2024-11-17, 18:31
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Begreppet läsförmåga innefattar en övergripande skicklighet/förmåga att ta till sig skriven text. En del använder begreppet litteracitet för samma sak.

-Förmåga att identifiera en sammansättning av grafem som text som har mening/budskap.
- Avkodning av grafem, ordbilder.
- Lässtrategier; förmågan att välja sätt att ta till sig ord och meningar som man inte kan avkoda eller förstå.
-Läsförståelse; förmågan att förstå det lästa i sitt sammanhang.
-Förmågan att identifiera en text och dess innehåll; är det en prosa, en sakprosa, instruktion, matematik osv.
-Förmågan att anknyta textens budskap, sammanhang etc. till tidigare erfarenheter. (inlärning av nytt stoff)

I takt med IT-samhällets utveckling försvinner möjligheterna för barn att få ta del av det lästa genom föräldrarnas läsintressen. Ipads har ersatt rim, ramsor och sång som föräldrarna roade sina barn med i tusentals år. Barn får inte längre bekanta sig med böcker som småbarn. De får inte hålla i förälderns fysiska bok, vända upp och ned på den osv.
Barn fångar inte upp läsintresset då TikTok och Instagram är mer lockande. De tappar då möjligheter att träna lässtrategier i olika texttyper. De tappar möjligheterna att förstå sammanhanget i en längre text än ett SMS.

Barn har idag svårigheter med att identifiera matematik i en text. Många barn och vuxna kan inte ta ut fakta ur en längre text osv.

Man tackar för den kompletta förklaringen.

Göteborg stadsbibliotek har en småbarnsavdelning där barn och föräldrar sitter bland mjuka kuddar och knoddarna kryper omkring på mattan. Hela avdelningen är smockfull med pekböcker och det är alltid fullt på dagtid. Är där dagligen.
Man börjar förstå att alla dessa barn i krypåldern har dragit en vinstlott inför framtiden med tanke på alla tydligt engagerade föräldrar av båda könen.
Citera
2024-11-17, 18:35
Medlem
Skrivglappet fick kritik när den kom år 2020:

Citat:
Dokumentären är ett slugt försök att lura fram en skrivkris
Svenskar skriver allt bättre.
Det är ett besvärande men överstigligt hinder för UR:s ”Skrivglappet” som hävdar motsatsen. För att ha en galen utgångspunkt argumenterar dokumentären skickligt för sin sak. [...] Maria Westman är docent i didaktik på Uppsala universitet och stämmer inte in i varningskören. Nog finns brister i svenskars skrivfärdigheter, men lika sant är att vi kommunicerar som aldrig förr i textform. Jag arrangerar ett hypotetiskt skrivtest. Om vi slumpar fram hundra ungdomar i dag och ställer dem mot tidigare generationers unga, hur skulle de klara sig?

– Förmodligen bättre.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/0Kjwro/dokumentaren-ar-ett-slugt-forsok-att-lura-fram-en-skrivkris

Och GP skrev:

Citat:
UR:s Skrivglappet är ett magplask
UR-dokumentären följer troget mallen för den skrivkrisgenre som skrivforskaren Martin Malmström identifierade i sin bok ”Synen på skrivande” (Media-Tryck, 2017). Typiskt för genren är nostalgiska berättelser om ett föredömligt förgånget, hånfulla citat ur elevtexter och rena anekdoter. [...]

I själva verket är det, som skrivforskaren Maria Westman påpekar i dokumentären, svårt att veta om skrivförmågan försämrats eller ej. Inte minst som studentpopulationen förändrats över tid och andelen av befolkningen som går vidare till högre studier kontinuerligt ökat i många decennier. [...]

