Resultat: Är du för aktiv dödshjälp
Ja
78,99%
94 röster
Nej
16,81%
20 röster
Vet ej
4,20%
5 röster
2024-11-17, 16:09
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ejeitcgeirbf462ydf
Jag vill inte bli en jävla åldring.

Jag vill inte!!!

Jag vill inte!

JAG VILL INTEEEEEEE!

Därför borde dödshjälp vara tillåtet.

Nä, något vårdpaket vill nog ingen av oss bli. Därför borde det var okej, och finnas dödshjälp att tillgå, när kroppen och hjärnan börjar lägga av och göra oss oigenkännliga. Även för våra anhöriga är ju detta att föredra, istället för att se os som grönsaker de sista åren och den bilden färsk i minnet när vi dör. Långt humanare att låta oss "koppla ur" när de börjar bli ovärdigt och olidligt att vara människa. Helt enig.
Citera
2024-11-17, 16:13
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Nä, något vårdpaket vill nog ingen av oss bli. Därför borde det var okej, och finnas dödshjälp att tillgå, när kroppen och hjärnan börjar lägga av och göra oss oigenkännliga. Även för våra anhöriga är ju detta att föredra, istället för att se os som grönsaker de sista åren och den bilden färsk i minnet när vi dör. Långt humanare att låta oss "koppla ur" när de börjar bli ovärdigt och olidligt att vara människa. Helt enig.

Jag vill inte åldras och bli en jävla fucking gråhårig gubbe heller.

JAG VILL INTE!!!!!
Citera
2024-11-17, 16:17
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Jag vill inte åldras och bli en jävla fucking gråhårig gubbe heller.

JAG VILL INTE!!!!!

Det finns gott om bra hårfärg du kan använda dig av när den dagen kommer. Dessutom finns det ju festliga peruker! Tänk vad du kan roa din omgivning med dessa! Köp en lösnäsa till och du blir farbrorn alla vill va med!

Men att få dödshjälp pga gråhårighet kommer nog aldrig gå igenom, i så fall får du välja andra metoder att avsluta ditt liv på, om gråhårigheten blir ett sådant livsavgörande problem. Men ett tips, är ju att oroa dig och stressa upp dig så in i vassen, det sägs ju GE gråa hår!!!
Citera
2024-11-17, 16:20
Citat:
Det finns gott om bra hårfärg du kan använda dig av när den dagen kommer. Dessutom finns det ju festliga peruker! Tänk vad du kan roa din omgivning med dessa! Köp en lösnäsa till och du blir farbrorn alla vill va med!

Men att få dödshjälp pga gråhårighet kommer nog aldrig gå igenom, i så fall får du välja andra metoder att avsluta ditt liv på, om gråhårigheten blir ett sådant livsavgörande problem. Men ett tips, är ju att oroa dig och stressa upp dig så in i vassen, det sägs ju GE gråa hår!!!

Nej, man ska inte stressa. 🙂

Men jag ser hur människor lider.
Dödshjälp borde vara tillåtet.

Först måste det avdramatiseras.
Citera
2024-11-17, 16:26
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Nej, man ska inte stressa. 🙂

Men jag ser hur människor lider.
Dödshjälp borde vara tillåtet.

Först måste det avdramatiseras.

Håller med, det är steg ett. Det håller nog på att avdramatiseras till viss del. Och det är trots allt väldigt många som är för aktiv dödshjälp, så det kommer nog. Även jag har sett människor lida svårt, en av anledningarna till att jag är för, så klart.
Citera
2024-11-17, 16:27
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Livets slut är inte alltid vackert men i den här frågan finns en gränsdragning som oändligt svår att upprätthålla om man börjar rucka på fundamenten.

