2024-11-17, 00:18
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Det var ju lastbilen som körde över honom

Samhället tackar dig för att du inte är brottsutredare.
Citera
2024-11-17, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Samhället tackar dig för att du inte är brottsutredare.
Har brottsutredarna i detta fallet kommit fram till något annat än att lastbilen körde på honom menar du?
Citera
2024-11-17, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Det var ju lastbilen som körde över honom

Han kan ha blivit påkörd av något annat före det.
Citera
2024-11-17, 07:55
Medlem
Hur vet man att TH sprang ut på vägen? Jag kan inte öppna FUP.
Citera
2024-11-17, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraxflax

Den första länk är trasig, men den andra funkar:

Citat:
Ursprungligen postat av gart
https://delafil.se/f20c1acbeba96038/Attunda_TR_B_12117-24_Aktbil_29.pdf

Du måste läsa FUP för att följa tråden, annars är svårt eftesom händelse är ganska komplicerad.
Citera
2024-11-17, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraxflax

Hoppas att du kan öppan FUP via länk nummer två.

På s. 149 kan du läsa följande:

Förhörsledare: "personen som man ser kommer springande, springer i riktning mot avfarten"

... samt

Lastbilsföraren: "Springer fort."

Detta är alltså i ett av förhören med lastbilsföraren. Polisen har en övervakningsfilm från OKQ8-macken (tror jag), som de tittar på tillsammans med lastbilsföraren och lastbilsförarens advokat. Där ser de en person som springer förbi bensinpumparna i riktning mot avfarten, där olyckan sker.
Citera
2024-11-17, 21:51
Medlem
Där kom den upphittade påsen in som det skrevs om tidigare

Jag tror lastbilschauffören endast är skyldig att ha kört över kroppen, och att kroppen låg där redan innan, antingen död eller medvetslös. Han var ju ändå borta av smällen vid bråket plus ganska rejält onykter. Och vart tog golfen vägen?

Har man någon identitet på 27 åringen? Jag ser inte det i fup

Vad gjorde egentligen grabbarna i skogen?

Polisen är nog långt ifrån klara
Men en snabb lösning är ju att sätta dit lastbilschauffören
Citera
2024-11-18, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linicin300
Där kom den upphittade påsen in som det skrevs om tidigare

Ja, precis. Den som en användare här skrev om 18/10: (FB) Person påkörd, senare avliden, på E18 i Vallentuna (2024-10-13)
Det kan ju mycket väl vara samma påse som nämns i FUP s. 51: "Vad hade Sim*n för kläder på sig?
En blå manchesterskjorta utanpå, en röd cardigan och en vid T-shirt och mörkblå jeans , Han lämnade den blåa jackan och en påse vid busshållplatsen för han blev så rädd, han vågade inte gå tillbaka och hämta grejerna."

Citat:
Jag tror lastbilschauffören endast är skyldig att ha kört över kroppen, och att kroppen låg där redan innan, antingen död eller medvetslös. Han var ju ändå borta av smällen vid bråket plus ganska rejält onykter. Och vart tog golfen vägen?

Jag funderar över hur "borta" TH är. När de försöker ta tillbaka västen, hamnar han på marken och slår på något sätt huvudet i asfalten. Men trots det lyckas han resa sig och hoppa in i en buss så snabbt att ingen hinner följa efter. Och 1-2 minuter senare så springer han i full fart. TH verkar inte ha några problem med rörelseförmågan. Men kompisen SS beskriver ju honom också på det sättet, att TH kan dricka en hel del alkohol och bli "okontaktbar", men med full bibehållen rörelseförmåga.

FUP s. 56: "När The*d*r dricker för mycket så blir han nästan blackout men han kan
fortfarande gå runt och göra saker till skillnad från andra som kanske ligger ned och sover
eller spyr. Han är fullt fungerande men han kommer inte ihåg någonting, det går inte att få
kontakt med honom, sade Sim*n."

Golfen (eller polo/annan VW) är det ingen som vet vart den tog vägen, men den är ju förstås intressant.

Citat:

Inte jag heller. Men eventuellt bor han ju i närheten eftersom han inte var på festen, utan blev inringd av "William", dvs västägaren, i syfte att återta den väst TH tagit med sig från festen. Han dyker upp ganska snabbt, gissningsvis inom 5-10 minuter.

Citat:
Vad gjorde egentligen grabbarna i skogen?

Du menar "Wille" och "Jonathan"? De verkar inte ha med övriga att göra. De verkar ha hängt vid en epatraktor på OKQ8/Sibylla.

Citat:
Polisen är nog långt ifrån klara
Men en snabb lösning är ju att sätta dit lastbilschauffören

Det är nog ingen dum idé. Smitning är ett brott och omständigheterna kring just det är ganska klara. Kanske bra att städa av den biten på en gång. Föraren är ju frihetsberövad och då får man nog se till att få den rättegången avklarad, för man kan inte ha folk häktade hur länge som helst, när det inte längre behövs.
Citera
2024-11-18, 08:27
Medlem
Citat:
Och vart tog golfen vägen?

"27-åringen" kan eventuellt vara Lin*s Stenl*nd, född 2002. Han är 22, men det går nog att ta fel på 22 och 27 när man gissar en persons ålder.

