på alla gråa streck som är att betrakta som historia. Tror att det här blev tydligare?

Citat:
Det var varken en range eller en triangel. Ny setup: Bra om nästa ljus stänger över den nedre blåa linjen. Konstruktivt om priset respekterar svart stigande diagonal. Fritt fram för mer prisexpansion över mörkblå horisontell. Klipper fortsatt strax under röd horisontell.

Graf 4H: https://ibb.co/jfXkVS0

Jag är den första att tillkännage att det har varit dribbligt den senaste tiden. Jag har gjort ett flertal försök att positionera mig rätt i trendriktningen på 4H och har blivit slagen på fingrarna varje gång. Dock bör tilläggas att jag inte har gjort några förluster utan att det har handlat om att jag har tvingats ur mina positioner runt break even.
Jag har tagit fram ett nytt system för att bättre illustrera min approach och det här är mina nuvarande tankar kring prisutvecklingen:
Nivåerna är hämtade på 1D.
Bullish så länge priset konsoliderar i den gröna triangeln, - på undersidan definerad av svart diagonal. - prisexpansion ovanför.
Ger den gröna triangeln vika öppnar det upp för konsolidering, - bekräftas av att priset inkappslas av det ljusblåa området. - neutral.
Dyker priset under röd horisontell ner i det oranga området flippar jag bearish. - Mest intresserad av hur priset reagerar vid gränsen till det röda området, - för om det håller kan det vara tal om en betydligt större range. Väldigt bearish vid en förlust av det oranga området.

Den gröna cirkeln markerar vart jag gick lång. Den röda vart jag stänger positionen samt flippar bearish.

Graf 4H: https://ibb.co/b6qCJB3
Citera
2024-11-19, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R4D4
Okej, dags att skriva lite nu om mina tankar kring läget. Denna tråd domineras av personer som utgår från teknisk analys för att göra prognoser för framtiden. Själv anser jag att teknisk analys endast fungerar i den meningen att om tillräckligt många marknadsaktörer utgår från teknisk analys så får deras kollektiva agerande på denna data en påverkan på kursen.

Fundamentalt är dock det hela väldigt enkelt. Kursen på aktier eller bitcoin stiger, om efterfrågan är stark och utbudet svagt. Utbudet blir svagt i situationer där folk förväntar sig stigande kurser och då är det svårt att möta efterfrågan. Kursen pressas upp. Det som också skett. Vi ser hur mer och mer pengar nu flyttas från enskilda personer till institutioner. En sådan stor institutionell aktör är Microstrategy som långsiktigt tror på väldigt mycket högre kurs för Bitcoin.

I övrigt har vi ETF:er som nu äger allt mer Bitcoins. Det samlade ägandet i ETF:er uppgår i dagsläget till 1,2 miljoner bitcoins (globalt). Därutöver luftas nu tankar om att USA som stat ska skapa en Bitcoin-reserv. Vi vet inte vad det blir av det ännu, men RFK Jr drev detta, en senator driver det och Donald Trump agerande insmickrande på den stora Bitcoin-konferensen i Nashville.

När det gäller ETF:er ägs dessa dels av enskilda privatpersoner men också av andra fonder. En fond kan placera exempelvis 5-10% av sina tillgångar i en bitcoin ETF och i övrigt äga obligationer och aktier. På det viset sprids liksom risken i att äga Bitcoin ut på större fondkolleltiv där man inte lägger alla ägg i samma korg, men ändå vill ta del av lyftkraften i den lukrativa cryptohandeln.

De stigande priset på Bitcoin skapar också ekonomisk styrka. Det finns allt fler bitcoinmiljonärer och miljardärer i världen idag. Pengar och förmögenhet är makt. Detta är vad som gjort bitcoinentusiasterna till en alltmer potent lobby för sina frågor. Den kraften är inte avtagande, utan den blir starkare för var dag som går. Därför tror jag inte det är omöjligt med en amerikansk bitcoinreserv och att ett sådant agerande sedan följs av andra statsmakter.

Det finns alltså mycket i det nu fundamentala som skiljer denna period och tid från den situation som rådde för 4 år sedan eller 8 år sedan. Att därför fästa sin tro till att gamla cykliska mönster ska gå igen och att förlita sig för mycket på teknisk analys, det tror jag kan bli rejält misslyckat.

