2024-10-28, 23:53
Medlem
Jag såg dokumentären The Menendez Brothers på Netflix men jag mådde dåligt hela tiden. Det är en av de största rättsskandalerna jag kan tänka mig i USA's historia. Mitt hjärta blöder för de stackars bröderna, så mycket att jag knappt kunde kolla klart. Hoppas de får någon rättvisa i slutet av livet.

Dokumentären var dock ganska bra, den gav en rättvis bild av sanningen. Dock verkar "Monsters", den filmatiserade serien, totalt vidrig. Såg 5 minuter och stängde av, den skymfade bröderna i första scenen.

Menendez bröderna skulle inte suttit 1 dag i fängelse, de är hjältar som dödade riktiga monster!
Citera
2024-10-30, 18:13
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Ibelins enastående liv handlar om den norske World of Warcraft-spelaren Mats Steen, som dog 25 år gammal. På grund av hans sjukdom satt han större delen av dagarna framför datorn under de sista åren av hans liv. Hans föräldrar hade hela tiden trott att han därför levde ett ensamt och isolerat liv, tills de blev kontaktade av hans vänner han lärt känna via WoW efter hans död.

Trailer (med svenska undertexter): https://youtu.be/2wv-j28mEJU

Ute nu på Netflix: https://www.netflix.com/ibelin

Såg också denna då jag lirar spelet. Väldigt fin dokumentär och väldigt fint att Blizzard lagt in gravstenen in game, var typ 100 pers som stod runt den när jag åkte dit för att titta.
Citera
2024-11-01, 15:04
Medlem
Jag tipsar om dokumentären: Into the Fire: The Lost Daughter.

Den var mycket bra. Vilken historia, helt otrolig, vilka vändningar och omständigheter.

Den får 9 av 10 stjärnor från mig.
Senast redigerad av Martlet 2024-11-01 kl. 15:06.
Citera
2024-11-04, 23:35
Medlem
Neatlesss avatar
Veckans dokumentärtips: Take Every Wave: The Life of Laird Hamilton (2017)

Innan surflegenden Laird Hamilton äntrade scenen och visade vart skåpet ska stå så var storvågssurfing tämligen milt. Fortfarande livsfarligt, men förhållandesvis milt. I slutet av 50-talet surfade några galningar vågor som var 10-15 meter höga utanför Hawaiis kust. Med utrustningens framsteg och några innovativa uppfinningar av Hamilton och co så kunde de under 90-talet surfa på vågor så höga som 25 meter.

Den här dokumentären är ett porträtt på en av de största pionjärerna inom surfing. Hamiltons liv har alltid kretsat runt havet, det kanske till och med var ödesbestämt då han minns att redan i livmodern så kunde han plaska runt ovanligt fritt tack vare en behandling som hans mamma gick igenom. Under uppväxten passade han inte in någonstans utan gick sin egen väg och utvecklade en hårdhet som ingen kunde tränga igenom. Han hittade surfing tidigt, men vägrade tävla då surfing inte handlade om det enligt honom.

Det bjuds på många dråpliga historier från hans liv. Alla jobb han hade som verkligen inte passade honom. Modellkarriären, filmkarriären (tuff surfare som mobbade alla), resorna till Europa där han paddlade livsfarligt långt mellan områden. Han har levt ett enastående liv och hans främsta gärning till surfing är att ha utvecklat brädor som gör att man surfar ovanför vattnet och använt jetskis för att komma åt de riktigt stora vågorna.

På nästan två timmar är filmen lite för lång och stundtals känns det också som ren marknadsföring när Hamilton berättar om sina produkter. Men när han är ute på vattnet och tar sig an omöjligt höga vågor, då är det magi. Det är en sekvens på flera minuter då han surfar på en monstervåg och till synes färdas flera kilometer som helt tar andan ur en. Och då tycker jag normalt sett att surfing är tråkigt att kolla på.

