2024-11-15, 22:55
Medlem
slemhogs avatar
Har sett tusentals hemnet och lägenhetsbytes annonser men det är väldigt få som har ett par fina stora högtalare bredvid sin tv nuförtiden. Själv kör man ett par rejäla pjäser med 12-10 tums basar, subwoofer totalt 7 högtalare, dolby atmos 7.1 reciever till platttv för vanligt tvtittande, filmkvällar och musikspelande, skulle inte kunna leva utan bra ljud hemma.

Vad beror detta på? Jag tittar mest på bostadsannonser i Stockholm. Har männen här helt tappat kulorna? Har inte råd efter plöjt ner alla pengar i kontantinsatsen för den svindyra borätten? Får de inte köpa en stereoanläggning för pk-flickvännen? Sitter folk med en sunkig soundbar som inte ger i närheten lika bra ljud som ett riktigt 7.1 surround system?

Drog igång black sabbath nu med en iskall öl och krämar på.

Trevlig helg.
Senast redigerad av slemhog 2024-11-15 kl. 23:00.
Citera
2024-11-15, 23:03
Medlem
Utsmyckning. Blommor och blader. Kvinnan bestämmer. Rosa och lila.
Att jag har mina 15" pa toppar runt tv:n är inte för alla. Det är för mig.
Citera
2024-11-15, 23:04
Självfallet kan en soundbar inte jämföras med riktiga högtalare. Dock har små högtalare blivit väldigt mycket bättre med åren, och skillnaden idag är inte lika stor som förr. Och så är det alltid en avvägning. Högtalare tar plats.
Citera
Medlem
Jordgubbes avatar
Därför att mäklaren berättat att ta bort 80 procent inför plåtning och visning. Du har väl lagt märke till att ofta annat också saknas, såsom gardiner.
Citera
Medlem
Eponumoss avatar
Jag minns när jag bytte ut mina mer rekorderliga högtalare, kastade ut receivern och kvar blev en futtig soundbar och några satelliter.

Blev tråkad vid varje, nåja, ölträff i ett par månader.

Nu har alla bytt ut dem.

För mig berodde det helt enkelt på att livet gick vidare och det här fick duga. Typ.

Nu ska jag se dokumentären Guldörat och minnas den gamla goda tiden;
https://youtu.be/iXRq3A9jsvs?si=jL3HcfAUlllRvFMv
Citera
2024-11-15, 23:08
Medlem
Dofternas avatar
Det är inte så sexigt längre med Hifi. Dagens små högtalare låter helt okej, bara en nörd byter bostadsyta mot högtalare.

Säger jag som letar efter en tidig midistereo från tidigt åttiotal as we speak.
Citera
2024-11-15, 23:08
Mycket handlar ju om att kvinnorna tar över 100% i hemmet.

30 jackor i entren..
Hänger du upp en så åker den in i ett skåp någonstans.

Högtalare är fula så det får inte ställas fram.

Etc etc.

Sen är det ju många idag som inte är intresserade av bra ljud.
Titta bara hur många som går omkring med Beats hörlurar för 4000:-
Tillverkningskostnad 25:- och låter skit..

Som med mycket annat så blir allt sämre i världen.
Tidigare åt man räfflade chips som smakade gott. Det gör dom inte idag
Citera
2024-11-15, 23:17
Medlem
kalkryggars avatar
Mäklare brukar ta bort högtalare från annonser. Spelar ingen roll hur snygga högtalarna än är så tycker tjejer att de är fula.

Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla

30 jackor i entren..

Etc etc.

Helt plötsligt så gör du ett inlägg som låter hur bra som helst. Upp-å-nervända världen.
Citera
2024-11-15, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla

30 jackor i entren..

Etc etc.

Haha du har helt rätt, sitter o kollar ut i hallen där det hänger kilovis med kvinnokläder o jackor o tillbehör. Jag har två jackor...

Dock så angående högtalare och hifi så har ja fan inte råd med ett ordentligt system , och så har TVn en ganska så ok baslåda...

Chips finns väl massor räfflade fortfarande? Hehehe
Citera
2024-11-15, 23:41
Medlem
franges avatar
Bara 7.1? Du får ju se till att ha lite ordentligare grejer, såsom 7.4.4 och drygt 180kg totaltvikt för ljudsystemet
Citera
2024-11-15, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Har sett tusentals hemnet och lägenhetsbytes annonser men det är väldigt få som har ett par fina stora högtalare bredvid sin tv nuförtiden. Själv kör man ett par rejäla pjäser med 12-10 tums basar, subwoofer totalt 7 högtalare, dolby atmos 7.1 reciever till platttv för vanligt tvtittande, filmkvällar och musikspelande, skulle inte kunna leva utan bra ljud hemma.

Vad beror detta på? Jag tittar mest på bostadsannonser i Stockholm. Har männen här helt tappat kulorna? Har inte råd efter plöjt ner alla pengar i kontantinsatsen för den svindyra borätten? Får de inte köpa en stereoanläggning för pk-flickvännen? Sitter folk med en sunkig soundbar som inte ger i närheten lika bra ljud som ett riktigt 7.1 surround system?

Drog igång black sabbath nu med en iskall öl och krämar på.

Trevlig helg.

Det är mkt som ”försvinner” när man plåtar ett hem för försäljning.
Här gäller principen less is more och det är mkt saker som försvinner när det ska fotas.

Kolla tex köket.
Citera
2024-11-15, 23:47
Moderator
Carlboms avatar
Minns sent 90-tal när man fick sin första lägenhet la alldeles för mycket pengar på stereon. Ett jävla kylskåpstort härke med glasdörr som egentligen redan hade gjort sitt 1989. Men man saknade referensramar för vad som gällde och CD och till viss del kassett var ändå halvt gångbart fortfarande 1998.

Högtalarna skulle vara så stora som möjligt, som nån form av statusmarkör när polarna gled in med ölkassarna fredag kl 17:30. Typ 1 meter höga och minst 2 stycken. Helst 4, en i varje hörn av vardagsrummet som i övrigt var pyntat med tjock-tv, hörnskinnsoffa och litet hemmagym.

Idag får man bättre ljud i grejer med mindre mått och för mycket mindre pengar. Men man kan ändå minnas tiden när "more is more" var det som gällde högtalarmässigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in