Citat:
Ursprungligen postat av
kalkryggar
Det är ju inte ens bevisat att han är torterad av några judar. Det verkar mer som att det är det vanliga fake news som muslimer sprider och är så bra på att sprida. Se till LVU-kampanjen.
Jag håller med dig. Vi kan inte diskutera något som en sanning när vi inte vet vad som har hänt.
Så här förstår jag situationen. I början av Maj kunde vi läsa att han dött i Israelsk fångenskap.
Sedan fick vi denna info.
Ett uttalande från Palestinian Prisoners Society som släpptes tidigare denna månad sade att Bursh, 50, torterades till döds den 19 april i Ofer Prison, en israelisk fängelseanläggning på den ockuperade Västbanken. Gruppen karakteriserade hans mord som ett "avsiktligt mord".
Han blev alltså mördad enligt anklagelserna.
Sedan i mitten av maj kom en begäran från hans änka om utredning.
En begäran som lämnades in förra veckan av Burshs fru, Yasmin al-Bursh, för utredning av hennes mans död, godkändes av domaren Gad Arenberg, som gav Tel Aviv sju dagar på sig att svara.
Israel Svarade inom en vecka och godkände att en utredning skulle ske och en obduktion där en läkare som representerade familjen skulle närvara.
Sedan i mitten juni kom svaret från änkan och familjen. Man vägrade obduktion.
För källor till citaten se mitt tidigare inlägg.
Jag tänker som så, hade verkligen Israel gått med på en obduktion om man trodde att den skulle visat att han blev mördad? Att hans anus var trasigt, huvudet skadat och revben knäckta. För det är väl så anklagelserna är. Jag tror snarare att Israel använde veckan de hade på sig att svara med att försöka ta reda på om liket var sargat eller inte. Om en obduktion hade visat allt detta hade Israel fått stora problem med sin egen befolkning, som hade haft svårt att acceptera detta.
När sedan Israel accepterade utredning på ett transparant sett valde familjen att vägra detta, de som bara några veckor tidigare hade krävt det. Varför? En tanke jag får är att man var rädd att Israel skulle kunna bevisa sin oskuld. Jag har inte hittat någon anledning som familjen ger. Så det hela ser konstigt ut. Vad viljan större att anklaga en önskan att få svar?
Men det här är mina tankar som jag har just nu med den infon som jag hittar. Jag säger inte att jag har rätt.