Citat:
Ursprungligen postat av
Lorentsen
En mulig forklaring er at volumet ble justert etter at TH kom hjem, og mobilen stod på 2/3 volum da den ble tatt med fra Sloraveien. Grunnen til at det ikke har blitt opplyst om dette før, kan være at det kunne føre til mistanker mot et medlem av familien, som politiet nå ønsker å snakke med.
Holden sier jo i dagens VG-artikkel at volumet var slått av da politiet hentet telefonen fra åstedet.
Braaten og Fossheim skriver gjentatte ganger i sin bok at ringevolumet sto på 2/3.
Jeg går ut fra at hverken Holden eller forfatterne av boka bevisst gir uriktige opplysninger.
Begge later til å mene at ringevolumet er en vesentlig detalj. Politiet mente det var såpass
viktig at de måtte hente inn Truls Birkeland for å rekonstruere situasjonen. Har de behovsprøvd
dette på feilaktig grunnlag? Er det mulig at de har foretatt svært nøyaktige undersøkelser basert
på et totalt feilaktig utgangspunkt? Jeg vil jo anta at de har notert seg viktige detaljer fra åstedet
uten å rote det til på forhånd. F.eks. hvor telefonen befant seg. Jeg tviler dog på at de har begynt
å sjekke innhold på telefonen før den ble formelt tatt i beslag. Nettopp for å unngå å forandre på
innstillinger som f.eks. ringevolum, anropslogg etc.
Det er uansett interessant at denne detaljen er nevnt i artikkelen. Det kan være det er som du sier.
At denne detaljen er "spart" av taktiske grunner.