Det har varit intressant att veta vilka utbildningar det rör sig om som analfabeter söker sig till. Handlar inte om riktiga utbildningar och bra högskolor kan jag tänka. Humaniora, "mänskliga rättigheter", feminism, kulurpolitiska program, socionom etc.
Alla ska med i ett socialdemokratiskt Sverige Många rödgröna lärare i grundskolan och gymnasiet som är aktivister och ger glädjebetyg. Exempelvis gymnasieamnesti. Inte vill den rödgröna, grönhåriga läraren vara "rasisten" som kugga.
Senast redigerad av CyberIngmar 2024-11-17 kl. 12:16.
Det är sant, men det låter kanske mer graverande än vad det tycks vid en första anblick. I praktiken var det väl inte mer än att vi i elitgruppen fick sitta ensamma mer medan lärarna hjälpte obsgruppen mer. Vi fick väl förmodligen också lite fler uppgifter, minns inte riktigt.
Jag kan till viss del verifiera detta eftersom ett liknande system fanns på min skola både på låg- och mellanstadiet.
Det som inte stämmer och som i mitt tycke låter litet underligt är att det bara skulle röra sig om två grupper. Hos oss fanns det tre grupper där den stora merparten tillhörde mittengruppen som varken var över- eller underpresterande. Det låter extremt med en så pass stor polarisering. Å andra sidan kan saker ha hänt eftersom jag gissar att det skiljer en del i tid mellan oss.
Det är väl klart att universiteten antar analfabeter när antagningspoängen från HP för sådana program många söker sig till ser ut såhär?
Sjuksköterska: 0,35
Lärare: 0,30
Socionom: 0,90
Röntgensjuksköterska: 0,35
Personal och arbetsliv: 0,25
Man antar ju att det är inom dessa utbildningar dessa personer återfinns.
För jämförelse kräver läkarprogrammet 1.65, psykologprogrammet 1.4, civilingenjör inom teknik 1.35 och högsta möjliga poäng är 2.0.
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Hoppsan !
Det har hänt en del sedan sist. Jämfört med 90-talet så hade programmen till Läkare, jurist,psykolog, civilingenör etc ALLA 1.8-2.0 för att bli antagen (storstäderna uni) Jag vet personer som flyttat till Umeå för att antagningspoängen var ett snäpp lägre , en flytt på mer än 100 mil norrut
Till SSK inte under 1,5.
Det var väl på den tiden då inte arbetsmiljön för ssk och lärarna inte var fullt så krävande
Är 60-70-talister den sista generationen som verkligen har råpluggat och fortfarande kan läsa komplicerade texter utan att tappa tråden ? ? 80-talister också ?
Trodde de där HP-siffrorna var dragna ur röven först men de stämmer ju ta mig tusan.
Troligtvis så handlar det till störst del om negrer, sedan om araber och i tredje hand om vita pojkar som spelar för mycket dataspel och skriver på "chatt språk".
Att låg iq negrer inte kan nå upp till svensk standard är inte så konstigt, problemet hos araber är nog snarare att många inte har engagerade föräldrar, dock så är det här endast positivt för vita i Sverige.
Problemet hos svenskar är troligtvis gör mjäkiga föräldrar som inte uppfostrar sina barn på ett korrekt sätt. Få barnen att läsa varje kväll, ta ifrån dem telefoner och stäng av internet. Hitta något när de är små som de kan läsa, allt ifrån barnböcker till serietidningar, så länge de läser något.
Man måste läsa för att utöka sitt eget ordförråd och för att kunna fungera i vuxenlivet, har man ett för dåligt ordförråd så kommer man inte kunna läsa kontrakt, brev från banken eller myndigheter och förstå vad som står i dem
Edit: Läste länken nu och ett problem här är nog att de helt enkelt inte har ro att sitta still och läsa utan att det händer något. Det problemet kommer ifrån TikTok och korta filmsekvenser med "instant gratification", något som man definitivt inte får av att läsa en bok eller en text
Tyvärr så får jag göra dig besviken! Har utlänningar lyckats komma in på universitetet så brukar det bli folk av dom,
Sen har ju universitetet blivit någon vänster flum politisk indoktrings verksamhet, och sådant biter inte på utlänningar på samma sätt som på svenskar.
