2024-11-18, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Om du kollar s. 149 i FUP så ser du att de talar om "15 minuter senare". De uttrycker ju sig inte riktigt glasklart, men jag får det till att den sekvens då lastbilen stannar i kamerans blickfång, ligger 15 minuter efter den sekvens då någon (gissningsvis TH) springer förbi kameran.

15 minuter är ju gott om tid för TH att irra omkring på körbanan och bli påkörd av något annat.

Simon har sagt till hans pappa att han misstänker att ”det är samma snubbar som har kört på Theo” (sida51)”.
Citera
2024-11-18, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liliana007
Simon har sagt till hans pappa att han misstänker att ”det är samma snubbar som har kört på Theo” (sida51)”.

Är det den här delen du menar?

"Vad hade Simon för kläder på sig?
En blå manchesterskjorta utanpå, en röd cardigan och en vid T-shirt och mörkblå jeans , Han
lämnade den blåa jackan och en påse vid busshållplatsen för han blev så rädd, han vågade inte
gå tillbaka och hämta grejerna.
Det är hans oro att det är samma snubbar som har kört på Teo. Han är rädd för det att dom har
kört runt och letat efter honom.
Det är bara en hypotes men att Teo har hoppat av vid trafikplatsen och att han ska ha försökt
att korsa E18 för att komma tillbaka till Simon. Och att dom eventuellt har kör på honom då.
Vi pratade om det i morse. För det stod i tidningen att dom hade slängt bilen en bit ifrån."

Den där biten reagerade jag ganska mycket på när jag läste den. Det har väl inte stått i någon tidning att någon "slängt en bil"? Eller?

Har jag missat det? Är det någon som sett något om en "slängd bil"?
Citera
2024-11-18, 22:06
Medlem
Citat:

En blå manchesterskjorta utanpå, en röd cardigan och en vid T-shirt och mörkblå jeans , Han
lämnade den blåa jackan och en påse vid busshållplatsen för han blev så rädd, han vågade inte
Det är hans oro att det är samma snubbar som har kört på Teo. Han är rädd för det att dom har
Det är bara en hypotes men att Teo har hoppat av vid trafikplatsen och att han ska ha försökt
att korsa E18 för att komma tillbaka till Simon. Och att dom eventuellt har kör på honom då.
Vi pratade om det i morse. För det stod i tidningen att dom hade slängt bilen en bit ifrån."

Den där biten reagerade jag ganska mycket på när jag läste den. Det har väl inte stått i någon tidning att någon "slängt en bil"? Eller?

Ja, det var den. Jag har inte hittat information om slängt bil.
Begravningen äger rum i morgon. Så smärtsam för hans föräldrar.
Citera
2024-11-19, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liliana007
Begravningen äger rum i morgon. Så smärtsam för hans föräldrar.

Detta kan inte nog understrykas. Det är så bottenlöst jävla hemskt att man knappt ens vågar försöka sätta sig in hur de har det just nu.
Citera
2024-11-19, 12:52
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Målnummer är B 12117-24, Attunda tingsrätt.

Här är dagboksbladet: https://easyupload.io/qws60f

Den lettiske lastbilsföraren är såvitt jag kan se den enda som suttit häktad, och det sedan 2024-10-16.

Men i dagboksbladet framgår att det finns fyra personer som fått offentlig försvarare, benämnda AA, BA, CA och DA. Dessa fyra har alltså sekretessbelagda personuppgifter och min gissning är att det beror på att de inte fyllt 18, utan är minderåriga.

Lastbilsföraren benämns i dagboksbladet som "tilltalad", men därutöver finns det en person vars personuppgifter sekretessbelagts, som benämns som "misstänkt".

Sammantaget verkar målet innefatta någonting utöver själva trafikolyckan.

Utomordentligt grävjobb!
Kloka teorier och slutsatser också.

De där 15 minuterna mellan TH:s springande mot avfarten och hans ligg observation på körbanan är oklara. Det tar under en minut att springa till platsen där TH låg när lastbilen kom.

Notera att AA och DA är misstänkta. BA och CA är målsägande.
Två poliser står som vittnen. De två poliserna är medverkande i utredningen.
Vad handlar det om? Inte misshandeln i alla fall.
Citat:
Samtal till LEX Advokatbyrå som meddelar att biträdande jurist Alice Björck kan åta sig uppdraget som målsägandebiträde för Sekretess BA.
Citat:
Samtal till advokat Abraham Dal som meddelar att han kan åta sig uppdraget som målsägandebiträde för Sekretess CA

Vittnesuppgifter är inte att lita på.
Citat:
Markus var han som vi var hemma hos. Jag tror att han är lika gammal som oss men han ser
äldre ut för han har lite skägg. 17 – 19 år, brunt platt hår. Ca 177 cm.
Marcus är 23 år. Marcus känner William som känner flintskallen.

Vem är huliganen som kallades in och kom snabbt?
Borde vara enkel match för polisen att hitta misshandlande huliganen.
Gör polisen något? Borde vara viktigare utreda misshandel/mord än smitning.

Citat:
Beskriv den äldre killen med flint.
Ja men han var snaggad i alla fall. Typ 27 år, tatueringar ca 177 cm lång, svensk
Citera
2024-11-19, 13:11
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Om du kollar s. 149 i FUP så ser du att de talar om "15 minuter senare". De uttrycker ju sig inte riktigt glasklart, men jag får det till att den sekvens då lastbilen stannar i kamerans blickfång, ligger 15 minuter efter den sekvens då någon (gissningsvis TH) springer förbi kameran.

15 minuter är ju gott om tid för TH att irra omkring på körbanan och bli påkörd av något annat.

