2024-11-16, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Jag tänkte helt fel. Utarbetad och några dagars fylla får jag skylla på.

Ok. Inga bekymmer.
Citera
2024-11-16, 00:59
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Jag undrar varför han springer. Innan han hoppar på bussen som kör honom över E18, har han ju misshandlats (inte så grovt) av några personer som vill ta tillbaka den där västen som han har på sig. Det som ligger närmast till hands är ju att dessa personer, som ju har en BIL med sig, följer efter bussen ner mot OKQ8/Sibylla.

Men i så fall tycker jag att S*mon S*gerst*dt borde ha sagt något om det i sitt förhör. Kolla FUP s. 57. Där berättar SS att TH hoppat på den där bussen som åkt iväg och "lämnade mig med nio asarga huliganer". Inte ett ord om att någon försöker följa efter bussen. Bland dessa "nio asarga huliganer" finns en som sagt person som är lite äldre än de andra, som inte var med på festen, och det är han som har kört dit i bil.

Simon själv går ju dessutom ner till OKQ8/Sibylla, samma väg som bussen med TH måste ha kört. Han går typ direkt efter att bussen åkt iväg.

OM någon följer efter bussen borde det finnas med i det där vittnesmålet. Det gör det inte.

Ovanstående blev lite rörigt, men kontentan är att det inte går att förstå vad det är TH springer från, eller varför.
Ja, det känns som att det finns en del lösa ändar att nysta i. T ex

- Sprang han från polisen, från gänget eller från något annat? Om polisen var där borde han väl snarast söka upp dem om han var rädd för gänget. Så han kanske sprang från polisen. Men gör man det bara för en västs skull?

- Rättsläkaren säger att han levde när han blev påkörd. Lastbilschauffören säger att det låg något på vägen som han först trodde var en säck. Kan stackarn ha blivit påkörd två gånger med kort mellanrum och överlevt den första men blivit liggande på vägen? Kanske slagit i sidan på en bil varpå backspegeln gått sönder.

- Om poliserna hörde en dov duns från rätt plats och såg en lastbil, och om TH levde när han blev påkörd, varifrån kommer då glaset på olycksplatsen (glas, förresten; ”lyktglas” är väl för det mesta av plast nuförtiden. Eller?) Och vad är det för slags glas? Kan han ha haft med sig något glasföremål? Eller är det glas från en backspegel eller vindruta? Det kanske ett labb kan avgöra.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2024-11-16 kl. 01:16.
Citera
2024-11-16, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Han flyr gänget som attackerar. Han flyr med bussens hjälp till Sibylla-sidan. Därefter ser eller förstår han att bussen kommer, den som går åt andra hållet, mot stan. Raskt över den 4/6 filiga vägen.
Sedan så kan det kanske finnas en en förståelse att det kan finnas alkohol eller annat med i bilden.

Precis, hans vän S**on skriver i FUP om mycket alkohol i hemmafesten på Karlberg 5.

Ja, min gissning från dagen 1 (innan några uppgifter kom) var att han försökte gå mot E18 söderut att ta nattbussen mot stan.

Stackars pojke.
Citera
2024-11-16, 07:44
Medlem
Citat:
Si**on själv går ju dessutom ner till OKQ8/Sibylla, samma väg som bussen med TH måste ha kört. Han går typ direkt efter att bussen åkt iväg.
OM någon följer efter bussen borde det finnas med i det där vittnesmålet. Det gör det inte.

Si**on skriver på FUP att han följde bussen men när han gick vid Sibyllan TH var inte där. Sedan såg blåljus, gick tillbaka till anda sidan, började prata med polisen, och sedan de alla hörde smällan av olyckan.

Ja, der låter konstigt att han följde bussen men såg inte TH när bussen släpte TH vid Sibyllan.
Citera
2024-11-16, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ja, det känns som att det finns en del lösa ändar att nysta i. T ex

- Sprang han från polisen, från gänget eller från något annat? Om polisen var där borde han väl snarast söka upp dem om han var rädd för gänget. Så han kanske sprang från polisen. Men gör man det bara för en västs skull?