Det hävdades i en artikel att antalet analfabeter ökar i Sverige. Detta i sig är skrämmande men även att det finns studenter (tydligen också med svenskt påbrå) på universitet som inte ens kan läsa. En kvinnlig artikelförfattare, ponerade att de måste fått glädjebetyg genom hela gymnasiet, plus anpassningar där de fått lyssna på ljudböcker istället. Hon spekulerade också kring att möjligen kommer anpassningar också ske på högskolan, så att vi kanske kommer få akademiker som är analfabeter... Sen nämndes också att dessa "anpassningar" börjar redan i grundskolan, vilket kanske är grunden till problemet. Har barn inte lärt sig läsa hyfsat tidigt, blir det bara ännu svårare...
Ytterligare en artikel idag i samma ämne, och även att det refereras till tidigare artiklar som tagit upp det... Fast för mig verkar det helt bisarrt... Hur kan någon som inte eller knappt kan läsa, få höga nog betyget på gymnasiet för att kunna komma in på en högskoleutbildning? Dessutom, hur kan personen vilja det? Jag har läst på högskolan, och jag hade absolut inte gjort det om jag haft problem att läsa...
Så hela detta ter sig ytterst underligt. Det låter nästan för underligt för att kunna vara sant... Det nämndes också att ungdomar i ganska stor grad inte heller är bra på digitala saker, och har t.ex. svårt att värdera om information är sanningsenlig eller inte. Exakt vad detta närmare gällde har jag ingen större koll på...
Så hur mycket av detta stämmer, och i så fall vad beror det på? En analfabet på universitet låter som en skruvad boktitel, men är som det hävdas, tydligen idag inte helt ovanligt..
Liknande ämne har kanske tagits upp men nu fokuserar detta mer på om vissa studenter på universitet faktiskt är analfabeter...
Lite trist att Ann-Charlotte Marteus ledare är så illa skriven när det är just läs-och skrivförmågan som hon kritiserar....
Båda dina källor är personliga texter, en krönika och en ledare, men de bygger på en (låst) artikel i Sydsvenskan som handlar om hur en del studenter på skånska högskolor inte klarar av att läsa hela böcker. De är inte analfabeter men de läser dåligt och långsamt. Inte förvånande när det gäller just Skåne som är invandrartätt.
Jag tror inte att vi behöver oroa oss för att det ska hamna en massa analfabeter på viktiga poster i samhället: klarar de inte sina tentor så får de ingen CSN och åker ut från sin utbildning.
Skulle de klara sina studier men inte kan sköta sitt jobb så kommer de att få sparken.
Ja, det är förfärligt att inte ens journalister kan skriva korrekt svenska numera och man borde kanske ha fler intagningsprov till högskolor för att säkerställa att studenterna kommer att klara studierna.
Fast annat konstigt är att så många verkar anse de "måste" läsa på högskolan idag. Har läst att det är något sossarna legat bakom, att få så många som möjligt att plugga på högskola... Detta var tidigare absolut inget alla gjorde. Många som gått 4-årig teknisk tyckte att det räckte, och det fanns 2-åriga yrkesinriktade utbildningar som räckte för att ge jobb.
Högskola är eller borde kanske inte vara ett måste, men om vissa som når dit idag inte ens kan läsa, torde deras kunskapsnivå ligga långt under majoriteten av ungdomar på 80- och 90-talet.
Jag tror att det beror på hur man utformat gymnasiet. Man har utformat utbildningen så att antingen blir man redo att börja ett yrke direkt efter gymnasiet och kan sedan arbeta inom det yrket resten av livet, eller så är det mer en förberedande utbildning i syfte att klara en mer avancerad utbildning på högskola och först där välja vilka yrkesområden man kommer att jobba med.
Helt enkelt är en allt större del av gymnasiet fokuserat på att man väljer först i högskolan. Jag tror det är fel väg att gå eftersom många nog skulle kunna välja yrke redan vid 9:an och sedan använda gymnasiet till att bli bäst inom det yrket.
Vi har idag en väldigt stor grupp i samhället som delvis missat den grundläggande svenska skolan. De har aldrig fått alla de kunskaper som svenska skolan ger en under 12-15 års tid.
En del har från sina hemländer en någorlunda likvärdig utbildning, andra har bara gått 4 år i koranskola och då reciterat koranen så de minns den utantill och ytterligare andra har inte ens haft tillgång till skola och skriftspråk överhuvudtaget.
Sverige har underskattat och misslyckats med den utmaningen helt enkelt på grund av den förbjudna volymfrågan.