Själv har kan jag inte med någon data säga om eller när Bitcoin troligen stiger över 100 000 dollar eller om kursen kommer att krascha. Jag tror dock inte utifrån det jag skrivit ovan, att vi står inför en krasch. Det finns så mycket i det fundamentala nu som är positivt för Bitcoin att jag håller hårt i mina och inte kommer sälja.
T.A. utgår från erfarenheter från aktiemarknaden och hur marknaden agerar där. Vilket i sin tur beror på T.A. i sig självt som du skriver, men också andra delvis förutsägbara faktorer som trading botar, hur marknaden agererar periodiskt över året i samband med kvartalsrapporter. Inflationen, atbetslösheten, valutakurser påverkar också.

Men Bitcoin är något helt annat, det är ju som vi alla vet inte andelar i ett bolag. Bitcoin är hela tiden under uppbyggnad och spridning och vi går igenom olika faser. Vi är nu i den tidiga fasen av att teknikföretag börjar köpa på sig bitcoin och kryptofonder. I nästa fas som kan starta 2025 kommer nationalstater köpa bitcoin. Vi kommer att se stor volatilitet baserat på slumpmässiga faktorer som när vissa företag eller länder gör stora inköp. Eller när någon val vill casha ut för att köpa en hotellkedja. De händelserna går inte att förutspå med T.A. eller på något annat sätt. Det kommer att vara mycket riskfyllt att försöka tjäna pengar på swing-trades. Vi frekvent trading blir det som att singla slant. Eventuellt kan man tjäna på att följa alla nyheter mycket noga.

Vi behöver egentligen ingen djupare analys. Fler kommer att köpa bitcoin och priset kommer att öka på sikt. Frågan är egentligen bara hur mycket. Och hur mycket volatilitet vi ser på vägen upp.
Citera
2024-11-19, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetintevadjag
För någon som är dåligt insatt, vilka är start och slutdatum för var 4 åriga cykel?

Tänkte att jag själv skulle anaylsera prisförändringen och se mönstret men måste veta perioderna för var 4-åriga cykel.
4 års cyklerna bygger på halveringen av mining awards. Den senaste inträffade i våras och nästa sker om ca 3,5 år. Historiskt har varje halvering följts av en enorm prisökning. Vid varje halvering bromsas bitcoins inflation med 50%, det blir svårare och svårare att få tag på nya bitcoins.

Kolla upp PlanB's stock to flow-model: https://www.tradingdigits.io/bitcoin-s2f-model
Citera
2024-11-19, 08:31
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R4D4
Okej, dags att skriva lite nu om mina tankar kring läget. Denna tråd domineras av personer som utgår från teknisk analys för att göra prognoser för framtiden. Själv anser jag att teknisk analys endast fungerar i den meningen att om tillräckligt många marknadsaktörer utgår från teknisk analys så får deras kollektiva agerande på denna data en påverkan på kursen.

Fundamentalt är dock det hela väldigt enkelt. Kursen på aktier eller bitcoin stiger, om efterfrågan är stark och utbudet svagt. Utbudet blir svagt i situationer där folk förväntar sig stigande kurser och då är det svårt att möta efterfrågan. Kursen pressas upp. Det som också skett. Vi ser hur mer och mer pengar nu flyttas från enskilda personer till institutioner. En sådan stor institutionell aktör är Microstrategy som långsiktigt tror på väldigt mycket högre kurs för Bitcoin.

I övrigt har vi ETF:er som nu äger allt mer Bitcoins. Det samlade ägandet i ETF:er uppgår i dagsläget till 1,2 miljoner bitcoins (globalt). Därutöver luftas nu tankar om att USA som stat ska skapa en Bitcoin-reserv. Vi vet inte vad det blir av det ännu, men RFK Jr drev detta, en senator driver det och Donald Trump agerande insmickrande på den stora Bitcoin-konferensen i Nashville.

När det gäller ETF:er ägs dessa dels av enskilda privatpersoner men också av andra fonder. En fond kan placera exempelvis 5-10% av sina tillgångar i en bitcoin ETF och i övrigt äga obligationer och aktier. På det viset sprids liksom risken i att äga Bitcoin ut på större fondkolleltiv där man inte lägger alla ägg i samma korg, men ändå vill ta del av lyftkraften i den lukrativa cryptohandeln.

De stigande priset på Bitcoin skapar också ekonomisk styrka. Det finns allt fler bitcoinmiljonärer och miljardärer i världen idag. Pengar och förmögenhet är makt. Detta är vad som gjort bitcoinentusiasterna till en alltmer potent lobby för sina frågor. Den kraften är inte avtagande, utan den blir starkare för var dag som går. Därför tror jag inte det är omöjligt med en amerikansk bitcoinreserv och att ett sådant agerande sedan följs av andra statsmakter.

