2024-11-17, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Hoppsan !

Det har hänt en del sedan sist. Jämfört med 90-talet så hade programmen till Läkare, jurist,psykolog, civilingenör etc ALLA 1.8-2.0 för att bli antagen (storstäderna uni) Jag vet personer som flyttat till Umeå för att antagningspoängen var ett snäpp lägre , en flytt på mer än 100 mil norrut
Till SSK inte under 1,5.
Det var väl på den tiden då inte arbetsmiljön för ssk och lärarna inte var fullt så krävande
Är 60-70-talister den sista generationen som verkligen har råpluggat och fortfarande kan läsa komplicerade texter utan att tappa tråden ? ? 80-talister också ?

Ingen aning, men generellt sett tror jag det kan vara så, ja. Dagens grund- och gymnasieskola är så fördummad att man bara kan lalla sig rakt genom den - i alla fall när jag gick och jag är 90-talist. Måhända är det ännu sämre idag.
Citera
2024-11-17, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
JUST NU ja. Frågan är vad som händer framöver, när de här människorna hamnar i rekryteringsposition. Det är en ond spiral det här, som hålls stången av att det fortfarande finns människor i arbetslivet som (ofta) sitter i rekryterande position och sållar ut den här typen av skräpindivider.

Redan nu fylls Svenska myndigheter på med nyexaminerade akademiker som inte har en susning
om vad jobbet egentligen går ut på. Men allting går sin gilla gång och ingen klagar.
Det blir kanske lite värre när en samhällskris sätter press på myndigheter och tvingar dem att agera.
Citera
2024-11-17, 15:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Karatematch
Noga konstruerad nedgång. Kommunister gillar inte smarta medborgare. Inte första gången i historien detta händer. Rinse and repeat

Haha du har missuppfattat
.det är borgarna som ogillar folket bildar sig.
Varför tror du en majoritet av akademikerna är åt vänster?

Borgarnas fasa har alltid varit smarta invånare som förstår samband och som ställer krav och kan tänka själva.

Kunskapen hos er som alltid skyller på vänstern är skrämmande låg när det gäller hur de styrande vill ha sina invånare.

Polisen och militären som ifrågasätter? Nej precis det är deras mardröm.

Borgarna har haft makten nu i två år och innan dess åtta år med Reinfeldt. Där har du svaret på varför de som nu är i ålder att påbörja högre studier de facto är idioter för de har gått borgarnas flum och idiot skola.

Sossarna var inte mycket bättre dem heller. Men de styrdes mer av dumhet för de trodde studenter skulle ha kraft nog att ställa krav på sig själva och ett egenansvar.
Det visade sig bli fel.
Citera
2024-11-17, 16:07
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Att 90-00-talister saknar adekvat läsförmåga vet vi om och det har forskare varnat för under hela 2000-talet när de såga att barns läsförmåga gick ned i samma takt som användandet av IT gick upp.

Hur ska man förstå "läsförmåga" i sammanhanget. Vad innebär det konkret ?
Citera
2024-11-17, 16:14
Medlem
De vill kanske inte kämpa nog? På de flesta grundskolor/gymnasium(om de ej är rent praktiskt gymnasium),så är det ju väldigt mycket studier och analyser av olika typer av artiklar. Enormt mycket faktiskt. Du lär dig skriva insändare,fackartikel, nyhetsartikel o s v, samt kategorisera dem. Olika typer av rim, dikter o s v. Samt väldigt mycket källkritik. Väldigt märkligt faktiskt. Har ett barn som lämnade in uppsats för bedömning på engelskt högklassigt universitet. Man fick välja mellan icke engelska som modersmål eller svårare bedömning med engelska som modersmål. Barnet valde det svårare alternativet trots ingen engelska alls som modersmål. (Läst engelska 6 år)Fick näst högsta betyg. Så ja märkligt att det är så kasst.. Vi hade aldrig så mycket lektioner i att formulera sig när jag växte upp.
Citera
2024-11-17, 17:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Expressen har blivit Sveriges svar på Daily Mail - en högerkonservativ tidning som publicerar skräckrubriker utan verklighetsförankring.

Ren analfabetism existerar inte i Sverige. Alla kan läsa. Spörsmålet gäller hur dåligt en del läser och om det ska klassas som "funktionell analfabetism". Vad funktionell analfabetism är har uppenbarligen inte Ann-Charlotte Marteus koll på då hon påstår att "de släpper in rena analfabeter på Lunds universitet".

