2024-11-16, 05:30
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Du får tro vad du vill, kanske har du rätt, kanske inte...

Vad jag vet hade män medelklassen ibland axelremsväska i skinn. Ganska ovanligt men det förekom.

Men om nu det var vanligt med en sådan som S.E hade. Berätta vad förvarades i den?? För formen gör att man inte kan ha dokument alltså A4 papper i den t ex.

Om du tar de väskor som många killar/män har idag oavsett ålder så ha de mobiltelefon, plånbok, nycklar. Så idag har en sån väska mycket större användningsområde än på 80-talet.

Jag vill inte bråka med dig eller vad man ska säga men jag tror inte att det var vanlig på 80-talet ens bland övre klass. Jag vill se något konkret i så fall som siffror hur många som såldes eller ex på butiker som sålde sådana (borde vara en del om den nu var så vanlig) eller privata foton

Axelremsväskor var också hyffsat vanligt på åttiotalet, dock vanligare under första halvan av åttiotalet, hängde kvar sedan sjuttiotalet, då det var långt mer utbrett.

Handledsväskan bars av alla klasser, även bland arbetare, det fanns flertalet modeller av väskan, även hårdare till formen. Den SE använde var den vanligaste. Den var som sagt vanligast bland över- och medelklass. Som jag skrev hade inte alla väskan, dock väldigt många under några år, den blev mindre populär ju närmre man gled in mot nittiotalet, sannolikt av de anledningar gällande homosexuella som jag skrev.

På den tiden hade folk framförallt cigarrettpaket, nycklar, tändare, kontanter och mindre plånböcker i dem. De rymde i värst mycket.

Ärligt talat struntar jag i vad du tror eller inte, har du sådana uppenbara problem med att ta till dig info från folk som var med vid tidpunkten, kanske du ska ägna dig åt händelser och saker som är i mer närtid. Jädra tramsande.

Med ditt inlägg med tjat om siffror framstår du som ännu ett tröttsamt troll i tråden, hoppas du är medveten om det.
Senast redigerad av pojkpingis 2024-11-16 kl. 05:38.
Citera
2024-11-16, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Ärligt talat struntar jag i vad du tror eller inte, har du sådana uppenbara problem med att ta till dig info från folk som var med vid tidpunkten, kanske du ska ägna dig åt händelser och saker som är i mer närtid. Jädra tramsande.
Du behöver inte bevisa något för mig men kan du förstå att om jag inte sett det själv så är jag väldigt naiv om jag tror på dig rakt av?

Det mest rationella är att vilja ha mer information än att tro på vad någon skriver på Flashback...
Citera
2024-11-16, 05:50
Medlem
https://frusandin.wordpress.com/2013/10/13/bogslunga-13/

"Väskindustrin för män har ju aldrig fått någon riktigt fart. Försök har gjorts. Tex Den lite sportiga handledsväskan, mer känd som bögslungan, på senare 70 talet, den praktiska midjeväskan på 80 talet."

Letade lite på Google men hittade inte mycket...
Senast redigerad av Tellusstar 2024-11-16 kl. 05:50. Anledning: Red
Citera
2024-11-16, 05:54
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Du behöver inte bevisa något för mig men kan du förstå att om jag inte sett det själv så är jag väldigt naiv om jag tror på dig rakt av?

Det mest rationella är att vilja ha mer information än att tro på vad någon skriver på Flashback...

Det är i stort en ickefråga. SE var en högst vanlig person, som bar vanliga attiraljer/kläder, han var ingen Peter Siepen-figur som spökade ut sig, tvärtom var han en vanlig grå farbror, inget sticker ut med honom egentligen. Det är en efterhandskonstruktion, såväl gällande keps och handledsväska, att det vid tidunkten var udda för män i hans ålder. Och detta gör man så kart främst för att få honom till GM. Rätt ohederligt.

Hur du ska få mer "rationell" info om detta blir svårt, du får försöka hitta annonser i tidningar där man saluför och gör reklam med väskan eller finns någon butiksidkare som går i god för min info, men något säger mig att du inte ens kommer att kunna ta till dig den informationen heller. Du får uppfinna en tidsmaskin helt enkelt.