Det intressanta med dessa undersökningar är att liknande studier från tidigare decennier visar på precis samma upplevelser, och varje gång har det utlöst ett nostalgiskt blickande bakåt där det förgångna gjorts om till något eftersträvansvärt men förlorat. 1963 rapporterades exempelvis i en stor avnämarundersökning författad av Urban Dahllöf att svenska universitetsstudenter, särskilt inom humaniora och samhällsvetenskap, upplevdes ha brister i sin skriftliga förmåga. Och inför de nya läroplanerna 1994 redovisade riksdagens revisorer att svenska skolelevers framställningsförmåga uppfattades ha allvarliga brister. Ett annat exempel på krisutrop som fått medialt genomslag är ett högtidstal som Svenska Akademiens direktör H.S. Nyberg höll 1970 om den svenska ungdomens försämrade språkbruk och skolans läroplaners hemliga ”motvilja mot formell träning”.

https://www.gp.se/kultur/kulturdebatt/urs-skrivglappet-ar-ett-magplask.a267747a-21f4-412b-9293-1a1ee4d01752

Citat:
Ok, men tydligen finns ändå ett problem på högskolan. Skrivglappet och artikeln i Sydsvenskan är baserade på riktiga fall. Hur stort problemet är kan man undra, men det borde undersökas.

Skrivglappet baseras på lärares upplevelser av elevers skrivförmåga. Och att äldre generationer tycker att dagens ungdom är kass är en tradition med anor från Aristoteles tid. Jag håller med om att "det borde undersökas". Lyckligtvis undersöks det också i bland annat de återkommande studier som jag hänvisade till.
Citera
2024-11-17, 19:40
Medlem
tryffs avatar
Jag känner i alla fall två helsvenskar med godkända gymnasiebetyg som båda hävdar att de aldrig läst en bok. en kille och en tjej. När det var dags för redovisning tittade man bara på filmen. Ofta fanns det extramaterial att plocka ur till redovisningen.
Hela djävla skolan är ett skämt.
Citera
2024-11-17, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Jag känner i alla fall två helsvenskar med godkända gymnasiebetyg som båda hävdar att de aldrig läst en bok. en kille och en tjej. När det var dags för redovisning tittade man bara på filmen. Ofta fanns det extramaterial att plocka ur till redovisningen.
Hela djävla skolan är ett skämt.

Då kan man ju sunt ställa frågan; ingick det i kunskapskraven att eleven skulle läsa en bok? Eller var det kanske så att eleven skulle visa upp sia förmågor kring ämnet i fråga? Hur eleven har fått dessa förmågor är liksom inte relevant.

Den enda gången som eleven behöver läsa böcker är just i svenska 6-8, där du skall läsa en bok och redovisa den. Är läraren alert kommer denne att ställa frågor som gör att du inte kan se en film.
Citera
2024-11-17, 20:54
Medlem
RFTs avatar
Många lärare ifrågasätter alla dessa anpassningar som ska göras. Men de håller tyst och knyter näven i fickan. Jag vet, jag har arbetat större delen av mitt vuxna liv i skolans värld.

Det är klart att en elev med dyslexi ska få anpassningar. Men det får inte stanna därvid. En elev med dyslexi måste träna läsning extra mycket.
En elev med dyskalkyli måste träna och åter träna matte, inte bara få anpassningar.
Det fallerar ofta.
Bl a p g a att det saknas resurser.
Citera
2024-11-17, 21:16
Medlem
tryffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
Universiteten har anpassat sig i minst 20-25 år efter studenter som har problem med att läsa, skriva, räkna eller tänka. Resultatet har blivit masshögskolor/vuxenskolor.

Högre studier passar inte för alla. Universiteten borde ha "vetorätt" vid antagningen genom egna tester. Speciellt på lärarutbildningarna!
Vi hade en tråd kring att genomsnitts-studenten (när vi hade studenexamen) hade högre språkkunskaper än examineade språklärare 2023 efter en publicerad rapport.

Tyvärr är systemet sådant att ju fler de tar emot, desto mer pengar. Så det finns inga incitament för universiteten att ställa krav. tvärtom.

Ger sig trump på universiteten kanske det sprider sig hit så småningom.
Citera
2024-11-17, 21:32
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Jo, så det.
Det som var förväntade standardkunskaper förr, är idag lyxvara.