I Kanada har man liksom i Sverige vårdköer och folk blir så desperata att de väljer att avsluta sina liv istället - till MAID är det nämligen ingen kö. Folk som har sjukdomar som kan botas och även psykiskt sjuka avlivas. Läkare i Kanada får t.o.m rekommendera MAID, dvs att din läkare kan ta upp ämnet dödshjälp och föreslå detta för dig, istället för att erbjuda vård/behandling. Finns gott om mardrömshistorier för den som vill fördjupa sig. Slå upp på google!

Detta är vår tids lobotomi och tvångssteriliseringar. Vår tids "nådedöd". Om 50 år kommer vi se tillbaka och ingen kommer förstå hur det någonsin kunde få hända.

Ja, du verkar ha rätt. Fy fan. Hemlösa och psykiskt sjuka som avlivas av staten istället för att erbjudas hjälp. Riktigt vidrigt.
https://www.theguardian.com/world/20...assisted-death
Citera
2024-11-17, 17:00
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Håller med, det är steg ett. Det håller nog på att avdramatiseras till viss del. Och det är trots allt väldigt många som är för aktiv dödshjälp, så det kommer nog. Även jag har sett människor lida svårt, en av anledningarna till att jag är för, så klart.

Litet citat från www.rtvd.nu

” I Kanada skedde 4,1 procent av samtliga dödsfall 2022 med dödshjälp. I
Nederländerna var andelen samma år 5,1 procent, jämfört med 4,5 procent 2015. Detta
kan knappast kallas en lavinartad ökning. I Oregon har nivån under mer än 25 år legat
rätt konstant på 0,6 procent.”

Tänk så skönt beställa fram ett kit via apoteket. Sätta sig hemma! Dra i sig giftet. Så, slipper man hoppa från en bro, kasta sig framför t-banan eller annat.

Ren vinst för staten. De slipper betala för sjukvård, pensioner etc. Största vinsten är för de som vill avsluta.

Skillnaden är man somnar in för evigt, vs, man vaknar nästa morgon. Inget att tjafsa kring. Hit med sprutan.

Lite siffror,

Mellan årsskiftet 2019/2020 och föregående vecka avled runt 162 000 personer i 17-miljonerslandet. Antal assisterade suicid torde då ligga på lite över 8262 personer. Bra där.
Senast redigerad av Mullret 2024-11-17 kl. 17:09.
Citera
2024-11-17, 17:15
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Litet citat från www.rtvd.nu

” I Kanada skedde 4,1 procent av samtliga dödsfall 2022 med dödshjälp. I
Nederländerna var andelen samma år 5,1 procent, jämfört med 4,5 procent 2015. Detta
kan knappast kallas en lavinartad ökning. I Oregon har nivån under mer än 25 år legat
rätt konstant på 0,6 procent.”

Tänk så skönt beställa fram ett kit via apoteket. Sätta sig hemma! Dra i sig giftet. Så, slipper man hoppa från en bro, kasta sig framför t-banan eller annat.

Ren vinst för staten. De slipper betala för sjukvård, pensioner etc. Största vinsten är för de som vill avsluta.

Skillnaden är man somnar in för evigt, vs, man vaknar nästa morgon. Inget att tjafsa kring. Hit med sprutan.

Lite siffror,

Mellan årsskiftet 2019/2020 och föregående vecka avled runt 162 000 personer i 17-miljonerslandet. Antal assisterade suicid torde då ligga på lite över 8262 personer. Bra där.

Håller med, långt värdigare än att folk ska genomföra ett slafsigt och ovärdigt självmord bland folk som inte har bett om att traumatiseras av att bevittna eländet. Dock är jag mer för att det sker på klinik, eller att det sker under finare formare på ett vanligt sjukhus eller liknande. Sprutorna och giftet kan hamna i fel händer, även om det nu inte tillhör vanligheterna? Att gamla människor ska behöva begå självmord känns inte värdigt efter ett helt liv.
Citera
2024-11-17, 17:26
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Håller med, långt värdigare än att folk ska genomföra ett slafsigt och ovärdigt självmord bland folk som inte har bett om att traumatiseras av att bevittna eländet. Dock är jag mer för att det sker på klinik, eller att det sker under finare formare på ett vanligt sjukhus eller liknande. Sprutorna och giftet kan hamna i fel händer, även om det nu inte tillhör vanligheterna? Att gamla människor ska behöva begå självmord känns inte värdigt efter ett helt liv.