Än en gång, trams.
Citera
2024-11-16, 07:39
Medlem
Citat:
Som sagt, flera i min närhet hade handledsväskor, även poliser. Väskorna var vanligt förekommande på stan och lite överallt i samhället.

Tack för att du (iom detta inlägg) klargjorde att du är ett troll. Alternativet är som sagt att du är allvarligt dum i hela huvudet.

Trist för tråden, att det då och då kommer in knäppgökar som du och medvetet vill förstöra. Du är anmäld för trams och oiff topic. Vänligen lämna tråden.
Om du tittar på portföljen i länken så är den betydlig mindre än en vanlig portfölj där man har papper med sig så du kan ha misstagit dig. 80-talet är många år sedan...

Du håller inte särskilt hög nivå genom att kalla folk för knäppgökar med mera.
Citera
2024-11-16, 07:47
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Om du tittar på portföljen i länken så är den betydlig mindre än en vanlig portfölj där man har papper med sig så du kan ha misstagit dig. 80-talet är många år sedan...

Du håller inte särskilt hög nivå genom att kalla folk för knäppgökar med mera.

Som sagt, du håller väldigt låg nivå på dina inlägg, trist. Givetvis har jag inte rört ihop den lilla väskan med en portfölj. Väskorna var som sagt väldigt vanliga i Sthlm vid tidpunkten. De florerade flitigt på stan, på min styvfars arbetsplats (polisen på den tiden var sämre betalda än idag, definitivt inte ens medelklass), och lite här och var. Då min familj liksom övriga från den tiden tog fotografier och bevarade dessa i album, har jag givetvis sett dessa väskor även i modern tid. Att du vägrar att tro på detta, är ditt problem.

Givetvis kallar jag dig knäppgök, som länkar till en portfölj, konstigt vore annars. Du bevisar att du är oseriös. Trist för tråden.
Citera
2024-11-16, 07:56
Medlem
Citat:
Som sagt, du håller väldigt låg nivå på dina inlägg, trist. Givetvis har jag inte rört ihop den lilla väskan med en portfölj. Väskorna var som sagt väldigt vanliga i Sthlm vid tidpunkten. De florerade flitigt på stan, på min styvfars arbetsplats (polisen på den tiden var sämre betalda än idag, definitivt inte ens medelklass), och lite här och var. Då min familj liksom övriga från den tiden tog fotografier och bevarade dessa i album, har jag givetvis sett dessa väskor även i modern tid. Att du vägrar att tro på detta, är ditt problem.
Detta med att din familj har fotografier på det har du inte skrivit tidigare så inte märkligt att jag kan ha misstänkt att förväxlat med väldigt liten portfölj.

Men du behöver inte vara orolig. Denna tråden intresserar inte mig för fem öre då jag inte tror på S.E som GM.
Citera
2024-11-16, 08:00
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Detta med att din familj har fotografier på det har du inte skrivit tidigare så inte märkligt att jag kan ha misstänkt att förväxlat med väldigt liten portfölj.

Men du behöver inte vara orolig. Denna tråden intresserar inte mig för fem öre då jag inte tror på S.E som GM.

Tråden intresserar mig, därav mitt engagemang. Dock tror jag inte längre överdrivet på SE som GM heller, dock håller jag så klart dörren öppen för att han kan ha varit inblandad eller rent av skytt, de gör nog de flesta innerst inne.
Citera
2024-11-16, 09:43
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Här är en film från Gamla Stan 1986.
https://www.youtube.com/watch?v=ysrnnBFgbeU
Utan att direkt filma vad män har i händerna syns handledsväskor
i klippet: 2.37, 2.44, 3.25, 7.04, 11.03.

Om alla män med keps och rock måste vara SE så har jag också hittat en bild när han återvänder till mordplatsen. (Något bara mördare gör enligt cluedologiken.)

Här är en rörlig bild på SE(?) när han besöker mordplatsen. SE(?) står längst till vänster och går sedan till höger i bild.
https://youtu.be/LG-EkSCwTgA?t=272
Citera
2024-11-16, 09:49
Medlem
Citat:
Ja det kan vi vara säkra på. Förutom de som jobbade på banker där var de "tvungna" att följa dresscode vilket de kanske också gillade och tänkte på hur de klädde sig privat.

