Resultat: Är du för aktiv dödshjälp
Ja
78,99%
94 röster
Nej
16,81%
20 röster
Vet ej
4,20%
5 röster
2023-09-18, 14:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xxxgirls
Men hur svårt kan det vara TS , är du handikappad eller , i alla tider han människor fixat det själv om det varit nödvändigt , med bössa eller rep tex , tror de som gapar efter aktiv dödshjälp är människor som inte vill dö eller inte vågar ta steget själva , är det nödvändigt så finner man bot på problemet .

Om man har stake och råg i ryggen

Säg det där till de som sett sina nära och kära kvävas till döds av KOL. "Varför tog de inte chansen och hoppade från Mount Everest, när de hade chansen?"

Då blir du populär!
Citera
2023-09-18, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
När morfin ges till en person med ohygglig smärta, så är *uppsåtet* att lindra smärtan. Sidokonsekvensen kan bli, att livet förkortas för den patienten.

Även om det är uppsåtet så är effekten den samma. Uppsåtet är i den meningen en tunn illusion. För rent praktiskt så har vi redan en form av begränsad dödshjälp inom sjukvården. Detta då resultatet är i praktiken det samma, men i en något mer utdragen process. Det vet alla som är inblandade. För när du har kommit till det stadiet och påbörjat det hela finns inte någon återvändo, bortom någon form av mirakel som vanligen aldrig inträffar, utan istället kommer dosering bara att, behövas, öka och resultatet kommer förr snarare än senare att innebära att patienten avlider. Det är så att säga inte någon olycka eller oförutsedd händelse att patienten avlider. Det är i praktiken dödshjälp utan att kalla det för det.
Citera
2023-09-18, 14:46
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krypavstand
Citat:
När morfin ges till en person med ohygglig smärta, så är *uppsåtet* att lindra smärtan. Sidokonsekvensen kan bli, att livet förkortas för den patienten.

Det är en enorm skillnad mellan en sådan situationen och att medvetet avliva en agitated, confused person med suicide watch. (Se mitt föreg. inlägg ovan)
Belgien och Holland har haft det här tillåtet i 20 år.

Varför får de de att fungera tillräckligt bra, för att inte sätta stopp?

Den andra meningen i ditt svar är obegriplig. Som jag skrev, så resulterar lagstadgad aktiv dödshjälp ALLTID i, att det utvidgas på ett obehagligt sätt. Belgien:

Citat:
2016 Brussels attacks victim granted euthanasia after years of PTSD

Shanti De Corte was 17 years old when she miraculously survived a terrorist attack at Zaventem airport, but her psychological pain was deemed incurable

https://www.lemonde.fr/en/internatio...5999805_4.html
Citera
2023-09-18, 14:49
Bannlyst
Citat:
Den andra meningen i ditt svar är obegriplig. Som jag skrev, så resulterar lagstadgad aktiv dödshjälp ALLTID i, att det utvidgas på ett obehagligt sätt. Belgien:

https://www.lemonde.fr/en/internatio...5999805_4.html

Hon led uppenbarligen. Hennes familj också.

Självklart förstår jag att det är en obeskrivligt, ofattbart hemsk sak att se en familjemedlem dö, speciellt så ung, men jag tror de tycker det hade varit ännu hemskare om hon som i Sverige, inte hade fått dö.

Eller vad tror du?
Citera
2023-09-18, 14:51
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Även om det är uppsåtet så är effekten den samma. Uppsåtet är i den meningen en tunn illusion. För rent praktiskt så har vi redan en form av begränsad dödshjälp inom sjukvården. Detta då resultatet är i praktiken det samma, men i en något mer utdragen process. Det vet alla som är inblandade. För när du har kommit till det stadiet och påbörjat det hela finns inte någon återvändo, bortom någon form av mirakel som vanligen aldrig inträffar, utan istället kommer dosering bara att, behövas, öka och resultatet kommer förr snarare än senare att innebära att patienten avlider. Det är så att säga inte någon olycka eller oförutsedd händelse att patienten avlider. Det är i praktiken dödshjälp utan att kalla det för det.

Du vill diskutera den här frågan utan något moraliskt perspektiv.