Sedan har vi då en allmän trend att barn och ungdomar läser inte böcker. De använder mobilen, scrollar i sociala media och får till sig kunskaper av alla möjliga slag, men gemensamt är att det är styckat i småbitar utan det sammanhang som man får när man läser böcker och längre texter.
Väldigt mycket tid går också numera till att spela, titta på filmer och tvserier. Mycket mycket mer än tidigare. Sociala samspelet mellan barnen är också sjunkande i verkliga världen och går mer och mer in i den virtuella världen.
En del kritiker menar att det är ett hot mot fundamental förståelse för hur vårt moderna samhälle fungerar. Jag frågar mig istället, hur mycket kompetens behöver samhället egentligen?
Jag tänker att kanske det är okej att 50% av befolkningen faktiskt bara förstår lite, huvudsaken de lever och är konsumenter, gör enkla jobb och ja.. är människor.
Medan 50% förstår hur saker och ting fungerar. Ser till att samhället fungerar, Utvecklar samhället och nya produkter, bygger och förvaltar infrastruktur och ja, helt enkelt ser till att fundamentala saker är i fortsatt användbart skick.
Expressen har blivit Sveriges svar på Daily Mail - en högerkonservativ tidning som publicerar skräckrubriker utan verklighetsförankring.
Ren analfabetism existerar inte i Sverige. Alla kan läsa. Spörsmålet gäller hur dåligt en del läser och om det ska klassas som "funktionell analfabetism". Vad funktionell analfabetism är har uppenbarligen inte Ann-Charlotte Marteus koll på då hon påstår att "de släpper in rena analfabeter på Lunds universitet".
Likt Ann-Charlotte Marteus krönika saknar Victor Malms krönika källor eller sifferuppgifter som stödjer tesen att "Snart består Sverige av fullkomliga idioter". Det här är substanslöst klickbete.
Tittar vi på skolastiska undersökningar som Skolverket och andra genomför (PISA, PIRLS, TIMSS) så varken tappar vi eller drar ifrån.
Beviset för att idioternas tid är inne kanske snarare är att folk tror mer på Expressens krönikörer än på Skolverkets studier?
Troligtvis så handlar det till störst del om negrer, sedan om araber och i tredje hand om vita pojkar som spelar för mycket dataspel och skriver på "chatt språk".
Att låg iq negrer inte kan nå upp till svensk standard är inte så konstigt, problemet hos araber är nog snarare att många inte har engagerade föräldrar, dock så är det här endast positivt för vita i Sverige.
Problemet hos svenskar är troligtvis gör mjäkiga föräldrar som inte uppfostrar sina barn på ett korrekt sätt. Få barnen att läsa varje kväll, ta ifrån dem telefoner och stäng av internet. Hitta något när de är små som de kan läsa, allt ifrån barnböcker till serietidningar, så länge de läser något.
Man måste läsa för att utöka sitt eget ordförråd och för att kunna fungera i vuxenlivet, har man ett för dåligt ordförråd så kommer man inte kunna läsa kontrakt, brev från banken eller myndigheter och förstå vad som står i dem
Edit: Läste länken nu och ett problem här är nog att de helt enkelt inte har ro att sitta still och läsa utan att det händer något. Det problemet kommer ifrån TikTok och korta filmsekvenser med "instant gratification", något som man definitivt inte får av att läsa en bok eller en text
Stämmer inte. Har inte med iq att göra detta, problem. Det har med anpassningar till olika diagnoser.
Förr fick du F om du inte kunde läsa eller skriva. Idag får du betyg genom att lyssna på ljudböcker och redovisa muntligt om du inte kan skriva.
Dyslexi, adhd, autism och massa annat har blivit en epidemi bland inga oavsett ursprung.
Ju enklare, bekvämare och mindre krav ett samhälle ställer på sina invånare, desto dummare, svagare och mesigare blir invånaren. Idag har vi svenska tonåringar som tror det finns 100 olika kön, med benstommar som 90åringar på grund av inaktivitet, pojkar med mer östrogen än testosteron, psyksjuka tonårstjejer som går på hormonstörande p-piller och annan skit.
Allt detta i kombination av horder med tonåringar ifrån MENA, Afrika och så vidare som i genomsnitt är lika smarta som en påse nötter. Klart som fan de inte kan läsa, de kan ju knappt knyta skosnörena! Tänk även på att många av dagens unga konstant sitter framför TikTok och liknade och kollar snabba klipp som bidrar till att deras hjärnor ruttnar. FY FAN! Det vet väl inte ens vad en bok är nu för tiden! HUJEDAMEJ!