LS är bror till en Ali*e Stenl*nd, och det är en Ali*e med på festen. Hon beskrivs i FUP som "17 – 19 år, brunett, håret var lite längre än till axlarna. Ca 170 cm lång". En sådan Ali*e Stenl*nd finns på facebook, med profilbild som stämmer väl överens med beskrivningen.

Dessa syskon bor på Karlberg 5, alltså den adress där festen hölls. Notera dock att festen inte är i deras boningshus, utan i någon sorts attefallsstuga de har på tomten, där festvärden hyr en lägenhet.

Det intressanta är att på den här adressen bor även en man född 1971 som står som ägare på en VW Polo årsmodell 2010. Tyvärr är den bilen enligt bilregistret blå, inte vit.

Jag har inte lyckats hitta några bilder på LS, men han verkar ha konton på både Instagram och Snapchat och kallar sig på snapchat "kin*karlber*" * = g.
Citera
2024-11-18, 12:38
Medlem
crocodilelilos avatar
Hittar det här som förhörsledare säger när de tittar på filmen från Roslagsstoppet, när de förhör lastbilschaffören:
Citat:
FL: Så den här personen som man ser kommer springande, springer i riktning mot avfarten. Det här är ju efter. Det är ju väldigt mörkt. Men här ser man ju din lastbil.

Polisen bör ha bra koll på hur långtid som förlutit från att de ser Teodor springa tills de ser lastbilen.
Två alternativ som jag kan se är att:
kort tid förflutit, teodor har sprungit troligen trillat på körbanan och sedan blivit överkörd av lastbilen.
lite längre tid förflutit, då finns det utrymme för att Teodor har blivit påkörd av ett annat fordon och blivit liggande på körbanan, det skulle förklara varför det fanns glasbitar från lyktor på platsen fast lastbilens lyktor var hela.

Om det har förflutit lite längre tid från att Teodor sprang tills han blev överkörd av lastbilen så hoppas jag att åklagaren fortsätter sin förundersökning och försöker hitta orsaken till varför Teodor låg på körbanan och inte nöjer sig med att de fått fast en smitare.
Citera
2024-11-18, 14:26
Medlem
Citat:

Har man någon identitet på 27 åringen?

27 åringen som körde den vita VW Golf var inte på festen i Karlberg 5, men hans passerage Wi**am var på festen. Så om någon känner 27 åringens identitet, han är Wi**am. Men ingeting står om Wi**ams förhör i FUP. Så tyvärr vi vet ingeting.

Citat:
Ursprungligen postat av gart
"27-åringen" kan eventuellt vara Lin*s Stenl*nd, född 2002. Han är 22, men det går nog att ta fel på 22 och 27 när man gissar en persons ålder.

LS är bror till en Ali*e Stenl*nd, och det är en Ali*e med på festen. Hon beskrivs i FUP som "17 – 19 år, brunett, håret var lite längre än till axlarna. Ca 170 cm lång". En sådan Ali*e Stenl*nd finns på facebook, med profilbild som stämmer väl överens med beskrivningen.

Dessa syskon bor på Karlberg 5, alltså den adress där festen hölls. Notera dock att festen inte är i deras boningshus, utan i någon sorts attefallsstuga de har på tomten, där festvärden hyr en lägenhet.

Precis, festen var på Karlberg 5 på en hyrd hus som Lin*s Stenl*nd's pappa står som ägare i Ratsit. FUP sida 64:

"Ma**us förklarar att han står skriven på sina föräldrars adress men att festen var där han bor på Karlberg 5 där han hyr en lägenhet på ovanvåningen av ett garage hos sin kompis Lin*s Stenl*nd pappa."
Senast redigerad av liapunov13 2024-11-18 kl. 14:37.
Citera
2024-11-18, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Hittar det här som förhörsledare säger när de tittar på filmen från Roslagsstoppet, när de förhör lastbilschaffören:

Polisen bör ha bra koll på hur långtid som förlutit från att de ser Teodor springa tills de ser lastbilen.
Två alternativ som jag kan se är att:
kort tid förflutit, teodor har sprungit troligen trillat på körbanan och sedan blivit överkörd av lastbilen.
lite längre tid förflutit, då finns det utrymme för att Teodor har blivit påkörd av ett annat fordon och blivit liggande på körbanan, det skulle förklara varför det fanns glasbitar från lyktor på platsen fast lastbilens lyktor var hela.

Om det har förflutit lite längre tid från att Teodor sprang tills han blev överkörd av lastbilen så hoppas jag att åklagaren fortsätter sin förundersökning och försöker hitta orsaken till varför Teodor låg på körbanan och inte nöjer sig med att de fått fast en smitare.

Om du kollar s. 149 i FUP så ser du att de talar om "15 minuter senare". De uttrycker ju sig inte riktigt glasklart, men jag får det till att den sekvens då lastbilen stannar i kamerans blickfång, ligger 15 minuter efter den sekvens då någon (gissningsvis TH) springer förbi kameran.

15 minuter är ju gott om tid för TH att irra omkring på körbanan och bli påkörd av något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in