Det finns alltså mycket i det nu fundamentala som skiljer denna period och tid från den situation som rådde för 4 år sedan eller 8 år sedan. Att därför fästa sin tro till att gamla cykliska mönster ska gå igen och att förlita sig för mycket på teknisk analys, det tror jag kan bli rejält misslyckat.

Själv har kan jag inte med någon data säga om eller när Bitcoin troligen stiger över 100 000 dollar eller om kursen kommer att krascha. Jag tror dock inte utifrån det jag skrivit ovan, att vi står inför en krasch. Det finns så mycket i det fundamentala nu som är positivt för Bitcoin att jag håller hårt i mina och inte kommer sälja.

Bra inspel.
Ja TA är självuppfyllande profetia och "funkar" endast för att det "funkar". Sedan kan man ju diskutera hur väl det "funkar" med tanke på att 90% av alla plebs som försöker trejda går minus...

Det vitala, iaf hos Bitcoin, är det fundamentala som trots allt varit det som drivit upp kursen de senaste 16 åren, och kommer vara det som trots allt driver upp kursen de kommande 16 åren.

Det enda vi kommer veta är att så många som möjligt kommer bli tagna med byxorna nere när dippen och sedermera vändningen uppåt väl kommer. Som jag sagt 100 gånger så är den överlägset bästa strategin att bara hålla och DCA:a i dippar. Då kan du omöjligtvis sälla dig till de 90% som har färre Bitcoins vid nästa ATH.

Tror inte eller att cyklerna kommer upprepa sig så tillvida att dom liknar varandra. Det såg vi vid 2021 då vi plötsligt fick 2st (!!) ATH:er med några månader mellan rum. Helt olikt alla andra cykler.

Men personligen tycker jag det kan vara kul att försöka förutspå marknaden ändå. Iom att jag inte trade:ar så har jag inget att förlora på det.
Citera
2024-11-19, 08:34
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Jag är den första att tillkännage att det har varit dribbligt den senaste tiden.
Håller inte med att det varit dribbligt.
Som jag sade tidigare så är det sidledes chop som gäller tills annat händer. https://ibb.co/WFL8mr2

Att försöka trade:a på 4h inom denna range är inte att rekommendera.
Citera
2024-11-19, 09:07
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Håller inte med att det varit dribbligt.
Som jag sade tidigare så är det sidledes chop som gäller tills annat händer. https://ibb.co/WFL8mr2

Att försöka trade:a på 4h inom denna range är inte att rekommendera.

Nej det har bara varit dribbligt på 4H och LT egentligen.
En fundering: Om du nu väljer att se det här som en range (vilket är högst legitimt efter gårdagens pa) Varför definerar du den inte på HT istället för att få bort ännu mer av dribblandet? Som jag skrev har jag hämtat mina nivåer ifrån 1D i det här fallet.

Och du har rätt, 1D och upp är betydligt enklare. Men jag testar mitt system löpande och jag får mer data att jobba med på 4H.
Citera
2024-11-19, 09:20
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Nej det har bara varit dribbligt på 4H och LT egentligen.
En fundering: Om du nu väljer att se det här som en range (vilket är högst legitimt efter gårdagens pa) Varför definerar du den inte på HT istället för att få bort ännu mer av dribblandet? Som jag skrev har jag hämtat mina nivåer ifrån 1D i det här fallet.

Och du har rätt, 1D och upp är betydligt enklare. Men jag testar mitt system löpande och jag får mer data att jobba med på 4H.

Först och främst.
4H ÄR low time frame som jag ser det. Rangen är relevant på allt från 15M till 4h så länge den fortsätter att vara intakt. High time frame börjar på 1D.

Vi har liksom gått sidledes i över en vecka oavsett om vi tittar på 15M eller 8H. Det har inte gått att trade:a baserat på 4H ljusen över huvudtaget då volatiliteten inte funnits för det.

Hade jag trade:at på low time frame så hade jag haft en long öppen sedan öppen sedan utbrottet vid ca 74k för 2 veckor sedan. Möjligtvis att jag hade tagit 1/3 -del profit på dessa nivåer (om jag skitit i det fundamentala dvs).
Jag hade ridit dom andra 2/3 delarna vidare, och köpt in mig på nytt vid ett åter test av 74k nivån.

Att göra som du och hitta ett antal trades de senaste dagarna när vi rör oss minimalt i pris är förenat med att bli uppäten av courtage och stopploss.
Citera
2024-11-19, 09:31
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Först och främst.
4H ÄR low time frame som jag ser det. Rangen är relevant på allt från 15M till 4h så länge den fortsätter att vara intakt. High time frame börjar på 1D.