Ej-i-trafik-bussen står still "på annan plats" 01:20:14 (FUP s. 28), antar att TH kliver av då. Den står på hållplatsen precis bredvid pendelparkeringen.

Vid den tidpunkten finns det ingen polis vare sig vid OKQ8/Sibylla-området eller uppe vid norra sidan E18. Därför springer han förmodligen inte från någon polis.

SS ("Sim*n") är förmodligen på väg, till fots, från busshållplatsen norr om E18 ner till södra sidan, men han kan inte ha kommit fram förrän 3-5 minuter sendare, beroende på om han springer så fort han kan, eller går. Det är ungefär 350 meter att gå/springa. Jag tror inte att TH skulle springa i panik från sin kompis dock.

"Gänget", alltså de som försökt ta tillbaka västen från TH, verkar ju inte ha följt efter bussen alls. Det borde SS i så fall ha sagt något om i sitt vittnesmål. Om TH springer, så är det förmodligen inte från någon av dem.

Det finns två personer "Jonathan" och "Wille", som verkar befinna sig vid OKQ8/Sibylla. Det går att placera dem där strax efter 01.40 tror jag. (FUP s. 40 och s. 68). Om de två befann sig där även 01.20, när TH kliver av bussen, kanske det är de TH springer från.

Citat:
- Rättsläkaren säger att han levde när han blev påkörd. Lastbilschauffören säger att det låg något på vägen som han först trodde var en säck. Kan stackarn ha blivit påkörd två gånger med kort mellanrum och överlevt den första men blivit liggande på vägen? Kanske slagit i sidan på en bil varpå backspegeln gått sönder.

Rättsläkaren kunde ju gärna ha fått berätta om TH blivit påkörd fler gånger eller bara en. Rättsläkaren säger i och för sig att "Det går inte att se någon skada som man kan säga att den skett innan påkörningen" och det kanske, i sig, antyder att det är en påkörning, inte flera.

Å andra sidan säger rättsläkaren även "det går inte att avgöra om personen stod upp eller låg ned vid påkörningen", vilket eventuellt kan betyda att personen blivit påkörd BÅDE stående och liggade, vid två skilda tillfällen.

Citat:
- Om poliserna hörde en dov duns från rätt plats och såg en lastbil, och om TH levde när han blev påkörd, varifrån kommer då glaset på olycksplatsen (glas, förresten; ”lyktglas” är väl för det mesta av plast nuförtiden. Eller?) Och vad är det för slags glas? Kan han ha haft med sig något glasföremål? Eller är det glas från en backspegel eller vindruta? Det kanske ett labb kan avgöra.

Strålkastare på bilar är tillverade av polykarbonat, en sorts plast om jag minns och googlar rätt. Vet inte om det splittras så att delar ligger kvar på vägen om man kör på en människa.
Citera
2024-11-16, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
E18 går inte genom eller bredvid Vallentuna.

Olycksplatsen ligger i Vallentuna kommun, men inte i Vallentuna tätort.
Citera
2024-11-16, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Enligt rättsläkaren som utförde obduktionen var han vid liv när han blev överkörd av lastbilen

Nej. Rättsläkaren säger att han var vid liv "när han kördes på". Inte "när han kördes på av lastbilen".
Citera
2024-11-16, 11:38
Medlem
Citat:
Det finns två personer "Jonathan" och "Wille", som verkar befinna sig vid OKQ8/Sibylla. Det går att placera dem där strax efter 01.40 tror jag. (FUP s. 40 och s. 68). Om de två befann sig där även 01.20, när TH kliver av bussen, kanske det är de TH springer från.

De två ungdomar var de endast som befinnande sig vid OKQ8/Sibyllan när bussen släppte TH där. Polisen måste pratar med de, de sprang vid skogen senare.