Citat:
Doctrine of Double Effect

The doctrine (or principle) of double effect is often invoked to explain the permissibility of an action that causes a serious harm, such as the death of a human being, as a side effect of promoting some good end. According to the principle of double effect, sometimes it is permissible to cause a harm as an unintended and merely foreseen side effect (or “double effect”) of bringing about a good result even though it would not be permissible to cause such a harm as a means to bringing about the same good end.

https://plato.stanford.edu/entries/double-effect/
Citera
2023-09-18, 14:54
Bannlyst
Citat:
Belgien och Holland har haft det här tillåtet i 20 år.

Varför får de de att fungera tillräckligt bra, för att inte sätta stopp?

Citat:
Den andra meningen i ditt svar är obegriplig. url]

Om det nu är så att det inte fungerar att ha det i Holland och Belgien, varför sätter inte deras regeringar stopp för det hela?
Citera
2023-09-18, 14:55
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Hon led uppenbarligen. Hennes familj också.

Självklart förstår jag att det är en obeskrivligt, ofattbart hemsk sak att se en familjemedlem dö, speciellt så ung, men jag tror de tycker det hade varit ännu hemskare om hon som i Sverige, inte hade fått dö.

Eller vad tror du?

De flesta människor, som förespråkar lagstadgad aktiv dödshjälp, brukar betrakta den utvidgning som ALLTID sker, som något oönskat.

Du är den förste jag stött på, som har inställningen, att tja, om människor lider så kan de avlivas.

Du är nog ett troll.
Citera
2023-09-18, 15:09
Medlem
buttnutters avatar
Jag är egentligen inte emot aktiv dödshjälp principiellt - problemet är bara att det är någon annan som ska hjälpa till att slutföra jobbet. Vad händer om patienten ändrar sig precis innan, men känner sig tvungen att fortsätta med dödsproceduren av respekt för personalens arbete? Hur kan man helt enkelt vara säker på att personen inte vill leva?
Citera
2023-09-18, 15:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av buttnutter
Jag är egentligen inte emot aktiv dödshjälp principiellt - problemet är bara att det är någon annan som ska hjälpa till att slutföra jobbet. Vad händer om patienten ändrar sig precis innan, men känner sig tvungen att fortsätta med dödsproceduren av respekt för personalens arbete? Hur kan man helt enkelt vara säker på att personen inte vill leva?

Finns det någongång när man skall säga nej oavsett hur vederbörande tar det så är det då. Tänka sig att man dör för att man ej ville göra personalen upprörd…
Citera
2023-09-18, 15:29
Bannlyst
Citat:

Ändrar sig patienten ska detta respekteras.

Dödshjälp är på patientens villkor. Ingen annans.
Senast redigerad av Krypavstand 2023-09-18 kl. 15:31.
Citera
2023-09-18, 15:34
Medlem
buttnutters avatar
Citat:
Ändrar sig patienten ska detta respekteras.

Dödshjälp är på patientens villkor. Ingen annans.

Ja, men det är fortfarande så att patienten kan ha för dåligt samvete för att våga säga till. Då dödas en person, som i teorin egentligen vill leva.

Och om patienten ändrar sig, säger till, och kommer tillbaka ett år senare för ett nytt försök. Ska man ta patienten på allvar då?

Min poäng är att det är väldigt lätt att vara totalt för eller emot aktiv dödshjälp, om man inte tänker ett steg längre.
Citera
2023-09-18, 15:40
Bannlyst
Citat:
Ja, men det är fortfarande så att patienten kan ha för dåligt samvete för att våga säga till. Då dödas en person, som i teorin egentligen vill leva.

Och om patienten ändrar sig, säger till, och kommer tillbaka ett år senare för ett nytt försök. Ska man ta patienten på allvar då?

Min poäng är att det är väldigt lätt att vara totalt för eller emot aktiv dödshjälp, om man inte tänker ett steg längre.

Därför måste någon oberoende, dvs. minst två eller tre läkare göra ytterst rigorösa kontroller innan vi ens kan diskutera om personen ska få sin vilja genom eller inte.

Det ska vara ytterst, ytterst rigida, rigorösa kontroller. Det ska vara så totalt kontrollerat innan det kan bli.

Om patienten ändrar sig ska det respekteras till 100%. Även i sista skedet ska kontroller av guds nåde utföras.

Ångrar sig patienten tror jag en väntetid på 5 år är lagom för en ny chans. 5 år är lång tid. Mycket hinner hända på den tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in