2024-11-18, 14:06
  #997
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simborgarmannen
Orsaken till att jag väljer att starta denna tråd just nu är att president Biden precis har gett Ukraina tillåtelse att avfyra missiler med amerikanska komponenter mot mål långt inne på ryskt territorium. Putin har varnat för att detta kommer att betyda krig med NATO.
Putin varnar och varnar och var….zzzzz.
Han är som riddaren i Monthy Python filmen som hela tiden förlorar och är lika stursk hela tiden, skillnaden är att puttler kommer förlora sitt huvud…men det kommer väl fortsätta snacka antagligen
Citera
2024-11-18, 14:07
  #998
Medlem
Taokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simborgarmannen
Jag sympatiserar inte alls med Ryssland. De startade kriget. Läget är extremt spänt och det mesta talar tyvärr för att en internationell storkonflikt står för dörren, annars hade jag inte startat tråden.


En false flag operation verkar ha startat kriget. Varpå Zelenski får sjuka summor pengar av hela västvärlden för att stoppa en konflikt som han själv såg till att börja.

Alla som inte vet att Zelenski är en skådespelare som gör allt på uppdrag och i planerat syfte bör förhoppningsvis förstå det snart.
Citera
2024-11-18, 14:11
  #999
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Canonica
Putin varnar och varnar och var….zzzzz.
Han är som riddaren i Monthy Python filmen som hela tiden förlorar och är lika stursk hela tiden, skillnaden är att puttler kommer förlora sitt huvud…men det kommer väl fortsätta snacka antagligen
Visst, man kan säga att han är pojken som ropar varg (eller björn). Å andra sidan var det både vansinnigt och meningslöst att gå in i Ukraina, men han gjorde det ändå.
Citera
2024-11-18, 14:12
  #1000
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Mycket könsord. Vore det inte för Putin skulle vi ha kriget redan här. Han har visat stort tålamod trots otaliga provokationer från EU, Nato, usa och Ukraina.

Det är viktigt att sätta sig in i detaljer och förstå vad vi håller på med. Vi i Europa ser usa som en stor räddare. Samtidigt går vi på knäna pga flyktingströmmar orsakade av USAs sk krigföring mot terror. Och USAs enorma framgång att knuffa undan Ryssland som pålitlig och billig energiexportör till Europa, främst Tyskland. Usa är intresserad av Europa som vasall och sk captive customer, dvs fast i relationen, även om den inte gynnar oss.

Fortsätter vi vår okritiska hållning är kriget smart här. Helt självförvållat.
Nej. Putin har skapt den här konflikten och det faktum att han lierar sig med kommunister visar att man inte ska ha med honom att göra.

Jag lever hellre under USAs hegemoni än den kommunism som Putin verkar omfamna.
Citera
2024-11-18, 14:12
  #1001
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Taoker
En false flag operation verkar ha startat kriget. Varpå Zelenski får sjuka summor pengar av hela västvärlden för att stoppa en konflikt som han själv såg till att börja.

Alla som inte vet att Zelenski är en skådespelare som gör allt på uppdrag och i planerat syfte bör förhoppningsvis förstå det snart.
Nej, det där är bara sjuka fantasier.
Citera
2024-11-18, 14:15
  #1002
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Tredje världskriget kommer knappast startas av Ryssland eller Kina, men i vanlig ordning kommer de beskyllas när vi väl är där. Vi är ju redan programmerade att hata dem efter daglig marinering av nyheter med korrekt vinkel. Samma sak hände Irak, Libyen, Syrien, Serbien, Afghanistan. Vi var matade med hatpropaganda, så när bomberna föll och eller markinvasionen påbörjades så var det helt rätt åt dem och inte en dag försent. Nu är det Ryssland, Nordkorea och Iran, och till viss del Venezuela och Kina, som vi programmeras att hata. En annan klassisk metod som Usa och Israel använt under lång tid är att provocera i det tysta, bryta avtal och överenskommelser, eller andra villkor under resan, och eller positionera trupp/vapen på sådant sätt att motparten är tvungen att agera. Då heter det helt plötsligt att motparten har ensidigt angripit, fått storhetsvansinne mm. Historien och medierapportering börjar bekvämt nog först när motparten reagerar, inte från tidpunkt när den egna sidan provocerat under lång tid. Exempel på det är Korea, Kuba, Ukraina/Maidan - Krim, Donbass, Georgien, Kazakstan, Vitryssland, Israel-Palestina.

Skulle inte bli förvånad om en sedvanlig falskflaggsoperation inträffar innan Trumps tillträde så att medier kan rapportera från första parkett och bygga upp upprördheten hos valboskapen, så att folket kommer kräva blod. Och en motvillig administration kommer "lyda" folkets rop på rättvisa. I Trumps fall räknar man då med att hans absurda strävan efter handel istället för krig avbryts och att han ställer in sig i ledet, där redan Kristersson, Jönsson, vdLying, Rutte mfl står och andäktigt väntar på storebrors vapen, soldater och tuffa hållning.

Vad hjälper det diskussionen att du "pratar" ryska? Då borde ju du kunna analysera kompletta tal och dokument. Istället nöjer du dig, precis som 85-90% av alla andra vita svenskar, med lösryckta meningar ur sitt sammanhang och till och med medvetet felaktiga översättningar. SD fick ju samma behandling av våra oberoende medier under nästan ett årtionde. Och det gick ju inte helt bra med den strutsmentaliteten med tanke på hur sakers tillstånd varit nu i flera år. De flesta kommer villigt vallas in i krig som ingen av oss behöver. Du medverkar till det.