Men Hamilton är verkligen ett med vattnet. Man förstår vad han menar när han säger att surfing är en konstform och inte tävling - han har en stil ute på vågorna som är väldigt rogivande att titta på. Sannerligen en extraordinär individ.
Citera
2024-11-11, 19:02
Medlem
diseuses avatar
Trailer för It's In The Game: Madden NFL, som handlar om tevespelet och dess historia:

https://youtu.be/B8aaMsIERRQ

Premiär i slutet av november.
Citera
2024-11-11, 21:50
Medlem
Neatlesss avatar
Veckans dokumentärtips: MLK/FBI (2020)

Martin Luther King Jr var pastorn från Atlanta som blev en av de viktigaste ledarna i medborgarrättsrörelsen, som kämpade för svartas rättigheter i USA, på 50 och 60-talet. Därmed blev han också ett huvudbry för makten i landet - ve och fasa för någon som kämpar för hela befolkningens rättigheter liksom! Efter hans berömda "I have a Dream" tal under Marschen till Washington 1963 så skickade FBI-chefen J. Edgar Hoover ut ett pm där han kallade King "The most dangerous Negro in America." Denna rädsla FBI hade för King exponeras i den här dokumentären.

Genom oändliga mängder arkivmaterial berättas Kings livshistoria och därmed bjuds vi också på en massa odödliga och briljanta citat genom hans intervjuer och tal. Samtidigt berättas också FBIs historia och Hoovers etablering av byrån som blev hela amerikas beskyddare. I deras ögon. Han hade en personlig vendetta mot King och detta ledde till att FBI övervakade hans minsta rörelse. En av de mest allvarliga anklagelserna denna film presenterar är att de uppmanade honom att begå självmord - för att de hade pinsamma inspelningar på hans otrohetsaffärer som annars skulle exponeras. Dessa inspelningar hemligstämplades men år 2027 ska de offentliggöras.

Sen blev Hoover skitsur när King vann Nobels fredspris 1964 också. Det är synd att deras möte, de träffades i ett rum och samtalade, inte spelades in på något sätt. Det enda vi får veta om det är från King efteråt där han säger, lite kryptiskt, att det var ett vänligt möte.

King mördades 1968 - skjuten på ett motell i Memphis av James Earl Ray. Den här dokumentären går inte in i några konspirationsteorier om att FBI låg bakom, men den antyder det via några vittnen som ifrågasätter händelsen.

Det är ett intressant tidsdokument som presenteras. Segregeringen av svarta, hysterin mot kommunisthotet, och en vis man med kraftfull stämma och klockren retorik. För många ett hopp, ett ljus i mörkret. För andra ett hot som behövde oskadliggöras.
Citera
2024-11-12, 22:32
Medlem
Jag såg en dokumentär på Prime Video för några veckor sedan, som var någorlunda informativ. Jag hoppades att de skulle berätta mer om zersetzung, men det nämndes bara i förbigående.

Från Wikipedia:

Citat:
Zersetzung methods were designed to break down, undermine, and paralyze people behind "a facade of social normality" in a form of "silent repression".

Citat:
Operations were designed to intimidate and destabilise them by subjecting them to repeated disappointment, and to socially alienate them by interfering with and disrupting their relationships with others as in social undermining.

Citat:
As applied by the Stasi, Zersetzung is a technique to subvert and undermine an opponent. The aim was to disrupt the target's private or family life so they are unable to continue their "hostile-negative" activities towards the state. Typically, the Stasi would use collaborators to garner details from a victim's private life. They would then devise a strategy to "disintegrate" the target's personal circumstances—their career, their relationship with their spouse, their reputation in the community. They would even seek to alienate them from their children. [...] The security service's goal was to use Zersetzung to "switch off" regime opponents. After months and even years of Zersetzung a victim's domestic problems grew so large, so debilitating, and so psychologically burdensome that they would lose the will to struggle against the East German state. Best of all, the Stasi's role in the victim's personal misfortunes remained tantalisingly hidden. The Stasi operations were carried out in complete operational secrecy. The service acted like an unseen and malevolent god, manipulating the destinies of its victims.

Citat:
Tactics and methods employed under Zersetzung generally involved the disruption of the victim's private or family life. This often included psychological attacks, in a form of gaslighting. Other practices included property damage, sabotage of cars, purposely incorrect medical treatment, smear campaigns including sending falsified compromising photos or documents to the victim's family, denunciation, provocation, psychological warfare, psychological subversion, wiretapping, and bugging.

Med andra ord bestod Stasi, om ni ursäktar språket, av en hög av ryggradslösa fittor som borde ha skickats till en Nürnbergrättegång.
Citera
2024-11-16, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drhasch81
Otroligt fin dokumentär

Kan verkligen förstå hur Mats kände sig ,hur han kände sig fängslad i sin kropp och inte riktigt acceptera sin sjukdom och liv.

