Rask frågar sin bästa kompis ChatGPT om den här tråden men missar målet.
DE HAR STALKAT MIG I 8 ÅR!
Jag frågade en ytlig bekant som jag kan vara kritisk mot om hans video:
https://limewire.com/d/HwgLN#eFuvdGhFo6
Samlad bedömning
Rask har rätt i att delar av tråden fungerar som ett toxiskt antifandom. En del inlägg är vidriga,
vissa skribenter framstår som oproportionerligt investerade och familjen - särskilt barnen - borde
lämnas utanför.
Det utesluter emellertid inte en granskning av Rasks egen roll i att tråden har blivit så långlivad.
Tråden uppstod inte kring en anonym privatperson som plötsligt utsattes för 83 000 helt
oprovocerade inlägg. Redan den första sidan handlar om hans missbruksblogg, exponeringen av
pappan, familjen, hotmaterial och hur han hanterade alltsammans offentligt. Under de följande
åren har han fortsatt att producera konflikter, svarsvideor, privata avslöjanden och offentliga
gräl - och dessutom återkommande reagerat på själva Flashbacktråden.
Trådens omfattning ska därför inte betraktas som ett bevis för att Flashback har rätt om Rask.
Samtidigt blir det missvisande att förklara hela fenomenet enbart genom att psykologisera
människorna som skriver där.
Rask analyserar i 58 minuter varför andra människor inte kan släppa
honom, utan att på motsvarande sätt analysera varför han själv, när han
behöver nytt innehåll, ännu en gång väljer att göra dem till
huvudpersoner. Videon blir därmed nästan en perfekt illustration av den
ömsesidiga relation som han själv framställer som ensidig.
EDIT:
Den så kallade objektiva AI-analysen
Rask beskriver analysen som om en neutral utomstående hade undersökt hela materialet. Det finns dock flera problem med den framställningen:
Han har bett ChatGPT analysera vilka människorna i tråden är och varför de befinner sig där.
Samma ChatGPT har enligt honom fått samtliga av hans tidigare videotranskriberingar och ”kan allt om dramat”.
Inga urvalsprinciper, antal granskade sidor, användaruppgifter eller källhänvisningar redovisas.
Analysen påstår sig ha gått igenom tråden från 2019, trots att den startades redan i januari 2018.
Analysen medger själv att tråden inte är homogen och att det endast är en mindre hård kärna som är extremt investerad. Trots det får videon den kollektiviserande titeln ”DE HAR STALKAT MIG I 8 ÅR!”
AI har producerat en välformulerad och bitvis träffande teori, men Rask behandlar den som en oberoende dom över Flashback. I praktiken har han beställt en psykologisk analys av sina kritiker från en tjänst som redan har matats med hans egen berättelse om konflikterna. Föga förvånande får han sedan höra att hans egen strategi är ”funktionell”, medan hans kritiker förklaras med betydligt mindre smickrande psykologiska mekanismer.