Vi har liksom gått sidledes i över en vecka oavsett om vi tittar på 15M eller 8H. Det har inte gått att trade:a baserat på 4H ljusen över huvudtaget då volatiliteten inte funnits för det.

Hade jag trade:at på low time frame så hade jag haft en long öppen sedan öppen sedan utbrottet vid ca 74k för 2 veckor sedan. Möjligtvis att jag hade tagit 1/3 -del profit på dessa nivåer (om jag skitit i det fundamentala dvs).
Jag hade ridit dom andra 2/3 delarna vidare, och köpt in mig på nytt vid ett åter test av 74k nivån.

Att göra som du och hitta ett antal trades de senaste dagarna när vi rör oss minimalt i pris är förenat med att bli uppäten av courtage och stopploss.

Absolut, men ju högre HT desto högre relevans. Det är därför jag inte förstår varför du definerar den på typ 15min om du nu vill bli kvitt bruset och kunna zooma ut? Blir även betydligt mera wicks och lurigheter på LT. För mig är allt söder om 4H LT och allt över 1D HT, men det kan man ju definera som man vill baserat på hur man trade:ar.

Visst, men som sagt så är det ändå värt det som jag ser det, och jag kör ingen överdrivet stor positionsstorlek på 4H. Är av uppfattningen att eventuella förluster samt avgifter är ett pris jag gärna betalar för att få mer erfarenhet samt kunna stresstesta mitt system i praktiken.
Senast redigerad av hazenectar 2024-11-19 kl. 09:33.
Citera
2024-11-19, 09:38
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Absolut, men ju högre HT desto högre relevans.
Absolut. 1D säger oss att vi är i en clear blue break out, och att det inte är läge att sälja.

Ju högre timeframe, desto mer price action (volatilitet) behöver du för att kunna dra slutsatser. Vi har inte haft mycket av den varan den senaste veckan.

Citat:
Det är därför jag inte förstår varför du definerar den på typ 15min om du nu vill bli kvitt bruset och kunna zooma ut?
Det var som ett svar för att sätta till dina myrstackar till grafer i relation till vad som faktiskt kan vara intressant att hålla koll på just nu. Jag kan inte hitta något på 4h grafen som får mig att göra så många trades du gjort de senaste dagarna.

Tittar jag på 4H så ser jag en long som borde öppnats för 2 veckor sedan. Inte mycket mer (utöver en potensiell vinsthemtagning på en del av det).
Citera
2024-11-19, 09:44
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Absolut. 1D säger oss att vi är i en clear blue break out, och att det inte är läge att sälja.

Ju högre timeframe, desto mer price action (volatilitet) behöver du för att kunna dra slutsatser. Vi har inte haft mycket av den varan den senaste veckan.

Det var som ett svar för att sätta till dina myrstackar till grafer i relation till vad som faktiskt kan vara intressant att hålla koll på just nu. Jag kan inte hitta något på 4h grafen som får mig att göra så många trades du gjort de senaste dagarna.

Tittar jag på 4H så ser jag en long som borde öppnats för 2 veckor sedan. Inte mycket mer (utöver en potensiell vinsthemtagning på en del av det).

Med det sagt så har jag lagt till en linje som är intressant att kolla på för att få en hint om eventuell styrka eller fortsatt konsolidering.
https://ibb.co/Vm95BnS

MEN missta inte dessa linjer för att det är något som gör att jag köper och säljer beroende på om priset korsar dom. Min fiktiva long sedan 74k är öppen oavsett.
Citera
2024-11-19, 09:59
Medlem
hazenectars avatar
Citat:

Ledsen Leaston men det finns inte mycket till edge i att definera en range på ca 10k som du gjorde i det här fallet om man har för avsikt att trade:a på 4H-grafen. Det försegår massor med saker inom range:en eller myrstacken om du så vill som definitivt är av intresse.

Jag låg lång för två veckor sedan. Det är dokumenterat längre bak i tråden.
Citera
2024-11-19, 10:25
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ledsen Leaston men det finns inte mycket till edge i att definera en range på ca 10k som du gjorde i det här fallet om man har för avsikt att trade:a på 4H-grafen.
Jag når inte fram till dig. Det är precis det jag försöker säga. Det går inte att trade:a denna range OAVSETT hur många linjer du drar (såvida du inte sitter på 5 minutersgrafen).

Citat:
MEN missta inte dessa linjer för att det är något som gör att jag köper och säljer beroende på om priset korsar dom.

Vi går vidare.
Senast redigerad av Leaston 2024-11-19 kl. 10:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in