Nej, vi behöver inget tredje världskrig. Men de som styr hur medierna rapporterar vill det verkar det som.
Du har rätt i en sak, vi behöver inte ett tredje världskrig, men i övrigt låter du som ett tvättäkta rysstroll.

Som jag skrev, jag tittar på rysk tv och läser rysk media varje dag. Om man inte är helt hjärndöd så lyser galenskapen igenom i det mesta som kommer från Kreml idag.

Att säga att man blivit provocerad fråntar inte Ryssland från ansvar för sina handlingar. Ingen har hotat Ryssland, men det vore nog på sin plats att göra det.
Citera
2024-11-18, 14:22
  #1003
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Du har rätt i en sak, vi behöver inte ett tredje världskrig, men i övrigt låter du som ett tvättäkta rysstroll.

Som jag skrev, jag tittar på rysk tv och läser rysk media varje dag. Om man inte är helt hjärndöd så lyser galenskapen igenom i det mesta som kommer från Kreml idag.

Att säga att man blivit provocerad fråntar inte Ryssland från ansvar för sina handlingar. Ingen har hotat Ryssland, men det vore nog på sin plats att göra det.

Flera av dessa groteska krigshetsande utgjutelser från rysk statstelevision finns till allmän beskådan på YouTube.
Citera
2024-11-18, 14:23
  #1004
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Nej. Putin har skapt den här konflikten och det faktum att han lierar sig med kommunister visar att man inte ska ha med honom att göra.

Jag lever hellre under USAs hegemoni än den kommunism som Putin verkar omfamna.
Du är inte ensam om att tycka så. Men du har fel. Konflikten har inte alls den upprinnelse som medier ensidigt rapporterat.

Kuba-krisens handlingar är sedan förra Trump presidentskapsperioden ej längre hemliga. Där kan man tydligt läsa att det var usa som provocerade fram den berömda Kuba-krisen som mjölkats av väst i decennier som ett rött skynke och används som bevis på hur otäcka motparten var/är och hur goda vi var/är. Det är inte alls så enkelt. Usa placerade, mot Sovjetunionens protester stridsspetsar i Turkiet, riktade mot moskva. Kuba-krisen blev då motdraget, men presenterades i medier som en plötslig, ensidig och vansinnig handling av Sovjet mot en fredligt sinnad demokrati. Hur det hela slutade får du själv läsa på om denna mycket intressanta geopolitiska händelse.
Citera
2024-11-18, 14:25
  #1005
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Du är inte ensam om att tycka så. Men du har fel. Konflikten har inte alls den upprinnelse som medier ensidigt rapporterat.

Kuba-krisens handlingar är sedan förra Trump presidentskapsperioden ej längre hemliga. Där kan man tydligt läsa att det var usa som provocerade fram den berömda Kuba-krisen som mjölkats av väst i decennier som ett rött skynke och används som bevis på hur otäcka motparten var/är och hur goda vi var/är. Det är inte alls så enkelt. Usa placerade, mot Sovjetunionens protester stridsspetsar i Turkiet, riktade mot moskva. Kuba-krisen blev då motdraget, men presenterades i medier som en plötslig, ensidig och vansinnig handling av Sovjet mot en fredligt sinnad demokrati. Hur det hela slutade får du själv läsa på om denna mycket intressanta geopolitiska händelse.
Jag är så gammal att jag minns den krisen.

Det är inte att jämföra med Putins nutida aggressioner.
Citera
2024-11-18, 14:27
  #1006
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simborgarmannen
Nej, det där är bara sjuka fantasier.
Georgien var också en false flag. Det har en schweizisk parlamentarikergrupp slagit fast. Även gas/oljefatbomberna i Syrien visade sig vara false flag. De vita hjälmarna blev avslöjade och flydde till Kanada.
Nej du, det är definitivt inga sjuka fantasier. Världen är inte så svartvit som våra medier och usa vill måla upp. Utan konflikt, ingen vapenindustri.
Citera
2024-11-18, 14:28
  #1007
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taoker
En false flag operation verkar ha startat kriget. Varpå Zelenski får sjuka summor pengar av hela västvärlden för att stoppa en konflikt som han själv såg till att börja.

Alla som inte vet att Zelenski är en skådespelare som gör allt på uppdrag och i planerat syfte bör förhoppningsvis förstå det snart.
Ditt scenario är att Zelenski sitter i sin bunker och trivs med tillvaron då?
Du menar att han lyckades lura din idol puttler att invadera Krim? Så du menar att Zelenski är smartare än puttler eftersom han lurade puttler upp på läktaren.
Åhhh…stackars puttler, typ?
Citera
2024-11-18, 14:30
  #1008
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Du har rätt i en sak, vi behöver inte ett tredje världskrig, men i övrigt låter du som ett tvättäkta rysstroll.

Som jag skrev, jag tittar på rysk tv och läser rysk media varje dag. Om man inte är helt hjärndöd så lyser galenskapen igenom i det mesta som kommer från Kreml idag.

Att säga att man blivit provocerad fråntar inte Ryssland från ansvar för sina handlingar. Ingen har hotat Ryssland, men det vore nog på sin plats att göra det.
Du upprepar gammal skåpmat och dessutom faller du i fällan. Det finns ju skitmedier och hökar bland mediefolk över hela världen. Det betyder ju inte att landets politik följer medierna. I Sverige gör vi det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in