Jag har slutat ha med elever, dom är värdelösa.
Citera
2024-11-17, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
JUST NU ja. Frågan är vad som händer framöver, när de här människorna hamnar i rekryteringsposition. Det är en ond spiral det här, som hålls stången av att det fortfarande finns människor i arbetslivet som (ofta) sitter i rekryterande position och sållar ut den här typen av skräpindivider.

Vad händer när det är skräpindividernas tur att rekrytera, och de som rekryteras i sin tur ska rekrytera ännu längre i framtiden?

Det handlar inte bara om huruvida vi hjälpligt kan styra undan de här vraken JUST NU, utan hur detta påverkar svensk arbetsmarknad på sikt.

Men varför skulle analfabeter hamna i rekryteringsposition på viktiga poster i samhället?
De kommer att jobba på lägre poster med mer praktiska arbetsuppgifter tror jag.
Har man låga betyg väljer man väl oftast inte akademiska studier, och man klarar inte av högskolan i längden även om man råkar komma in på den. Jag har bara sett artiklar som handlar om just att vissa inte klarar högskolestudierna - inte att analfabeter går igenom högskolan och hamnar på höga poster.
Citera
2024-11-17, 22:16
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Men varför skulle analfabeter hamna i rekryteringsposition på viktiga poster i samhället?

Därför att urvalet av människor som faktiskt kan läsa och skriva på en förväntad nivå saknas. Då sänks kraven per automatik, annars anställs ingen.

Jag är mellanchef på ett ganska stort internationellt bolag, som ingår i en koncern med mångmiljardomsättning. Min chef kan inte skilja på de och dem, t.ex. eller stava till sådant jag anser vara ganska enkla ord. Så det är ingenting som eventuellt händer 2050 eller 2300, utan det är redan på god väg att ske.

Citat:

På tron kan man bli salig.

Citat:
Har man låga betyg väljer man väl oftast inte akademiska studier, och man klarar inte av högskolan i längden även om man råkar komma in på den. Jag har bara sett artiklar som handlar om just att vissa inte klarar högskolestudierna - inte att analfabeter går igenom högskolan och hamnar på höga poster.

Fast det här stämmer ju uppenbarligen inte. Återigen, bara som exempel, så har min chef både en bachelor och en master inom teknik, med ganska goda betyg (jag har nämligen sett dem).
Citera
2024-11-17, 22:18
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Finns nog många "dyslektiker" bland dessa kretiner... Undrar hur många som lyckats lura sig genom skolsystemet genom att klaga på att man är dyslektiker och har social ångest, ADHD, ADD och vad fan allt heter, enkom för att få det lättare...?

Förbannade snöflingor är vad som Sverige och föräldrar skapat och fortfarande skapar...
Citera
2024-11-17, 22:29
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Men hur har de kommit in på högskolor är frågan. Alla skulle ha F i svenska. När de som läser litteraturvetenskap inte kan läsa böcker, har man passerat en gräns.

Att man sänkt kraven på högskolorna är förstås helt åt skogen, men nån måtta måste det förstås vara. Vad är nästa, matematiker som inte kan räkna(kanske finns redan). Ett totalt förfall inom skolan.

Att lärarna knappt får utbildning i hur man lär barn att läsa, är nåt som inte ens går att fatta. Så dumt är det. Det går inte att försvara.
Senast redigerad av EnCarte 2024-11-17 kl. 22:33.
Citera
2024-11-17, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Och ersättas av vilka studenter och vilken personal?

Men vi får väl hoppas att framtiden kräver färre människor i kvalificerat arbete. Som det är idag måste du ha en hyggligt stor grupp högpresterande för att hålla igång ett i-land.

Studenter som åker ut från en högskoleutbildning mitt i en termin lär ju inte ersättas, personal som får sparken måste ersättas med sökande som är bättre kvalificerade för jobbet.

Ja, Sverige behöver arbetskraftsinvandring från I-länder och inte fler lågutbildade invandrare. Detta är vad man försöker åstadkomma nu. Jag oroar mig inte så mycket för att vi ska få analfabeter på högskolorna utan för att vi ska få alltför många med bristande språkkunskaper i exempelvis äldrevården.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in