100 procent ett resultat av incest eller för nära släktingar som får barn. De fall i Sverige är alla araber.
Citera
2024-11-16, 18:11
Medlem
Eponumoss avatar
Den här tråden;

(FB) Varför har ingen högtalare i vardagsrummet längre?

Fick mig att se om dokumentären ”Guldörat” från 2007.

Guldöronen är en samling vanliga män med en stenhård passion för bra ljudanläggningar. De tävlar med varandra på blodigt allvar om vem som kan få fram det bästa ljudet i sitt vardagsrum. Priset är den åtråvärda vandringstrofén Guldörat.

En mycket fin dokumentär om mycket mer än bara bra akustik.

Den 30 minuter långa dokumentären finns att beskåda på Youtube;

https://youtu.be/iXRq3A9jsvs?si=9ZWGgSt05pdxA0Lq
Citera
2024-11-16, 19:08
Medlem
mini-theas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Ibelins enastående liv handlar om den norske World of Warcraft-spelaren Mats Steen, som dog 25 år gammal. På grund av hans sjukdom satt han större delen av dagarna framför datorn under de sista åren av hans liv. Hans föräldrar hade hela tiden trott att han därför levde ett ensamt och isolerat liv, tills de blev kontaktade av hans vänner han lärt känna via WoW efter hans död.

Trailer (med svenska undertexter): https://youtu.be/2wv-j28mEJU

Ute nu på Netflix: https://www.netflix.com/ibelin

Jag hann kolla 10 minuter innan jag fulgrät och hade svårt att stoppa flödet.
Sparar denna till en dag när jag är ensam hemma
Citera
2024-11-16, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Jag såg en dokumentär på Prime Video för några veckor sedan, som var någorlunda informativ. Jag hoppades att de skulle berätta mer om zersetzung, men det nämndes bara i förbigående.

Från Wikipedia:

Med andra ord bestod Stasi, om ni ursäktar språket, av en hög av ryggradslösa fittor som borde ha skickats till en Nürnbergrättegång.
100%

Vilken skam att det var så många i DDR som kunde ha satt stopp för det men valde att låta bli. Det var ju lagligt och då kunde man inget göra, sa man.

Zersetzung är oerhört effektiv, men det har en mycket stor svaghet. Det kan bara genomföras om 100% av alla medborgare ställer upp på det. All form av zersetzung kan enkelt avbrytas av vilken medborgare som helst, genom att helt enkelt vägra delta i det. Tänk så många som måste ställa upp på det för att det ska fungera. En enda person med integritet och ryggrad kan sätta stopp för det. Därför går det inte att genomföra i rättsstater. Det fungerar bara i extremt totalitära samhällen, där inte bara staten utan kulturen och medborgarna är totalitära.
Senast redigerad av reservkonto1234 2024-11-16 kl. 21:26.
Citera
2024-11-16, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
100%

Vilken skam att det var så många i DDR som kunde ha satt stopp för det men valde att låta bli. Det var ju lagligt och då kunde man inget göra, sa man.

Zersetzung är oerhört effektiv, men det har en mycket stor svaghet. Det kan bara genomföras om 100% av alla medborgare ställer upp på det. All form av zersetzung kan enkelt avbrytas av vilken medborgare som helst, genom att helt enkelt vägra delta i det. Tänk så många som måste ställa upp på det för att det ska fungera. En enda person med integritet och ryggrad kan sätta stopp för det. Därför går det inte att genomföra i rättsstater. Det fungerar bara i extremt totalitära samhällen, där inte bara staten utan kulturen och medborgarna är totalitära.

Klart att det går att genomföra i en rättsstat. Grejen med Zersetzung är ju att det inte finns några bevis för att person A blir utsatt för det. Om någon annan, person B, säger att person A blir utsatt för det, så har person B inget konkret att komma med, precis som person A, om denne skulle ta upp saken. Den som står upp för sig själv, eller den som står upp för den andre, blir sannolikt bara stämplad som psykiskt sjuk medan de skyldiga kommer undan med vad de har gjort, och däri ligger Zersetzungs vedervärdiga ondska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in