Polispatrullen skriver i FUP:

"Patrullen åkte till macken i norrgående körfält. Där stod S**on på pendlarpareringen och patrullen såg sedan 2 personer springa in i skogen bakom macken. Dessa var Wille och Jonathan hade en smällare på sig och patrullen drog slutsats att det var dom som hade orsakat smällen som dom hört tidigare."
Citera
2024-11-16, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
De två ungdomar var de endast som befinnande sig vid OKQ8/Sibyllan när bussen släppte TH där. Polisen måste pratar med de, de sprang vid skogen senare.

Polispatrullen skriver i FUP:

"Patrullen åkte till macken i norrgående körfält. Där stod S**on på pendlarpareringen och patrullen såg sedan 2 personer springa in i skogen bakom macken. Dessa var Wille och Jonathan hade en smällare på sig och patrullen drog slutsats att det var dom som hade orsakat smällen som dom hört tidigare."

Jag tror att det fanns mer folk vid OKQ8/Sibylla + pendelparkering.

Det kom en buss från Stockholmshållet, 676, som släppte av flera passagerare. Den stannade 01:19. 01:20 hoppar TH av sin buss. Någon av de som klev av 676 01:19 borde ha sett något, tycker jag. De passagerarna skulle jag förhört om jag var utredare.

Vi vet inte säkert att de där två ungdomarna befann sig vid OKQ8/Sibylla kl 01:20. De fanns där lite senare, typ mellan 01:40 och 02:00. De KAN ha varit där 01:20. Om jag var utredare och vill veta mer, skulle jag förhöra dem.

Här är de tidigare trådinläggen med info om 676:an:

(FB) Person påkörd, senare avliden, på E18 i Vallentuna (2024-10-13)
Citera
2024-11-16, 17:13
Medlem
Citat:
Jag tror att det fanns mer folk vid OKQ8/Sibylla + pendelparkering.
Det kom en buss från Stockholmshållet, 676, som släppte av flera passagerare. Den stannade 01:19. 01:20 hoppar TH av sin buss. Någon av de som klev av 676 01:19 borde ha sett något, tycker jag. De passagerarna skulle jag förhört om jag var utredare.

Herregud vilken lat utredare. Flera vittne vid OKQ8/Sibylla mellan 01.15 och 01.45 måste hittas och förhöras. Polisen har mer uppgifter för vad hände från andra sidan vid E18 söderut och Karlberg, än vad hände efter han släptes av bussen vid OKQ8/Sibylla.
Citera
2024-11-16, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Herregud vilken lat utredare. Flera vittne vid OKQ8/Sibylla mellan 01.15 och 01.45 måste hittas och förhöras. Polisen har mer uppgifter för vad hände från andra sidan vid E18 söderut och Karlberg, än vad hände efter han släptes av bussen vid OKQ8/Sibylla.

Hehe, ja, lite så är det...

Man får tänka så här; åklagarens mål är att få en fällande dom. Oavsett hur TH hamnar på vägen, kan man döma lastbilsföraren för smitning. Och för det behöver man inte förhöra någon alls utöver föraren, egentligen.

Dessutom kan det bli näst intill omöjligt att få lastbilsföraren dömd för vållande till annans död. Försvaret kommer förmodligen i princip omedelbart påpeka att åklagaren inte kan bevisa att TH inte redan var död när lastbilen körde över honom, så det kommer att bli nära nog omöjligt att få föraren fälld för det brottet. Alltså struntar man i det.

Tills nu, tror jag att åklagaren fokuserat helt på att väcka åtal på den punkt där en fällande dom faktiskt går att få; smitningen.

Men det kanske blir en fortsatt utredning efter det. Den kanske faktiskt redan håller på. Det kanske görs förhör med dessa personer just nu, utan att vi vet om det.
Citera
2024-11-16, 23:47
Medlem
Citat:
Nej. Rättsläkaren säger att han var vid liv "när han kördes på". Inte "när han kördes på av lastbilen".
Det var ju lastbilen som körde över honom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in