Likt Ann-Charlotte Marteus krönika saknar Victor Malms krönika källor eller sifferuppgifter som stödjer tesen att "Snart består Sverige av fullkomliga idioter". Det här är substanslöst klickbete.

Tittar vi på skolastiska undersökningar som Skolverket och andra genomför (PISA, PIRLS, TIMSS) så varken tappar vi eller drar ifrån.

Beviset för att idioternas tid är inne kanske snarare är att folk tror mer på Expressens krönikörer än på Skolverkets studier?

Skolastiska Njaaa...
Citera
2024-11-17, 17:12
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KjelleBenchpress
Troligtvis så handlar det till störst del om negrer, sedan om araber och i tredje hand om vita pojkar som spelar för mycket dataspel och skriver på "chatt språk".

Att låg iq negrer inte kan nå upp till svensk standard är inte så konstigt, problemet hos araber är nog snarare att många inte har engagerade föräldrar, dock så är det här endast positivt för vita i Sverige.

Problemet hos svenskar är troligtvis gör mjäkiga föräldrar som inte uppfostrar sina barn på ett korrekt sätt. Få barnen att läsa varje kväll, ta ifrån dem telefoner och stäng av internet. Hitta något när de är små som de kan läsa, allt ifrån barnböcker till serietidningar, så länge de läser något.
Man måste läsa för att utöka sitt eget ordförråd och för att kunna fungera i vuxenlivet, har man ett för dåligt ordförråd så kommer man inte kunna läsa kontrakt, brev från banken eller myndigheter och förstå vad som står i dem

Edit: Läste länken nu och ett problem här är nog att de helt enkelt inte har ro att sitta still och läsa utan att det händer något. Det problemet kommer ifrån TikTok och korta filmsekvenser med "instant gratification", något som man definitivt inte får av att läsa en bok eller en text
Läs lite här på forumet vad folk tror och tycker om sin samtid och om historien så borde du inse att landet är kört. Dumskallarna har tagit över och att säga "jag har aldrig läst en bok" anses som helt normalt och inte som tecken på en retard.
Citera
2024-11-17, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Lite trist att Ann-Charlotte Marteus ledare är så illa skriven när det är just läs-och skrivförmågan som hon kritiserar....
Båda dina källor är personliga texter, en krönika och en ledare, men de bygger på en (låst) artikel i Sydsvenskan som handlar om hur en del studenter på skånska högskolor inte klarar av att läsa hela böcker. De är inte analfabeter men de läser dåligt och långsamt. Inte förvånande när det gäller just Skåne som är invandrartätt.

Den var bakom paywall men jag hittade en artikel som refererade till och sammanfattade en artikel i HD som jag tror var samma som i Sydsvenskan. Inte så mycket info där dock...

Hon skrev "de kan ljuda". Är det inte något barn som knappt kan läsa på lågstadiet håller på med?

Citat:
Jag tror inte att vi behöver oroa oss för att det ska hamna en massa analfabeter på viktiga poster i samhället: klarar de inte sina tentor så får de ingen CSN och åker ut från sin utbildning.
Skulle de klara sina studier men inte kan sköta sitt jobb så kommer de att få sparken.
Ja, det är förfärligt att inte ens journalister kan skriva korrekt svenska numera och man borde kanske ha fler intagningsprov till högskolor för att säkerställa att studenterna kommer att klara studierna.

Jo, men marteus anade att man kommer börja med "anpassningar" på högskolan också... Sen det med CSN bör ju sålla ut vissa (speciellt analfabeter) om de får normala tentor på papper. Jag var dock inte världens bästa student i perioder... Har dock för mig att jag aldrig förlorade CSN.

Jag läste olika saker bl.a. datalogi men några terminer eller vad det var, läste jag filosofi. På delar av kursen fick vi böcker på engelska. Detta var böcker av filosofer och om filosofi, och ett tag var den eller de böcker vi skulle läsa på engelska.

På en delkurs skulle vi läsa några kapitel ur boken, och sen skriva tre sidor på svenska om det... Det var ju inte helt lätt då även om jag var hyfsad på engelska, kunde jag inte med lätthet översätta alla filosofiska begrepp och termer till svenska. Ordboken jag hade var från 1800-talet om jag minns rätt. Jag hade vid tillfället inte tillgång till internet hemma då heller... Tror det var 1992...

Poängen är att då bara antog de att vi skulle kunna läsa hur avancerade texter som helst, och t.o.m. på engelska...
Senast redigerad av Snobird 2024-11-17 kl. 18:02.
Citera
2024-11-17, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Expressen har blivit Sveriges svar på Daily Mail - en högerkonservativ tidning som publicerar skräckrubriker utan verklighetsförankring.