T ex har jag släktingar som hade höga positioner i det offentliga och de var inte modemedvetna och ägde kanske en kostym bara. Av den enkla anledningen till att de hade inget som helst intresse av kläder. Att vara någorlunda snyggt klädd var ett nödvändigt ont bara. Kan tänka mig att säkert hjälpte deras fruar till att ta fram kläder till nästa arbetsdag som matchade etc.

Det var därför jag skrev från början att jag ger credd till S.E för jag får uppfattningen att hans val av kläder var viktigt för han och han la ner tid på det. Det är min uppfattning. Enligt användaren pojkpingis var klädseln inte speciell alls.
Allt är relativt vad vi jämför med. Han var angelägen om att vara moderiktig inom den stilen som representerade klassen han ville representera.

Han var mest moderiktig på bridgekvällarna i Täby. Han var 52.
Citera
2024-11-16, 10:17
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Här är en film från Gamla Stan 1986.
https://www.youtube.com/watch?v=ysrnnBFgbeU
Utan att direkt filma vad män har i händerna syns handledsväskor
i klippet: 2.37, 2.44, 3.25, 7.04, 11.03.

Om alla män med keps och rock måste vara SE så har jag också hittat en bild när han återvänder till mordplatsen. (Något bara mördare gör enligt cluedologiken.)

Här är en rörlig bild på SE(?) när han besöker mordplatsen. SE(?) står längst till vänster och går sedan till höger i bild.
https://youtu.be/LG-EkSCwTgA?t=272

Härliga klipp!

300 väskor i Sthlm? Tillåt mig fnissa. Det fanns med största sannolikhet ett par hundra handledsväskor bara omkring Kungsholmen 1986, om detta kan jag personligen vittna. Så ett par tre tusen är nog närmre sanningen (även om jag tror på betydligt fler). Det var som sagt en populär attiralj bland vanligt folk, innan den blev "bögslunga" med hela svenska folket. Märkligt att detta faktum är så svårt att smälta för somliga, men det kanske beror på törsten av att nagla fast just SE som GM, få honom som ytterst unik?

Att SE var kär i väskan under ett par år säger egentligen inte mer än att han var som folk är mest, och kanske lite trendkänslig och pigg på nya prylar, om detta vittnar väl någon av döttrarna Glaser i något förhör/referat? Jag skulle tro att det var tämligen tjockt med väskor även i Täby (minst 300), och han var sannolikt långt ifrån ensam i bridgesällskapet om att äga en heller - med tanke på att alla rökte på den tiden, samt att många hade unika och roliga större tändare. Ändamålet var ju främst cigarettpaket och tändare, samt mindre "börsar".
Citera
2024-11-16, 10:34
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Härliga klipp!

300 väskor i Sthlm? Tillåt mig fnissa. Det fanns med största sannolikhet ett par hundra handledsväskor bara omkring Kungsholmen 1986, om detta kan jag personligen vittna. Så ett par tre tusen är nog närmre sanningen (även om jag tror på betydligt fler). Det var som sagt en populär attiralj bland vanligt folk, innan den blev "bögslunga" med hela svenska folket. Märkligt att detta faktum är så svårt att smälta för somliga, men det kanske beror på törsten av att nagla fast just SE som GM, få honom som ytterst unik?

Att SE var kär i väskan under ett par år säger egentligen inte mer än att han var som folk är mest, och kanske lite trendkänslig och pigg på nya prylar, om detta vittnar väl någon av döttrarna Glaser i något förhör/referat? Jag skulle tro att det var tämligen tjockt med väskor även i Täby (minst 300), och han var sannolikt långt ifrån ensam i bridgesällskapet om att äga en heller - med tanke på att alla rökte på den tiden, samt att många hade unika och roliga större tändare. Ändamålet var ju främst cigarettpaket och tändare, samt mindre "börsar".

Tidiga PU insåg troligen att det inte var något anmärkningsvärt att bära handledsväska 1986, så de tappade inte direkt hakan över möjligheten att det kunde finnas två personer inom flera kvarters avstånd från mordplatsen med handledsväska.

Det verkar mer vara nutida snedseglare som gör sig skyldiga till det feltänket och fortfarande letar efter sina borttappade hakor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in