Citat:
Ursprungligen postat av
abv
Är inte GAD "diagnosen" vuxna får för att de tjatar och försöker utredas för all möjlig skit och belastar vården i onödan? Vem som helst får väl den diagnosen om man söker vård för att man mår dåligt hela tiden. Typ som ta en värktablett och vila när de inte hittar något fel. Rätta mig gärna om jag har fel här.
Hans frågestunder är så märkliga. Han kan ibland lägga ut frågelådan flera gånger om dagen för att sedan t.ex. endast svara på GAD-frågan med ett "ja." och hoppa över resten. Han skryter ofta om sin ständigt aktiva frågelåda men han svarar ju aldrig på några frågor. Det kanske bara är svettiga frågor om alla lögner nuförtiden som kickar igång hans hemska GAD.
Edit: postat 10:10. Det är universum som säger att Rask vajbar på sista versen.
Ja, du kan ha en poäng där. Det verkar ju inte gå att göra något åt det direkt. Det handlar om att finna sig i det. Man ska helt enkelt inte låta sig påverkas av saker som man ändå inte har någon påverkan över. Men detta är Carl-Fredriks största problem i livet, hans besatthet av att kontrollera sin omgivning. Detta innefattar även hur han vill att andra ska bete sig och uppfatta honom. Carl-Fredrik vill inte dö, och därför får han ångest över tanken att han ändå ska göra det, för han kan inte acceptera saker som han inte vill ska hända.
Det förvärras säkert av att han spenderar väldigt mycket tid med sig själv och sina egna tankar istället för att fokusera på annat. Han tröttar aldrig ut kroppen utan sitter ständigt uppe hela nätterna omringad av skärmar. Ångest framkallas för att man inte trivs i situationen man är i. Därför kommer man inte till bukt med det genom att gå i terapi, få medicinering, osv. Man gör det genom att ändra sin situation.
En sak jag också sett att Carl-Fredrik gör när han får en brännande fråga, det är att han hänger upp sig på något och låtsas att han inte förstår vad personen menar. Så istället för att svara på frågan så kommer han med en motfråga att han inte förstår, givetvis följt av emojisar, ansikten som ser förvirrade ut eller hjärtan. Har även sett att han gör det när han streamar. Har inget exempel på rak arm, men det kan vara något stavfel eller ord som han inte "förstår sig på". Fast det är uppenbart att han förstod vad som åsyftades. Så istället för att bemöta skickar han tillbaka en fråga, och sedan besvarar han det inte mer.