Nja, hade det varit enda källan men dokumentären Skrivglappet var inne på att studenter på högskolan skriver undermåligt.

Citat:
Ren analfabetism existerar inte i Sverige. Alla kan läsa. Spörsmålet gäller hur dåligt en del läser och om det ska klassas som "funktionell analfabetism". Vad funktionell analfabetism är har uppenbarligen inte Ann-Charlotte Marteus koll på då hon påstår att "de släpper in rena analfabeter på Lunds universitet".

Jag vet inte exakt vad funktionell analfabetism är, men det låter inte som en funktionell analfabet kanske har att göra på högskolan?

Citat:
Likt Ann-Charlotte Marteus krönika saknar Victor Malms krönika källor eller sifferuppgifter som stödjer tesen att "Snart består Sverige av fullkomliga idioter". Det här är substanslöst klickbete.

Det är kanske något överdrivet och det kan vi hoppas...

Citat:
Tittar vi på skolastiska undersökningar som Skolverket och andra genomför (PISA, PIRLS, TIMSS) så varken tappar vi eller drar ifrån.

Ok, men tydligen finns ändå ett problem på högskolan. Skrivglappet och artikeln i Sydsvenskan är baserade på riktiga fall. Hur stort problemet är kan man undra, men det borde undersökas.

Citat:
Beviset för att idioternas tid är inne kanske snarare är att folk tror mer på Expressens krönikörer än på Skolverkets studier?

Kanske för att jag och många andra sällan läser skolverkets studier? Jag läste dock också en sorts kortare version av artikeln i Sydsvenskan och HD innan jag postade. Tyvärr kunde jag inte läsa den fulla artikeln då den var bakom paywall ..

Dessutom ifrågasätter jag i huvudinlägget om uppgifterna kan stämma...
Senast redigerad av Snobird 2024-11-17 kl. 18:04.
Citera
2024-11-17, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Hur ska man förstå "läsförmåga" i sammanhanget. Vad innebär det konkret ?

Begreppet läsförmåga innefattar en övergripande skicklighet/förmåga att ta till sig skriven text. En del använder begreppet litteracitet för samma sak.

-Förmåga att identifiera en sammansättning av grafem som text som har mening/budskap.
- Avkodning av grafem, ordbilder.
- Lässtrategier; förmågan att välja sätt att ta till sig ord och meningar som man inte kan avkoda eller förstå.
-Läsförståelse; förmågan att förstå det lästa i sitt sammanhang.
-Förmågan att identifiera en text och dess innehåll; är det en prosa, en sakprosa, instruktion, matematik osv.
-Förmågan att anknyta textens budskap, sammanhang etc. till tidigare erfarenheter. (inlärning av nytt stoff)

I takt med IT-samhällets utveckling försvinner möjligheterna för barn att få ta del av det lästa genom föräldrarnas läsintressen. Ipads har ersatt rim, ramsor och sång som föräldrarna roade sina barn med i tusentals år. Barn får inte längre bekanta sig med böcker som småbarn. De får inte hålla i förälderns fysiska bok, vända upp och ned på den osv.
Barn fångar inte upp läsintresset då TikTok och Instagram är mer lockande. De tappar då möjligheter att träna lässtrategier i olika texttyper. De tappar möjligheterna att förstå sammanhanget i en längre text än ett SMS.

Barn har idag svårigheter med att identifiera matematik i en text. Många barn och vuxna kan inte ta ut fakta ur en längre text osv.
Citera
2024-11-17, 18:15
Medlem
Synen på bildning är tyvärr låg idag. Det är viktigare att allt ska förenklas, anpassas och curlas. Dessutom behövs ju inte vare sig utbildning eller bildning eftersom man minsann kan bli influerare eller något liknande. Då föräldrarna också är låsta vid sina telefoner blir det svårt att ha något bildningsideal hemifrån heller.

https://www.hd.se/2024-11-11/skanska-toppstudenter-kan-inte-lasa-bocker-orkar-inte/ på temat
Citera
2024-11-17, 18:30
Medlem
Demokraturdns avatar
Universiteten har anpassat sig i minst 20-25 år efter studenter som har problem med att läsa, skriva, räkna eller tänka. Resultatet har blivit masshögskolor/vuxenskolor.

Högre studier passar inte för alla. Universiteten borde ha "vetorätt" vid antagningen genom egna tester. Speciellt på lärarutbildningarna!
Senast redigerad av Demokraturdn 2024-11-17 kl. 18:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in