Nej speciellt glasklart är det inte:
Citat:
FL: Så den här personen som man ser kommer springande, springer i riktning mot avfarten. Det här är ju efter. Det är ju väldigt mörkt. Men här ser man ju din lastbil.
T1: Får jag se det igen? En gång till, från början.
FL: Från början?
T1: Ja, tack.
FL2: Det här är precis efter att det har hänt. Kameran täcker inte hela. Precis efter när du stannar.
T1: Jag tror att jag förstår, ja precis.
FL: Det är just den kameran som är en timme fel.
T1: Springer fort.
FL: I den här så stämmer tiden. *Text i videon förevisas*
FL: 15 minuter senare står det.
T3. Vad då? 15 minuter senare?
FL: Ja det står 15 minuter senare i filmsekvensen.
T1: Ja precis, det framgår. Det ser man att, hur jag stannade, hur två personbilar körde om mig på vänster sidan och det är det som gjorde att jag kunde inte köra om honom. Och de där två bilarna såg ju också vad som hände. Och man ser den andra bilen svängt in på bensinmacken. Det är klart.
Men polisen lär ha det klart för sig.
Citera
2024-11-19, 13:15
Medlem
gofigurs avatar
Citat:

Har jag missat det? Är det någon som sett något om en "slängt bilen"?

Polisen som förhör måste vara slö med flit.
Varför inte fråga vad som menas med slängt bilen?

Borde iofs vara "ställt bilen". Kan vara polisen som inte kan stava?

Ställt bilen där vittnet såg den parkerad vid vändplatsen för plogbilar?
Vad gjorde en bil där i mitt i natten annars? Måste vara en lokalbo som kände till möjligheten.
Senast redigerad av gofigur 2024-11-19 kl. 13:25.
Citera
2024-11-19, 13:18
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Nej speciellt glasklart är det inte:

Men polisen lär ha det klart för sig.

Glasklart är det.
Bara att kolla upp tiderna. TH filmas springande en kvart innan han ses liggande på körbanan av lastbilen.

Förhör med folk är sällan glasklar däremot...

...och inte heller förhör utförda av poliser som lätt blir förda bakom ljuset... Kling o Klang...
Senast redigerad av gofigur 2024-11-19 kl. 13:22.
Citera
2024-11-19, 13:23
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:

Eftersom Teodor åkte med bussen från västra sidan av motorvägen till östra sidan så bör bilen ha följt efter samma väg dvs åkt till Sibylla och letat där. Då är det inte naturligt att Teodor skulle blivit påkörd där han nu blev liggande eftersom det skulle krävas att bilen kört mot körriktningen ned på den norrgående avfarten sedan kört på Teodor. Nu vet vi inte vilka kameravinklarna är men det borde synts på filmen.

Om de följt efter Teodor med bil så borde det ha synts i filmsnutten där han springer det borde ha kommit en bil strax efter honom men eftersom det inte yttras något om det i förhöret så är det låg trovärdighet på just det. Man tycker att chaffören borde ha kommenterat det, det hade varit förmildrande omständighet för honom.
PS Chaffören undrar till och med i förhöret
Citat:
Varför springer han? Varför? Han är framför mig. Vad hände? Varför behövde han springa så långt, från vem?
Senast redigerad av crocodilelilo 2024-11-19 kl. 13:33.
Citera
2024-11-19, 13:30
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Glasklart är det.
Bara att kolla upp tiderna. TH filmas springande en kvart innan han ses liggande på körbanan av lastbilen.

Förhör med folk är sällan glasklar däremot...

...och inte heller förhör utförda av poliser som lätt blir förda bakom ljuset... Kling o Klang...
Är du vänlig och pekar ut var du hittar den tidpunkten för Teodors springande i FUP? Jag kan inte tydligt läsa det av citatet, att det är 15 minuter innan lastbilen kommer.
Det är en rätt viktigt detalj för då pekar mycket åt att han blivit liggande på körbanan innan lastbilen kom, om det sedan är av sjukdomsfall (hjärnskakning/alkohol) eller en annan bil.
Med tanke på skadorna under lastbilen och avsaknaden av skador på fronten talar rätt mycket för att Teodor inte stod upp utan låg ned när lastbilen kom.
Citera
2024-11-19, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Eftersom Teodor åkte med bussen från västra sidan av motorvägen till östra sidan så bör bilen ha följt efter samma väg dvs åkt till Sibylla och letat där. Då är det inte naturligt att Teodor skulle blivit påkörd där han nu blev liggande eftersom det skulle krävas att bilen kört mot körriktningen ned på den norrgående avfarten sedan kört på Teodor. Nu vet vi inte vilka kameravinklarna är men det borde synts på filmen.

Om de följt efter Teodor med bil så borde det ha synts i filmsnutten där han springer det borde ha kommit en bil strax efter honom men eftersom det inte yttras något om det i förhöret så är det låg trovärdighet på just det. Man tycker att chaffören borde ha kommenterat det, det hade varit förmildrande omständighet för honom.
PS Chaffören undrar till och med i förhöret
¨
Ja, "huliganbilen", den eventuellt vita eventuellt VW, kanske följde efter bussen som TH åkte iväg med.

Det som talar emot det är att detta i så fall inte nämns med ett enda ord i vare sig NS eller SS förhör, s. 49 och framåt. Framförallt SS borde ha sagt något om det. Han följer ju efter bussen till fots.
Citera
2024-11-19, 14:19
Medlem
Andy Flags avatar
Läser jag det rättsmedicinska protokollet rätt? Det visar ju att alkohol i blodet inte är påvisat, inte heller några droger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in