2022-12-22, 10:20
Medlem
Sladdarens avatar
Körde med okokt rimmad skinka i år

folieinpackad och bakad i ugnen åt fanders för länge på 125 grader för att uppnå 71 + grader i mitten

Men det vart bättre och godare ..

Kör den nästa gång i airfryer i stycken så den ryms genom att bryna skärsidan som låser in vätskan
Citera
2022-12-22, 10:22
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Stoppade skinkan i ugnen utan att koka den förr, fick infektioner i munnen och var tvungen att fara till närakuten, men det var för många år sen.
Citera
2022-12-22, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Körde med okokt rimmad skinka i år

folieinpackad och bakad i ugnen åt fanders för länge på 125 grader för att uppnå 71 + grader i mitten

Men det vart bättre och godare ..

Kör den nästa gång i airfryer i stycken så den ryms genom att bryna skärsidan som låser in vätskan

Kul att du blev nöjd, men skulle nog nöjt mig med 68 då den kommer gå upp till 69-70 efter att du tagit ut den, och dessutom ska låta den gå ytterligare på kanske 225 grader 15-20 minuter för griljering. Men som sagt, julskinka ska vara något torrare än vad man exempelvis skulle vilja ha en fläskfilé då det annars inte har karaktären av en klassisk svensk julskinka.
Citera
2022-12-23, 20:57
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Kul att du blev nöjd, men skulle nog nöjt mig med 68 då den kommer gå upp till 69-70 efter att du tagit ut den, och dessutom ska låta den gå ytterligare på kanske 225 grader 15-20 minuter för griljering. Men som sagt, julskinka ska vara något torrare än vad man exempelvis skulle vilja ha en fläskfilé då det annars inte har karaktären av en klassisk svensk julskinka.

Det stämmer det du säger men blev iaf lagomt saftig utan torrhet för min del och liksom som om bismakerna försvann via gräddningen jag menar bakningen UTAN kokning innan. Ja de blev annorlunda mycket godare helt enkelt mer djup, konsistens och arom i smakerna, man jag la skinkan i kallt vatten innan i ca 6 timmar innan så den avsaltas lite..tror jag ?.

Det sägs ju att julskinka som bakas bara (inte kokas) blir mer salt när det är fulländat

(FB) Rimmad skinka alldeles för salt. Kan man "unsalta" den?
https://vovve.net/Rastplatsen/display_message.asp?tid=5302226

Gjorde jag rätt eller fel elelr hur gör man ? Skål

Tummen upp och God Jul mannen, kommer alltid köra rimmad okokt skinka i ugnen framöver
Senast redigerad av Sladdaren 2022-12-23 kl. 21:00.
Citera
2023-10-20, 01:03
Medlem
Fn, om drygt en månad är det dags att börja klura ut vilken "Julskinka" det ska bli.
Citera
2023-10-21, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisfesten
Fn, om drygt en månad är det dags att börja klura ut vilken "Julskinka" det ska bli.

Du får nog ta det du hittar i år.
Citera
2023-12-24, 23:56
Medlem
Swe1227s avatar
Tjejen går alltid på den billigaste men visst är dom torra och tråkiga? Har själv ätit skinka från frigående gris på bondgård. Har för mig att skillnaden är markant i kvalitet. Edra erfarenhet?
Citera
2024-11-18, 05:19
Avslutad
Scan Gourmet julskinka fungerar alltid, kan också rekommendera Dalsjöfors färdigkokt julskinka.
Citera
2024-11-18, 11:40
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snart-jul-igen
Scan Gourmet julskinka fungerar alltid, kan också rekommendera Dalsjöfors färdigkokt julskinka.

Helt enig om Scan Gourmet julskinka! Dalsjöfors har jag inte provat. Men i år hade jag tänkt beställa en rimmad skinka från Helmut Walch och koka enligt Mannerströms recept. Gjorde det för två år sedan och det blev riktigt bra.

https://www.koket.se/mannerstroms-kokta-julskinka
Citera
2024-11-18, 14:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Helt enig om Scan Gourmet julskinka! Dalsjöfors har jag inte provat. Men i år hade jag tänkt beställa en rimmad skinka från Helmut Walch och koka enligt Mannerströms recept. Gjorde det för två år sedan och det blev riktigt bra.

https://www.koket.se/mannerstroms-kokta-julskinka

En nykomling som fick bra betyg förra året i test, den slank ner, blir Scan Gourmet i år.
Citera
2024-12-01, 12:04
Medlem
Studsbolls avatar
Aftonbladet hävdar att i år är den billigaste skinkan den överlägset bästa, men såklart är det en låst artikel. Någon som vet vilken skinka de menar är bäst?
Citera
2024-12-01, 12:25
Medlem
Ogorkis avatar
Köpte den billigaste man kunde köpa på Willys. Den smakar rätt mycket galt. Funkar att äta supertunnt skivad med mycket skånsk senap på. Tänker på det här med aftonbladets test - smaken måste väl variera mycket mellan olika djurindivider. Men det hade varit kul att få reda på vilken skinka de säger är godast ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in