Givetvis skall inte en anorektiker eller 15 åring med brustet hjärta kunna ta repet så enkelt.

Hemmet brukar vara lugnast. Då gärna med en träff innan med läkare, psykolog och läkaren från vc. De tre kan i så fall bestämma unisont om medel skall skrivas ut för ett suicid. Är patienten i övrigt klar i knoppen ser jag inget hinder.

För kunna förbigå läkarnas ed så kan man be en anhörig hjälpa till med pillerna.

Märkligt nog är det bara Centerpartiet som uttrycker visst stöd.
Senast redigerad av Mullret 2024-11-17 kl. 18:16.
Citera
2024-11-17, 18:47
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Givetvis skall inte en anorektiker eller 15 åring med brustet hjärta kunna ta repet så enkelt.

Hemmet brukar vara lugnast. Då gärna med en träff innan med läkare, psykolog och läkaren från vc. De tre kan i så fall bestämma unisont om medel skall skrivas ut för ett suicid. Är patienten i övrigt klar i knoppen ser jag inget hinder.

För kunna förbigå läkarnas ed så kan man be en anhörig hjälpa till med pillerna.

Märkligt nog är det bara Centerpartiet som uttrycker visst stöd.

Håller med dig helt. Att få ett gift ska inte vara som att ta en fika på stan, det ska finnas grundlig utredning och många överväganden och samtal, innan spruta/tablett delas ut. Och givetvis ska all möjlig behandling ha provats. Dock finns det tyvärr gott om människor med svåra fysiska och psykiska hinder, som förtjänar att få avsluta livet, om de vill - även om de kanske är mitt i livet åldersmässigt. Många överdramatiserar tyvärr döden. Det ingår i livet. Så klart tråkigt för anhöriga, men de värdesätter i många fall att få ta farväl av sin närstående under fina former framför att bokstavligt ruttna bort i en sjuksäng eller på ett demensboende.

När det kommer till psykisk ohälsa är det ju lite knepigare, så klart. Men jag personligen anser det ovärdigt att många svårt psykiskt sjuka ligger och tvinnar bort i ensamhet och utanförskap, med en längtan om att dö. Livet är inte faktiskt inte för alla. Det lär vi inse. Även om det låter hårt och sorgligt.

Intressant med Centerpartiet, det var en nyhet för mig. Undra vad det beror på? Där hade jag trott att Liberalerna gått i bräschen. Och andra sidan är det väl även enbart Centerpartiet som öppnat upp för legalisering av marijuana, om än främst deras ungdomsförbund? Lite fascinerande även det. De kanske är mer liberala än vad man fått för sig, och vad de annars torgfört.
Citera
2024-11-20, 06:13
Ja, eftersom livet inte är annat än ett outhärdligt lidande för somliga.

Då är det bättre att bara få somna in.
Citera
2024-11-20, 12:20
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Ta reda på fakta innan du häver ur dig en massa nonsens. Jag arbetar som läkare och det ingår i mina arbetsuppgifter att bedöma arbetsförmåga och sjukskriva. Och jag kan tala om för dig, lilla gumman, att varken jag eller någon av mina kollegor sjukskriver någon i onödan. Så det där att "varannan sjukskrivning" är onödig har du fått om bakfoten.
Varför så missunnsam? Det är väl bra att TS gör vad han kan för att lindra sina symptom och förhoppningsvis kunna rehabilitera sig.

En läkares åsikt är viktig här.

Är dödshjälp acceptabelt? Under vissa omständigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in